Hvilken vei går forumet her?

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Låst
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken vei går forumet her?

Legg inn av AJ »

"Et forum er å sammenligne med en pub - eieren bestemmer hva som er greit. Når eieren ber noen gå, så går de - eventuelt kastes ut. Det hører til sjeldenhetene at den utkastete synes det er stas. Om forumeieren ønsker å være kameratslig, forklarende og sensitiv overfor de 'urettferdig' behandlete, eller ikke, det er opp til ham. Kanskje styrkes miljøet av opprydding - kanskje det forsures - sikkert individuelt hvordan det virker.

Tilbake til pub-sammenligningen... Er man ikke velkommen eller hvis man ikke liker miljøet, så er det bedre å gå et annet sted enn å krangle videre."
(sitat fra et medlem på Bike.no/forum).

Ingen dum sammenligning...

Jeg har lest meg litt opp på hva som er skrevet på Ikkebike og Bike.no forumene om MCsiden.no.
Her blir jeg som eier og admin benevnt som "Høvdingen", "Kongen av MCsiden" og "hobby-Mussolini". Mener å huske at ordet "Nazi" også er brukt...
Fant ikke bryet med å finne fram flere karakteristikker, men fant denne; "Kim Il Sung forumet" i tråden "Bråk i Kardemommeby".
Javel... Et par artige ytterpunkter der.
Kreative karakteristikker?
Tja...

Så til dette med utestengelser.
Det gis inntrykk av at MCsiden.no har utestengt en lang rekke brukere. Faktum er er at det kun er et fåtall det er snakk om.

Det er blitt gjentatt, til det kjedsommelige, at Gammelgutt er blitt utestengt to ganger. At en usannhet gjentas til man blir andpusten og blå i ansiktet, endrer ikke på fakta.
Gammelgutt ba selv to ganger om at medlemskontoen hans skulle stenges. Første gangen kontaktet jeg ham og spurte om han ville tenke seg om før han endelig bestemte seg. Det gjorde han åpenbart og begynte igjen å bruke kontoen etter noen tid. Helt fram til oktober 2011 hvor han var svært pågående igjen ba om at kontoen ble slettet. Jeg forsøkte å etterkomme ønsket hans så fort det lot seg gjøre, men åpenbart ikke fort nok. Da opprettet han tråden "AJ" og la ut en lang rekke youtube-videoer av husdyr som dreit. Moderator Snikkeren fikk slettet flere av disse siden vi syntes de ikke hadde noen relevans på et MC-forum. Med all respekt så så vi heller ikke det humoristiske i disse videoene...
Etter denne hendelsen møtte jeg Gammelgutt ansikt til ansikt mens jeg snakket med flere andre på en messe. Bakpå, kona mi, var med og for henne og de vi snakket med og hadde rundt oss da Gammelgutt tok kontakt på en svært uhøflig og respektløs måte (les: vanlig folkeskikk – glem respekt i forhold til min admin-rolle), var dette en svært ubehagelig opplevelse.
Dette gjorde at jeg ga utvetydig og klar beskjed om at Gammelgutt/Stein Julius Tørrkvist om å aldri ta kontakt med meg igjen og holde seg unna meg for all tid framover. Noe han har respektert.
Dette innbefatter også MCsiden.no så lenge jeg er i posisjon til å ta avgjørelser som har med dette forumet å gjøre. En person med hans væremåte er uønsket av meg på MCsiden.no.

Om noen velger å lage sin egen virkelighet om at Gammelgutt er blitt utestengt to ganger fra MCsiden.no, må de gjerne gjøre det. Men sannheten endres ikke av den grunn.

Andre som har meldt seg ut:
Det er flere som har avsluttet sine kontoer, men disse er avsluttet uten dramatikk/konflikt i forkant.
Disse kommer jeg ikke innom i denne posten siden disse brukerne har hatt andre grunner for å avslutte sine medlemsforhold til MCsiden.no.

Følgende er blitt utestengt:
Erling/MrErling.
Usedvanlig bråkjekk, særlig på PM med et innhold og en tone mot meg som admin, som gikk langt over det akseptable.
Har møtt på fyren senere på Smia MC, men uten at han tok kontakt. Turde knapt se meg i øynene. Tøff bak tastaturet...

AndreasB/fs650e:
Hyggelig møte med denne unggutten da MCsiden.no hadde treff på Bomstadbaden i Karlstad.
Etter dette viste han en annen side av seg selv på forumet som mange medlemmer reagerte på. Endte med at han ønsket å slette AndreasB kontoen, noe vi gjorde. Kort tid etter opprettet han brukeren fs650e og ble utestengt etter kort tid.
Som uønsket fordi han slang dritt i alle retninger som forummedlemmer så seg lei på. En, etter vår vurdering, helt riktig utestenging.
Ser ingen grunn til å ha medlemmer på MCsiden.no som i det ene øyeblikket er smørblide og ber om råd, tips og hjelp og som i neste øyeblikk, om han synes det passer seg slik, driter ut forummedlemmer som svarer ordentlig og utfyllende på ting han spør om.

Kawasaki/Juleniss1:
Kawasaki ønsket å slette kontoen på MCsiden.no – fordi han ville bruke mindre tid på Internett, som han skrev.
Samtidig måtte han komme med en ikke akkurat positiv omtale av meg som admin.
Vi etterkom ønsket, noe Kawasaki først ikke stolte helt på siden vi var litt sene med å få effektuert ønsket hans. Det fikk han også gitt klart uttrykk for før kontoen ble deaktivert...

Så dukket han opp som Juleniss1 og avslørte seg tydelig allerede i første post. Vi lot dette passere selv om fyren gjorde et ikke særlig godt forsøk på å skjule identiteten ved å bla. skrive i profilen at han ikke hadde noen motorsykler, noe vi visste at Kawasaki hadde. Dvs. at han ga seg ut for en annen enn den han er.
Dette vil han ganske sikkert benekte, eller forklare med en eller annen morsomhet hvorfor han gjorde som han gjorde. Uansett er det uinteressant for oss nå.
Juleniss1 kontoen stengte jeg fordi jeg så tydelige tegn på at fyren prøvde ut grensene ved å gå spesielt etter våre to nye moderatorer.
Det at han opprettet en ny konto kort tid etter at han uttrykte ønske om å ikke lenger bruke MCsiden.no og startet med å gi "morsomme" stikk til de nye moderatorene, gjorde at jeg vurderte ham som uønsket. Litt kjapt ute med å ta den avgjørelsen? Kan hende. Men er likevel sikker på at jeg har tatt en riktig avgjørelse.

Godtvoksen:
Godtvoksen/Terje Viken framstår i mine øyne som ikke særlig godt voksen, noe han også viste da han laget en egen virkelighet av Gammelgutts ønske om å bli slettet fra MCsiden.no. I Vikens verden var det jeg som var skyld i at Gammelgutt ikke lenger hadde tilgang til MCsiden.no.
At Gammelgutt senere har klaget sin nød og meget sannsynlig gitt Viken en helt annen versjon da han ønsket seg tilbake "i folden", brukte og bruker Viken åpenbart for alt han mener det er verd for å sverte meg og MCsiden.no.

Jeg har ikke hatt for vane å gjøre som flere brukere på Bike.no forumet og Ikkebike-forumet, å dele ut karakteristikker som jeg selv til gangs har fått i løpet av de siste to ukene jeg har vært på MC-tur til Italia.
Viken derimot, trekker fram bl.a. definisjoner av personer psykopatiske trekk. Vikens "diagnose" av admin på MCsiden.no? Hva med ham selv...?

Godtvoksen er blitt tilsnakket og advart flere ganger av flere moderatorer, meg selv inkludert den tiden han var medlem på MCsiden.no
Mange medlemmer reagerte på hans måte å uttrykke seg på.

At han startet to nye forum med til forveksling så nært opptil samme navn som MCsiden.no nevnte jeg som underlig i begrunnelsen for utestengelsen. Ikke som selve begrunnelsen for utestengelsen.
Nå har ikke Terje Viken brukt forumet sitt til å slenge dritt om MCsiden.no, men heller benyttet seg av velvilligheten til KliffArne og hans IkkeBike/BAN. forum til dette.
Nyttige Ikkebike-idioter? Vel, det får bli opp til andre å vurdere.

Flere utestengelser enn de jeg har nevnt her kommer jeg ikke på i farten, men noen få er blitt vurdert utestengt. Med den siste tids utvikling hvor noen av disse har benyttet andre forum til å sette MCsiden.no i et dårlig lys, er tiden inne til å gjøre nye vurderinger.

Antall stengte tråder?
Ikke mange, selv om kritikerne våre gir inntrykk av at vi stenger tråder i hytt og pine. Igjen en usannhet som ikke blir sannere uansett hvor mange som gjentar den.

Advarsler?
pelsen fikk en advarsel da han kalte oss moderatorer for "duster". Det synes vi faktisk ikke noe særlig om. Vi driver MCsiden.no frivillig og ulønnet på fritiden for blant annet å gi MC-interesserte som pelsen et forum-tilbud.
Nå ønsker han visstnok å trappe ned fordi vi er "duster". Jeg tror vi i moderatorteamet har tilgode å kalle noen av MCsiden.no medlemmene for "duster". Hadde vel ventet noe annet av en 60-åring med bred MC-erfaring og lang fartstid her på forumet...

Uansett om man liker å lese det nok en gang, så er det et faktum at det er og blir frivillig å bruke et forum som MCsiden.no.
Et forummedlemskap på MCsiden.no gir ikke samme rettigheter som en ansatt i en bedrift, noe JRO har nevnt i hvert fall et par ganger, som jeg husker.
Som personalsjef kjenner han reglene i arbeidslivet. På et forum er ting annerledes. Dette vet JRO. Dummere er han ikke.

I noen av postene jeg har lest på forumene hvor MCsiden.no har vært diskutert, er det igjen blitt nevnt at jeg som eier og admin overtar alle rettigheter på bildene som medlemmer frivillig legger i forumets bildedatabase.
Nok et eksempel på at noen vrir virkeligheten dit de selv ønsker.
De som er livredd for at jeg skal gjøre meg rik på bilder som du har lagt ut i forum-galleriet (som om det skulle være mulig...), anbefaler jeg deg å fjerne dem.

Til slutt må jeg nevne at jeg overraskes litt av folk som mekkern som slenger seg med i hylekoret på IkkeBike og antyder at jeg kan komme til å stenge ham ute bare fordi han logger seg inn på et annet forum enn MCsiden.no. Mulig humoristisk ment, men egentlig veldig lite morsomt å lese. Men det reflekterer han kanskje ikke særlig over...?
mekkern er en aktiv MC-kar jeg har hatt god og kameratslig dialog med, solgt eksosdeler til og blitt spurt om jeg kunne bestille nøkkelringkameraer til siden han selv ikke hadde egen PayPal konto, tror jeg det var. Noe jeg gjorde uten problemer. Man hjelper gjerne MC-kompiser når de spør om slike ting.
Vi har møtt hverandre mange ganger på flere treffplasser, også i MCsiden.no regi.
Husker også at han snudde tvert en gang da han møtte meg på Gamleveien i Nittedal for å slå av en prat for en tid tilbake.
Nå er han med i hylekoret på Ikkebike i stedet for å komme med ting han har å bemerke på enten PM eller e-post til meg.
Jammen på tide å revurdere hvem man tar seg bryet med å snakke med når man møtes...

Det slår meg også at mange mener mye om meg uten noen gang å ha møtt meg. Så vidt meg bekjent har jeg aldri møtt KliffArne/Kawasaki/Juleniss1, ole m., Krankenwagen og en del andre som har kommet med meninger og karakteristikker.
For all del, jeg lever godt med dette fordi hva folk jeg ikke kjenner eller har møtt mener om meg, betyr ingenting. Slike folk er jeg rimelig likegyldig til.
Jeg bare blir undrende til hva enkelte får seg til å si og mene uten å kjenne personen de omtaler.

Helt til slutt noen ord om hva jeg tror om MCsiden.no i tida framover.
Jeg tror fortsatt at forumet har såpass bærekraft at det overlever vindkastene det utsettes for nå om dagen.
Men om det ikke gjør det, så har forumet hatt sin tid. Enkelt og greit. Da stenger jeg rett og slett bare dørene.
I så fall har jeg mer enn nok annet å drive med. Uansett er det en begrensning på min tålegrense for hva jeg finner meg i av lavmål fra folk på måten jeg driver og tilbyr folk et forum til fri avbenyttelse.

Jeg har fått tildelt karakteristikker som jeg tror svært få andre ville funnet seg i.
Men det er vel for mye forlangt og ikke minst for mye å forvente av enkelte å be om å gå i seg selv å se hva de faktisk drar igang.
Nevner også at enkelte er veldig flinke til å kommentere måten jeg svarer. Er man litt tøff i ordbruken selv må man regne med tøffe svar tilbake.

Selv skal jeg nå gå i tenkeboksen når det gjelder MCsidens framtid innimellom all motorsykkelkjøringen, som fortsatt gir stor glede. Men med en bismak siden det endelig har gått opp for meg at MC-miljøet består av en del individer jeg absolutt ikke vil ha noe med å gjøre.

Utakknemlighet er verdens lønn, er det noe som heter. Det har jeg merket godt på kroppen de siste 14 dagene. Men jeg har opplevd flere harde slag i livet som har gjort meg og familien for øvrig ganske så robuste. I forhold er det som skjer på MCsiden.no som en flau bris å regne.
Og ord som flau og pinlig er passende å bruke på mange av de som har skrevet og fortsatt skriver hva de skriver om MCsiden.no på spesielt IkkeBike-forumet og Bike.no.
Rett og slett pinlig og patetisk å lese.

For alt det er verd; god MC-sesong videre.
Ser du en hvit Stelvio 8V (er ikke mange av de...) langs veien, må du gjerne stoppe og slå av en prat. Oppløftende hvis det blir en hyggelig samtale, alternativt en avhukning på lista over folk det ikke er verd å ha noen form for kontakt med, om du stopper for å skjelle meg ut.

Og med dette stenges tråden. Ikke fordi vi ikke tåler diskusjonen, men fordi jeg vet at innlegget jeg har skrevet er kontroversielt og fordi jeg er sikker på at en del folk der ute ville fryde seg over muligheten til å overanalysere og lage nye diskusjoner og tilnærmet konspiratoriske teorier av hva jeg har skrevet. Om jeg lar tråden stå åpen. Hva enkelte mener om at jeg stenger tråden bryr meg ingenting. Arrogant holdning? De som mener det må gjerne mene det til de blir blå i trynet. Som jeg skrev til den ikke fullt så godt voksne Godtvoksen: nok er nok etter 8 sider med det jeg opplever som lite konstruktiv kritikk basert på mye synsing.
Lik det eller ikke, men finn dere en annen lekegrind og kast sand i trynet på hverandre der om dere er misfornøyd med MCsiden.no!

Vi tar for øvrig med oss de konstruktive tipsene/forslagene JRO har kommet med om det blir aktuelt å revidere forumreglene.

AJ
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Låst