Fuel..

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av LordShaft »

Den pumpen det er linket til. Her har jo vedkommende, slik jeg forstod det kjørt rundt på E85. Som er 85% etanol og 15% bensin. Dette er ralativt mye større forhold en vi har her i landet. Er det 5 eller 10% som er tilsatt her på berget? :redface

Nå er det ikke utenkelig at en eller annen saueflokk har funnet ut at de skal "spare" miljøet og driter tohundre null i hvilke ødeleggelser det får for kjøretøyene våres.

Jeg husker enda friskt i minnet når regjeringa gikk ut å skulle gi rabatt til de som kjøpte diesel bil for at dette forurenset mindre ](*,)

Vil kondensfjerner være noe å hive på tanken når du vinterlagrer som med båt? :-k

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Fuel..

Legg inn av ATWindsor »

tagesk skrev:
mekkern skrev:Så vidt jeg vet godkjenner/anbefaler ingen av de japanske fabrikantene innblanding av etanol-selv i 2015?
Jeg valgte én tilfeldig, nemlig 2015 Honda VFR 1200X Cross Tourer. Leste alt jeg kunne finne med lupe. Kravet er 95oktan eller bedre. Så vidt jeg vet så betyr det i nesten hele den siviliserte verden minst 5% etanol. Kunne ikke finne ett eneste ord om etanol.

Har du noen kilder å vise til for påstanden?
Ugh !

Det står da vitterlig:
Artikkel fra Mekkern skrev:According to the Federal Chamber of Automotive Industries, only post-1986 bikes and ATVs made by BMW, Harley, Polaris and Victory can safely use E10.
Nitten-åtti-seks !
Hallo? Er dette blitt en vetransykkel-tråd?

[TaSK]
Det er litt vanskelig å skjønne hva den den "And"en peker på, er det "kun sykler og atver etter 1986, lagd av BMW etc", eller er det "kun sykler etter 1986, og atver lagd av bmw etc. (lager harley og bmw atver engang?, om svaret er nei, så er det den første tolkningen virker det som)

Brukeravatar
Redman
Innlegg: 29
Registrert: 07 mai 2015, 17:35
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 2013
Sted: Helgeland/Salten

Re: Fuel..

Legg inn av Redman »

Kondensfjerner er bel egentlig alkohol det og, gjør sikkert vondt bærre.

Er stabillisator fra motorex i håndboken din, sikkert nevnt noe om etanol også.

Om det er etanol i norsk eller skandinavisk 95 er jeg ikke sikker på, vet ikke om det er mulig å sjekke?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av LordShaft »

Det kan være sies det.

Men noe sier meg at det er heller større sannsynlighet for at der er, enn at det ikke er. Penger som styrer her
OBS! til veteranbileiere
Svela understreker at eiere av veteranbiler bør være spesielt oppmerksomme.

- I henhold til den norske/europeiske standarden for bensin (NS-EN228) kan bensin være iblandet inntil 5 prosent bioetanol. Mens alle nyere biler kan kjøre på bensin iblandet bioetanol, vil veteranbiler kunne ta skade av dette. Det er blant annet fordi etanol tærer mer på pakninger og slanger enn det bensin gjør. Nyere biler har altså pakninger og slanger som tåler etanol, men det er ikke alltid tilfellet på veteranbiler, forteller Svela.
forklarer Anders Kleve Svela, drivstoffansvarlig i Statoil Fuel & Retail Norge AS.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Fuel..

Legg inn av jhn »

Det ser ut til at det er i usa det er størst skepsis, det ser også ut til at de har større andel etanol innblandet.
Etter hva jeg forstår er det 5% som gjelder i skandinavia. De begynte visstnok med dette i 2006 tror jeg det stod.
Jeg lurer fremdeles på hvordan man kan påstå at det er meget skadelig, på mange slags vis, når de eneste tilfellene de har å vise til er et par diskutable eksempler fra usa.
Dere som er overbeviste om at dette er et alvorlig problem, hvem er det som opplever disse problemene?
En sa at selv om vi ikke har hørt om noe, betyr ikke det at det eksisterer problemer. Det stemmer jo forsåvidt, men noen må jo ha hørt noe.
Ingen kjenner til noe, men mange mener problemet er stort.
Merkelige greier.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av tagesk »

Er det virkelig noen som tror at BMW og Honda, som lager millioner av biler som går på 5% etanol, og Kawazaki og Ducati og HD og de andre som tilsammen selger titalls millioner av sykler på markeder hvor det blandes inn etanol i bensinen, er det virkelig noen som tror at disse bilene og syklene tar skade av den innblandingen? At BMW, HD, Honda og de andre ikke tar sine forholdsregler og benytter deler som ikke tar skade?
At det bare er amerikanske magasiner som oppfordrer deg til å skrive til din kongressrepresentant som vet om at det blandes inn etanol i bensinen og at ting og tang må designes med det for øye.

Hva de trodde og gjorde i 1986 og, som ble brukt som eksempel her, i 1970 (!), det er irrelevant for andre enn veteraner.
Vann i tanken det får du ikke fordi du har 5% etanol i bensinen, men fordi en halvfull tank vil trekke inn luft hver gang den avkjøles (fordi gassen trekker seg mer sammen enn væsken).

Det som imidlertid er interessant, og som JHN (tror jeg det var) påpekte, er at energiinnholdet i etanol er omlag 30% lavere enn i bensin. Selv vil jeg kunne sverge på at sykkelen min går bedre på 98 oktan enn på 95 oktan. Når jeg suser gjennom Tyskland pleier jeg å fylle annenhver tank, og det er derfor jeg er villig til å sverge på at jeg kjenner det.
Men 30% av 5% er bare 1.6%. Kahneman forteller oss at vi ser, kjenner og hører det vi forventer, så jeg tviler på mine egne besvergelser.

Og her er vi ved sakens kjerne: Har noen tall på dette?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Fuel..

Legg inn av jhn »

Tagesk sa:
"Men 30% av 5% er bare 1.6%. Kahneman forteller oss at vi ser, kjenner og hører det vi forventer, så jeg tviler på mine egne besvergelser"
Kom plutselig til å tenke på en gammel Saab 99, 73 mod som jeg fikk av min gamle far. Hans soleklare råd var den gang at jeg måtte bruke 98, ikke 95, om jeg ville ha litt sprut i motoren.
Han nærmer seg 90 år nå, og jeg har fremdeles ikke møtt hans overmann når det gjelder motorer., så jeg stolte på det han sa
Han brukte nok sikkert ordene "super" og "regulær"
Men dette var jo før man begynte å helle brennevin på tanken .... men det var vel en liten avsporing.
Når jeg er i gang med avsporingen, så husker jeg fra barndommen at vi var på biltur i "samaland" og rullet inn på en bensinstasjon ... innehaveren spurte om vi skulle ha bensin. "Ja" sa min far.
"Super eller vanlig" spurte mannen.
"Super" sa min far.
"Jammen vi har bare vanlig" sa den samiske mannen på et feifritt gebrokkent blandings-språk

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Fuel..

Legg inn av mekkern »

Om ikke "mange" har hatt problemer her i Norge ennå med etanol kan dette ha en forklaring med at dette ikke har vært innblandet like mye i alle deler av landet og like lenge som andre land-det er først de 2-3 siste årene at alle har innblandet dette i all 95 oktan i hele landet.(dette bla. Grunnet lagertanker med vannbunn)
En skal heller ikke overdramatisere problematikken men det bør være lov å påpeke ulemper-selv om vi ikke har noe valg når det gjelder drivstoffet vi kan kjøpe(straks er 98 oktan historie også)

E85 inneholder ca 30%mindre energi enn ren bensin.(men har et potensiale til høyere ytelse)
Biodiesel inneholder ca 10% mindre energi.
At en motor med bankesensor(de fleste nyere) yter mer på 98 oktan er fakta.

hvor mye mindre energi E5 eller E10 inneholder er ikke SÅ viktig.

http://www.hho4free.com/gasoline_vs_ethanol.htm

det som er værre er hva som faktisk skjer med bruken av tingene våre som vi ikke har herredømme over.

Her har jeg et par bilder av tanken på en av mine sykler.
denne er over 30 år gammel og hadde til sist år ikke hatt etanolbensin på tanken om vinteren.
denne er lagret med full tank og ikke hatt en eneste rustflekk innvendig i tanken men sist vinter hadde jeg beklageligvis fylt den opp med vanlig 95 oktan (E5/E10)
Bilde
Bilde
Hvis dette ikke kommer av vann i etanolbensina-forklar meg da hva som skjer!!!

neste vinter skal ALLE syklene mine skylles med "konservering" og lagres tomme for alle til og med 2006 mod har begynt å få flekker inni.

Men det er klart -siden sykkelen ikke er "ny" så må vi jo bare innfinne oss med dette og kjøpe nytt og ikke surre med den gamle dritten.
At noen finner glede i noe som ikke er nytt og vil at det skal bevares intakt virker tydeligvis rart for mange.

En del av Europa bruker nå E10 og vurderer NÅR de skal innføre E20 og DA har dere med dagens splitter nye sykler /biler også et problem hvis Eu normen endres.
og disse vurderingene har ALDRI blitt tatt med fokus på holdbarhet for forbrukernes kjøretøy-heller på økt utskiftning.
de vektlegger ikke forbrukernes kostnader mye her:http://www.vegvesen.no/_attachment/125304/binary/240431
eller:
Quote:https://www.ssb.no/natur-og-miljo/artik ... 40bef2c560
I bensinmotorer
kan man bruke opp til 5 prosent bioetanol (E5). De fleste bensinmotorer tåler
høyere etanolinnblanding på opptil 10 prosent (E10), men noen eldre modeller kan
kjøre med maksimalt 5 prosent innblanding. Revisjon av den europeiske
standarden for bensin (EN 228) som ble vedtatt høsten 2012, gir anledning til å
innblande inntil 10 volumprosent bioetanol i bensin. Denne standarden er nå
etablert som en nasjonal standard i Norge og har betegnelsen NS-EN
228:2012+NA:2013.

dette sier jo at vi driter i om det går dritt for noen....og vi vet ikke hvor mye de nå faktisk innblander.

De miljøpolitiske kreftene samarbeider godt med motorfabrikantene hvis det fremtvinger økt salg av eksempelvis nye flexifuel modeller.

Alt jeg har erfart og skriver er selvfølgelig bare tull og svada og innehar null relevans.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

jhn skrev:Det ser ut til at det er i usa det er størst skepsis, det ser også ut til at de har større andel etanol innblandet.
Etter hva jeg forstår er det 5% som gjelder i skandinavia. De begynte visstnok med dette i 2006 tror jeg det stod.
Jeg lurer fremdeles på hvordan man kan påstå at det er meget skadelig, på mange slags vis, når de eneste tilfellene de har å vise til er et par diskutable eksempler fra usa.
Dere som er overbeviste om at dette er et alvorlig problem, hvem er det som opplever disse problemene?
En sa at selv om vi ikke har hørt om noe, betyr ikke det at det eksisterer problemer. Det stemmer jo forsåvidt, men noen må jo ha hørt noe.
Ingen kjenner til noe, men mange mener problemet er stort.
Merkelige greier.
:scratch

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

tagesk skrev:Er det virkelig noen som tror at BMW og Honda, som lager millioner av biler som går på 5% etanol, og Kawazaki og Ducati og HD og de andre som tilsammen selger titalls millioner av sykler på markeder hvor det blandes inn etanol i bensinen, er det virkelig noen som tror at disse bilene og syklene tar skade av den innblandingen? At BMW, HD, Honda og de andre ikke tar sine forholdsregler og benytter deler som ikke tar skade?
At det bare er amerikanske magasiner som oppfordrer deg til å skrive til din kongressrepresentant som vet om at det blandes inn etanol i bensinen og at ting og tang må designes med det for øye.

Hva de trodde og gjorde i 1986 og, som ble brukt som eksempel her, i 1970 (!), det er irrelevant for andre enn veteraner.
Vann i tanken det får du ikke fordi du har 5% etanol i bensinen, men fordi en halvfull tank vil trekke inn luft hver gang den avkjøles (fordi gassen trekker seg mer sammen enn væsken).

Det som imidlertid er interessant, og som JHN (tror jeg det var) påpekte, er at energiinnholdet i etanol er omlag 30% lavere enn i bensin. Selv vil jeg kunne sverge på at sykkelen min går bedre på 98 oktan enn på 95 oktan. Når jeg suser gjennom Tyskland pleier jeg å fylle annenhver tank, og det er derfor jeg er villig til å sverge på at jeg kjenner det.
Men 30% av 5% er bare 1.6%. Kahneman forteller oss at vi ser, kjenner og hører det vi forventer, så jeg tviler på mine egne besvergelser.

Og her er vi ved sakens kjerne: Har noen tall på dette?

[TaSK]
Det gjelder ikke bare et par amerikanske magasin. Det ser du utmerket godt om du forsøker å lese gjennom diverse tråder
om saken her inne, eller søker utenfor.

Redusert energiinnhold i etanol kontra ren bensin er bare en fasett av denne saken..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

tagesk skrev:Er det virkelig noen som tror at BMW og Honda, som lager millioner av biler som går på 5% etanol, og Kawazaki og Ducati og HD og de andre som tilsammen selger titalls millioner av sykler på markeder hvor det blandes inn etanol i bensinen, er det virkelig noen som tror at disse bilene og syklene tar skade av den innblandingen? At BMW, HD, Honda og de andre ikke tar sine forholdsregler og benytter deler som ikke tar skade?
At det bare er amerikanske magasiner som oppfordrer deg til å skrive til din kongressrepresentant som vet om at det blandes inn etanol i bensinen og at ting og tang må designes med det for øye.

Hva de trodde og gjorde i 1986 og, som ble brukt som eksempel her, i 1970 (!), det er irrelevant for andre enn veteraner.
Vann i tanken det får du ikke fordi du har 5% etanol i bensinen, men fordi en halvfull tank vil trekke inn luft hver gang den avkjøles (fordi gassen trekker seg mer sammen enn væsken).

Det som imidlertid er interessant, og som JHN (tror jeg det var) påpekte, er at energiinnholdet i etanol er omlag 30% lavere enn i bensin. Selv vil jeg kunne sverge på at sykkelen min går bedre på 98 oktan enn på 95 oktan. Når jeg suser gjennom Tyskland pleier jeg å fylle annenhver tank, og det er derfor jeg er villig til å sverge på at jeg kjenner det.
Men 30% av 5% er bare 1.6%. Kahneman forteller oss at vi ser, kjenner og hører det vi forventer, så jeg tviler på mine egne besvergelser.

Og her er vi ved sakens kjerne: Har noen tall på dette?

[TaSK]
Det gjelder ikke bare et par amerikanske magasin. Det ser du utmerket godt om du forsøker å lese gjennom diverse tråder
om saken her inne, eller søker utenfor.

Redusert energiinnhold i etanol kontra ren bensin er bare en fasett av denne saken..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev:Om ikke "mange" har hatt problemer her i Norge ennå med etanol kan dette ha en forklaring med at dette ikke har vært innblandet like mye i alle deler av landet og like lenge som andre land-det er først de 2-3 siste årene at alle har innblandet dette i all 95 oktan i hele landet.(dette bla. Grunnet lagertanker med vannbunn)
En skal heller ikke overdramatisere problematikken men det bør være lov å påpeke ulemper-selv om vi ikke har noe valg når det gjelder drivstoffet vi kan kjøpe(straks er 98 oktan historie også)

E85 inneholder ca 30%mindre energi enn ren bensin.(men har et potensiale til høyere ytelse)
Biodiesel inneholder ca 10% mindre energi.
At en motor med bankesensor(de fleste nyere) yter mer på 98 oktan er fakta.

hvor mye mindre energi E5 eller E10 inneholder er ikke SÅ viktig.

http://www.hho4free.com/gasoline_vs_ethanol.htm

det som er værre er hva som faktisk skjer med bruken av tingene våre som vi ikke har herredømme over.

Her har jeg et par bilder av tanken på en av mine sykler.
denne er over 30 år gammel og hadde til sist år ikke hatt etanolbensin på tanken om vinteren.
denne er lagret med full tank og ikke hatt en eneste rustflekk innvendig i tanken men sist vinter hadde jeg beklageligvis fylt den opp med vanlig 95 oktan (E5/E10)
Bilde
Bilde
Hvis dette ikke kommer av vann i etanolbensina-forklar meg da hva som skjer!!!

neste vinter skal ALLE syklene mine skylles med "konservering" og lagres tomme for alle til og med 2006 mod har begynt å få flekker inni.

Men det er klart -siden sykkelen ikke er "ny" så må vi jo bare innfinne oss med dette og kjøpe nytt og ikke surre med den gamle dritten.
At noen finner glede i noe som ikke er nytt og vil at det skal bevares intakt virker tydeligvis rart for mange.

En del av Europa bruker nå E10 og vurderer NÅR de skal innføre E20 og DA har dere med dagens splitter nye sykler /biler også et problem hvis Eu normen endres.
og disse vurderingene har ALDRI blitt tatt med fokus på holdbarhet for forbrukernes kjøretøy-heller på økt utskiftning.
de vektlegger ikke forbrukernes kostnader mye her:http://www.vegvesen.no/_attachment/125304/binary/240431
eller:
Quote:https://www.ssb.no/natur-og-miljo/artik ... 40bef2c560
I bensinmotorer
kan man bruke opp til 5 prosent bioetanol (E5). De fleste bensinmotorer tåler
høyere etanolinnblanding på opptil 10 prosent (E10), men noen eldre modeller kan
kjøre med maksimalt 5 prosent innblanding. Revisjon av den europeiske
standarden for bensin (EN 228) som ble vedtatt høsten 2012, gir anledning til å
innblande inntil 10 volumprosent bioetanol i bensin. Denne standarden er nå
etablert som en nasjonal standard i Norge og har betegnelsen NS-EN
228:2012+NA:2013.

dette sier jo at vi driter i om det går dritt for noen....og vi vet ikke hvor mye de nå faktisk innblander.

De miljøpolitiske kreftene samarbeider godt med motorfabrikantene hvis det fremtvinger økt salg av eksempelvis nye flexifuel modeller.

Alt jeg har erfart og skriver er selvfølgelig bare tull og svada og innehar null relevans.
:thumleft

Erling Storstrøm, leder av Motorhobby.no, er blant dem som har engasjert seg i forbindelse med etanolproblematikk her til lands. Han skrev følgende til Miljøverndepartementet i vår:

"...
Hittil har man i EU vedtatt å introdusere etanoltilsetning som et
klimatiltak uten noen forundersøkelse på hva denne tilsetningen kan
forårsake av mulige skader på kjøretøy, motorer og drivstoffsystemer.
Man har da heller ikke sjekket hva skadene vil koste å reparere, om det
øker brannrisikoen i kjøretøyet både i drift og ved lagring, og om det
er andre negative sider ved å blande inn etanol i bensin og diesel.

Det er enda mer beklagelig at man fortsatt ikke har sørget for å foreta
en grundig undersøkelse eller i alle fall tester på hvordan etanol, selv
i små mengder kan påvirke våre mange kjøretøy og vitale deler i motorer
med ødeleggende virkning. Og det kan gjelde selv så nye kjøretøy som fra
2000. Og forholdene forverres beklageligvis for eldre motorhistoriske
kjøretøy. Selv små mengder (E 5) har vist seg å skade metall,
gummislanger, pakninger, lakk m.m. og skadene øker desto lengre etanolen
blir i drivstoffsystemet, f.eks. under vinterlagring.

Uansett alder på metall som f.eks. aluminium vil etanolen "spise opp"
dyser og andre vitale deler i en forgasser.

Etanol ødelegger både stål- og glassfibertanker ved at den væsken lett
trekker til seg vann i et åpent tankanlegg, som eldre kjøretøy er
utstyrt med. Vannet legger seg på bunnen under drivstoffet og kan da
forårsake motorstopp. Etter ganske kort tid skaper dette også en
bakterieflora som produserer sterk eddiksyre som et avfallsprodukt.
Følgelig blir dette en grøt som tetter til dyser og drivstoffiltre, både
i bensin- og dieselsystemer. Dette har allerede gitt en del
kjøretøyeiere, også av nyproduserte kjøretøy driftsstans, lengre
verkstedopphold og høye reparasjonskostnader.

Også hurtiggående, sågar nyproduserte småmotorer, som til plenklippere,
motorsager, o.l. og hurtiggående båtmotorer på høyt turtall og under
stor belastning over tid, kan skades og i verste fall skjære seg, med
betydelige kostnader. For båteiere er det også av stor sikkerhetsmessig
betydning å unngå motorkutt på sjøen. Skulle dette skje på grunn av
tetting av dyser og filtre, vil det kunne gå med liv i verste fall.

For å kunne drive motorhobbyen vår og kjøre forsvarlig med de ca.
130.000 kjøretøyene, eldre enn 30 år og til glede for både publikum og
oss selv er det av vesentlig betydning å kunne fylle drivstoff uten (E
0) eller med til nød maksimum 5% (E 5) etanol over hele landet også i
fremtiden.
Det har forøvrig lenge vært kjent at etanol ikke gir samme energi som
ren bensin. Det gir et større forbruk pr. mil og mindre skyv i bakkene.

Etanol er forøvrig en av de mest brannfarlige væsker som finnes i vår
hverdag og bilbranner har økt mye i USA etter at man startet med E 10 og
E 15 der borte.

Vi henstiller derfor til oljeselskapene fortsatt å levere E 0, og helst
98 oktan, slik at kan kjøre uten tekniske problemer skapt av etanolen
med økt fare for ubehagelig motorstopp, brannrisiko og større forbruk
som resultat.

..."
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av tagesk »

gsx750_80 skrev:. Og det kan gjelde selv så nye kjøretøy som fra 2000.
Det KAN muligens altså gjelde selv 15 år gamle kjøretøy.

Jeg er ingen fan av etanol som drivstoff--fordi mat bør spises og ikke tømmes på tanken i rike land--men å si at det er et stort problem for motorsyklister, det tror jeg er å overdrive.
At utstyr som er laget før man fikk denne bisarre idéen ikke tåler det, det er ikke vanskelig å forstå.

At min 12GS har tank av plast heller enn stål, det er neppe en tilfeldighet.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Fuel..

Legg inn av Kwak »

tagesk skrev:Er det virkelig noen som tror at BMW og Honda, som lager millioner av biler som går på 5% etanol, og Kawazaki og Ducati og HD og de andre som tilsammen selger titalls millioner av sykler på markeder hvor det blandes inn etanol i bensinen, er det virkelig noen som tror at disse bilene og syklene tar skade av den innblandingen? At BMW, HD, Honda og de andre ikke tar sine forholdsregler og benytter deler som ikke tar skade?
At det bare er amerikanske magasiner som oppfordrer deg til å skrive til din kongressrepresentant som vet om at det blandes inn etanol i bensinen og at ting og tang må designes med det for øye.

Hva de trodde og gjorde i 1986 og, som ble brukt som eksempel her, i 1970 (!), det er irrelevant for andre enn veteraner.
Vann i tanken det får du ikke fordi du har 5% etanol i bensinen, men fordi en halvfull tank vil trekke inn luft hver gang den avkjøles (fordi gassen trekker seg mer sammen enn væsken).

Det som imidlertid er interessant, og som JHN (tror jeg det var) påpekte, er at energiinnholdet i etanol er omlag 30% lavere enn i bensin. Selv vil jeg kunne sverge på at sykkelen min går bedre på 98 oktan enn på 95 oktan. Når jeg suser gjennom Tyskland pleier jeg å fylle annenhver tank, og det er derfor jeg er villig til å sverge på at jeg kjenner det.
Men 30% av 5% er bare 1.6%. Kahneman forteller oss at vi ser, kjenner og hører det vi forventer, så jeg tviler på mine egne besvergelser.

Og her er vi ved sakens kjerne: Har noen tall på dette?

[TaSK]
Hei Tagesk,
du merker nok forskjell. Jeg kan ikke kvantifisere det nøyaktig med tall, men det du mener du føler er summen av to forhold:
Det ene er at 98 oktan har høyere brennverdi (energiinnhold) enn 95 oktan. Dette er faktisk tilfellet også med 95 oktan uten etanol. Dette gir normalt ikke særlig reduksjon i effekten, men drivstoff forbruket blir litt lavere. Etanolen har lavere energi innhold pr enhet enn bensin. Følgelig kan du få lavere effekt.
Det andre er at motoren tilpasser seg drivstoffkvaliteten ved å øke fortenningen for å unngå tenningsbank. Dette vil gi lavere effekt siden en del av drivstoffet er brent opp før stempelet når ØD og går i mottrykk.

Nå er det jo ikke snakk om halvering av effekten, men 5-10% reduksjon vil jeg tro du merker. Dreiemomentet påvirkes også selvfølgelig.

Foreslår at du forsøker å måle forbruket nøyaktig med 95oktan og med 98 oktan. Du bør kunne mple forskjell hvis det er etanol i 95 oktanen.

Jeg hadde en 2008 Chevrolet Tahoe med 5,4 liter V8. Den gikk på bensin, LPG gass og E85. Vekslet sømløst mellom men det var forskjell i forbruk og kraft
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Fuel..

Legg inn av ejs »

http://www.acem.eu/index.php/policy-acc ... onment/e10" onclick="window.open(this.href);return false;
:prop:

Her er det nevnt litt om noen MC som tåler E10.
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Svar