Endringer i Bruksbetingelsene

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Svar
Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Dexter »

Det er nå gjort endringer i bruksbetingelsene for MCsiden.no

Endringen omhandler kun bildebruk på forumet.

Betingelsene kan leses her: http://www.mcsiden.no/ucp.php?mode=terms" onclick="window.open(this.href);return false;

Teksten som er lagt til er

Kode: Velg alt

De som velger å bruke forumets Galleri eller vedleggsfunksjoner må akseptere følgende vilkår. Bilder som lastes opp til eller linkes til MCsiden er å anse som offentlige og MCsiden tar ikke ansvar for eventuelle spredninger eller ulemper som måtte oppstå som følge av spredning. MCsiden kan uten å be om samtykke bruke bildene i markedsføring av forumet (på nett, epost, flyers etc.). MCsiden kan ikke bruke bildene i kommersielle hensikter. Bilder som er linket til forumet fra andre tjenester (photobucket etc.) kan, all den tid de er tilgjengelig, også brukes av MCsiden. MCsidens vannmerke viser kun for videre bruk hvor bildet er hentet fra. Vilkårene ansees som akseptert når vedleggs- og Gallerifunksjonene blir tatt i bruk.
Iht. til allerede gjeldende vilkår som alle brukere aksepterte ved registrering så kan vilkårene endres og omfatte brukerne når som helst. Brukerne er oppfordret til selv å følge med Vilkårene for å få med seg eventuelle endringer. Nå er endringen utført og brukerne er med dette informert.

I praksis betyr dette ingenting. MCsiden har ikke til hensikt å misbruke noens bilder. MCsiden har heller ikke til hensikt å endre på allerede eksisterende praksis vedrørende bildebruk. For alle praktiske formål så er det lite og ingenting ut over brukernes egne disponeringer av bildene som gjøres av MCsiden. Noen diskusjoner i den senere tid har likevel gjort det nødvendig å legge til denne endringen i vilkårene. MCsiden håper naturligvis at dette ikke medfører at det blir medlems-flukt og/eller negative reaksjoner.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av TheHaughom »

Hmm. Skeptisk til at dere også "eier" bilder det linkes til fra eksterne servere... Dette er vel strengt tatt midt imot loven om kopivern?
I praksis kan dere da ta hvilket som helst bilde på hele internett, og linke inn på forumet selv, som således fører til at dere (mener dere) "eier" bildet.

Slike forbehold er vel strengt tatt ikke helt lovlige?
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Dexter »

Vi har ingen mulighet for å kontrollere opphavet til bilder som linkes til eller lastes opp hit. Vi sier heller ikke at vi "eier" bildene. De som linker bilder hit som er av en slik art at dem kan brukes i en sammenheng som reklamerer for forumet så mener vi det er i orden. Ingen av oss er jurister, men bilder som er offentlig tilgjengelige uten forbehold er nettopp det... Fortsatt så er dette mer en teoretisk problemstilling mener nå jeg fordi vi aldri ville gjøre noe eller bruke noe som skulle være til ulempe for flere- eller enkeltmedlemmer her. Det har vært etterspurt retningslinjer for bilder og det har vi nå lagt ut. Inntil noen med riktig juridisk forutsetning kan fortelle oss hva som er direkte feil så blir det som i dag. Ingen har noe å frykte. Skulle det dukke opp bilder her som noen ønsker fjernet så vil vi gjøre det også. Når noen poster et bilde i forumet så kan ikke MCsiden vurdere om de som eventuelt er med på bildet ønsker det eller ei, det er det fotografen som i så fall er ansvarlig for.

Når en som har linket et bilde bryter lenken så er ikke bildet tilgjengelig for oss.

Når noen sletter sine bilder som vedlegg eller i Galleri så går det maksimalt 1 mnd til bildene er borte fra våre backuprutiner. MCsiden har hverken kapasitet eller ønske om å beholde bilder "historisk".
Det er det samme for skylda hvem som har den...

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av TheHaughom »

Poenget mitt er at dere ikke har noen rettigheter på bilder som IKKE ligger på deres servere. Betyr dette også at dere kan benytte Youtube-filmer tilnærmet som dere vil, bare dere lager et lignende forbehold? Trukke det, nei. I så fall vil det si at dere kan bruke ALLE bilder som er tilgjengelig på internett i markedsføring av forumet, dere trenger bare en link et eller annet sted i forumet.

Jeg skrev "eier" fordi dere har skrevet ned forbehold som gjør at dere i praksis sier dere eier verket - til en viss grad.

Jeg skriver ikke dette for å være negativ, men jeg stiller meg kritisk til regelendringen. Dere kan selvfølgelig sette hvilke regler som er gjeldende for bilder som lastes opp til deres server, men annet innhold som linkes inn fra eksterne servere er kopibeskyttet i henhold til åndsverkloven (enten via fotograf eller forbehold på nettsiden det linkes fra).
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av joo »

Sjelden jeg trigger skikkelig, men nå er dere i ferd med å provosere meg stort!

Som et minimum skal dere myse på Åndsverksloven § 43a... Og siden noen medlemmer her inne faktisk planlegger og legger en del jobb i noen av bildene sine så kan dere se litt på §1 også.
Så kan dere sjekke §43c og tenke på hva dere gjør når der er personer avbildet...

En ting er at dere ikke er ansvarlig for spredning som andre uærlige sjeler gjør, men å si at dere uten videre kan "bruke" bildene er et overtramp.

Venter spent på fortsettelsen :sk?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av AJ »

Denne websiden oppsummerer det meste konkret og greit, vil jeg tro:
http://www.nettvett.no/ikbViewer/page/n ... tema=64729" onclick="window.open(this.href);return false;

Så må jeg bare få legge til at det er rimelig grunn til å anta at det allerede ligger et samtykke i bunn når spesielt potrettbilder legges ut på nettet. Bilder man ikke ønsker spredt til alle og enhver får man heller legge på lukkede områder hvor kun de man ønsker å dele bildet med, har tilgang.

Og stiller folk opp på portrettbilder bak f.eks. et MCsiden.no banner, så må vi kunne gå ut fra at de avfotograferte med sin deltakelse, samtykker i at bildet havner på nettopp MCsiden.no.
De som ikke ønsker å bli avbildet i slike sammenhenger, regner jeg med har vett nok til å si nei takk til å bli avbildet.

Derimot kan de ikke uten videre nekte bruk av bildet på MCsiden.no eller andre steder, om de kommer med på situasjonsbilder fra f.eks. Smia MC, Tyrigrava, Trollrally, Norges-treffet, 1. mai samlinger som Mjøsa Rundt osv. osv.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av jodlevann »

Jeg tror det er en god ide å skille mellom bilder opplastet til mcsiden.no og linket bilde eller video. Det er uansett knyttet opphavsrett til materialet og personvern, man som opplaster, er ansvarlig for å avklare.

Kikket på youtubes regelverk, interessant, så hvorfor ikke myse litt på dette?

Forøvrig, isteden for å bli mektig irritert, forbannet eller så inn i helvete indignert, hvorfor ikke bidra til at mcsiden blir et bedre media til medlemmenes fulle tilfredshet og interesse?

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Dexter »

TheHaughom skrev:Poenget mitt er at dere ikke har noen rettigheter på bilder som IKKE ligger på deres servere. Betyr dette også at dere kan benytte Youtube-filmer tilnærmet som dere vil, bare dere lager et lignende forbehold?
Når noen linker til et bilde hit i forumet, så er det som jeg har skrevet ikke slik at vi vil sjekket hvor bilder er linket fra eller hvordan opphav de har.

Når det gjelder video så har vi ikke skrevet noe om det.

Det kan godt hende at det du er inne på er grunn nok til å se på en justering av den del av vilkårene som går på innlinkede bilder.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av AJ »

joo skrev:En ting er at dere ikke er ansvarlig for spredning som andre uærlige sjeler gjør, men å si at dere uten videre kan "bruke" bildene er et overtramp.

Venter spent på fortsettelsen :sk?
Hovedansvaret for bilder lagt ut på nettet er noe vedkommende som legger ut bildene ikke kan løpe fra.
Å legge et evt. ansvar på oss på spredning av bildet, blir som å bite seg selv i halen.
Ved å legge ut et bilde på et offentlig nettsted, er det gjort tilgjengelig for alle og enhver. Med mindre nettstedet koder om siden slik at det ikke lar seg gjøre å laste ned bildet eller hente bilde-URL'en. Likevel er bildet tilgjengelig for alle og enhver som vet hvordan man tar en skjermdump eller annet egnet utklippsverktøy. Mao. bildet kan "brukes" av hvem som helst.

Om vedkommende som legger ut bildet knytter en tekst til dette med alle mulige forbehold, kan neppe MCsiden.no eller andre nettsteder ta ansvar for at disse forbeholdene tas til følge. Som f.eks. at det skal innhentes (skriftlig?) samtykke og tillatelse for bruk, at bildet ikke blir brukt av andre nettsteder, privatpersoner, i kommersiell virksomhet, osv. osv. Det vi som forum kan gjøre i forhold til slike evt. klart uttrykte forbehold, er å etterkomme ønsket/kravet om at bildet ikke brukes i reklameøyemed for MCsiden.no.

Men om noen legger ut bilder med masse forbehold om bruken her på MCsiden.no, så tror jeg ikke vi ser noen hensikt å ha bildet liggende på forumet.

Så får heller de som liker å dele sine opplevelser med tekst og bilder, bruke MCsiden.no som et sted å gjøre dette til forhåpentligvis glede for seg selv og andre og samtidig ta sjansen på å stole på at bildene ikke misbrukes.

Jeg må erkjenne at jeg har litt problemer med å komme med noen annen brukbar konklusjon enn at de som ønsker å beskytte bildene sine mot bruk og spredning på nettet, lar være å legge ut bilder på nettet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av TheHaughom »

Dexter skrev:
TheHaughom skrev:Poenget mitt er at dere ikke har noen rettigheter på bilder som IKKE ligger på deres servere. Betyr dette også at dere kan benytte Youtube-filmer tilnærmet som dere vil, bare dere lager et lignende forbehold?
Når noen linker til et bilde hit i forumet, så er det som jeg har skrevet ikke slik at vi vil sjekket hvor bilder er linket fra eller hvordan opphav de har.

Når det gjelder video så har vi ikke skrevet noe om det.

Det kan godt hende at det du er inne på er grunn nok til å se på en justering av den del av vilkårene som går på innlinkede bilder.
Poenget mitt er ikke å sjekke bilder som blir lagt ut på forumet, men at alle bilder som er linket til fra eksterne sider på forumet ikke automatisk gir dere rett til å bruke bildet i f.eks. markedsføring. At bildet ligger tilgjengelig for alle å se på forumet er IKKE problemet, ei heller ulovlig.

Jeg håper dere ser forskjellen i hva dere svarer på, ettersom det er et vesentlig skille ang. hva som ligger lenket til på forumet, i forhold til hva som publiseres i offisiell markedsføring fra forumledelsen.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av jodlevann »

TheHaughom skrev: Poenget mitt er ikke å sjekke bilder som blir lagt ut på forumet, men at alle bilder som er linket til fra eksterne sider på forumet ikke automatisk gir dere rett til å bruke bildet i f.eks. markedsføring. At bildet ligger tilgjengelig for alle å se på forumet er IKKE problemet, ei heller ulovlig. Jeg håper dere ser forskjellen i hva dere svarer på, ettersom det er et vesentlig skille ang. hva som ligger lenket til på forumet, i forhold til hva som publiseres i offisiell markedsføring fra forumledelsen.
Et hvert bilde som ligger på nettet, er vel publisert og offentliggjort, er det ikke? Har man reservasjoner mot videre spredning, må det anmerkes samtidig med publiseringen.

Det er jo en vesentlig forskjell dersom bilder ligger i en database der det eksplisitt gjøres oppmerksom på opphavsrett og reservasjon mot distribusjon, enten mot vederlag eller konkret referanse til opphavsrettspersonen, eller i en base med egne bilder man selv linker til uten reservasjon.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av TheHaughom »

jodlevann skrev:
TheHaughom skrev: Poenget mitt er ikke å sjekke bilder som blir lagt ut på forumet, men at alle bilder som er linket til fra eksterne sider på forumet ikke automatisk gir dere rett til å bruke bildet i f.eks. markedsføring. At bildet ligger tilgjengelig for alle å se på forumet er IKKE problemet, ei heller ulovlig. Jeg håper dere ser forskjellen i hva dere svarer på, ettersom det er et vesentlig skille ang. hva som ligger lenket til på forumet, i forhold til hva som publiseres i offisiell markedsføring fra forumledelsen.
Et hvert bilde som ligger på nettet, er vel publisert og offentliggjort, er det ikke? Har man reservasjoner mot videre spredning, må det anmerkes samtidig med publiseringen.

Det er jo en vesentlig forskjell dersom bilder ligger i en database der det eksplisitt gjøres oppmerksom på opphavsrett og reservasjon mot distribusjon, enten mot vederlag eller konkret referanse til opphavsrettspersonen, eller i en base med egne bilder man selv linker til uten reservasjon.
Nå må jeg si jeg ikke helt skjønner hva du mener?
Poenget mitt er jo at spredningen ikke er problemet, men det å publisere bildene i flyers/whatever til markedsføring. At folk får se bildene jeg legger ut via en privat database gjør meg ingenting, men at hvemsomhelst kan "stjele" bildene mine og bruke dem i egen markedsføring er dét jeg reagerer på. Og det er lovligheten rundt dette jeg setter spørsmålstegn ved.

Samme problemstilling var oppe på bl.a. Diskusjon.no der Elkjøp/Lefdal hadde brukt bilder fra brukeres private arkiv i markedsføring. De fikk en god kompensasjon når de påpekte at de var klare for å ta rettslige skritt for å få kompensert det stjålne arbeidet.

Jeg skjønner ikke helt om jeg uttaler meg for utydelig, for dette her burde egentlig ikke være en problemstilling i det hele tatt. Publiserte verk er ikke plutselig allemannseie.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av jodlevann »

Åndsverkloven er en lov til beskyttelse av opphavsmenn, dvs. de som skaper åndsverk. Åndsverk gis et vern, så sant det ligger en selvstendig, kreativ innsats bak det man har skapt.

Loven gir allmennheten en likestilt rett til fritt å bruke et objekt, film eller bilde, bla. innenfor det private området (åvl § 11 flg). Er objektet lagret digitalt og kan lastes opp elektronisk (Internett), er det tilgjengeliggjort men krever samtykke fra opphavsmannen.

Friheten på Internett innebærer muligheter for opphavsrettskrenkelser. Dette innebærer at den som har produsert materialet, kan håndtere det fritt og andre må innordne seg dens eiendomsrett. Det innebærer imidlertid også det motsatte. Objekter du finner på nettet eller i andre lagringsmedier, må du innhente samtykke fra opphavsmannen for å kunne bruke videre.

Når mcsiden har en rettighetsklausul om videre publisering, bør du vurdere om du kan godta denne eller ikke. mcside må på sin side ha en dekkende klausul med hensyntagen til flere lover i flere lovverk. Åndsverkslov, personvernlov, straffelov mm.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Kawasaki »

Dåkker ska nu jær dæ så ijnnihællvetta komplisert :scratch

Hvorfor ikke endre teksten der oppe i førsteinnlegget,der dere tar bort det dærre vissvasset om at MC-siden skal ha rett til å bruke bildene til noe som helst?
Og hvis det tilfeldigvis skulle være et bilde eller to dere ønsker å bruke,så kan dere jo bare spørre "eieren" om det er greit,i hvert enkelt tilfelle.

Easypeasy,problem solved :thumleft
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av dag-zzr »

"MCsiden kan uten å be om samtykke bruke bildene i markedsføring av forumet (på nett, epost, flyers etc.). MCsiden kan ikke bruke bildene i kommersielle hensikter"

Lurer litt på teksten som er referert til over? Gjøres ikke markedsføring av komersielle hensikter? Eller menes det at markedsføring av MCsiden ikke har komersielle hensikter fordi forumet pr dato er "gratis". :scratch

Svar