uerfaren 15 åring på jakt etter en lettmotorsykkel

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
drmagnusw
Innlegg: 1
Registrert: 03 aug 2021, 23:58
Motorsykkelen din: Har fåreløbig ikke

uerfaren 15 åring på jakt etter en lettmotorsykkel

Legg inn av drmagnusw »

Hei! Jeg fyller 15 iløpet av halvåret som kommer, og jeg lurer på hvilke lettsykler kunne vært kurant for meg hvis noen har noe forslag. Jeg har så langt sett på honda NSR125 fordi de er rimelige. Jeg lurer også på hvor mye km stand er for mye km stand? Har interesse i bil så forstår noe tekniske begrep :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: uerfaren 15 åring på jakt etter en lettmotorsykkel

Legg inn av SilverSmurfer »

Hvor mye er for mye varierer enormt avhengig av sykkel. Feks Honda sine lettsykler varer fint 50-100 000 km. Det du bør tenke mer på er hvor nære sykkelen er neste service, feks en CB125F 2020 modell med 5000 KM skal ha neste service på 8000. Mens en CB125F 2021 modell med 5000 KM på telleren skal ha neste service på 6000. Og for en Honda/Yamaha 125 av nyere modell hadde jeg ikke i det hele tatt vert bekymret over 20000 km på telleren, de går fint 50-60-70000 med jevnlig service, mens for en SYM så er jeg mer usikker.

Et annet spørsmål du bør tenke over er hvor god support du har mekanisk, før var det vanlig med service hver 2000 kilometer på lettsykler. Nå er det vanlig med 6000 km mellom servicer. Så om du ikke har en far eller onkel som kan hjelpe deg og har verktøy, kan det fort bli mye styr og lite kjøring med en gammel sykkel.

Bruttern hadde lyst på lettsykkel når han var 16, tok lappen, kjøpte en gammel sykkel, fikk knapt kjørt 1000 km på 2 år. Sykkelen var stort sett aldri i kjørbar stand og det ødelagte mye, jeg vet at han angrer på at han tok lettsykkel lappen og kjøpte en gammel billig lettsykkel, i stedet for å bare ta mopedlappen og kjøpe en ny moped i bedre stand. Noe å tenke på hvis budsjettet må strekkes langt, det koster fort mer å holde sykkelen i kjørbar stand enn hva det koster i innkjøp når du kjøper en 20 år gammel sykkel.

Mens om du feks kjøper en CB125F/CBF125/YBR125 i 2010-2021 modell med relativt lav KM stand så kan du gjerne kjøre langt mer uten problemer. Feks noe slikt som denne. https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=222435115

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: uerfaren 15 åring på jakt etter en lettmotorsykkel

Legg inn av mekkern »

Stort sett alle nsr er skrudd/trimmet fordervet og rammene sprekker ofte på de.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

PaleRider
Innlegg: 5
Registrert: 25 mai 2021, 11:00
Motorsykkelen din: Honda Varadero 125

Re: uerfaren 15 åring på jakt etter en lettmotorsykkel

Legg inn av PaleRider »

Hvor i landet holder du til?

Svar