[Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Svar
AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

[Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av AndreasB »

Som emne sier:

1) Legge inn en addon (Evnt bytte forum om man må) slik at man får en "lik dette svaret" knapp.

2) Iogmed at dette er et forum med folk fra hele Norge, bør man holde seg for god til å skrive dialekt. Dialekt er muntlig, og finnes ikke i norsk skriftlig. Foreslår derfor at man setter ned en regel som tilsier at alt av sms-språk, dialekt osv er forbudt, og at man skal skrive norsk. (Bokmål eller nynorsk, men helst førstnevnte selvfølgelig)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av AJ »

AndreasB skrev:Som emne sier:

1) Legge inn en addon (Evnt bytte forum om man må) slik at man får en "lik dette svaret" knapp.

2) Iogmed at dette er et forum med folk fra hele Norge, bør man holde seg for god til å skrive dialekt. Dialekt er muntlig, og finnes ikke i norsk skriftlig. Foreslår derfor at man setter ned en regel som tilsier at alt av sms-språk, dialekt osv er forbudt, og at man skal skrive norsk. (Bokmål eller nynorsk, men helst førstnevnte selvfølgelig)
En "Like" knapp kan være en brukbar idé, som vi vil se litt nærmere på. Mulig vi kan få lagt til en slik add-on. Men om det krever en del koding, dvs. mye jobb, kommer vi til å la det være.
Kan si sikkert at vi ikke kommer til å "bytte forum", dvs. satse på en annen programvareplattform, om vi velger å ikke legge inn slik knapp. mye betyr neppe en "facebook" knapp her inne for de fleste, vil jeg tro...

Det andre forslaget om å forby dialekt, kommer vi nok ikke til å ta til følge. Bruken av dialekt her inne er ikke noe problem slik det er i dag.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av RuneMC »

1) Greit nok hvis det er enkelt. Ser at enkelte forum har "signal" som brukerne kan gi hvis det er et spesielt godt/interessant innlegg osv. Ikke noe "must" for min del.

2) Ikke enig. Mer verdi i variasjon synes jeg. Etterhvert som det har blitt mer akseptert i samfunnet å snakke egen dialekt har det også blitt vesentlig mindre mobbing grunnet dette. Krever at vi med bokmåls-bakgrunn må bruke litt flere hjerneceller innimellom for å forstå meninger og spesielle uttrykk, men det er jo bare sunt...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av Globe »

Hei, alltid nyttig å motta forslag som kan bidra til å gjøre oss enda bedre og tilpasset/rettet mot brukerne.

En "Lik dette innlegget" er jeg (personlig) enig i at kunne vært moro å ha. Det er jo ofte en liker det en leser (av ulike årsaker), men ikke har noe "fornuftig" å tillegge annet enn nettopp at man liker det man har lest. Kjenner ikke plattformen godt nok, vi har egen teknisk kompetanse som nok her kan fortelle om dette i det hele tatt er mulig eller ei, så om det faktisk kan la seg gjøre, overlater jeg til dem å svare på. :-)

Hva gjelder forbud mot "dialekt", der er jeg nok ikke enig med deg (fortsatt personlig svart). Nå er skrriftligformen på et slik forum preget av et slags muntlig/skriftlig språk. Så, om man da tillegger det dialeksuttrykk og/eller faktisk skriver på dialekt, men jeg fortsatt skal være helt opp til hver enkelt bidragsyter her inne! Vi er også såpass heldige å ha noen brukere fra Sverige her, noe som også er svært hyggelig å registrere og vi skulle gjerne hatt flere. Vi er et aktivt forum for aktive mc-folk, uavhengig av deres språk og/eller språkform, ingen begrensning der!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av ojda »

Hva! Er det noen som skriver dialekt her :-k
Nei det tror jeg ikke plager meg nevneverdig :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av AndreasB »

RuneMC skrev:
2) Ikke enig. Mer verdi i variasjon synes jeg. Etterhvert som det har blitt mer akseptert i samfunnet å snakke egen dialekt har det også blitt vesentlig mindre mobbing grunnet dette. Krever at vi med bokmåls-bakgrunn må bruke litt flere hjerneceller innimellom for å forstå meninger og spesielle uttrykk, men det er jo bare sunt...
Har ingen verdens ting imot at folk SNAKKER dialekt. Men man bør slutte å voldta norsk skriftlig. Dialekt ER IKKE NORSK SKRIFTLIG... Det er IKKE et av skriftsmålene.

Hvorfor det tillates at folk skriver som apekatter kommer jeg aldri forstå. Viser direkte mangel på respekt for at det ikke er kun folk fra "samme sted" på dette forumet.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av AndreasB »

ojda skrev:Hva! Er det noen som skriver dialekt her :-k
Nei det tror jeg ikke plager meg nevneverdig :lol
Handler om prinsipp.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av Globe »

Kommer sjeldent noe godt ut av prinsipper, det bør uannsett ligge en "rimelighet" bak, mener jeg da!

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av Bikeridr »

Sånn fjøsbok-knapp hverken trenger eller savner jeg, men blir sikkert å bruke den om den kommer. Lov meg bare at jeg slipper en sånn der "feedback" idiotknapp på siden som forfølger meg overalt gjennom "scrolling" på forumet.

Litt morsomt at trådstarter vil "forby" dialekt og vil at alle skal skrive "korrekt norsk" nå TS selv har minst fire -4- skrivefeil og semantiske feil i innlegget sitt. ;-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av AndreasB »

Bikeridr skrev:Sånn fjøsbok-knapp hverken trenger eller savner jeg, men blir sikkert å bruke den om den kommer. Lov meg bare at jeg slipper en sånn der "feedback" idiotknapp på siden som forfølger meg overalt gjennom "scrolling" på forumet.

Litt morsomt at trådstarter vil "forby" dialekt og vil at alle skal skrive "korrekt norsk" nå TS selv har minst fire -4- skrivefeil og semantiske feil i innlegget sitt. ;-)
Skrivefeil er noe HELT annet enn å med viten og vilje skrive dialekt/sms-språk... Iogmed at du ikke kan forstå dette burde du kanskje ikke rope så høyt ;)

Med det du skriver påstår du at jeg mener at dyslektikere ikke har noe på forumet å gjøre, noe som er helt feil utifra det jeg har sagt. Jeg har sagt at man bør holde seg til bokmål/nynorsk, ikke at man skal skrive 100% korrekt norsk.

Jeg mener også at man bør rette på folk som skriver feil. Ikke for å henge dem ut, men for å hjelpe dem til å forbedre sine norsk kunnskaper. Jeg retter som regel alltid når jeg ser noen skriver feil, og enkelte tar dette på feil måte.. Dems problem.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av TheHaughom »

Om det bare er snakk om en Facebook-liker-knapp er det ingen problem å integrere hvor som helst, egentlig - uten nevneverdig koding. (F.eks. ferdigkodet https://www.phpbb.com/community/viewtop ... &t=2093379" onclick="window.open(this.href);return false; - eller implementere Facebook's ferdigmodul).
Dersom man skal ha en egen +1 (/liker) knapp kun på forumet er det enkleste å lete etter en PHPBB modul som er ferdigkodet. (f.eks. https://www.phpbb.com/customise/db/mod/ ... for_posts/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av AndreasB »

TheHaughom skrev:Om det bare er snakk om en Facebook-liker-knapp er det ingen problem å integrere hvor som helst, egentlig - uten nevneverdig koding. (F.eks. ferdigkodet https://www.phpbb.com/community/viewtop ... &t=2093379" onclick="window.open(this.href);return false; - eller implementere Facebook's ferdigmodul).
Dersom man skal ha en egen +1 (/liker) knapp kun på forumet er det enkleste å lete etter en PHPBB modul som er ferdigkodet. (f.eks. https://www.phpbb.com/customise/db/mod/ ... for_posts/" onclick="window.open(this.href);return false;)
I mangel på en knapp...

:thumleft (Da for sistnevnte, ikke facebook-knappen)

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av Bikeridr »

AndreasB skrev:
Bikeridr skrev:Sånn fjøsbok-knapp hverken trenger eller savner jeg, men blir sikkert å bruke den om den kommer. Lov meg bare at jeg slipper en sånn der "feedback" idiotknapp på siden som forfølger meg overalt gjennom "scrolling" på forumet.

Litt morsomt at trådstarter vil "forby" dialekt og vil at alle skal skrive "korrekt norsk" nå TS selv har minst fire -4- skrivefeil og semantiske feil i innlegget sitt. ;-)
Skrivefeil er noe HELT annet enn å med viten og vilje skrive dialekt/sms-språk... Iogmed at du ikke kan forstå dette burde du kanskje ikke rope så høyt ;)

Med det du skriver påstår du at jeg mener at dyslektikere ikke har noe på forumet å gjøre, noe som er helt feil utifra det jeg har sagt. Jeg har sagt at man bør holde seg til bokmål/nynorsk, ikke at man skal skrive 100% korrekt norsk.

Jeg mener også at man bør rette på folk som skriver feil. Ikke for å henge dem ut, men for å hjelpe dem til å forbedre sine norsk kunnskaper. Jeg retter som regel alltid når jeg ser noen skriver feil, og enkelte tar dette på feil måte.. Dems problem.
(Min utheving)
Hmm, ser ut til at du selv tilhører kategorien "Dems problem" her. ;-)
Så du ikke smiley'en min?
Dessuten skrev jeg skrivefeil *OG* semantiske feil.
Til slutt, "dems" er vel ganske så dialektisk østlandsk..? På Nord-Norsk heter det "dæmmes" og på bokmål "deres".
Og igjen, jeg "henger ikke ut" folk på generell basis, men blir litt irritert når folk stadig "angriper" de som ikke snakker "perfekt Oslo".
Dyslektikere er fullstendig unnskyldt. Jeg finner det beundingsverdig at de i de hele tatt *vil* skrive på forum, og selv må jeg av og til lese dyslektiker-innlegg både to og tre ganger før jeg forstår det.

Men igjen, det er svært, svært, svært ofte Oslo og østlandsfolk som "klager" på dialekt.

Og personlig:
Jeg leser dialektinnlegg om de ikke er "unaturlig brei", men er enig med deg på ett punkt: SMS-språk skulle vært straffet med førerkortinndragelse og forumutestengelse.

La oss heller begrave stridsøksen før den blir hentet frem, så kjører vi oss en lengere kosetur i høstsolen. :-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av AndreasB »

Bikeridr skrev:
Men igjen, det er svært, svært, svært ofte Oslo og østlandsfolk som "klager" på dialekt.

La oss heller begrave stridsøksen før den blir hentet frem, så kjører vi oss en lengere kosetur i høstsolen. :-)
Selvfølgelig, det er en av de mest irriterende tingene innen norsk skriftlig på nett. Viser mangel på forståelse av norsk skriftlig.
Jeg vil gå så langt som å si at man burde kunne stryke på skolen etter hvordan man skriver hjemme.

Kosetur i høstsolen forutsetter at jeg får tilbake sykkelen min imorgen. Om jeg gjør det blir det mulgens en kosetur til Karlstad for å treffe en jeg kjenner, om han har tid.

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: [Forslag] "Like" knapp for posts, samt norsk regler.

Legg inn av Bikeridr »

AndreasB skrev:
Bikeridr skrev:
Men igjen, det er svært, svært, svært ofte Oslo og østlandsfolk som "klager" på dialekt.
Selvfølgelig, det er en av de mest irriterende tingene innen norsk skriftlig på nett. Viser mangel på forståelse av norsk skriftlig.
Jeg vil gå så langt som å si at man burde kunne stryke på skolen etter hvordan man skriver hjemme.
Sånn, dær havna du rætt i ignår-lista mi, mere oppblåsst å' blærat ijnnlægg har æ ikkje sedd på læææænge!
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Svar