nettopp kjøpt mc; som lekker som ei sil

Gratis annonsering (kun for private, ikke bedrifter):
Til MC, bil og ting & tang til motorsykkelturene osv., osv. ...
Svar
Brukeravatar
Krsand70
Innlegg: 17
Registrert: 12 aug 2015, 11:43
Motorsykkelen din: Triumph Sprint ST 955i 1999

nettopp kjøpt mc; som lekker som ei sil

Legg inn av Krsand70 »

Hva kan jeg gjøre ?

Jeg har undertegnet alle papirer og har kjøpt den som den.

Hele nabolaget lukter bensin akkurat nå.

trenger gode råd og tips om rettigheter

Tom

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: nettopp kjøpt mc; som lekker som ei sil

Legg inn av Voksen »

Det første du gjør er å ringe den du kjøpte den av, og forhåpentligvis møter du velvilje fra en person som ikke prøvde å lure deg.
Ellers prøver og finne bensinlekkasjen og å fikse den. Forhåpentligvis er det billig og enkelt.
Du har jo kjøpt den som den er.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: nettopp kjøpt mc; som lekker som ei sil

Legg inn av RuneMC »

Har du lokalisert lekkasjen?

Hvis det er fra gammel, morken bensinslange, så bør det være greit å bytte.
Alder på MC? (8+ år så kan det begynne å bli på tide med bytte av div slanger)
Har den stått lenge ubrukt ?

Noe service som er utført av eieren selv? (kobling til bensintank m/pakninger/slangeklemmer)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: nettopp kjøpt mc; som lekker som ei sil

Legg inn av Bjerknez »

Krsand70 skrev:Hva kan jeg gjøre ?

Jeg har undertegnet alle papirer og har kjøpt den som den.

Hele nabolaget lukter bensin akkurat nå.

trenger gode råd og tips om rettigheter

Tom
Mener du at du har kjøpt den "som den er"?
Med tanke på at den er 16 år gammel så tror jeg kanskje du har en dårlig sak hvis så er tillfelle. Men det kan jo være at den gamle eieren er vellvillig og vil hjelpe deg. Setter han seg på bakbeina så vil jeg tippe du har en dårlig sak.

Altså hvis du mente at du hadde "kjøpt den som den er" og skrevet under på dette. Så sant ikke annet fremgår av kontrakt som kan styrke saken din vel og merke.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: nettopp kjøpt mc; som lekker som ei sil

Legg inn av Tommas »

Man har overraskende (spesielt for selger) gode rettigheter når man kjøper brukt bil (og MC). Du følger kjøpsloven, har innenfor visse rammer to års reklamasjon, og er særdeles godt beskyttet mot skjulte feil.
Selv i tilfeller hvor biler er solgt "som de er eller til og med som "delebil" har kjøper rettigheter langt utover det de aller fleste tror.

Bruk en times tid på nett, står god info rundt omkring. Så ringer du selger og tar en prat med ham.

Dreier det seg om lite penger er det nok ikke verdt bryderiet med juridisk hjelp, men ofte hjelper det å ha satt seg inn i saken.


http://www.smartepenger.no/bedre-kjop/1 ... ettigheter" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Krsand70
Innlegg: 17
Registrert: 12 aug 2015, 11:43
Motorsykkelen din: Triumph Sprint ST 955i 1999

Re: nettopp kjøpt mc; som lekker som ei sil

Legg inn av Krsand70 »

Helt enig

jeg mener at lekkasjen har økt de siste dagene, så har et håp om at det er morkne slanger. den skal iallefall være parkert frem til neste onsdag. da er det verksted.

jeg er totalt grønn på mc og mekking i det hele tatt så i år blir det fagfolk.

Takk for gode svar !

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: nettopp kjøpt mc; som lekker som ei sil

Legg inn av mekkern »

Husk at du må kontakte selger FØR du reparerer feilen hvis du skal ha noe kompensasjon av ham/henne, siden selger skal ha mulighet til først å utbedre mangelen hvis man skal reklamere på en feil.
men å benytte verksted for å dokumentere feil er jo ok.

Ellers er det jo det vanlige om gjenstanden er dårligere enn opplyst/forventet/i henhold til pris/alder osv.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: nettopp kjøpt mc; som lekker som ei sil

Legg inn av Lauri »

1: Det hører gamle dager til å hevde at "kjøpt som den er" innebærer at du må godta de feil og mangler som fulgte med kjøretøyet. Løpende avgjørelser i Forbrukertvistutvalget tegner et helt annet bilde :[-X Se f.eks her http://www.forbrukertvistutvalget.no/xp ... &offset=75" onclick="window.open(this.href);return false;

I klartekst betyr det at du skal gjøres kjent fra selger "hvordan sykkelen er". Og ettersom det er flere skrivebordsrotter blant oss enn håndverkere så betyr det at selger må bøte på sin manglende kompetanse om "som den er" ved å få tatt en grundig brukt-/salgstest. Vi er sikret ganske så godt som forbrukerkjøpere uavhengig av om du kjøper fra proffselger eller naboselger :-)

2: Kontakt umiddelbart selger og forteller detaljert hva du har oppdaget. Notér deg tidspunkt og stikkord fra samtalen. Hør hva selger foreslår. Dersom selger ber deg pelle deg til verkstedet, så be om å få det skriftlig (epost, sms).

3: Hadde jeg vært i dine bukser så hadde jeg oppgitt til dette ærverdige forumet hvor du befinner deg; det finnes sikkert noen mekkekyndige som med glede befarer kjerra og forteller hva som skyldes bensinlekkasjen.

Lykke til :prf
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar