Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
maxaman3
Innlegg: 2
Registrert: 01 sep 2017, 20:40
Motorsykkelen din: Aprilia rs 125 2010

Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!

Legg inn av maxaman3 »

Hei! Jeg fyller 16 i April 2018 og har tenkt å kjøre opp til lett-mc. Jeg har prøvd meg litt på å finne ut hva jeg burde gå etter og bestemte meg for Aprilia rs 125. Det jeg er usikker på er at frem til 2010 produserte Aprilia 2 takt og deretter 4 takt. Jeg vet at 2 takt er mer moro men mye vedlikehold, og at 4 takt er mindre vedlikehold men mindre moro. Usikker på om jeg skal velge 2 takt eller 4 takt. Jeg kan ingenting om vedlikehold av mc men vil veldig gjerne kjøre 2 takt. Noe tips om hvordan jeg kan lære mere om hvordan å "Mekke"?

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!

Legg inn av KevinmsR6 »

Ville nok gått for 2 takt ja:)

Hvordan en lærer og skru?? En må nesten bare prøve seg frem :) om du har ett problem eller det er noe du vil ha gjort er YouTube en fin ting og en lærer masse der :) du har også en fin mulighet til og spørre om hjelp her inne på mc siden da det finnes mangen kloke hoder her som mer en gjerne vil hjelpe til :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!

Legg inn av Jompa »

Hvorfor er det mer vedlikehold på en 2-takter enn 4-takter ?

Du kan finne mye brukbar info på youtube, men det finnes enpormt mye feilinfo der også.
Og drepende kjedelige amerikanere som snakker mer om seg selv enn det de prøver å vise frem.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!

Legg inn av Jompa »

Velkommen til forumet, forresten.
Det skulle jeg ha startet forrige innlegg med å skrive :redface :redface :redface :redface :redface :redface
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 01 sep 2017, 23:16 Velkommen til forumet, forresten.
Det skulle jeg ha startet forrige innlegg med å skrive :redface :redface :redface :redface :redface :redface
Nemlig ;) .
Ønsker maxman3 velkommen hit jeg også :vs

Å velge 2 eller 4-takt blir litt sånn hipp som happ, tenker jeg.
Største forskjellen er motoren som krever litt ulikt vedlikehold og hvor man må være klar over at 2-takteren skal olje i drivstoffet, enten blandet i bensintanken eller ved å fylle på olje i egen tank.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!

Legg inn av kjellv »

Velkommen herifra også :thumleft

Som Jompa sier, det er motsatt. Totaktsmotoren er relativt vedlikeholdsfri sammenlignet med firetaktsmotoren.
Men i mine øyne er dette også den eneste fordelen den har i en gatesykkel.. :-k

Totaktsmotoren både høres ut som, og lukter som ei motorsag. Den bruker mer bensin, forurenser langt mer og den har kortere levetid. Disse motorene er straks helt borte fra markedet i nye motorsykler og mopeder/scootere. Jeg kjenner best Yamaha, der er det fra 2018 helt slutt på totaktere i "on road" markedet. Kun de minste modellene i motocross har fortsatt totaktsmotor. Motoren holder rett og slett ikke de stadig strengere støy og utslippskrav, derfor forsvinner de.

Det er stor forskjell på motorkarakteristikk mellom to- og firetakt. Totakteren har stadig stigenede effekt i takt med turtallsøkningen, og får en veldig bratt momentkurve helt i toppen av turtallsregisteret. Toppturtall ligger normalt noe høyere på totakt enn på firetakt. Firetaktmotoren har også en stigende momentkurve, men har høyere dreiemoment gjennom hele turtallsregisteret (bortsatt fra helt i toppen) enn totakteren.

I praktisk bruk blir totakteren gjerne noe mer masete å kjøre. Den må holde seg i øvre halvdel av turtallsregisteret for å ha noe kraft å snakke om, det blir derfor lett mye giring.

I mange miljø er totakteren mest populær fordi de kan være lettere å trimme enn firetakteren. Trimming gir jo langt mer Power enn i original utførelse. Men gjerne også langt mer trøbbel hvis man blir stoppet av onkel. Og vær sikker.. onkel vet dette og er ekstra kritisk til totaktere de stopper langs veien.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!

Legg inn av Relax »

kjellv skrev: 02 sep 2017, 00:52 Velkommen herifra også :thumleft

Som Jompa sier, det er motsatt. Totaktsmotoren er relativt vedlikeholdsfri sammenlignet med firetaktsmotoren.
Men i mine øyne er dette også den eneste fordelen den har i en gatesykkel.. :-k

Totaktsmotoren både høres ut som, og lukter som ei motorsag. Den bruker mer bensin, forurenser langt mer og den har kortere levetid. Disse motorene er straks helt borte fra markedet i nye motorsykler og mopeder/scootere. Jeg kjenner best Yamaha, der er det fra 2018 helt slutt på totaktere i "on road" markedet. Kun de minste modellene i motocross har fortsatt totaktsmotor. Motoren holder rett og slett ikke de stadig strengere støy og utslippskrav, derfor forsvinner de.

Det er stor forskjell på motorkarakteristikk mellom to- og firetakt. Totakteren har stadig stigenede effekt i takt med turtallsøkningen, og får en veldig bratt momentkurve helt i toppen av turtallsregisteret. Toppturtall ligger normalt noe høyere på totakt enn på firetakt. Firetaktmotoren har også en stigende momentkurve, men har høyere dreiemoment gjennom hele turtallsregisteret (bortsatt fra helt i toppen) enn totakteren.

I praktisk bruk blir totakteren gjerne noe mer masete å kjøre. Den må holde seg i øvre halvdel av turtallsregisteret for å ha noe kraft å snakke om, det blir derfor lett mye giring.

I mange miljø er totakteren mest populær fordi de kan være lettere å trimme enn firetakteren. Trimming gir jo langt mer Power enn i original utførelse. Men gjerne også langt mer trøbbel hvis man blir stoppet av onkel. Og vær sikker.. onkel vet dette og er ekstra kritisk til totaktere de stopper langs veien.
:thumleft
Bra redegjørelse!
Mye der jeg ikke har tenkt på og sett sammenhengen i på en stund..dvs nærmere 40 år...da jeg selv kjørte 2 totakter. :)
"Do the right thing"

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!

Legg inn av Hounds »

Får 3 måneder siden skulle jeg også kjøpe aprilia. Ikke nå lenger. For 3 måneder siden kjøpte en venn av meg en honda cb125f for 38k, i dag er den 10k billigere (28k). OG DEN ER SPLITTER NY, og garanterer deg å vikre i flere år.

så hvorfor kjøpe en 6+ år gammal aprilia (ettersom at aprilia sluttet å lage 2takters etter 2011 tror jeg)
Bilde

Når du kan kan kjøpe en splitter ny mc for rundt samme prisen? Det er ikkemye forskjell i disse syklene, annet at en helt ny 4takter holder seg bedre enn en 6+ år gammel aprilia.

La meg introdusere:
Yamaha YS128 2017 Modell Pris: 28 990,- :thumleft
Bilde

HONDA CB125F 2017 Modell Pris: 27 590,- :thumleft
Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!

Legg inn av FredrikE24 »

Bare sørg for å kjøpe en som faktisk har 15 hester og ikke 11-12.

Fordelen jeg ser med totakt er at man lett får litt mer sprut i de. Jeg hadde gått for totakt, synes disse ensylindrede firetakterne går ekstremt dårlig.

Brukeravatar
JosteinBever
Innlegg: 87
Registrert: 19 jun 2016, 15:36
Motorsykkelen din: INGEN At The Moment

Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!

Legg inn av JosteinBever »

Ekstremt dårlig er jo å ta i da. De går som en trimmet moped. Har så og si samme toppfarten og.

Hovedargumentet er allerede nevnt slik jeg ser det (som har kjørt både 2t og 4t) Man får kjøre i fred på en 4takter. På 2takter er regelen slik: Ser man en politi,eller politien ser deg,så blir du automatisk stoppet for "kontroll" På en 4takter blir du kun stoppet,dersom de faktisk holder en kontroll langs veien (iaf i 9,7 av 10 tilfeller) Med forbehold at du kjører normalt og lovlig vèl og merke.

maxaman3
Innlegg: 2
Registrert: 01 sep 2017, 20:40
Motorsykkelen din: Aprilia rs 125 2010

Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!

Legg inn av maxaman3 »

Takk for svar og velkomst hilsninger!

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Skal kjøpe sykkel og trenger å lære!

Legg inn av Hounds »

maxaman3 skrev: 03 sep 2017, 15:23 Takk for svar og velkomst hilsninger!
I hvilken by bor du i? :scratch

Svar