Service før salg av sykkel?

Gratis annonsering (kun for private, ikke bedrifter):
Til MC, bil og ting & tang til motorsykkelturene osv., osv. ...
Svar
bieola
Innlegg: 47
Registrert: 29 sep 2017, 20:08
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R 2019

Service før salg av sykkel?

Legg inn av bieola »

Hei alle, jeg vurderer å legge ut sykkelen min for salg om dagen, og har ingen erfaring med salg av sykkel, så jeg tenkte å høre her først.
Sykkelen har ca 1200km til før den runder 30k KM.
Vil det ha mye å si for prisen man får om man har tatt service eller ikke før salg?

Når jeg kjøpte sykkelen så var serviceheftet til sykkelen noe jeg glemte å sjekke, og har sett i ettertid at det kun er den første servicen som har stempel av forhandler, i resten av heftet er det notert dato'er for olje/oljefilerskift pluss andre ting som er byttet/skiftet av forrige eier.

Har sendt en forespørsel til merkeverksted om pris på en 30000km service.

Noen som vet hva som er best å gjøre?
- KTM 690 Enduro R 2019
- Triumph Thruxton 900 2008

Eiks
Innlegg: 18
Registrert: 09 jun 2017, 08:47
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T100

Re: Service før salg av sykkel?

Legg inn av Eiks »

Personlig syntes jeg det er betryggende og behagelig at service er tatt før et kjøp. Men vet ikke hvor mye en slik service koster, ift. hva du skal legge den ut for..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Service før salg av sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Tror Triumph har hovedservice hver 20.000km. Sjekk om denne er tatt. Hvis ikke så bør du ta en hovedservice på den med det samme. Hva denne koster kommer litt ann på, men regn med rundt 10.000 kroner. Mest trolig litt mindre. Hvis hovedservicen er tatt så skal du nå kun ha en vanlig service som koster rundt 3-4.000 kroner.

Kan være greit å ta en service før salg, så slipper du vertfall å gi bort det grunnlaget for pruting.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Service før salg av sykkel?

Legg inn av Dansekris »

Jeg som kjøper har hvert fall klart å prute mange tusen ned grunnet manglende service, men om du får igjen pengene etter å ha tatt service selv kan være vanskelig å regne på.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Service før salg av sykkel?

Legg inn av Jompa »

Tviler på at du får mere for sykkelen med utført service, men den blir nok lettere å selge.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

bieola
Innlegg: 47
Registrert: 29 sep 2017, 20:08
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R 2019

Re: Service før salg av sykkel?

Legg inn av bieola »

Takk for svar. Fikk beskjed fra verkstedet om at 30K km service koster 3200,- + bytte bremseveske 800,-, så jeg går nok for dette før jeg legger den ut for slag.
- KTM 690 Enduro R 2019
- Triumph Thruxton 900 2008

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Service før salg av sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ville vært mer bekymret om den mangler hovedservice. Hvis ikke denne er tatt på 20.000km. så er denne viktigere. Her inngår det også det som gjøres på vanlig service stort sett.

Så det er bedre å ta en hovedservice nå og droppe den servicen du har bestillt (hvis hovedservice ikke er tatt) enn å ta den servicen du har bestillt og droppe hovedservice.

bieola
Innlegg: 47
Registrert: 29 sep 2017, 20:08
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R 2019

Re: Service før salg av sykkel?

Legg inn av bieola »

Bjerknez skrev: 02 aug 2018, 09:27 Jeg ville vært mer bekymret om den mangler hovedservice. Hvis ikke denne er tatt på 20.000km. så er denne viktigere. Her inngår det også det som gjøres på vanlig service stort sett.

Så det er bedre å ta en hovedservice nå og droppe den servicen du har bestillt (hvis hovedservice ikke er tatt) enn å ta den servicen du har bestillt og droppe hovedservice.
Ja, usikker om denne er tatt. Har verksteder oversikt over servicer som er gjort på en sykkel flere år tilbake i tid? Så man evt. kunne ringt å hørt? Er igjen usikker på hvilket verksted som evt har utført det, men det er jo ikke så mange Triumph verksteder på Østlandet.
Har i hvert fall lært en ting ved kjøp av min første brukte sykkel, at service heftet er det første man spør om :-k
- KTM 690 Enduro R 2019
- Triumph Thruxton 900 2008

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Service før salg av sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

bieola skrev: 02 aug 2018, 09:36
Bjerknez skrev: 02 aug 2018, 09:27 Jeg ville vært mer bekymret om den mangler hovedservice. Hvis ikke denne er tatt på 20.000km. så er denne viktigere. Her inngår det også det som gjøres på vanlig service stort sett.

Så det er bedre å ta en hovedservice nå og droppe den servicen du har bestillt (hvis hovedservice ikke er tatt) enn å ta den servicen du har bestillt og droppe hovedservice.
Ja, usikker om denne er tatt. Har verksteder oversikt over servicer som er gjort på en sykkel flere år tilbake i tid? Så man evt. kunne ringt å hørt? Er igjen usikker på hvilket verksted som evt har utført det, men det er jo ikke så mange Triumph verksteder på Østlandet.
Har i hvert fall lært en ting ved kjøp av min første brukte sykkel, at service heftet er det første man spør om :-k
Hvis sykkelen begynner å dra på årene så er det ikke alltid vanlig at man kan kreve et fullstendig utfyllt service hefte. Veldig mange tar mye av vedlikeholdet selv etter hvert. Men det er viktig at dem til en viss grad kan dokumentere det.

Men hvis ikke hovedservice kan bevises er tatt på en snart 10 år gammel sykkel med 30.000 på telleren så tror jeg nok jeg ville lagt en del jobb i å finne ut om denne servicen er tatt. Hvis ikke ville jeg heller tatt denne. Da får du både hovedservice og vanlig service i en pakke, på en måte.

Eventuelt så ville jeg vertfall vært åpen om dette ved salg og heller lagt til beløpet servicen koster på prutingskontoen.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Service før salg av sykkel?

Legg inn av Jompa »

bieola skrev: 02 aug 2018, 09:13 Takk for svar. Fikk beskjed fra verkstedet om at 30K km service koster 3200,- + bytte bremseveske 800,-, så jeg går nok for dette før jeg legger den ut for slag.
De 3200 er nok vel anvendte mkroner. Når servicen ikke koster opp i mot 10 000 får du nok også pengene igjen ved salget. Lykke til :D :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

bieola
Innlegg: 47
Registrert: 29 sep 2017, 20:08
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R 2019

Re: Service før salg av sykkel?

Legg inn av bieola »

Jompa skrev: 02 aug 2018, 12:07
bieola skrev: 02 aug 2018, 09:13 Takk for svar. Fikk beskjed fra verkstedet om at 30K km service koster 3200,- + bytte bremseveske 800,-, så jeg går nok for dette før jeg legger den ut for slag.
De 3200 er nok vel anvendte mkroner. Når servicen ikke koster opp i mot 10 000 får du nok også pengene igjen ved salget. Lykke til :D :thumleft
Ja, det er nok fornuftig å ta denne i hvert fall. Takk :)
- KTM 690 Enduro R 2019
- Triumph Thruxton 900 2008

Svar