Info om MCsiden.no og GDPR/Personvernforordningen

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Info om MCsiden.no og GDPR/Personvernforordningen

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 14 aug 2018, 12:31
man har ingen ubetinget rett til å hverken å få rettet eller slettet innholdet i journal.
Vil det si at helsevesenet er til dels fritatt fra GDPR loven?

Jeg forstår at enkelte opplysninger kanskje er nødvendige etc. det vet jeg ikke noe om, men hvis ikke helsevesenet er helt eller delvis fritatt fra denne loven så kan jeg vel bare kreve og få mine data slettet og evt. be om dokumentasjon på at dette er gjort?

Det er vertfall det bedrifter må gjøre i dag med tanke på nyhetsbrev etc. hvis kunde krever dette.

Dette gjøres forøvrig ved at man bruker et system som feks. Mailchimp etc. som har rutiner for dette, slik at jeg som bruker kan hente ut dokumentasjon til mine kunder etc.

Men det fungerer kanskje ikke helt slik i helsevesenet da forstår jeg...?
GDPR er en generell lov, helsevesenet har særlige regler som gjelder for dem. For lover generelt er det sånn at særlover gjelder foran generelle lover. Så GDPR gjelder, men helselovgivningen går foran der det er konflikt
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Info om MCsiden.no og GDPR/Personvernforordningen

Legg inn av Bjerknez »

Ok. Det ante meg egentlig.
Det vil da si at de som besitter med desidert mest følsom informasjon er delvis fritatt fra denne loven og kan vise til egne lover rundt dette. Da er det kanskje heller ikke så rart at systemet er tungrodd.

Når man i utgangspunktet kan lage sine egne lover så blir det liksom litt "enklere"... :)

Men av ren nyskjerrighet. Er disse lovene som helsevesenet sitter på rundt personvern tilgjengelig for oss vanlige brukere? Hva ja, så hadde dte vert meget informativt å lese disse en dag jeg kjedet meg voldsomt :) Hint hint... :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Info om MCsiden.no og GDPR/Personvernforordningen

Legg inn av Bjerknez »

Dette er sitat fra Helsenorge sine egne nettsider:

Vi er opptatt av at opplysningene vi behandler om deg er riktige og at vi ikke behandler andre opplysninger enn de som er nødvendige for å oppfylle formålet. Du kan kreve å få rettet opplysninger om deg dersom opplysningene er uriktige eller ufullstendige. Du kan også kreve sletting av opplysninger som er unødvendige for formålet. For retting og sletting av opplysninger i eksterne tjenester som du får tilgang til via helsenorge.no, må du henvende deg til den virksomheten som tilbyr tjenesten, for eksempel folkeregisteret når det gjelder adresse eller familierelasjoner.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Info om MCsiden.no og GDPR/Personvernforordningen

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 14 aug 2018, 13:19 Ok. Det ante meg egentlig.
Det vil da si at de som besitter med desidert mest følsom informasjon er delvis fritatt fra denne loven og kan vise til egne lover rundt dette. Da er det kanskje heller ikke så rart at systemet er tungrodd.

Når man i utgangspunktet kan lage sine egne lover så blir det liksom litt "enklere"... :)

Men av ren nyskjerrighet. Er disse lovene som helsevesenet sitter på rundt personvern tilgjengelig for oss vanlige brukere? Hva ja, så hadde dte vert meget informativt å lese disse en dag jeg kjedet meg voldsomt :) Hint hint... :)
Hehe er jo ikke vi som lager lovene, det er stortinget . De fleste lovene er også strengere enn GDPR på flere områder. Mest av alt er lovene mer rettet mot helsetjenesten, de tar derfor også høyde for en del særlige tilfeller som ikke er så relevant ellers.

Lovene ligger på lovdata, så det er bare å søke de opp. Du har; pasientjournalloven, helseregisterloven, helsepersonellloven helseforskingsloven pluss en del særlover som kreftregisterforskriften osv osv
Bjerknez skrev: 14 aug 2018, 13:56 Dette er sitat fra Helsenorge sine egne nettsider:

Vi er opptatt av at opplysningene vi behandler om deg er riktige og at vi ikke behandler andre opplysninger enn de som er nødvendige for å oppfylle formålet. Du kan kreve å få rettet opplysninger om deg dersom opplysningene er uriktige eller ufullstendige. Du kan også kreve sletting av opplysninger som er unødvendige for formålet. For retting og sletting av opplysninger i eksterne tjenester som du får tilgang til via helsenorge.no, må du henvende deg til den virksomheten som tilbyr tjenesten, for eksempel folkeregisteret når det gjelder adresse eller familierelasjoner.
Kan er nøkkelord her. Du kan alltid kreve det, men det skal en del til. En pasientjournal er tross alt ikke først å fremst for pasientens del, men for helsevesenet. Selv når du er død er det ingen automatikk i at etterlatte kan kreve opplysningene slettet. Det skal ganske mye til. Jrg har selv behandlet en del saker på det da jeg jobbet i DT, og det var kun et fåtall ganger jeg mente opplysninger skulle slettes, og det er nesten aldri opplysninger av medisinsk art
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Info om MCsiden.no og GDPR/Personvernforordningen

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser den. Jeg kunne nok fortsatt og grave i dette en stund til, men for å bevare husfreden så er det vel greit å stoppe nå :lol

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Info om MCsiden.no og GDPR/Personvernforordningen

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 14 aug 2018, 15:50 Jeg ser den. Jeg kunne nok fortsatt og grave i dette en stund til, men for å bevare husfreden så er det vel greit å stoppe nå :lol
Hehe du må bare spørre 😁
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar