Mulighet for å tagge medlemmer i forumet...

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Mulighet for å tagge medlemmer i forumet...

Legg inn av Sakkle »

mekkern skrev: 19 mai 2020, 20:21
mortenolb skrev: 19 mai 2020, 20:11 men om det minsker andelen folk som siterer bilder uten å fjerne bildet fra siteringen så ville jeg sett på det som en seier :knegg
eller en halv side tekst -for å kommentere en setning.. :thumleft :thumleft

Spesielt på mobile medier med liten skjerm blir det mye scrolling..
Det går jo an å fjerne store deler av det man quoter, da om man siterer en skikkelig svær tråd. Men ikke alle tenker over det kanskje...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Mulighet for å tagge medlemmer i forumet...

Legg inn av mortenolb »

Sakkle skrev: 19 mai 2020, 20:32 Det går jo an å fjerne store deler av det man quoter, da om man siterer en skikkelig svær tråd. Men ikke alle tenker over det kanskje...
Nei, det er litt av irritasjonsmomentet :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mulighet for å tagge medlemmer i forumet...

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 19 mai 2020, 17:07
Bjerknez skrev: 19 mai 2020, 15:31 Uten at jeg har veldig god kjennskap til PHPBB plattformen, så tror jeg dette lett kan la seg løse ved å installere en tillegsprogramvare som med stor sannsynlighet er gratis. Jeg kan ikke tenke meg at de som drifter siden tar all verden for en slik løsning?

Det koster vel uansett ikke å spørre dem? :)
For det første vet jeg ikke om det finnes en slikt utvidelse til phpBB baserte forum. I sin tid ble det stadig utviklet forskjellige typer tillegg. En del sluttet å virke siden utviklerne ikke hadde interesse av å følge med i utviklingen, virket det som.
Dette gjaldt bl.a. den universelle vido tag'en vi hadde her inne en periode. Men etter at Youtube gjorde noen endringer virket den ikke lenger med nettopp youtube videoer. Så da var det å gå tilbake til youtube tag'en.
Dette nevnt som barer et eksempel.

Andre utvidelser har, etter hva jeg har forstått, sluttet å virke etter hvert som phpBB programvaren er blitt oppdatert.

Men når disse tingene er nevnt så hadde det absolutt vært interessant med å prøve ut forskjellige utvidelser. mChat er et eksempel, som det ikke var noen interesse for, så den kuttet vi ut.
Hvor mye en evt. @ tag med mulig brukervarsling vil bli brukt i forhold til sitat/quote tag'en vet man selvfølgelig ikke før man har fått prøvd.

Når det gjelder slike tekniske ting som oppdateringer og installeringer utvidelser er dette noe jeg må innrømme jeg ikke har noen personlig interesse, nysgjerrighet eller kunnskap om.
Dermed ikke sagt at jeg later som om at det ikke er behov for oppdateringer. For det er det. Selv om det ikke er kritisk ligger vi noen versjoner på etterskudd med oppdatering av selve phpBB programvaren.
For noen måneder siden gjorde jeg en avtale med de som hoster forumet om å oppdatere til siste versjon phpBB og et par-tre andre ting.
Oppdateringen mislyktes, jeg fikk en regning på en jobb som ble forsøkt gjennomført uten å lykkes.
Gikk så i skriftlig dialog med de som prøvde seg på jobben og nevnte at jeg synetes det var besynderlig å skulle betale for en mislykket jobb. Nevnte at "no cure no pay", som enkelte firmaer praktiserer burde gjelde.
Det ble litt diskusjon rundt dette før jeg til slutt gikk med på å betale en noe redusert faktura siden det muligens, men tvilsomt var noen uklarheter fra min side da avtalen om jobben/jobbforsøket ble gjort.
Dermed ble det ingen oppdatering, slik jeg hadde håpet.

Siden har jeg, så langt, ikke vurdert å bruke dette firmaet igjen til forsøk på oppdateringer.
Jeg vurderer for øvrig løpende andre leverandører/vertskap for forumet, men har betalt ut dette året for hosting der vi er nå, hvor jeg må si meg godt fornøyd med pris og serverkapasitet. Ingenting å klage på i så måte. Stabiliten er også god og det har vært ligte nedetid og de gangene det har skjedd har jwfg fått kjapt svar fra de som hoster forumet og nedetidene har vært korte.

Siden har jeg vært i kontakt med et forummedlem her inne, skulle vurdere om han ønsket å påta seg jobben.
Fikk positivt svar, men har ikke hørt fra vedkommende på en stund.

Så det er på en måte der saken står.
Jeg synes vi har et velfungerende forumteam slik det er nå, men mangler altså en med teknisk kompetanse på phpBB.
En med interesse og peiling på dette og entusiasme for å være med på å fortsatt utvikle MCsiden.no videre til et aktivt forum for aktive MC-folk her i landet, er ønskedrømmen min!

Interessert i høre fra phpBB kompetente forummeldemmer der ute :prf
Så hvis det finnes en der ute som kunne tenke seg en slik oppgave så hører jeg gjerne fra vedkommende.
For en som kan disse tingene er det som trengs å gjøres ikke allverdens arbeidskrevende, vil jeg tro.
Uansett skal jeg evt. kunne honorere jobben med noen kroner, men naturligvis ikke etter de satsene som høyst kompetente kommersielle fagfolk opererer med.
For det første. Ja det ble litt klabb og babb vedrørende uttalelsene rung hva som sammenlignes med hva etc. Jeg skal også inrømme at jeg nok var i overkant entusiastisk når jeg skrev at dette vil tilegne MYE mer trafikk til forumet.

Men hele poenget mitt her er at vi snakker om en slik oppdatering som ok det skulle være noen stor greie. Det er bare å alenge innholdet i en zip fil over i en mappe på server og klikke på en knapp for å aktivere det. Skulle det crashe forumet, så er det jo bare å deaktivere det igjen samt fjerne mappen.

Derimot tror jeg at en slik utvidelse ville glede mange. Som nevnt, så kan jeg da sitere @detNyemedlemmet_92 som enda ikke har deltatt i denne tråden. Den personen vil da få beskjed at han har blitt tagget i et innlegg av @Bjerknez og med en link til innlegget det gjelder.

Ihvis jeg feks. Lager en quote i en tråd som mortenolb ikke har deltatt i, så vil ikke han då beskjed. Jeg kan altså klippe ut noe mortenolb har skrevet i en annen tråd og sitere dette i en tråd han ikke tidligere har deltatt i, og da får han IKKE noe beskjed om dette og blir ikke invitert til samtalen for å evt utdype nørmere etc.

En taggefunksjon vil ikke øke trafikken i form av at flere medlemmer registrerer seg, men den vil øke nøyaktigheten og trafikken innad blandt brukere som allerede er registrerte.

Tagging er ikke noe nytt og fancy. Tagging har vel vært blandt oss så lenge jeg kan huske. Husk at unge folk i dag som er langt yngre enn deg og bare LITT yngre enn meg kjenner godt til dette med tagging og jeg er ganske sikker på at de fleste foretrekker dette. Ikke hvis det koster flerfoldige tusen og mange våkennetter, men tillegget er hekt gratis og installeres i utgangspunktet uten noen for for koding. Så hvorfor ikke bare teste det ut, eller i det minste forhøre seg litt rundt om du finner noen som kan hjelpe deg med dette for en slant?

Jeg kan sikkert ta en titt jeg også hvis du ønsker det. Hvis det er så enkelt som det beskrives så kan jeg i teorien installere dette tillegget på under 5 min. Men det er opp til deg. Jeg må i så tillfelle få midlertidig admin tilgang og tilgang til ftp server. Dette gjøres selvsagt helt gratis hvis du skulle lure på det. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mulighet for å tagge medlemmer i forumet...

Legg inn av Bjerknez »

Beklager mange skriveleifer. Sitter og turbotaster fra iPad, så det går litt fort i svingene til tider. :redface

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Mulighet for å tagge medlemmer i forumet...

Legg inn av Nomade »

Enig med Bjerknezen, taggefunksjon er noe jeg også savner, det er et praktisk verktøy for forumbrukere. Burde også være mulighet til å ha en slags likerfunksjon eller takkefunksjon som noen andre forum jeg er medlem i har :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mulighet for å tagge medlemmer i forumet...

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 20 mai 2020, 04:18 Enig med Bjerknezen, taggefunksjon er noe jeg også savner, det er et praktisk verktøy for forumbrukere. Burde også være mulighet til å ha en slags likerfunksjon eller takkefunksjon som noen andre forum jeg er medlem i har :thumleft
Jeg er i utgangspunktet i mot for mye dilldall og er kanskje litt "gammeldags" i forhold til alder til tider jeg også, men ja, jeg er delvis enig med deg. På den ene siden så er jeg litt i mot det, og grunnen er at hvis man har en slik liker funksjon så er det lett å bruke denne i steden for å faktisk skrive at man er enig etc. Ved å faktisk gidde og skrive ett innlegg for å si at man er enig eller at man liker innholdet er med på og holde tråden i live vedrørende siste innlegg i forumet og det ligger også mer tyngde bak ett innlegg enn et enkelt klikk på liker.

I et forum som dette, så tror jeg dog en slik liker funksjon hadde vert en fin greie, selv om jeg ikke hadde satt det øverst på ønskelisten.

Jeg synes at forumet er ryddig og fint slik det er nå, men enkelte elementer savner jeg og en av dem er nevnt i denne tråden. En annen ting som man burde vurdert er en mer "fancy" utgave av quote funksjonen hvor det man quoter feks. automatisk fjerner bilder i quoten samt hvis det er mye tekst, men en "les hele quoten..." link nederst for den som vil åpne hele quoten.

men ellers er jeg egentlig greit fornøyd med slik det er.
Jeg er kanskje ikke overøsende imponert over animerte gif'er i 2020 (tenker da på animerte smileys) men det får man kanskje sette på luksusproblem-kontoen for denne gang :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mulighet for å tagge medlemmer i forumet...

Legg inn av Bjerknez »

Kikket nettopp på en demoversjon av admin panelet på et annet forum og kan ikke se at dette skal være noe problem overhodet. Så lenge ikke et slikt tillegg kommer i konflikt med evt. andre tillegg (Noe som evt. lett kan fikses ved å slette tillegget igjen) så er dette gjort på noen få minutter.

Du får sende meg en PM hvis du vil teste dette AJ så tar vi det videre der. Dette forutsetter at du bruker 3.2 versjonen av phpbb eller nyere.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Mulighet for å tagge medlemmer i forumet...

Legg inn av 45316 »

Og når dere først er inne på tillegg, kan dere også se om dere får fikset tillegg for tapatalk slik at video og enkelte bilder kommer opp.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mulighet for å tagge medlemmer i forumet...

Legg inn av cannon »

Siden det diskuteres praktiske forumting her: Jeg har ofte savnet bedre overskrifter/titler på innlegg. Her brukes det ofte "eksos", "dekk" osv, helt uten info om hva innlegget egentlig handler om.

Her er et eksempel på forumregel, fra baatplassen.no
"
1. Emnetitler:
Vi har stor aktivitet og alle båtrelaterte innlegg i ett forum, "Båtforumet".
Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at tittelen beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
Da slipper leserne å åpne emner som de ikke har kunnskaper om eller interesse av. Øker også sjansen for gode svar.


Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.
Eksempel:

"Yamaha 5hk 2-takter vil ikke starte" , ikke bare "Yamaha 5hk" eller "Motoren vil ikke starte".
"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mulighet for å tagge medlemmer i forumet...

Legg inn av Bjerknez »

Enig med cannon her.

Forklarende emnetitler bør vi alle bli flinkere på. Det gjelder også undertegnede. Jeg er egentlig ganske god på dette, men har tatt meg selv i å slurve mange ganger med dette på diverse fora.

Dette hjelper selvsagt også i forhold til indexeringen til Google på sikt. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mulighet for å tagge medlemmer i forumet...

Legg inn av Bjerknez »

Hva mener AJ videre her? Skal jeg få sjansen til å installere et slikt tillegg, eller skal vi la det koke bort i kålen? I så fall kan vel trøden stenges.

Svar