Jente, 15, lettsykkel

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Bergenserjenta
Innlegg: 2
Registrert: 02 aug 2016, 18:01
Motorsykkelen din: Honda cb125f 2016

Jente, 15, lettsykkel

Legg inn av Bergenserjenta »

Jeg er en jente på 15 år som har planer om å ta lettsykkellappen. Har også tenkt å kjøpe lettsykkel. Skal bruke den til og fra skolen, til hytten(ikke særlig langt unna), og til venner som bor litt unna. Men jeg tre her tips og veiledning, siden jeg er helt fersk i mc-verden....

Hvor lang tid tar det med øvelseskjøring, tg, osvosv?
Hva koster det sånn ca for lappen?
Hvordan foregår oppkjøringen? Er den vanskelig?
Er teorien vanskelig? (Er veldig skoleflink, og har "klisterhjerne")
Må jeg ha egen sykkel til kjøretimene?
Hvor mange kjøretimer trenger jeg ca?
Hvor ofte får jeg kjøretimer?

Hvilke sykkel kan anbefales? Som ikke er så veldig dyr? Har sett litt på finn(bergensområdet) men er ikke så mange der....
Hvilke utstyr trenger jeg? Noen linker?
Kan jeg kjøre om vinteren?

Blir 16 i januar.. Når er det tidligste jeg kan ta oppkjøringen?

Blir utrolig glad for svar:)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jente, 15, lettsykkel

Legg inn av kjellv »

Bergenserjenta skrev:Jeg er en jente på 15 år som har planer om å ta lettsykkellappen. Har også tenkt å kjøpe lettsykkel. Skal bruke den til og fra skolen, til hytten(ikke særlig langt unna), og til venner som bor litt unna. Men jeg tre her tips og veiledning, siden jeg er helt fersk i mc-verden....

Hvor lang tid tar det med øvelseskjøring, tg, osvosv?
Hva koster det sånn ca for lappen?
Hvordan foregår oppkjøringen? Er den vanskelig?
Er teorien vanskelig? (Er veldig skoleflink, og har "klisterhjerne")
Må jeg ha egen sykkel til kjøretimene?
Hvor mange kjøretimer trenger jeg ca?
Hvor ofte får jeg kjøretimer?

Hvilke sykkel kan anbefales? Som ikke er så veldig dyr? Har sett litt på finn(bergensområdet) men er ikke så mange der....
Hvilke utstyr trenger jeg? Noen linker?
Kan jeg kjøre om vinteren?

Blir 16 i januar.. Når er det tidligste jeg kan ta oppkjøringen?

Blir utrolig glad for svar:)
Hei, og velkommen hit :roll
Her var det mange spørsmål på en gang. Men du har funnet riktig forum, og her vil du finne alle svar. De ligger her, det er bare å lete. Det er til en hver tid noen her inne som er i samme fase som du, noen er nærmere oppkjøring, og noen har også akkurat kjørt opp.
Jeg anbefaler deg å lese denne tråden http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=21&t=10880. Ronja er i samme fase som du, men i en annen kant av landet. Jeg er overbevist om at dere to har akkurat de samme spørsmålene i hodet.

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Jente, 15, lettsykkel

Legg inn av Royal »

Hei!

Jeg kan svare på noen av spørsmålene dine.

Hva koster det sånn ca for lappen?
Det er vanskelig å si sånn uten videre. Det kommer ann på antall kjøretimer man trenger. Hvis man er flink til å øvelseskjøre så trenger man mindre kjøretimer og prisen totalt faller. Spør kjøreskole på pris på det obligatoriske du må igjennom og ta det derifra.

Du må regne med at det koster noen kroner. Selv om det kanskje høres mye ut, så vil du få en bedre utdanning på veien enn på moped.

Hvordan foregår oppkjøringen? Er den vanskelig?
Man møter opp med sykkel fra trafikkskolen. Man går inn og betaler for oppkjøring og får tildelt en sensor.
Sensor trekker et sikkerhetspørmål om sykkelen som man må besvare.
Først så må man kjøre på et lukket område der du skal testes i manøvrering av sykkel i lav fart.
Oppgavene er følgende:

1. Krypkjøring.
På krypkjøringen skal man kjøre slalom i mellom 4 kjegler. Stoppe, kjøre igang og snu 180 grader og kjøre sakte ut til der du begynte.
2. Sving.
Man kjører en venstresving i minst 30(?)km/t. Den skal være konsistent og ha en fin "bue"
3.Bremsing i sving.
Samme svingen, men etter halveis i svingen skal man bremse bestemt og stoppe før siste kjegle.
4.Nødbrems
Man akselerer til rundt 50km/t og bråbremser. Man skal holde seg godt forankret og stoppe sykkelen så fort som mulig.
5.Unnamanøver
Man akselerer til 50km/t og kjører mot en oppstilling av kjegler. Man må da vike unna til venstre og kjøre inn en port bak kjeglene.

Når disse øvelsene er bestått så er det en kjøretur på vei i drøye 40 min. Dette er for å teste flyt i trafikk, trafikkregler og hvordan du oppfører deg i trafikken.

Hvis alt er nogenlunde ok, så er lappen din.

Er teorien vanskelig? (Er veldig skoleflink, og har "klisterhjerne")
Det er ikke veldig enkelt å si. Spørsmålene som du får er "randomly chosen". Du kan være heldig og få alle de simple, eller uheldig å få alle de vanskelige. Det beste er å nipugge boka og skiltene.

Må jeg ha egen sykkel til kjøretimene?
Nei. Kjøreskolen må garantere at sykkelen som brukes under opplæring er godkjent for læring. Du må leie sykkel av skolen.

Hvor mange kjøretimer trenger jeg ca?
Vanskelig å si. Noen må ha veldig mange, andre må nesten ikke ha noen ting. Spør kjørelærer etter dere har kjørt et par ganger.

Hvor ofte får jeg kjøretimer?
Det kommer ann på pågang hos trafikkskolen. Stikk innom nærmeste og hør deg frem litt på hva de har opplevd før.

Hvilke sykkel kan anbefales? Som ikke er så veldig dyr? Har sett litt på finn(bergensområdet) men er ikke så mange der....

Hva som anbefales av sykkel kommer veldig ann på hvordan du liker sittestillingen, hvor høy du er og personlig smak.
Hvis du ser bort i fra sykler med 2-taktsmotor(lik type motor som i en moped), så vil de fleste lettsykler ha nesten lik effekt og type motor . Jeg ville anbefale å kjøpe en sykkel med 4-taktsmotor (Typ YZF, CBF,CBR,Duke) grunnet mindre vedlikehold og mindre bensinforbruk.(Du slipper også lukten av uforbrent olje i hår og klær)
Er du glad i fart og er glad i å skru motorsykkel, så er en 2-taktsmotor fortsatt et alternativ.

Det beste er å kunne prøvesitte og prøvekjøre så mange sykler som du har mulighet til.

Bergenserjenta
Innlegg: 2
Registrert: 02 aug 2016, 18:01
Motorsykkelen din: Honda cb125f 2016

Re: Jente, 15, lettsykkel

Legg inn av Bergenserjenta »

Tusen takk for svar<3

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jente, 15, lettsykkel

Legg inn av AJ »

Sånn skal det gjøres, vettu :D !
Hoppe i det og spørre om det en lurer på :thumleft .

Ønsker deg velkommen til oss jeg også, selv om du er allerede er ønsket velkommen av kjellv :vs .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Jente, 15, lettsykkel

Legg inn av HeHy »

Regn med en total kostnad noe rundt 20k +- noen tusen. Alt avhenger av hvor flink du er til å ta til deg ting.
Hvis du har mulighet for øvelseskjøring privat (ledsager som sitter bakpå eller kjører motorsykkel bak, 25 år og har hatt lappen på motorsykkel (tung/mellomtung) i 5 år sammenhengende eller mer), så kan du nok få kortet ned litt på kostnaden.
Teorien er ikke spesielt vanskelig, litt å sette seg inn i da, les boka "veien til førerkortet" for motorsykkel, pugg skilter og øv på både "teoriprøver" og "skiltprøver" på teoritentamen.no
Utstyr vil du trenge minimum hjelm, absolutt hansker og en mc-jakke. Helst også mc-bukse og mc-sko. Ryggskinne liker jeg å bruke på litt lengre turer (typ over 15-20 min), det finnes en ryggskinner fra scott som man ikke merker at man har på.
Tidligst mulig oppkjøring varierer litt i landet, på Sørlandet opererer de egentlig med 2. Mai dersom det ikke er helg. Men noe rundt den datoen ligger hele landet på.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Jente, 15, lettsykkel

Legg inn av HeHy »

Angående tid på å ta lappen avhenger det av deg, ca 1 ish måned er normaltid, men du avtaler kjøretimer med kjørelærer (hvor mange, når osv).
Anbefaler å ta kontakt med en kjøreskole snart hvis du skal være sikker på at du kommer med første gruppe til neste år, da begynner kjøretimer så fort kjøreskolene mener det er forsvarlig temperatur og ikke snø osv (rundt begynnelsen av april er normalt).

Ronja
Innlegg: 17
Registrert: 21 mai 2016, 01:07
Motorsykkelen din: ennå i vurderingsfasen

Re: Jente, 15, lettsykkel

Legg inn av Ronja »

Som kjellv nevnte her oppe er/var jeg i akkurat samme fase som deg! Masse spørsmål som svirrer i hodet på en gang.
Har ikke tatt oppkjøring ennå, eller noen kjøretimer, men skal begynne med dette de nærmeste dagene - så kan dessverre ikke så noe angående det, men det har noen over svart på ganske bra. :P

Teorien derimot kan jeg være til litt hjelp med. Jeg besto teorien idag (!!), på første forsøk med 4 feil, etter 6 dager med intensiv øving! Flere sa til meg at man må være forberedt på å feile en gang før man består, og dette gjorde meg naturligvis veldig stresset.
Jeg klarte ikke å få med meg noe av det jeg leste i boka "Veien til førerkortet", men jeg leste heller på teoritentamen.no og tok masse prøver hele tiden! Og det ga visst resultater, i og med jeg besto haha!
Hvis du har klisterhjerne og er skoleflink vil jeg tro teorien vil være enklere for deg enn mange andre. Jeg er selv skoleflink, og jeg trengte bare 6 dager, så hvis du bare øver mye nok og ofte nok og vil det nok - så vil jeg tro du kan klare på relativ kort tid du også.
Anbefaler teoritentamen.no på det sterkeste!

Sykkel kan jeg ikke være veldig behjelpelig med, da jeg ikke har erfaring med noen, haha. Men selv har jeg nesten bestemt meg for en Yamaha MT 125 :)

Om det er noe mer du lurer på er det bare å sende meg en melding, jeg svarer gjerne på alt av spørsmål (så godt jeg kan haha)! ;)

Brukeravatar
BunnyBunBun
Innlegg: 11
Registrert: 17 apr 2016, 18:20
Motorsykkelen din: Skal kjøpe

Re: Jente, 15, lettsykkel

Legg inn av BunnyBunBun »

Bergenserjenta skrev: Hva koster det sånn ca for lappen?
Prisene varierer mye fra hvor man bor! Jeg skal ta den på Hamar og da har jeg regna ut at det blir ca. 12.000 + ekstra x-antall kjøretimer.
Anbefaler deg til å spørre alle kjøreskoler hos deg for prisliste. Sammenlign og velg ut den billigste :)

Er teorien vanskelig? (Er veldig skoleflink, og har "klisterhjerne")
Jeg tok teorien før sommeren og jeg er også helt ny på området. Jeg leste igjennom "Veien til førerkortet MC" og kjøpte et dagspass (24t) for 55kr på teoritentamen.no. Jeg leste og øvde i bare 1.5 dag! Jeg bestod teorien med 2 feil tror jeg det var. Nå har jeg billappen fra før av da og har erfaring med å kjøre bil i trafikken..

Hvilke sykkel kan anbefales? Som ikke er så veldig dyr?
Jeg skal selv ha Honda CBR125 siden den passer min høyde og er komfortabel for meg å kjøre (jeg er også jente). Dette er en fin sykkel og jeg kan anbefale den. Når det gjelder andre, så har jeg prøvd Yamaha YZF125, men den ble for høy og ukomfortabel for meg.
Du finner på Finn.no, eller er nypris for Honda CBR125 41.000kr som ikke er så dyrt. Den billigste jeg har kommet over er Honda CBF125 nypris 34.990kr.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jente, 15, lettsykkel

Legg inn av kjellv »

Det blir nok en stor opprydding i modellspekteret fra alle merker i 2017.
Nye krav fra EU, det såkalte Euro4 skal implementeres. Dette innebærer blant annet strengere krav til utslipp, og at alle nye motorsykler (også 125cc) MÅ ha ABS bremser for å kunne importeres/registreres. Alle produsenter har igjen noen modeller som har vært på markedet noen år, og som enten må oppgraderes eller byttes ut.
Jeg kjenner best Yamaha, ettersom jeg jobber hos en Yamahaforhandler. Der berøres både WR125R og WR125X, men også YBR125. Vi vet det ikke ennå, men jeg antar disse modellene forsvinner fra markedet i 2017. Vi håper de blir erstattet, i hvertfall at de populære WR125 erstattes av en ny motardmodell etter Euro4 kravene. Honda sin CBF125 må nok også fornyes, denne er ikke ulik Yamaha sin YBR125 og har også vært på markedet en del år og uten ABS.
Men følg med i slutten av neste uke. Da starter en stor MC-messe i Køln, og det er ventet at nye modeller blir offentliggjort der. Det blir nok skrevet mye om nye modeller både i MC bladene MC Avisa og Bike, men også her i forumet.

Svar