Skiltlys

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Oliver05
Innlegg: 20
Registrert: 24 feb 2022, 00:53
Motorsykkelen din: Yamaha mt 125 2018

Skiltlys

Legg inn av Oliver05 »

Hei, er det noen som vet hvordan jeg får koblet på skiltlys til R&G skiltoppheng på en yamaha mt 125
20220515_160907.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skiltlys

Legg inn av Bjerknez »

Oliver05 skrev: 15 mai 2022, 16:09 Hei, er det noen som vet hvordan jeg får koblet på skiltlys til R&G skiltoppheng på en yamaha mt 12520220515_160907.jpg
Enten bytter du pluggen slik at den passer sammen, eller så bare kapper du av pluggeme og lodder kablene sammen. Er vel bare to ledninger der. Pluss og minus.

Har du ikke plugg så kan du få en av meg hvis du betaler frakt eller evt. henter den.

Oliver05
Innlegg: 20
Registrert: 24 feb 2022, 00:53
Motorsykkelen din: Yamaha mt 125 2018

Re: Skiltlys

Legg inn av Oliver05 »

Bjerknez skrev: 15 mai 2022, 16:51
Oliver05 skrev: 15 mai 2022, 16:09 Hei, er det noen som vet hvordan jeg får koblet på skiltlys til R&G skiltoppheng på en yamaha mt 12520220515_160907.jpg
Enten bytter du pluggen slik at den passer sammen, eller så bare kapper du av pluggeme og lodder kablene sammen. Er vel bare to ledninger der. Pluss og minus.

Har du ikke plugg så kan du få en av meg hvis du betaler frakt eller evt. henter den.
Har den delen som passer inni, men det var halogen nå er det led, jeg trenger vel da en motstand

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Skiltlys

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det ser ikke ut som om dimmensjonene er veldig ulik, men jeg ser jo at "key´ing" (ulikheter som f. eks. skrå hjørner eller de "vingene") nederst på den ene pluggen. Dersom den pluggen du holder i er fra skiltlyslampa, så ville jeg ha prøvd følgende før du evt. klipper den av.
Dersom skiltlyset er glødepære(r) så polaritet ikke spiller noen rolle, så ville jeg prøvd å frisere den litt med avbiter, kniv eller fil først.
Om du ser avstanden fra plasten til selve kontaktene om du snur den ene kontakten 180 grader så ser den ganske lik ut.
Men de "vingene" på den må bort i hvert fall, har du en liten elektronikkavbiter holder nok det til å bare klippe de bort.
Kan se ut som om det er noe key´ing i bunnen på orginalkontakten, men jeg er usikker. I stedet for å endre noe på orginalkontakten på mc´n kan du sikkert file "huset" på den fra skiltlyset litt for å likevel få den inn.

Vanskelig å si om det er mulig ved å bare se bildene, men med litt flaks går det :-)
Ville ha prøvd før jeg hadde klippet bort kontakten i alle fall.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skiltlys

Legg inn av Bjerknez »

Oliver05 skrev: 15 mai 2022, 17:53
Bjerknez skrev: 15 mai 2022, 16:51
Oliver05 skrev: 15 mai 2022, 16:09 Hei, er det noen som vet hvordan jeg får koblet på skiltlys til R&G skiltoppheng på en yamaha mt 12520220515_160907.jpg
Enten bytter du pluggen slik at den passer sammen, eller så bare kapper du av pluggeme og lodder kablene sammen. Er vel bare to ledninger der. Pluss og minus.

Har du ikke plugg så kan du få en av meg hvis du betaler frakt eller evt. henter den.
Har den delen som passer inni, men det var halogen nå er det led, jeg trenger vel da en motstand
Åja, sånn ja.

Ja, du vil trolig trenge en motstand til blinklysene, men ikke til skiltlyset tror jeg. Du vil trenge rundt 25ohm motstand som takler minst 5W til hvert blinklys for at dem skal blinke med riktig intervall. Merk at en 5W motstand kan bli veldig varm så ikke legg denne nær plastikk eller annet brennbart. Den bør festes rett til karosseriet/ramma. Du kan evt. velge en 25W motstand som ikke vil bli like varm, men disse er større i størrelse. Om du trenger motstand til skiltlyset er jeg mer usikker på.

Jeg vet ikke hvor gammel sykkel du har, men prøv først uten motstander.

Oliver05
Innlegg: 20
Registrert: 24 feb 2022, 00:53
Motorsykkelen din: Yamaha mt 125 2018

Re: Skiltlys

Legg inn av Oliver05 »

Takk for alle svar, da prøve jeg meg litt frem

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skiltlys

Legg inn av Bjerknez »

PS. Hvis det viser seg at du trenger motstand til skiltlyset, så vil jo skiltlyset stå på hele tiden når du har på tenningen/kjører og den motstanden vil evt. bli mye varmere enn blinklys motstandene. Så det kan hende du klarer deg fint med 5W motstander til blinklysene, men til skiltlyset ville jeg valgt en 15-25W motstand på rundt 25 ohm.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skiltlys

Legg inn av Bjerknez »

Eller du kan kjøpe ferdig kit:
https://www.amazon.com/Resistor-Motorcy ... 365&sr=8-9

Jeg ser også mange mc forhandlere selger ferdige kit. Kan hende det er den beste løsningen for deg.

Methano
Innlegg: 24
Registrert: 24 des 2012, 09:54
Motorsykkelen din: Yamaha XT660Z Tènèrè

Re: Skiltlys

Legg inn av Methano »

Du trenger ikke motstand til skiltlyset.

Årsak til at du trenger motstand fra halogen til Led på blinklys, er for at blinkmodul/releet ikke skal blinke for fort.(noe det normalt sett gjør når ei pære har røket). Er bare for å "lure" systemet så det blinker normalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skiltlys

Legg inn av Bjerknez »

Problemet her med mange av disse kit'ene man får kjøpt er at jeg synes motstanden dem bruker ser ut til å være på 5-10 watt. Det funker nok siden blinklyset ikke er på hele tiden, men jeg vedder på at disse motstandene blir veldig varme. Jeg ville vertfall ikke gjemt en slik krets på sykkelen.

Jeg anbefaler minimum 50 watt motstand (6 ohm). Da er du ganske trygg. Bakdelen er at disse er forholdsvis store i størrelse. På en bil er det lett og gjemme disse, men pp en motorsykkel kan det bli mer krevende.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skiltlys

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Problemet her med mange av disse kit'ene man får kjøpt er at jeg synes motstanden dem bruker ser ut til å være på 5-10 watt. Det funker nok siden blinklyset ikke er på hele tiden, men jeg vedder på at disse motstandene blir veldig varme. Jeg ville vertfall ikke gjemt en slik krets på sykkelen.

Jeg anbefaler minimum 50 watt motstand (6 ohm). Da er du ganske trygg. Bakdelen er at disse er forholdsvis store i størrelse. På en bil er det lett og gjemme disse, men pp en motorsykkel kan det bli mer krevende.
Det pleier å være en motstand pr blinklys. Et led blinklys erstatter ei glødepære på 10w, og blinkreleet kjenner derfor ikke forskjellen og blinker i samme hastighet som før.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skiltlys

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 29 mai 2022, 09:58
Bjerknez skrev:Problemet her med mange av disse kit'ene man får kjøpt er at jeg synes motstanden dem bruker ser ut til å være på 5-10 watt. Det funker nok siden blinklyset ikke er på hele tiden, men jeg vedder på at disse motstandene blir veldig varme. Jeg ville vertfall ikke gjemt en slik krets på sykkelen.

Jeg anbefaler minimum 50 watt motstand (6 ohm). Da er du ganske trygg. Bakdelen er at disse er forholdsvis store i størrelse. På en bil er det lett og gjemme disse, men pp en motorsykkel kan det bli mer krevende.
Det pleier å være en motstand pr blinklys. Et led blinklys erstatter ei glødepære på 10w, og blinkreleet kjenner derfor ikke forskjellen og blinker i samme hastighet som før.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Det er jeg klar over... ;)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skiltlys

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
kjellv skrev: 29 mai 2022, 09:58
Bjerknez skrev:Problemet her med mange av disse kit'ene man får kjøpt er at jeg synes motstanden dem bruker ser ut til å være på 5-10 watt. Det funker nok siden blinklyset ikke er på hele tiden, men jeg vedder på at disse motstandene blir veldig varme. Jeg ville vertfall ikke gjemt en slik krets på sykkelen.

Jeg anbefaler minimum 50 watt motstand (6 ohm). Da er du ganske trygg. Bakdelen er at disse er forholdsvis store i størrelse. På en bil er det lett og gjemme disse, men pp en motorsykkel kan det bli mer krevende.
Det pleier å være en motstand pr blinklys. Et led blinklys erstatter ei glødepære på 10w, og blinkreleet kjenner derfor ikke forskjellen og blinker i samme hastighet som før.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Det er jeg klar over... ;)
Jeg har aldri prøvd, men hvordan blinker releet på en mc dersom du bruker så kraftig motstand?

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skiltlys

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 29 mai 2022, 11:05
Bjerknez skrev:
kjellv skrev: 29 mai 2022, 09:58
Bjerknez skrev:Problemet her med mange av disse kit'ene man får kjøpt er at jeg synes motstanden dem bruker ser ut til å være på 5-10 watt. Det funker nok siden blinklyset ikke er på hele tiden, men jeg vedder på at disse motstandene blir veldig varme. Jeg ville vertfall ikke gjemt en slik krets på sykkelen.

Jeg anbefaler minimum 50 watt motstand (6 ohm). Da er du ganske trygg. Bakdelen er at disse er forholdsvis store i størrelse. På en bil er det lett og gjemme disse, men pp en motorsykkel kan det bli mer krevende.
Det pleier å være en motstand pr blinklys. Et led blinklys erstatter ei glødepære på 10w, og blinkreleet kjenner derfor ikke forskjellen og blinker i samme hastighet som før.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Det er jeg klar over... ;)
Jeg har aldri prøvd, men hvordan blinker releet på en mc dersom du bruker så kraftig motstand?

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Poenget er at man skal simulere at det sitter en glødepære der ved å øke motstanden. Hvis pæren er på 10W så så må strømtrekket på kursen være ca. 1 ampere. (12V x 1 ampere = 12W). Motstanden kobles i parallell (fra pluss til minus) hvor mange watt en motstand er på sier bare hvor mye varme den klarer og motstå (enkelt sagt).

En motstand på 10W takler 10W fint, men den blir uhyre varm. Kan bli opp til flere hundre grader og smelte ting som ligger rundt. Men nå lyser jo ikke dette blinklyset hele tiden, og når det lyser så blinker det, så i teorien kan selv en 5W motstand holde, men jeg ville ikke satset på det. Jeg ville brukt minst 25W motstand. Helst 50W. Sistnevnte burde ikke bli veldig varm. Ut fra egne tester vil jeg tippe 40 grader maks.

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Skiltlys

Legg inn av mekkern »

Normalt er ei blinkpære på 21w men den er tent ca 50% av tiden
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar