[Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av SuperMorten »

I utgangspunktet er jeg ikke noe begeistret for dialekt som skriftspråk (mest med tanke på at barna våre skal lære å skrive riktig), MEN jeg ser ikke problemet. På mcsiden.no har det da ikke vært noe utpreget dialekt-skriving så langt jeg har sett. At en og annen finnmarking og kanskje en nordmøring velger å skrive dialekt, ser jeg på som noe som setter farge på tilværelsen her inne. :knegg

Jeg tror at vi her har laget et problem som egentlig ikke eksisterer.. Og hvordan løser vi et problem som ikke er der..? ikke vet jeg :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av joo »

SuperMorten skrev:
Jeg tror at vi her har laget et problem som egentlig ikke eksisterer.. Og hvordan løser vi et problem som ikke er der..? ikke vet jeg :prop:
Løsningen er vel enkel; kun de som fikk M eller en bedre karakter i norsk på skolen (vitnemål må legges ved) får lov å opprette brukerkonto på forumet.

Hurrameghei, dette var virkelig en nyttig tråd på et MC-forum... nettopp derfor jeg syntes dette forumet var så bra? Kanskje innføre en tabbekvote? Max 3 skrivefeil så er brukerkontoen slettet. Vi må umiddelbart få inn et par moderatorer som har vært medlemmer av språkrådet i minst 5 år. Motorsykkel-interresse ikke nødvendig... DA blir nok dette et perfekt forum.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av bjornen »

hei, jeg burde ikke kommentere denne tråden, men jeg gjør det alikevell.... :eh

De gangene jeg leser en avis/ bok, teksting av utenlandsk film, etc ønsker jeg at det som er skrevet er nogenlunde korrekt norsk(nynorsk/bokmål). :[-o<

Det er for meg et langt skritt å ta når det "forlanges" at alt som blir skrevet på et diskusjonsforum/ sosialt forum skal være i hh til ordboken.

Det er dessværre en del av oss som sliter med ulike former for dyseleksi ( i større eller mindre grad).
Skal vi utelukkes fra dette forumet?? =;

Det er også noen av oss som synes det er greit/ festelig å skrive/lese dialekt i slike sosiale arenaer som dette er.

Hvis denne Noen(alle snakker om ham( en form som ingen bruker lenger, alle bruker han isteden) og bror hans Ingen) ikke klarer/ vil lese dialekt så er det hans problem.

hopp til neste emne/ tråd, les hva du ønsker, på de steder du vil, men ikke press oss andre til å føye dine regler

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av AJ »

Du verden...

Tror ikke jeg skal henge meg på diskusjonen i denne tråden, nei.
Mye jeg kunne tatt tak i kommentert, men velger å ikke gjøre. Men jeg vil likevel trekke fra tre sitater av det AndreasB har skrevet og som jeg reagerer på:
AndreasB skrev:Det motsatte av det du nevner hører hjemme på et hvert seriøst forum. Seriøse forum krever at man skriver norsk, (Eller engelsk) og at man holder seg for god til dialekt. Dialekt ER og forblir måten man PRATER på. Ikke måten man skriver på.
Jeg er innom flere engelske/amerikanske forum og det er ikke sjelden jeg kommer over typisk bruk av det jeg antar er dialekt. Skriver antar fordi jeg ikke er sikker. Men det jeg er sikker på at er at formuleringene som er brukt ikke er i henhold til skriftspråket. Kunne funnet eksempler, men ser ikke noe poeng i å gjøre det. Jeg bare slår fast at det jeg ser på som seriøse forum i utlandet har samme fenomen som her på MCsiden.no.
At AndreasB ser på seg selv som en med definisjonsmakt får være hans... skal vi si... utfordring.
AndreasB skrev:Det heller mer og mer mot at jeg stikker innom forumet av nødvendighet, og ikke av fri vilje.

Ikke det at forumet er så jævlig aktivt at det gjør noe heller.
"Nye emner 5 | Nye brukere 1" <-- Lite aktivt
"143 aktive brukere siste 24 timer" av 1836 brukere <-- Lite aktivt.

Vel, vel... Nå synes jeg at aktiviteten her på MCsiden.no jevnt over er god. Særlig i en tid i konkurranse med Facebook.
Aktiviteten på forum som dette kan man alltids ønske var bedre.
Om AndreasB tar seg bryet med å sjekke aktiviteten på andre norske forum for MC-folk, vil han muligens se at MCsiden.no faktisk har rimelig stor aktivitet sammenlignet med de øvrige.
Men for all del; de som synes det er lite aktivitet her på MCsiden.no og som synes tonen er for snill, må gjerne finne seg andre og mer aktive forumarenaer hvor de kan får utløp for sin måte å uttrykke seg på.

Det er og blir et faktum at man har valgfrihet til å la være å bruke MCsiden.no. Og skulle man ikke trives her, eller ønsker å bruke MCsiden.no som et "fristed" for å lage dårlig stemning og som en kranglearena, så tror de fleste aktive brukere her inne ser det som lite ønskelig.

Til slutt et sitat som jeg synes sier en del:
AndreasB skrev:Klassisk eksempel på bondetamp uten respekt for det norske språk.. Vet ikke hva som er verst jeg.. Ikke-vestlige eller dialektskrivere..
Tror ikke jeg skal begi meg inn på å kommentere dette på annen måte enn det Carpa allerede har gjort:
:oh

Bare nevner til slutt at det virker som du er i ferd med å male deg opp i et hjørne her på MCsiden.no.
Men det er kanskje det du vil?

Nevner helt til slutt følgende:

1. Det blir ingen "Liker" knapp ala Facebook her på MCsiden.no
2. Det blir intet forbud mot å skrive på dialekt
3. Terskelen for å skrive her inne skal fortsatt være lav uten press på å være pinlig korrekte i skrivemåten - også for de som har lese- og skrivevansker (vet at det er noen av de blant oss her på forumet).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av GSF »

joo skrev:
SuperMorten skrev:
Jeg tror at vi her har laget et problem som egentlig ikke eksisterer.. Og hvordan løser vi et problem som ikke er der..? ikke vet jeg :prop:
Løsningen er vel enkel; kun de som fikk M eller en bedre karakter i norsk på skolen (vitnemål må legges ved) får lov å opprette brukerkonto på forumet.

Hurrameghei, dette var virkelig en nyttig tråd på et MC-forum... nettopp derfor jeg syntes dette forumet var så bra? Kanskje innføre en tabbekvote? Max 3 skrivefeil så er brukerkontoen slettet. Vi må umiddelbart få inn et par moderatorer som har vært medlemmer av språkrådet i minst 5 år. Motorsykkel-interresse ikke nødvendig... DA blir nok dette et perfekt forum.
Jeg hadde 6 i norsk fra videregående og skriver fortsatt en del feil :vs Sånn er det når det har gått mer enn 20 år siden en lærte det :mk

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av AndreasB »

Lamberghini skrev:mer eller mindre bare brukes av voksne mennesker (takke fanden for "manglende" mopedseksjon).
Er morsomt hvordan det du ser som en positiv ser jeg som en sterkt negativ, eller "mindre positiv" ting.

Moped ER en motorsykkel. Hva definerer en motorsykkel? Alt større enn 50cc? Nei.. En sykkel MED en motor.
Fest en liten elektrisk motor på en sykkel, guess what.. Du har en motorsykkel!

Dette er altså ikke et forum for motorsyklister, men for "Motorsyklister som kjører lett, mellom eller tung sykkel". Kan ikke defineres som "forum for motorsyklister", fordi det er direkte løgn.

Moped satt til side. Jeg synes det mangler en god del medlemmer mellom 18 og 30 her..Man får jo sjokk når man ser på bursdagslista, der man en gang i blant ser en som blir noenogtjue.. Skremmer dere vekk resten?

Er det kanskje en annen grunn? Er ikke mcsiden kul nok? (Bruker jo phpBB da... :S så ekke så kult.. )

Ikke vet jeg :)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av joo »

GSF skrev: Jeg hadde 6 i norsk fra videregående og skriver fortsatt en del feil :vs Sånn er det når det har gått mer enn 20 år siden en lærte det :mk
Da må du pinadø skjerpe deg ellers kommer trådstarter og tar deg :lol
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av AndreasB »

joo skrev:
GSF skrev: Jeg hadde 6 i norsk fra videregående og skriver fortsatt en del feil :vs Sånn er det når det har gått mer enn 20 år siden en lærte det :mk
Da må du pinadø skjerpe deg ellers kommer trådstarter og tar deg :lol
Er nok ingen her inne jeg skal ta, alt for gamle hele gjengen :P

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av AndreasB »

AJ skrev:
AndreasB skrev:Klassisk eksempel på bondetamp uten respekt for det norske språk.. Vet ikke hva som er verst jeg.. Ikke-vestlige eller dialektskrivere..
Tror ikke jeg skal begi meg inn på å kommentere dette på annen måte enn det Carpa allerede har gjort:
:oh
Selvfølgelig er ikke-vestlige verst, hallo.. Dialektskrivere er kanskje et irritasjonsmoment, men de er hvertfall ikke ute etter å dominere verden.

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av GSF »

joo skrev:
GSF skrev: Jeg hadde 6 i norsk fra videregående og skriver fortsatt en del feil :vs Sånn er det når det har gått mer enn 20 år siden en lærte det :mk
Da må du pinadø skjerpe deg ellers kommer trådstarter og tar deg :lol
:lol Er ikke spesielt urolig. Han tar meg ikke igjen med den skramlesykkelen han har :punch :rofl:

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av MaxTron »

Ser at trådstarter fortsatt slenger på Engelsk og dialekt når det passer HAN.

Hva med å se om DU selv er istand til å leve som du lærer (les forsøker å prakke på)
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av AndreasB »

MaxTron skrev:Ser at trådstarter fortsatt slenger på Engelsk og dialekt når det passer HAN.

Hva med å se om DU selv er istand til å leve som du lærer (les forsøker å prakke på)
Hvor? Har jeg noengang sagt at engelsk ikke er tillatt? Dialekt? Hvor?

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av bjornen »

AndreasB skrev:
AJ skrev:
AndreasB skrev:Klassisk eksempel på bondetamp uten respekt for det norske språk.. Vet ikke hva som er verst jeg.. Ikke-vestlige eller dialektskrivere..
Tror ikke jeg skal begi meg inn på å kommentere dette på annen måte enn det Carpa allerede har gjort:
:oh
Selvfølgelig er ikke-vestlige verst, hallo.. Dialektskrivere er kanskje et irritasjonsmoment, men de er hvertfall ikke ute etter å dominere verden.

Finn deg noen andre å leke med.
du har sikkert "Denne Noen" i nærheten, som er av samme oppfatning som deg.
Event ILA sikringsanstalt, terror avdelingen

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av GSF »

MaxTron skrev:Ser at trådstarter fortsatt slenger på Engelsk og dialekt når det passer HAN.

Hva med å se om DU selv er istand til å leve som du lærer (les forsøker å prakke på)
Jepp: Practice what you preach.
http://www.youtube.com/watch?v=jD4E22TUb1Y" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av MaxTron »

AndreasB skrev:
AJ skrev:
AndreasB skrev:Klassisk eksempel på bondetamp uten respekt for det norske språk.. Vet ikke hva som er verst jeg.. Ikke-vestlige eller dialektskrivere..
Tror ikke jeg skal begi meg inn på å kommentere dette på annen måte enn det Carpa allerede har gjort:
:oh
Selvfølgelig er ikke-vestlige verst, hallo.. Dialektskrivere er kanskje et irritasjonsmoment, men de er hvertfall ikke ute etter å dominere verden.
Litt som deg da, vil gjerne dominere ivertfall "nettspråkverden" og samle hele nettsamfunn-Norge til ett lykkelig språkrike.
Trur du hadde passa godt som en sånn "prakkepå-svovelpredikant"
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar