Lett-mc eller moped?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Trygthor
Innlegg: 1
Registrert: 02 mai 2016, 22:28
Motorsykkelen din: Din MC her

Lett-mc eller moped?

Legg inn av Trygthor »

Hei! Jeg lurer på om hva jeg burde kjøpe, Lett-mc eller moped :-k . Faren min sier lett-mc er for dyrt? Kan dere gi meg noen tips? :twothumbs:

Brukeravatar
Jona88
Innlegg: 256
Registrert: 25 jan 2015, 16:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT07
Sted: Horten

Re: Lett-mc eller moped?

Legg inn av Jona88 »

Sier som autofil-Larsen sa for en del år siden: De fleste ungdommer velger moped.... Men når du først må ta kappen, hvorfor ikke kline til med lappen på lettvekter 125ccm, da kan du dra lenger enn langt med bestevennen bakpå :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lett-mc eller moped?

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du har planer om å ta tung/mellom tung lappen på sikt så kan du like godt gå for lett MC med det samme. Opplæringen er langt bedre og du får muligheten til å dra på lengre turer etc. Hva som er "for dyrt" er jo relativt. En lett mc er dyrere ja. Dyrere i innkjøp og dyrere og forsikre. Man vil også kjøre en del mer når man har lett MC og dette koster også litt med tanke på bensin/dekk/service etc.

Hvis planen bare er å ha en tohjuling frem til du får bil lappen etc. så kan du like godt klare deg med en moped.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lett-mc eller moped?

Legg inn av kjellv »

Hei, og velkommen til forumet :thumleft

Her inne finnes det flere tråder og mange argumenter om akkurat dette spørsmålet. Du vil nok snart se at de fleste anbefalinger går for lett-mc.
Dyrt ja... Det er det. Det koster mer å ta A1-lappen enn å ta mopedlappen, og en skikkelig lett-mc er dyrere enn en skikkelig moped. Det kan man ikke argumentere mot.

Men det er mange andre ting som taler for MC. Først og fremst farten. Den holder følge med øvrig trafikk, og blir ikke så lett skviset utenfor kvitstripa som mopeder ofte gjør. Mopeder blir stadig forbikjørt, skaper mye irritasjon hos øvrige trafikanter, og opplever nok mange farlige situasjoner. A1-føreropplæringen er mye mer omfattende, og du blir en mer fullkommen trafikant. Etter å ha tatt A1 vil du ha større forutsetninger for å ferdes trygt i trafikken, i den grad trafikken er trygg.

Men lykke til, hva du enn ender opp med :thumleft

PetterT
Innlegg: 91
Registrert: 17 apr 2016, 18:29
Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next

Re: Lett-mc eller moped?

Legg inn av PetterT »

Finnes mopeder som holder trafikken greit, har jeg hørt
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. :buddies:

PetterT
Innlegg: 91
Registrert: 17 apr 2016, 18:29
Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next

Re: Lett-mc eller moped?

Legg inn av PetterT »

TZR, en kompis hadde en.Den gikk godt
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. :buddies:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lett-mc eller moped?

Legg inn av kjellv »

Lovlig = 45 km/t! Den holder farta i sentral bytrafikk stort sett. Det er ikke fort. 125cc kjører lovlig og i samme fart som annen trafikk omtrent overalt i landet.
Trimmet moped er ikke lov. Det skaper bare trøbbel med lovens lange arm, og er ikke å anbefale :-k

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lett-mc eller moped?

Legg inn av FredrikE24 »

Ta lappen på moped, kjøp en fin moped med AM6 motor feks(bare gode erfaringer med den). Kjøper du en typisk 07-modell eller nyere så får du power-up system.. Da går den ikke så allerverst før det butter på 45km/t. Men vil anbefale å bare fjerne plomba, dyse opp, dreve om. Kjørte i mange år uplombert og kjører man som folk er det ingen som bryr seg.

Problemene kommer når du kjører i flokk med en skokk andre to-taktere og dere terroriserer nærmiljøet på kveldstid. Først da blir folk irritert og politi blir på vakt. Man trenger ikke å kjøre i 90 selvom mopeden går i 90 uplombert, men du kan kjøre i 50-55-60 når det passer seg og du kommer opp alle bakkene i grei hastighet. Når slettene begynner å åpne seg og det går mot kveld, så kan man jo bare gi jernet :P

Jeg kjørte på mange lengre turer med min moped, men da med litt mer trim montert.. Forbikjøring av biler på E16 nordover fra Oslo gikk som smurt og klarte å holde en jevn fart på rundt 100km/t.

Det er uansett en risikovurdering, å bli tatt for trim i disse dager får konsekvenser i form av prikker og bøter, selv ble jeg tatt for trimming èn gang(ble tatt på fersken i altfor stor fart), og det var sure greier. Ja det er ulovlig, men det går som oftest bra :)

Alle vennene mine som kjørte sykkel kjøpte lett-mc.. Ingen av dem har mellomtung/tung i dag.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Lett-mc eller moped?

Legg inn av JK95 »

Tenk på sikkerheten! Mopedister har ikke opplæring for fem flate øre, mens førerkort på lettmc er nesten like utfyllende som på A2/A, ikke noe argument trumfer sikkerhet i mine øyne

Svar