Hjelp, litt lite penger

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Eskil090
Innlegg: 1
Registrert: 20 mar 2019, 22:44
Motorsykkelen din: Ingen

Hjelp, litt lite penger

Legg inn av Eskil090 »

Heihei, jeg er gutt 14 blir 15 i september... så jeg har veldig lyst på lett mc, men vet ikke helt, har 26 k og snart konf men vet ikke om jeg kan bruke konf penger, jeg har jobb og med bursdager osv osv vil jeg ha ish 10-15 k i år samt 26 k som er litt mer en prisen på drømmesykkelen, har noen en god ide? Fordi jeg trenger oenger og må få kjøpt sykkelen og bestemt meg mellom sommer og september, jeg får trafikalt grunnkurs så blir jo ca 15 k for lappen... hva skal jeg gjøre? Modellen jeg vil ha er yamaha mt125 abs som er brukt, veldig fin sykkel. :sorry :sorry

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hjelp, litt lite penger

Legg inn av Sakkle »

Så du har 26 000 nå og regner med å tjene/få 10-15 000 til ila. året som kommer. Det blir vel totalt 36-41 000 kr.

Husk at du, i tillegg til lappen og sykkelen, trenger hjelm (helst hansker, støvler, bukse og jakke også) og forsikring (minimum ansvar og trafikkforsikring).

Den billigste MT125 jeg finner på Finn.no koster 35 000. Du må nok finne en måte å spare mere penger på. Med din alder er det jo begrenset hvor mye og hva slags jobb du kan få også. Jeg tror veldig mange (de fleste?) på din alder er avhengige av hjelp fra foreldrene for å få råd til sykkel.

Kanskje noen andre her har ungdommer på din alder i huset og litt mer peil enn meg?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hjelp, litt lite penger

Legg inn av FreewheelBurning »

Synes du har masse penger sammenlignet med hva jeg hadde på den alderen. Har ikke noe nyttig å komme med desverre da jeg ikke fikk penger til kjøretøy før i godt voksen alder.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hjelp, litt lite penger

Legg inn av Sakkle »

FreewheelBurning skrev: 21 mar 2019, 00:09 Synes du har masse penger sammenlignet med hva jeg hadde på den alderen. Har ikke noe nyttig å komme med desverre da jeg ikke fikk penger til kjøretøy før i godt voksen alder.
Nei, samme her egentlig. Jeg brukte tråsykkel til jeg var 18 :P
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelp, litt lite penger

Legg inn av mekkern »

Finnes jo billigere 125 også.
Skal du ha grisemye sykkel for lite penger anbefaler jeg Hyosung 125comet.
Finner du en nogelunde grei sykkel er dette knall.
Kjøpte en pent brukt til guttungen og den ble skamkjørt max i 2 åp og jeg brukte den masse i 5 år etterpå.
Drammen -sverige- drammen på rødfeltet i 120 på E6.
Bare skifte olje og fylle bensin..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp, litt lite penger

Legg inn av kjellv »

Hei Eskil.
Det hele faller nok litt på foreldrene dine foreløpig. Hva mener de om planen, og i hvilken grad er de villige til å hjelpe deg?
Helt til du er 18 år er du avhengig av dine foreldres støtte til dette. Du kan strengt tatt ikke skrive under en kjøpekontrakt uten dem, den er ikke gyldig kun med din underskrift.
Jeg selger motorsykler hos en Yamahaforhandler, og har flere ganger solgt nye sykler til 16-åringer. Men alltid med foreldres velsignelse og deltakelse. Både ungdommen og en av foreldrene underskriver i kontrakten. Sykkelen blir oftest registrert på en av foreldrene, men dette er fordi de da kommer bedre ut med forsikringsavtalen. Men noen ganger blir også sykkelen registrert på og forsikringen tegnet på ungdommen. Noen ganger blir det også søkt om finansiering, både delfinansiering eller helfinansiering med kr 0 kontant. Men da er det foreldre som søker og står som eier av motorsykkelen.
Derfor, for å nå ditt mål må du sørge for et godt forhold og masse velvilje fra foreldrene dine. Uten dem er jeg redd du må vente til du er fylt 18 år.. Selv om du har det meste av finansieringen klar.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp, litt lite penger

Legg inn av Bjerknez »

Enig med kjellv her.

Får du i tillegg en motorsykkel til en god pris og kjøper fornuftig er det ikke sikkert du taper så mye på dne heller. Du får jo igjen store deler av pengene du ga for sykkelen. Pengene som går tapt i sin helhet er forsikringspremien og mesteparten av det du gir for kjøreutstyr og selvsagt alt du bruker på å ta lappen.

Så la oss si du bruker 15k på lappen som du nevner. Kanskje 3.000 kroner på kjøreutstyr (uten å dra på) og rundt 35.000 på en motorsykkel. Så kommer forsikringen i tillegg. Er heldig og setter dine foreldre bør ikke dette bli dyrt med tanke på forsikring. Jeg ser for meg rundt 2-3.000 i året. Skal den stå på deg kan du muligens gange denne summen fem eller mer. Årlig service må du ha hvis du skal beholde en evt. garanti og lettere få solgt den igjen. Dette koster fort rundt 3-4.000 kroner pr. service. Kjører du mye må du også beregne ett sett med dekk pr. år. Ca. 3.000 kroner. + prisen det koster o legge om på verkested. Ca. en 1000-lapp hvis du er heldig.

Så slik jeg ser det må du ut med rundt 53.000 kroner til sammen for lappen, motorsykkelen og nødvendig kjøreutstyr. Så kommer løpende kostnader som forsikring, service og dekk i tillegg.

Hvis vi sier ett sett med dekk i året inkludert omlegg så blir dette ca. 4.000 kroner. Så har du forsikringen. Er du heldig slipper du unna med rundt 500 kroner i måneden. Kanskje rimeligere hvis den står på dine foreldre, eller langt dyrere hvis den skal stå på deg.

Ca. 6.000 i året for forsikring (hvis du er ganske heldig) og 4.000 kroner i dekk inkludert omlegg. Det blir 10.000 kroner i året i løpende utgifter utover summen du må slenge på bordet for førerkort, MC og kjøreutstyr.

Så ca. 1000 kroner i måneden bør du i følge mitt regnestykke legge av for å dekke utgiftene til service og dekk. Men det kommer HELT ann på hvor god forsikringsavtale du får og hvem sykkelen er forsikret på. Dette kan bli grisedyrt, eller ganske overkommelig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp, litt lite penger

Legg inn av Bjerknez »

Sjekket Gjensifige nå.

Hvis jeg skulle forsikret en MT125 på mitt navn hvor jeg satt at det VAR førere under 23 år og 20% i bonus så havnet forsikringen på 9.600 i året. Dette kan sammelignes med at den står på dine foreldre. Dette er da full kasko forsikring med 4.000 i egenandel.

Hvis jeg satt den på meg selv og skrev at alle førere var OVER 23 år, og la inn 75% bonus, så havnet jeg på 2.800 kroner.

Siden jeg er totalkunde hos Gjensidige så fikk jeg også noen rabatter her, men regn med fra rundt 2.500 hvis du er griseheldig til opp mot 10.000 kroner hvis alt skal stå på deg.

Dette er da Gjensidige. Du kan være heldig og få bedre priser andre steder. Men har erfart at MC forsikringen for min del har vert den klart rimeligste i Gjensidige.

men som kjellv skriver. Uten dine foreldres samtykke og underskrift så blir det uansett ingen motorsykkel på deg, så start med å snakke med dem :thumleft

Wandimo
Innlegg: 5
Registrert: 19 apr 2018, 09:41
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 19mod

Re: Hjelp, litt lite penger

Legg inn av Wandimo »

Ville holdt av 25k til lappen jeg. 15k er for lite.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Hjelp, litt lite penger

Legg inn av Fsva »

Det er ikke lett å kjøre lett-MC som 16-åring uten å ha foreldrene med på laget. I min omgangskrets var det kun de med «MC-foreldre» som kjøre lett-MC, fordi «MC-foreldrene» betalte mye av lappen og MC.

Jeg ville uansett investert i lett-lappen selv om du ikke har råd til å kjøpe lett-MC med en gang. Da kan du veldig enkelt få mellomtung-lappen to år senere ved kun å ta overgangskurset (ingen ny oppkjøring) , og tung-lappen enda to år senere.

Fokuser på lappen i første omgang er mitt råd, det er en investering som du får igjen for senere.

Edit: Selv tok jeg A2-lappen i 2014, men hadde ikke råd til MC før ett år senere. Fortsatt gøy å bare ta lappen.

Reodor
Innlegg: 54
Registrert: 09 des 2016, 23:23
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 765 RS
Sted: Nittedal

Re: Hjelp, litt lite penger

Legg inn av Reodor »

Enig med Fsva med at du først bør satse på førerkort, men med litt hjelp fra foreldrene dine så er det ikke umulig å kjøpe en MT-125.

Hvis du tar førerkort på lett MC så kan du også regne med at du sparer noen kjøretimer når du skal ta førerkort på bil.

Sønnen min har hatt førerkort på lett MC og kjørt MT-125 i snart 2 år. Han har tatt utvideleskurs for mellomtung og er ferdig med kjøretimer for bil med bare å gjennomføre det obligatoriske. Nå venter han bare på 18 årsdagen da han skal ha oppkjøring på bil og samtidig får førerkort for mellomtung. Tror erfaringen og trafikkforståelsen man får av å kjøre lett MC kommer godt med også for førerkort på bil.
Triumph Street Triple 765RS
Suzuki SV650S

Svar