Påbudt med blinklys på lett-MC?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Elias37
Innlegg: 12
Registrert: 17 jul 2022, 12:18
Motorsykkelen din: Sherco- Ser- 125 - 2020

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av Elias37 »

Bjerknez skrev:Hadde politiet stilt seg opp i sinsenkrysset og gitt bøter for feil eller manglende tegngivning kunne man finnansiert alle landets bomringer innen en uke :lol

Kjør på :twothumbs:
BildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av Lauri »

Elias37 skrev: 08 aug 2022, 20:59 Er det påbudt med blink lys på lett-mc står mye forskjellig lurer på om hva som stemmer om man må ha eller ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Litt sakral bingo-kongo-synsing fra menighetsmedlemmer i forkant :crazy: Men som alltid: Sjekk den store, kloke boken på verdensveven - der står det mye interessant og matnyttig.

Svaret om blinklys og påbud lyder: Det beror på bredden av motorsykkelen :twothumbs:
  • Er sykkelen 1 meter bred eller bredere - så er det påbudt.
  • Er sykkelen under 1 meter i bredde og ikke lukket, så er det ikke påbudt. Det er likevel påbudt å vise f.eks feltskifte med tegn - hvilket betyr at du må signalisere med høyre eller venstre arm
Kilde: https://lovdata.no/dokument/SFO/forskri ... 2#%C2%A734 Og er du jakt etter bestemmelsen, så finner du den her: § 43. Lys, lyssignal og refleks, nr 2, bokstav c.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av Lauri »

mekkern skrev: 09 aug 2022, 17:51 Men uansett er påbudt å gi tegn ved svinging i kryss og feltskifte- kjipt å sitte og vifte med arma man skulle brukt på brems gass og clutch.

Unnlatelse belønnes med 2800kr
Strengt tatt så finnes det ikke noe generelt påbud om tegngiving slik du skriver. Det døveste er å se motorvognførere, som gir tegn på svarteste natta - helt alene - ute i ødemarka. Hvem skal de signalisere til? Ingen! Eller kanskje æljen?

I Forskrift om kjørende og gående trafikk § 14, nr 2 står det «Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn».

Bruken av retningslys skal m.a.o ha en veiledningseffekt; noen har behov for å bli veiledet! Å si at det er en "god vane" og la det bli med dét - gir muligens stryk på et kjøre- og utrykningskurs.

Så skal det bemerkes at aktiv plassering innenfor eget kjørefelt er vel så viktig, og ofte forsterker din plassering blinklysbruken (jf plassering før inngangen til en rundkjøring).
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av kjellv »

Elias37 skrev:
kjellv skrev:Dataverden har gjort det enkelt for biltilsyn og politi. Når de stopper deg så taster de inn reg. nr. på sykkelen din, og vipps så har de alle opplysninger om den.
Da vet de om den skal ha blinklys, speil (til og med hvor mange kvadratcentimeter de skal være), antall tenner på kjededrevene, hvilket eksosanlegg som skal stå der (til og med hvor de skal finne typenummeret som forteller om det er riktig anlegg på sykkelen) og masse annet. De ser etter om DB killer er der, og kjenner etter om den er fast eller om den kan plukkes ut med fingrene. De ser også om sykkelen har vært stoppet før, og hvorfor..
Men, man har jo lov å endre på eksosanlegg så lenge det ikke gir mer effekt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja. Det finnes alltid ettemarkedsanlegg som er godkjent og kan brukes som alternativ til originalt. Når du kjøper et slikt følger det med et sertifikat som dokumenterer at det et tillatt brukt til den aktuelle sykkel og serienummer.
Blir du stoppet av bts eller politi så kan det være at de gir deg en frist til å vise sykkelen hos bts og fremlegger disse sertifikater for godkjenning. Alternativt kan du selv bestille time hos bts for godkjenning og få dette anlegget skrevet inn i vognkortet.


Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av mekkern »

Lauri skrev: 27 aug 2022, 00:34
mekkern skrev: 09 aug 2022, 17:51 Men uansett er påbudt å gi tegn ved svinging i kryss og feltskifte- kjipt å sitte og vifte med arma man skulle brukt på brems gass og clutch.

Unnlatelse belønnes med 2800kr
Strengt tatt så finnes det ikke noe generelt påbud om tegngiving slik du skriver. Det døveste er å se motorvognførere, som gir tegn på svarteste natta - helt alene - ute i ødemarka. Hvem skal de signalisere til? Ingen! Eller kanskje æljen?

I Forskrift om kjørende og gående trafikk § 14, nr 2 står det «Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn».

Bruken av retningslys skal m.a.o ha en veiledningseffekt; noen har behov for å bli veiledet! Å si at det er en "god vane" og la det bli med dét - gir muligens stryk på et kjøre- og utrykningskurs.

Så skal det bemerkes at aktiv plassering innenfor eget kjørefelt er vel så viktig, og ofte forsterker din plassering blinklysbruken (jf plassering før inngangen til en rundkjøring).
Ja jeg vet at det ikke er nødvendig å gi tegn når ingen har nytte av dette.
Ordlyden i kjøretøyforskriften er også endret litt også for mc under 130cm bredde.slik at det skal sees i sammenheng med et ev karosseri.
Quote:
3. To- og trehjuls motorvogn skal ha minst to lykter foran, minst to bak og/eller minst en på hver side som gir oransje, blinkende retningslys når motorsykkelen er lukket.
Men dette gjelder uansett kjøretøy som ikke er omfattet av:
Paragraf 28-2.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av Domino »

Jeg gir alltid tegn når situasjonen krever det. Jeg gidder ikke å se meg om hver gang for å se om det er noen som ser meg eller ikke. Da er også sannsynligheten mindre for at jeg gemmer det den ene gangen det er en politibil i nærheten.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av Lauri »

Domino skrev: 28 aug 2022, 20:41 Jeg gir alltid tegn når situasjonen krever det. Jeg gidder ikke å se meg om hver gang for å se om det er noen som ser meg eller ikke. [...]


Da gjør du jo rett; du vurderer situasjonen ved å bruke hode og øyne - herunder vri litt på nakke og kikke i speil :twothumbs: Og når du kjører om natta, mutters alene - så blinker du kun med høyre øye til Hen Der Oppe :prf
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av Bjerknez »

Enig. Jeg mener selv at jeg faktisk er ganske flink til å bruke blinklys, men når jeg kjører på jobb klokken 05:00 om morgenen mutters alene gjennom sentrum så gidder jeg ikke å blinke i alle tilfeller. Ikke for at det er så voldsomt slitsomt, men fordi jeg føler at den lille oppmerksomheten det tar kan brukes til å konsentrere seg om selve kjøringen.

Alt jeg slipper å gjøre mens jeg kjører er med på og øke komforten.

Men jeg merker at selvkanselerende blinklys er veldig kjekt og ha når man kjører i tett trafikk. Glemmer man å skru av blinklyset, så kan faktisk dette være veldig farlig i enkelte tilfeller.

Svar