toppfart yamaha virago?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Djkhaled
Innlegg: 9
Registrert: 03 feb 2016, 22:56
Motorsykkelen din: Honda cbr 125 cc
Kontakt:

toppfart yamaha virago?

Legg inn av Djkhaled »

vet noen noen toppfarten til en yamaha virago 125cc 2002?

Takk for svar :)

Brukeravatar
Jona88
Innlegg: 256
Registrert: 25 jan 2015, 16:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT07
Sted: Horten

Re: toppfart yamaha virago?

Legg inn av Jona88 »

En bekjent hadde en Virago. Usikker på hvilken årsmodell, men toppfarten var 110....

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: toppfart yamaha virago?

Legg inn av kjellv »

Ingen fartsmaskin akkurat, ikke noen av Viragoene. Men den har mye av egenskapene som de større V-twin motorene har. Lang slaglengde, lavt toppturtall og bra moment. Dette betyr at det skubber bra i bakkene, men du må ha litt god tid på deg for å få til en forbikjøring.

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: toppfart yamaha virago?

Legg inn av Tiller »

Jeg hadde en Virago 125 da jeg var 16. En meget pen sykkel.
Toppfart var mellom 100-115 om jeg ikke husker feil. Ikke noe fartsmaskin.
Jeg byttet den ut med en Honda NSR etterhvert. Det blir noe helt annet da.
Men den gangen var det ihvertfall Honda Shadow 125 som var den sprekeste av disse cruiser typene.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: toppfart yamaha virago?

Legg inn av Rune75 »

Du kommer nok opp i 100km/t på en god dag, men fra 90km/t og opp tar det laaang tid. Spidometeret viser gjerne 10-15 km/t for mye. Virago 125ccm har 11-12hk så den er ikke veldig sprek til å være lett-sykkel.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: toppfart yamaha virago?

Legg inn av FredrikE24 »

Ikke kjøp Virago, kjøp mye heller Honda Shadow VT125. En mye bedre sykkel. Det meste jeg har fått en Virago opp i er 90-95km/t og det går drittreigt.

Shadowen makser på en god dag 110-115km/t, men du kan fint ligge i 100 og legge inn 5. gir og cruise avsted. Er gjerne 4. gir du drar helt ut, 5. gir blir litt som et overgir. Skikkelig turtallsmotor er det også.

Brukeravatar
Tiller
Innlegg: 42
Registrert: 13 sep 2016, 23:58
Motorsykkelen din: Aprilia Leonardo, Puch Maxi S

Re: toppfart yamaha virago?

Legg inn av Tiller »

FredrikE24 skrev:Ikke kjøp Virago, kjøp mye heller Honda Shadow VT125. En mye bedre sykkel. Det meste jeg har fått en Virago opp i er 90-95km/t og det går drittreigt.

Shadowen makser på en god dag 110-115km/t, men du kan fint ligge i 100 og legge inn 5. gir og cruise avsted. Er gjerne 4. gir du drar helt ut, 5. gir blir litt som et overgir. Skikkelig turtallsmotor er det også.
Sier meg svært enig i dette. En kamerat hadde Shadow 125, så jeg hadde noen turer på den.
Kontra Virago er Shadowen en bedre og sprekere sykkel.

Brukeravatar
olajacob76
Innlegg: 9
Registrert: 15 okt 2023, 11:59
Motorsykkelen din: BMW R1200 GS Exclusive 2018, Yamaha MT-125 2020, Yamaha XV-125 Virago 2000
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: toppfart yamaha virago?

Legg inn av olajacob76 »

Jeg kjøpte nylig en Virago 125cc 2000 mod som skal kunne skrus på av ungdommen som har begynt på Mekaniske fag. Den er forsåvidt i grei stand, men går dårlig. Med meg som veier 90 kg så får jeg knapt 50 km/t i oppoverbakke og 90 i nedoverbakke om jeg legger godvilja til. Har sjekket kompresjon, luftinntak, tennplugger og bensinslange. Drevet er orginalt. Neste er å få renset forgasseren. Det er uansett litt skrujobb som må til før forgasseren er ute...Spørsmålet er om det er noen som har andre forslag til hva det kan være? Og om vi er inne på noe ift forgasseren?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: toppfart yamaha virago?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Om kompresjonen er innenfor spesifikasjonene på den, så er det vel muligheter for at det enten er drivstofftilførsel/blanding eller coil/ECU.
Så dere er nok på rett vei, om dere ikke allerede har sjekket det, så sjekk "pusterøret" til tanken, evt. løsne litt på lokket mens du kjører bare for å sjekke at det ikke er delvis vakuum i den. Luftfilter også om det ikke er sjekket, blir en form for choke om det er tett nok :D
Tenningen kan også i teorien være "svak" om spenningen som kommer til pluggen er for lav, analyse av tennplugg vil også kunne gi en pekepinn.

Mye mulig dere har sjekket de tingene allerede, men da er det i så fall nevnt :D

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: toppfart yamaha virago?

Legg inn av Kjellrf »

Har du justert ventilene? Er det originalt eksosanlegg?
Ellers anbefaler jeg å kjøre med STP Injection cleaner i bensina en tank før du skrur opp forgasserne. Middelet kan løse opp endel avleiringer i forgasseren, har jeg og andre erfart. Ellers kan ett tett luftfilter noen ganger se greit ut, hvis det er dekket av lyst støv. Bytt tennplugger.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
olajacob76
Innlegg: 9
Registrert: 15 okt 2023, 11:59
Motorsykkelen din: BMW R1200 GS Exclusive 2018, Yamaha MT-125 2020, Yamaha XV-125 Virago 2000
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: toppfart yamaha virago?

Legg inn av olajacob76 »

Takk for gode tips, de skal vi prøve (til våren) !

Svar