Fuel..

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ZZR-Erling

Re: Fuel..

Legg inn av ZZR-Erling »

Si meg er ikke PMS over enda? :knegg

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Fuel..

Legg inn av TBI81 »


Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av tagesk »

Kwak skrev: Foreslår at du forsøker å måle forbruket nøyaktig med 95oktan og med 98 oktan. Du bør kunne mple forskjell hvis det er etanol i 95 oktanen.
Skal kjøre gjennom Europa neste uke; skal forsøke å undersøke.
Problemet er at jeg sjelden kjører til tanklyset kommer på. Derfor blir det som regel blanding i tanken.
Men jeg skal gjøre en innsats så får vi se.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

Interessant video. Eksperimentene viste høyere effekt for det dyrere drivstoffet fra Shell, kontra billigere "supermarkedsbensin"
på motorer som kunne nyttiggjøre seg dette, eller "appreciate it" som jeg tror de sa.
For ordinære motorer var det ingen forskjell, men altså for mer tunede. De fleste mc-motorer havner kanskje i sistnevnte kategori.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Fuel..

Legg inn av jhn »

gsx750_80 skrev:
Interessant video. Eksperimentene viste høyere effekt for det dyrere drivstoffet fra Shell, kontra billigere "supermarkedsbensin"
på motorer som kunne nyttiggjøre seg dette, eller "appreciate it" som jeg tror de sa.
For ordinære motorer var det ingen forskjell, men altså for mer tunede. De fleste mc-motorer havner kanskje i sistnevnte kategori.
Joda, interessant nok, men jeg tror ikke en ordinær mc-motor er noe særlig mere fin-tunet enn en ordinær bilmotor.
Dette er jo bare gjetninger for min del, men når man leser om hvor mange som er misfornøyde med gangen i sin mc-motor får det i alle fall meg til å lure.
Det er vel mest utbredt blant v-twin, og det har vi jo ikke i så mange biler, men likevel.
En gjennomsnitts-mc har jo også like høyt forbruk som en bil, og mere avgasser ... stort sett
Bilprodusentene ligger vel litt foran MC produsentene i utviklingen av motorer.

Kanskje noen har litt mere saklige greier å bidra med, enn jeg med mine gjetninger?

Brukeravatar
AdeyMC
Innlegg: 39
Registrert: 21 jun 2020, 22:04
Motorsykkelen din: Kawasaki Z650 2020
Sted: Skien,Telemark

Re: Fuel..

Legg inn av AdeyMC »

Burde jeg fylle 98 okt på z650 2020 med 10.8:1 ratio ? Jeg er grønn på hva det betyr, bare så andre skrev det her. Og det er ikke noe problem å blande det om jeg f.eks har halv tank med 95 fra før? Eller skal jeg kjøre opp nesten alt før jeg bytter over til 98 ? Skjønner selv at det blir blanda da, men det er ikke noe problem ved det? Den har snart kjørt 10k på 95 okt

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Fuel..

Legg inn av mekkern »

Kjør 95/E15 og fyll 98 før vinterlagring da denne holder lengre under lagring.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AdeyMC
Innlegg: 39
Registrert: 21 jun 2020, 22:04
Motorsykkelen din: Kawasaki Z650 2020
Sted: Skien,Telemark

Re: Fuel..

Legg inn av AdeyMC »

mekkern skrev: 03 jul 2021, 16:50 Kjør 95/E15 og fyll 98 før vinterlagring da denne holder lengre under lagring.
Ok, men det er ikke noe problem å prøve en tank med 98 og se om jeg merker noe forskjell på smell i potta osv?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av AJ »

AdeyMC skrev: 03 jul 2021, 16:59
mekkern skrev: 03 jul 2021, 16:50 Kjør 95/E15 og fyll 98 før vinterlagring da denne holder lengre under lagring.
Ok, men det er ikke noe problem å prøve en tank med 98 og se om jeg merker noe forskjell på smell i potta osv?
Ingen problemer, er min erfaring med flere sykler fra Yamaha, Triumph, Moto Guzzi og KTM.
Snarere tvert om. Så bare kjør på med 98 :prf !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AdeyMC
Innlegg: 39
Registrert: 21 jun 2020, 22:04
Motorsykkelen din: Kawasaki Z650 2020
Sted: Skien,Telemark

Re: Fuel..

Legg inn av AdeyMC »

AJ skrev: 03 jul 2021, 17:17
AdeyMC skrev: 03 jul 2021, 16:59
mekkern skrev: 03 jul 2021, 16:50 Kjør 95/E15 og fyll 98 før vinterlagring da denne holder lengre under lagring.
Ok, men det er ikke noe problem å prøve en tank med 98 og se om jeg merker noe forskjell på smell i potta osv?
Ingen problemer, er min erfaring med flere sykler fra Yamaha, Triumph, Moto Guzzi og KTM.
Snarere tvert om. Så bare kjør på med 98 :prf !
Ok takker :twothumbs:

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av rolf-arne »

LordShaft skrev: 07 aug 2015, 10:55 1290 Super Adventure har 13.1:1 i ratio... Er det noen som kan gi en enkel forklaring på hva forskjellen på de forskjellige ratioene er? :scratch Mener bmw'en min hadde 12:5 eller noe slikt :-# :x
det stod neppe 12:5 - heller 12,5:1 . Forholdstallet går hele tiden mot 1 , som er volumet av kompressjonskammeret. Og når det står 12,5:1 så betyr det at sylindervolumet er 12,5 ganger større. Men om du skal måle så måler man ikke kompresjonsforholdet(det er tilnærmet statisk og oppgitt fra produsent), man måler kompresjonen som er trykket og da i forhold til omgivendetrykk(det trykket som er på utsiden av motoren)
En slik kompresjonsmåling vil i øyeblikket gi en indikasjon på feil mellom de forskjellige stempler/sylindrer , og om man måler regelmessig kan det gi en indikasjon på normal slitasje.

Kompresjonskammeret er det tomrom som er igjen når stempelet er på topp -
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar