Hva gjør jeg når det blir kaldt?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Djkhaled
Innlegg: 9
Registrert: 03 feb 2016, 22:56
Motorsykkelen din: Honda cbr 125 cc
Kontakt:

Hva gjør jeg når det blir kaldt?

Legg inn av Djkhaled »

Hei jeg har tenkt til å kjøpe lett mc etter hvert siden jeg snart har konfirmasjon.
Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre med motorsykkelen når det begynner å bli kaldt siden jeg har ingen garasje.

Takk for svar :twothumbs:

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Hva gjør jeg når det blir kaldt?

Legg inn av Hounds »

Djkhaled skrev:Hei jeg har tenkt til å kjøpe lett mc etter hvert siden jeg snart har konfirmasjon.
Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre med motorsykkelen når det begynner å bli kaldt siden jeg har ingen garasje.

Takk for svar :twothumbs:
Har aldri hatt sykkel selv, men har snart konfirmasjon som deg og skal ha lett mc :) Men jeg har noen tips uansett! ;)

Prøv helst å finn en plass der sykkelen i allefall får sitte under tak. Det er ikke bra hvis sykkelen din står i regn hele vinteren/natten. Har ikke du det, så kjøper du et trekk! Enkelt og greit! Kan bare taes kjapt av og på igjen, og tar ikke unødvendig plass!
Og siden den da ikke kommer til å stå inni varmen, så start den et par ganger per uke å la motoren gå litt sånn at sykkelen kan gå seg litt varm:)

Lyyyyykke til!

Djkhaled
Innlegg: 9
Registrert: 03 feb 2016, 22:56
Motorsykkelen din: Honda cbr 125 cc
Kontakt:

Re: Hva gjør jeg når det blir kaldt?

Legg inn av Djkhaled »

Tusen takk :)

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Hva gjør jeg når det blir kaldt?

Legg inn av Blaamand »

Kjøp trekk som nevnt, men la være å starte sykkelen. Sørg for at tanken er full, skift olje osv før vinteren og ta ut batteriet
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hva gjør jeg når det blir kaldt?

Legg inn av Juicebox »

Sykkelen skal tåle å bli kald, hvorfor skulle den ikke det? Er noe annet om den blir brukt daglig eller om den skal lagres. Skal den lagres ute over vinteren, burde du isåfall ikke ha trekk, da den virker som en svamp. Lakk og aluminium blir dårlig av sånt i lengre tid. Ta også ut batteriet.

Om den bare skal stå parkert ute og bli brukt de neste dagene så er det vel ikke noe å tenke på? Trekk om man ikke vil ha en våt sykkel?

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Hva gjør jeg når det blir kaldt?

Legg inn av Hounds »

Hvilken sykkel har du tenkt deg da? Og bor du tilfeldigvis is Bergen ? :)

Djkhaled
Innlegg: 9
Registrert: 03 feb 2016, 22:56
Motorsykkelen din: Honda cbr 125 cc
Kontakt:

Re: Hva gjør jeg når det blir kaldt?

Legg inn av Djkhaled »

haha nei bor i fredrikstad.
Så er det lurt å kansje ha den i garasjen hos en venn?

Djkhaled
Innlegg: 9
Registrert: 03 feb 2016, 22:56
Motorsykkelen din: Honda cbr 125 cc
Kontakt:

Re: Hva gjør jeg når det blir kaldt?

Legg inn av Djkhaled »

Jeg har tenkt mye på honda cbr 125cc og ktm duke

Djkhaled
Innlegg: 9
Registrert: 03 feb 2016, 22:56
Motorsykkelen din: Honda cbr 125 cc
Kontakt:

Re: Hva gjør jeg når det blir kaldt?

Legg inn av Djkhaled »

Jeg tenkte på å lagre den hele vinteren.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hva gjør jeg når det blir kaldt?

Legg inn av Juicebox »

http://youtu.be/md4P57Hkm7s
Se fra 10 minutter

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hva gjør jeg når det blir kaldt?

Legg inn av Elruts84 »

Ingenting er bedre enn om du får låne en garasje hos en venn eller en bod ect. Da står den tørt, selv om sykkelen tåler å stå ute.
Ta ut batteriet er nok lurt. Noen sprayer hele sykkelen nesten med WD40.

Det er bare noen få enkle grep som skal til. Mens noen gjør det veldig nøye og ande gjøre bare grov arbeidet.

Personlig gjør jeg det enkelt. Vasker sykkelen grundig. (Noen ganger polerer den). Smører sykkelen inn med diverse. F.eks kjedespray, wd 40 på vitale deler ect. Tar ut batteriet og hivet et trekk over. :thumleft

Men så er det jo typisk. Vi klarer ikke å holde fingrene fra fatet løpet av vinteren. Og ender opp med og ta av trekket, og modifisere, se på, nyte, fikse, skrubbe osv osv. :lol

Det er et utrykk en bare må vite om. PMS. PMS står for: Parkert Motorsykkel Syndrom :knegg

Fant denne linken, ikke en fasit men noen tips; http://www.tv2.no/a/3591594

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar