Forslag til lett-mc

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Forslag til lett-mc

Legg inn av Hounds »

Heisann.
Jeg er i godt gang med å tjene opp penger til lett motorsykkel og jeg begynner nå å lure på hvilken sykkel jeg skal ha.
Det står for meg mellom 2 sykler (men er åpen for forslag). Det er da: Yamaha MT 125, eller KTM Duke 125 (2017 mod, ikke eldre modeller).

Jeg liker naken sykler spesielt godt, og alternativene over ligger på cirka lik pris klasse, 40,000kr-50,000kr. + at de kommer med ABS.
Annet enn det lurer jeg på hva slags kjøre klær som er best. Jeg skulle hatt en god hjelm til rundt 4,000kr og en mc-jakke som ikke er tung og klunkete etter som det hadde vært greit å ta jakken ned i en liten bag/sekk når jeg er kommet til skolen (Jeg har aldri prøvd en mc-jakke).
Noen råd?
Og evnt. hvor anbefaler dere at jeg tar mc lappen? Skulle helst hatt det billigst mulig selvfølgelig. Jeg har aldri kjørt mc. :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forslag til lett-mc

Legg inn av AJ »

Hva med nye Honda CB 125 R?

Bilde

Her synes jeg Honda har fått til noe riktig lekkert :yeyeye !
I motsetning til mye av det andre "rare" de har greid å komme opp med de siste årene... ;) .

Mer CB 125R info her:
https://www.mcbutikken.com/lett-mc/honda/cb125r
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Bergen

Re: Forslag til lett-mc

Legg inn av Gulars »

Hei,

Jeg TROR Yamaha er en bedre sykkel. Anbefaler å Google litt. Ang. hjelm så har ungdommene mine Biltema sin. De er godkjent og billig. Jeg har Shoei GT-Air - dyr men god passform og komfortabel til mitt hode. Hjelm må prøves. Ang. jakke så anbefaler jeg tekstil med GoreTex fra gode merker, men kjøp gjerne brukt. (Rukka, Halvorsson, Held mm.). En god jakke med rygg, skulder og albuebeskyttere tar litt plass å pakke ned.

Lykke til!

E
Kjør sikkert!

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Forslag til lett-mc

Legg inn av Hounds »

AJ skrev: 11 jan 2018, 15:07 Hva med nye Honda CB 125 R?

Bilde

Her synes jeg Honda har fått til noe riktig lekkert :yeyeye !
I motsetning til mye av det andre "rare" de har greid å komme opp med de siste årene... ;) .

Mer CB 125R info her:
https://www.mcbutikken.com/lett-mc/honda/cb125r
Det var en rå-lekker sykkel. Den har jeg aldri sett før :) Liker honda, og bra de kommer med nye 125cc sykler. Kanskje litt i "dyreste laget", men skal nok ikke kjøpe før i sommer eller rett etter sommer, så kanskje noen selger brukt? Akkurat min stil!

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Forslag til lett-mc

Legg inn av Hounds »

Gulars skrev: 11 jan 2018, 15:15 Hei,

Jeg TROR Yamaha er en bedre sykkel. Anbefaler å Google litt. Ang. hjelm så har ungdommene mine Biltema sin. De er godkjent og billig. Jeg har Shoei GT-Air - dyr men god passform og komfortabel til mitt hode. Hjelm må prøves. Ang. jakke så anbefaler jeg tekstil med GoreTex fra gode merker, men kjøp gjerne brukt. (Rukka, Halvorsson, Held mm.). En god jakke med rygg, skulder og albuebeskyttere tar litt plass å pakke ned.

Lykke til!

E
Jeg vet yamaha har bedre rykte enn duke125 klassen. Spesielt på de tidligere 125cc syklene til duke. Har hørt at det er masse problemer med de, men at de nye modellene skal være ganske feil fri.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Forslag til lett-mc

Legg inn av mekkern »

Slår et slag for Hyosung 125 comet/125gt

Vi har en slik i familien og den er hardkjørt i 6 år nå... kun skiftet olje/filter og kjede/drev/dekk.

Jeg kjørte den E-6 T/R drammen-sverige litt inne på rødfeltet av turtelleren og den gikk bare bedre og bedre ettersom den ble skikkelig varm.
Tror den ikke er mulig å drepe-hvis vi ikke tømmer den for olje... :O
Dette var med 1,4 bruttomedistertonn oppå pluss sidevesker/tankveske.

Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Geirhell
Innlegg: 1
Registrert: 25 nov 2017, 00:10
Motorsykkelen din: Honda CB500C

Re: Forslag til lett-mc

Legg inn av Geirhell »

Sjekk serviceintervaller også. Noen har 2500km. Andre over 6000km. Kjører du mye så går 2500km. fryktelig fort.

prototruls
Innlegg: 6
Registrert: 22 jul 2013, 10:22
Motorsykkelen din: HD Dyna Street Bob
Sted: Tønsberg

Re: Forslag til lett-mc

Legg inn av prototruls »

Når det gjelder billigst mulig «lapp» er min erfaring at det går på færrest mulig timer med en kjørelærer man har god kommunikasjon med. Foreslår å ringe litt rundt og be om å få snakke med kjøreskolenes MC-instruktør(er) og hør om det er mulig å få en prøvetime hos dem som virker OK. Hvis stemningen er god på prøvetimen så kan man begynne å sammenlikne priser...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Forslag til lett-mc

Legg inn av kjellv »

Selv jobber jeg hos en forhandler, og har solgt en del sykler og kjøreutstyr. Men her inne er jeg ikke selger og skal derfor avstå fra diskusjonen om hva du skal velge.

Den kundegruppe du tilhører har en del spesielle utfordringer. Oftest kjøper de kjøreklær sammen med sine foreldre, og diskusjonene i butikken dreier seg ofte mest om utseende, farger og kulhetsfaktor. Pris er ofte moment nr. to, mens sikkerhet er ofte det som betyr minst når valget skal tas. Særlig når ungdommen selv skal bestemme er det i denne rekkefølgen.
Det som ofte da skjer er at det ender opp med hjelm, hansker og en alt for dyr jakke.
Et annet alternativ er når foreldrene har mest å si. Da kommer ofte sikkerheten først, så prisen og til sist utseende/kulhetsfaktoren.
I slike tilfeller blir det ofte kjøpt en rimelig og bra utstyrspakke som inneholder hjelm, hansker, jakke/bukse, støvler og ryggbeskytter. Men når jeg ser igjen kunden ved første service så er det kun hjelm og hansker som brukes. Ellers så er det lette sko og fritidsklær. Kjøreklærne brukes bare i dårlig vær. Klærne er ikke kule nok, eller det blir for omfattende å bytte sko og bukse i forbindelse med skolegang.

Det viktigste er at du finner utstyr du selv har lyst til å bruke, og at du kjenner viktigheten av å bruke det. At du innser at på motorsykkel er du fryktelig utsatt for skader og uhell i trafikken, og at uansett hva du kommer ut for så er det du som er taperen. Gode kjøresko er mye viktigere enn de fleste tror. Likeså med gode hansker. Velter du f.eks i en rundkjøring og sklir noen få meter på asfalten har du garantert skader uten skikkelig utstyr. Du tar deg instinktivt for med hendene, og mister veldig fort mye hud på håndflatene. På sykehuset reparerer de slike skader gjerne med å transplantere hud fra lår eller rumpe. Resultatet er i tillegg til at det ikke er veldig pent at du heller ikke har veldig god førlighet i fingrene eller håndflaten. Tenk litt på alt du bruker følelsen i håndflate og fingre til..

Jeg råder deg til å la sikkerheten bety mest, kulhetsfaltoren er nr. to, og prisen bety minst. Men det er utrolig mye rimelig og bra der ute, du er ikke nødt til å kjøpe veldig dyrt. Kjøp noe som holder i to år. De aller fleste går da over til bil. De som går videre til mellomtung kan da gradvis kjøpe seg opp i bedre og dyrere utstyr.

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Forslag til lett-mc

Legg inn av Hounds »

kjellv skrev: 11 jan 2018, 21:08 Selv jobber jeg hos en forhandler, og har solgt en del sykler og kjøreutstyr. Men her inne er jeg ikke selger og skal derfor avstå fra diskusjonen om hva du skal velge.

Den kundegruppe du tilhører har en del spesielle utfordringer. Oftest kjøper de kjøreklær sammen med sine foreldre, og diskusjonene i butikken dreier seg ofte mest om utseende, farger og kulhetsfaktor. Pris er ofte moment nr. to, mens sikkerhet er ofte det som betyr minst når valget skal tas. Særlig når ungdommen selv skal bestemme er det i denne rekkefølgen.
Det som ofte da skjer er at det ender opp med hjelm, hansker og en alt for dyr jakke.
Et annet alternativ er når foreldrene har mest å si. Da kommer ofte sikkerheten først, så prisen og til sist utseende/kulhetsfaktoren.
I slike tilfeller blir det ofte kjøpt en rimelig og bra utstyrspakke som inneholder hjelm, hansker, jakke/bukse, støvler og ryggbeskytter. Men når jeg ser igjen kunden ved første service så er det kun hjelm og hansker som brukes. Ellers så er det lette sko og fritidsklær. Kjøreklærne brukes bare i dårlig vær. Klærne er ikke kule nok, eller det blir for omfattende å bytte sko og bukse i forbindelse med skolegang.

Det viktigste er at du finner utstyr du selv har lyst til å bruke, og at du kjenner viktigheten av å bruke det. At du innser at på motorsykkel er du fryktelig utsatt for skader og uhell i trafikken, og at uansett hva du kommer ut for så er det du som er taperen. Gode kjøresko er mye viktigere enn de fleste tror. Likeså med gode hansker. Velter du f.eks i en rundkjøring og sklir noen få meter på asfalten har du garantert skader uten skikkelig utstyr. Du tar deg instinktivt for med hendene, og mister veldig fort mye hud på håndflatene. På sykehuset reparerer de slike skader gjerne med å transplantere hud fra lår eller rumpe. Resultatet er i tillegg til at det ikke er veldig pent at du heller ikke har veldig god førlighet i fingrene eller håndflaten. Tenk litt på alt du bruker følelsen i håndflate og fingre til..

Jeg råder deg til å la sikkerheten bety mest, kulhetsfaltoren er nr. to, og prisen bety minst. Men det er utrolig mye rimelig og bra der ute, du er ikke nødt til å kjøpe veldig dyrt. Kjøp noe som holder i to år. De aller fleste går da over til bil. De som går videre til mellomtung kan da gradvis kjøpe seg opp i bedre og dyrere utstyr.
Det er derfor jeg ser etter en jakke som ikke blir kav å ha på seg og ha med meg inn på skolen. Jeg skjønner at hvis du først faller av en sykkel i fart i feks bare hettegenser/boblejakke så tar det ikke lang tid før du får skikkelig vonde og omfattende skliskader/brannskader. Når jeg kjøper jakke vil jeg garantert kjøpe en jakke som ikke er kjøpt hos en jallasjappe - heller en jakke jeg vet jeg kan stole på.
Jeg har sett litt på skinnjakker.
Tjaa https://www.xlmoto.no/skinnjakke-ixs-eliott-gronn-1#?p

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Forslag til lett-mc

Legg inn av LarsE »

Jeg kjører sykkel daglig, og fant ut at jeg gadd ikke bytte klær når jeg kom på jobb (hadde ikke skikkelig garderobe før nå i høst), så jeg investerte litt før fjorårets sesong:

Skinnjakke fra IXS - Husker ikke hvilken i farta men den har godt med stretchpanel og lufting.
Kevlar bukse fra Hood jeans i England - Dette er en bukse med full "kevlar" (fordi det ikke er kevlar sitt produkt men er ellers tilsvarende) fra hofta og ned til støvlene. Med D3O beskyttelse på hofta og knærne så blir det omtrent ikke bedre.
TCX Street Ace sko - TCX er kjent som de beste på MC-sko (altså ikke støvler), og det syns i Street Ace skoene. Er vel de mest komfortable skoene jeg har hatt, når du går med de så kjennes det ikke så veldig ut som MC-sko, er veldig likt vanlige joggesko. Men den store forskjellen kommer når du sitter på sykkelen, med skikkelig "tå-boks" og "glatt" og solid såle (glattere enn vanlig men ikke helt glatt) for å gjøre det lettere å bevege foten frem og tilbake, og ikke minst gi støtte og beskyttelse over hele.

Utenom det bruker jeg ryggskinne (ikke slik innebygd men slik med "skjell" på ryggen), hansker som er lette og raske å hive på meg og selvsagt hjelm.

Jeg liker å si at den beste beskyttelsen er den som blir brukt.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Forslag til lett-mc

Legg inn av KåreDump »

kjellv skrev: 11 jan 2018, 21:08 Jeg råder deg til å la sikkerheten bety mest, kulhetsfaltoren er nr. to, og prisen bety minst. Men det er utrolig mye rimelig og bra der ute, du er ikke nødt til å kjøpe veldig dyrt. Kjøp noe som holder i to år. De aller fleste går da over til bil. De som går videre til mellomtung kan da gradvis kjøpe seg opp i bedre og dyrere utstyr.
De sikreste kjøreklærne er de som faktisk blir brukt!

Selv bruker jeg konsekvent MC til og fra jobb i sommerhalvåret, og ser utfordringen med skinn/diverse-tex-klær!
Det blir fort for mye styr!
Har mye av samme erfaringer som LarsE
Har kjøpt kevlar-bukse som funker utmerket å ha på seg en hel dag på jobb, selv på varme dager.

I dag er utvalget av kule og sikre kevlar-klær ganske stort, så det er fult mulig å ha (relativt) sikre klær uten å se ut som en tulling i parkdress eller en S&M-tulling! :-)

Kevlar-jeans og kevlar-hoodie, er kanskje ikke like trygt som lær, men det er milevis tryggere enn ei skinnbukse som blir liggende i skapet!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar