Lett MC for jente, 16

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Ronja
Innlegg: 17
Registrert: 21 mai 2016, 01:07
Motorsykkelen din: ennå i vurderingsfasen

Lett MC for jente, 16

Legg inn av Ronja »

Hei :) Helt ny på siden, og har en del spørsmål.
Blir 16 om noen måneder og skal da ta lappen og gå til innkjøp av sykkel. Sykkelen skal brukes til og fra skolen, venner, fritidsaktiviter og også bare for gøy og opplevelsen av å kjøre MC. :D Jeg ønsker ikke scooter. Det har jeg bestemt meg for allerede ;) Vil heller ikke ha supermotard, da jeg synes disse ligner for mye på moped og jeg vil ha noe som ser større ut og med skikkelig fin, grom lyd! :P

- Hvilken lett MC anbefaler dere for en jente på 16 år, 161/162cm høy? Tenker litt på hvordan det er å sitte på sykkelen, da jeg plages med rygg og nakke..
- Hvilken hjelm anbefaler dere?
- Hva med annet kjøreutstyr, hva trengs der? Hva er påkrevd og hva er anbefalt?
- Har dere tips til å kjøre med noen bakpå? Er det mitt ansvar eller den eventuelle passasjeren sitt ansvar og ha ekstra hjelm?
- Hvordan er det å kjøre med små barn bakpå?

Har dere tips noen generelt til meg som helt ny bak rattet (om noen måneder)?

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Lett MC for uerfaren jente, 16

Legg inn av SverreOlsen »

Hei og kjekt det er noen flere unge som tenker retningen mc!
Ta turen innom finn.no å finne noe som ser interessant ut og legge ut linker her er sikkert det beste. Da kan en heller komme med argumenter for hvem av krava dine disse syklene oppfyller. Av utstyr krever en del kjøreskoler att en har fullt mc utrustning noe eg selv og mener etter å ha erfart og sett ulykker. Da gjelder både rygskinne, kjøre jakke/bukse, kjøre sko, hjelm og hansker.

Sykkel messig, både er stor i størrelse, passer til lave personer, har god sitte stilling og drar godt går eg god for Honda sin 125 varadero. Driftsikkre, gode for 2 personer, gode på langturer, generelt gode sykkler. Ser kansje ikke ut som det kuleste i gata, men ei jente på lett mc, det er jo rått uansett hva hun kjører! http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=76064132

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Bjerknez »

Hva med en Yamaha MT125?
Bilde

Ronja
Innlegg: 17
Registrert: 21 mai 2016, 01:07
Motorsykkelen din: ennå i vurderingsfasen

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Ronja »

Tusen takk for svar!
Her er noen av syklene jeg har sett på;
Honda XL 125 V Varadero - http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=69271523
Yamaha YZF R125 - http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=74482260
Megelli 125R - http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=76109389
Cagiva Mita - http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=71777045
Yamaha YBR125 http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=76026549

Har også sett på Yamaha MT125 faktisk, og den falt også i smak! :D

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av SverreOlsen »

Cagiva mito er totakt og hviss en ikke kan/har planer om å skru selv blir det fort en dyr sykkel, lyden fra totakt er også noe for seg selv, mer "moped" lyd.
Ybr en er også en veldi svak lett mc, drifsikker og billig er den!
Yzfr er en av di kulere r deseign sykklene på markedet, har kun kjørt konkurenten, honda cbr selv, samme sittestiling og lignenes motor, gode sykkler.
Megilli har eg ingen erfaring med.
Eg liker best varadero av di du har sitt på, er jo en av di dyrere lett mcene på markedet og da.
Du har jo også ktm duke som er lik mt 125 en.

Når du sier å ha barn bak på, hvilken alder tenker du?

Ronja
Innlegg: 17
Registrert: 21 mai 2016, 01:07
Motorsykkelen din: ennå i vurderingsfasen

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Ronja »

Takk for utfyllende svar!

Har småsøsken på 7 og 9 år som selvfølgelig gjerne ville sitte på da de fant ut at jeg skulle skaffe meg lett mc. :p

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av SverreOlsen »

Tidligere tråd ang barn på mc http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=4108

Kjekt å ha med seg di yngre men holder ofte barre i gårdrommet der du bor og da :-)
Men ti års alderen burde gå fint så lenge en har hjelm og div :-) men først få litt erfaring aleina med lappen og sykkelen din! Det hjelper godt på når en brått skal venne seg til og ha den yngre garden bakpå som flytter seg fra side til side så tyngdepunktet forflytter seg :-)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av JohnnyTh »

Varaderoen er en ganske stor lett sykkel. Min datter likte den ikke. Hun kjører Mt125 og er kjempefornøyd
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Geiroe »

Hvis du har nakke og ryggproblemer, ville jeg vært veldig skeptisk til r sykkel hvor du henger litt mer på styret. Det er stor forskjell og prøve opp/ned gata, og kjøre 10mil. Snakker av erfaring. Finn en som du sitter komfortabelt på, også kan du gå inn her og sammenligne http://cycle-ergo.com/ Du får jo ikke noe vindpress som holder deg oppe i 50-60 soner.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Alex-68 »

Yzf125R uten tvil... Er ikke noe mere Sexy enn en berte på R sykkel, eller en CafeRacer.. Resten blir litt smule tantete.. ;)
Mc Oslo Suger!

Ronja
Innlegg: 17
Registrert: 21 mai 2016, 01:07
Motorsykkelen din: ennå i vurderingsfasen

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Ronja »

Tusen takk, Geiroe! Fikk mye bra info utfra den siden!
Og dere andre også, takk. Dere er til mye hjelp :D

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Elruts84 »

Var så heldig at jeg fikk prøve en Yamaha MT 125 2016 av ei nabojente. Herregud for en deeilig og sexy sykkel. Sittestillingen var også god.

Det er begge sitt ansvar at begge har hjelp. Uten hjelm ingen bakpå vil nå jeg si. Det er rett å slett for uansvarlig.
Kjøreklær er en smaks sak. Men sikres er jo å ha en polstring som gjør at du er sikker. Med beskyttelse her og der. Noen liker skinn andre tekstil. Tekstil har kommet vel i de siste årene. Og det er relativt stort utvalg. Har selv tekstil og er meget fornøyd.
Ønsker du vanntett textil ser du etter GoreTex merket på klærne. Jeg vil anbefale deg å ta en tur til en MC butikk for å prøve litt å kjenne litt på det selv.

Hadde jeg vært deg ville jeg tenkt på:

- Bukse, jakke (Gjerne noe som puster og som kanskje foringen kan tas av)
- Komfortable sko
- Hansker
- Hjelm

Alt koster så det er litt hvor mye du vil legge i dette siden det er første gang du kjøper. Men kvalitet er jo ofte dyrt, men nødvendig.

Lykke til i valget av klær og sykkel.

Kjekt at du har kommet deg inn her på MC Siden. Hyggelig med flere jenter også i 125 klassen.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Ronja
Innlegg: 17
Registrert: 21 mai 2016, 01:07
Motorsykkelen din: ennå i vurderingsfasen

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av Ronja »

Tusen takk for svar! Må komme meg til mc-butikk/forhandler for å både prøvesitte sykkel og prøve utstyr :D

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Sted: Drammen

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av cosmogs »

Hjalp for en tid tilbake min nevø med å kjøpe 125. Min klare anbefaling til ham var Yamaha MT elle KTM Duke, rett og slett grunnet god sittestilling og ABS bremser. Mulig flere har ABS nå, men jeg anser det som et ganske verdifullt hjelpemiddel særlig når man er fersk sjåfør. Nevøen er hverfall fornøyd med Duke´n, så gjenstår det bare å se om han består oppkjøring torsdag denne uken, så han kan få kjøre rundt uten å ha onkel hengende etter alltid. :twothumbs:
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lett MC for jente, 16

Legg inn av JohnnyTh »

Alex-68 skrev:Yzf125R uten tvil... Er ikke noe mere Sexy enn en berte på R sykkel, eller en CafeRacer.. Resten blir litt smule tantete.. ;)
Å kalle en MT-125 for tantete en skivebom :) mener nå jeg. Kjedelig å bli frakjørt på en tantesykkel :lol
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar