Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Online
mekkern
Innlegg: 5559
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 27 sep 2019, 07:01

Friksjon metall metall gir slitasje uansett...men med forskjeller på type materialer.
Derfor smøres det.
Hadde det ikke vært friksjon mellom drev og kjede hadde det ikke vært slitasje av drevene.
Derfor smøres det.

En tingmange tror er at et O-ring kjede er "ferdig smørt"...
Ja rundt pinnen er det riktig. Men mellom bussing (innvendig smørt mot pinnen) og roller som ligger mot kjede og mot drev derimot, dette må man smøre utenfra.se bildet:
Bilde]

At man kan få en viss levetid uten smøring overhode er en annen sak og et personlig valg.
Men metall mot metall har behov for smøring. Et rullelager som er prinsippmessig samme som et kjede og drev kontakt funker heller ikke lenge helt tørt....

At det finnes løsninger som har mindre vedlikehold og gris er et konstruksjonsmessig valg produsenten av mc tok.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15094
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 27 sep 2019, 07:20

Ja, jeg er klar over o-ringens oppgave og at kjedet ikke blir smurt "utvendig" uten at noen fysisk gjør det. Så den saken er biff.

Jeg forstår også at smøring neppe har noen skadelig effekt. Jeg tror så absolutt at smøring har noe for seg. Noe annet har jeg aldri trodd. Men jeg stiller spørsmål ved hvor effektiv denne smøringen er ut fra hvor "viktig" dette føles for de fleste.

Jeg tror bare ikke at smøringen har SÅ mye å si at man kan doble levetiden på kjede og drev ved å gå fra godt vedlikehold og gjevnlig smøring til å montere en løsning ala scotoiler.

EDIT:
Så kommer jo kostnaden for smøring av kjede inn i bildet. Hvor mye bruker man i kroner og øre på smøring kontra hva kjede og drev koster. Hovedpoenget mitt er vel egentlig at smøring av kjede på motorsykkel annses som langt viktigere for mange enn det faktisk er. Men jeg kan som sagt ta feil... :scratch
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15094
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 27 sep 2019, 07:32

En god kjedespray koster fort 200 kroner. Jeg bruker ett par slike bokser i sesongen. Vertfall gjorde jeg det før. 400 kroner pr. sesong + tiden det tar å gjøre dette. Kjører man i snitt 10.000km. pr. sesong kan man annta at bytte av kjede og drev bør gjøres på hvert tredje år ca. Da har man brukt 1200 kroner i kjedespray. Jeg har da ikke tatt med utgiftene på evt. rens av kjede som vel også må legges til. Selv bruker jeg parafin og det har jeg nok av i kjelleren.

Spørsmålet er... Hvil jeg bruke penger og tid på og tyne det meste ut av kjede og drev, eller vil jeg drite i hele vedlikeholdet og heller bytte kjede og drev oftere? Jeg kan tenke meg at du gjør dette selv uten problemer og da er vel sikkert kostnaden rundt dette forsvinnende liten vil jeg tro. ?
Min blogg: www.bjerknez.no

Online
mekkern
Innlegg: 5559
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 27 sep 2019, 07:57

Kjede vil støye mer og bensinforbruket vil øke-men er jo et regnestykke som du får vurdere.
kostet en lapp med autosmøreren min men bruker ca 30-40 kr i olje i sesongen.. og det ordner seg selv og søler lite og blir ikke seigt,lett å holde rent..og slipper å justere kjedet annet enn sjekk ved dekkskift...
men som sagt for meg vitner et tørt kjede om manglende vedlikehold og ville nedvurdert verdien av hele sykkelen ved et kjøp.
Oljeskift koster penger også-er det spart der også tro?
Men dette er meg-andre bryr seg ikke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15094
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 27 sep 2019, 08:15

Nå er vel oljeskift på motor for det første påkrevd, og for det andre så koster vel konsekvensene av feil vedlikehold rundt dette langt langt mer, så dette er nok viktigere å holde orden på enn å spraye på litt kjedeolje.

Jeg sier ikke at jeg ikke bryr meg, for de fleste vet sikkert at jeg er ganske nazi når det kommer til vedlikehold av ting jeg eier. Men vet man ikke bedre, så helgarderer man seg. Er vertfall litt slik jeg tenker. Men det betyr ikke at jeg ikke kan så diverse metoder rundt vedlikehold i tvil :)
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29117
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 27 sep 2019, 10:49

Det meste er vel allerede skrevet i denne tråden, antakelig dette også, men kan sikkert nevnes nok en gang.
Nemlig det at ingen av oss kan se for seg en kardangløsning på MC uten olje. En fullstendig innkapslet kjede- og drevløsning i oljebad ville kanskje vært den optimale løsningen på MC.
Men en slik løsning har man altså ikke på MC i dag.

Selv om dagens moderne kjeder har en rulleflateløsning i kjedeleddene med innkapslet smøremiddel sikret med O/X-ringer, for å redusere den "harde" metall mot metallkontakten mest mulig, er det likevel fortsatt metall mot metall hvor det er naturlig å tenkes seg at det er behov for jevnlig tilføring av smøremidler mens systemet er i drift.

På samme måte som metall mot metall drivpunktene i en kardang, registerkjeder i motorer og div. lagre i hjul, styrekrone osv. osv.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29117
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 27 sep 2019, 19:21

Bjerknez skrev:
27 sep 2019, 03:23
Jeg er vel en av dem som kanskje har smurt kjedet oftest. Den forrige Bimmern hadde utslitte drev og kjede etter 24.00pkm.

Ville en automatisk smører aom scotoiler etc. Gitt meg nesten dobbelt så lang levetid? Det tillater jeg meg selv å tvile på. Jeg tror det er andre faktorer som spiller større rolle her. Feks. Kjørestil, hva man utsetter kjedet for etc. Men jeg kan jo selvsagt ta feil. Mekkern pleier jo å ha peiling på slikt... :)
Dobbelt så lang levetid kan man antakelig ikke regne med. Skjønt hvem vet med godt vedlikehold?

Kjede og drev på KTM'en min nærmere seg nå 34K. Altså 40 % lenger levetid så langt enn på din BMW. Tross god og jevnlig smøring ut fra det du har skrevet. Kjøremønsteret vårt tror jeg for øvrig ikke er så forskjellig til at dette skulle tilsi såpass stort avvik i slitasjen.

Jeg vet om noen som bytter kjede og drev hver sesong. Dels fordi de har tilgang til billige deler og dels fordi de gjør jobben selv.
Ingenting å si på det, men for oss som ikke skrur mye på sykkelen selv kan det vise seg å være lurt med smarte ting som hjelper med å forlenge levetiden lengst mulig.
Ved å få drev og kjede til å gå kanskje bortimot dobbelt så langt som det som er normalt for de fleste, så har man tross alt spart en god del kroner.
Også er det veldig kjekt med fastmontert kjedesmører på tur, "Top up" med olje, "Turn on" og "Ride off" = Tuturo, som er en den jeg har :) .
Man slipper å tenke på kjedesmøring når man parkerer for kvelden.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 321
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
MC: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av LarsE » 27 sep 2019, 19:54

Bjerknez skrev:
27 sep 2019, 07:20
Jeg tror bare ikke at smøringen har SÅ mye å si at man kan doble levetiden på kjede og drev ved å gå fra godt vedlikehold og gjevnlig smøring til å montere en løsning ala scotoiler.
Godt vedlikehold noe ala hva du bedriver burde vel være godt nok, og har ingen innbilning om at Scottoileren min dobler eller forlenger levetiden på kjede/drev kraftig. Det jeg derimot har brukt nærmere 1500,- på (Scottoiler i KTM-oransje, ja jeg er forfengelig :P) er å slippe å ligge på bakken etter en lang dag med kjøring, når man helst skal smøre et kjede, med den tryggheten om at kjede og drev er godt ivaretatt.

Har du noe annet en bare grå, kjedelige ståldrev og kjede så koster det også fort et par tusenlapper for nytt sett, så å prøve å spare noen kroner på ikke å smøre kjedet er nok ikke en genistrek. :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15094
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 27 sep 2019, 23:54

LarsE skrev:
27 sep 2019, 19:54
Bjerknez skrev:
27 sep 2019, 07:20
Jeg tror bare ikke at smøringen har SÅ mye å si at man kan doble levetiden på kjede og drev ved å gå fra godt vedlikehold og gjevnlig smøring til å montere en løsning ala scotoiler.
Godt vedlikehold noe ala hva du bedriver burde vel være godt nok, og har ingen innbilning om at Scottoileren min dobler eller forlenger levetiden på kjede/drev kraftig. Det jeg derimot har brukt nærmere 1500,- på (Scottoiler i KTM-oransje, ja jeg er forfengelig :P) er å slippe å ligge på bakken etter en lang dag med kjøring, når man helst skal smøre et kjede, med den tryggheten om at kjede og drev er godt ivaretatt.

Har du noe annet en bare grå, kjedelige ståldrev og kjede så koster det også fort et par tusenlapper for nytt sett, så å prøve å spare noen kroner på ikke å smøre kjedet er nok ikke en genistrek. :-k
Ja, for dem som synes slikt vedlikehold er pain in the ass, er jo en slik autosmører gull verdt muligens og kanskje det største argumenetet for å montere en slik :)
Min blogg: www.bjerknez.no

GeirK.
Innlegg: 17
Registrert: 12 apr 2019, 21:29
MC: 1986 Honda VF700C Magna,Suzuki GS500F 04

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av GeirK. » 28 sep 2019, 10:34

AJ renser du kjedet eller holder kjedet seg reint siden den får olje konstant? og hvor mye oljesøl blir det rundt drev felg?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29117
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 28 sep 2019, 11:28

GeirK. skrev:
28 sep 2019, 10:34
AJ renser du kjedet eller holder kjedet seg reint siden den får olje konstant? og hvor mye oljesøl blir det rundt drev felg?
Jeg har pleid å gjøre reint kjede og drev et par ganger i løpet av sesongen med god gammaldags parafin kjøpt på bensinstasjon.
Nå får jeg dessverre ikke lenger tak i slik parafin og har derfor brukt diesel i stedet.
Så dukket dette tilbudet fra XL Moto opp og jeg bestilte to sprayboker iPone kjederens, som funket veldig bra.

Sprayer på, gjelder også parafin og diesel og spyler av med vann fra hageslangen med vanlig hageslangetrykk, ikke høytrykk.

I regnvær sørger oljen for at kjedet faktisk vaskes rent. Så en regnværstur med slikt smøresystem er bare en fordel.

Når det gjelder Tutoro kjedesmøreren så tar det gjene litt tid før man finner den ideelle smørefrekvensen. Så litt oljesøl på felg ble det i starten. Men etter hvert greier man fint å justere dette. Litt oljeskvetting på felgen må man nok regne med siden dette også er temperaturavhengig. Oljens viskositet påvirkes jo av temperaturen.
Så ved høye temperaturer blir oljen mer tyntflytende med oljesøl som resultatet. Da er det bare å justere ned dryppfrekvensen på oljesmøreren.

Når det gjelder oljepåføringen har jeg prøvd flere forskjellige løsninger og kommet til at denne, men oljepåføringsslangen lagt helt ned til bakdrevet med en kort hardplastdyse er den beste. For at slangen og dysen skal holde seg best mulig på plass i drevsporet, som vist på bildet, hva jeg ført inn en ståltråd som gjør slangestussen rigid samtidig med at den kan bøyes til slik man ønsker å ha den:
Tutorodyse.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1103
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
MC: MT09 Tracer, BMW F800GS, Honda NX650
Sted: solør

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av biker7 » 28 sep 2019, 11:43

Bjerknez skrev:
27 sep 2019, 07:32
En god kjedespray koster fort 200 kroner. Jeg bruker ett par slike bokser i sesongen. Vertfall gjorde jeg det før. 400 kroner pr. sesong + tiden det tar å gjøre dette. Kjører man i snitt 10.000km. pr. sesong kan man annta at bytte av kjede og drev bør gjøres på hvert tredje år ca. Da har man brukt 1200 kroner i kjedespray. Jeg har da ikke tatt med utgiftene på evt. rens av kjede som vel også må legges til. Selv bruker jeg parafin og det har jeg nok av i kjelleren.

Spørsmålet er... Hvil jeg bruke penger og tid på og tyne det meste ut av kjede og drev, eller vil jeg drite i hele vedlikeholdet og heller bytte kjede og drev oftere? Jeg kan tenke meg at du gjør dette selv uten problemer og da er vel sikkert kostnaden rundt dette forsvinnende liten vil jeg tro. ?
Hvis det brukes 2 bokser ( store, 400ml) med kjedespray på 1000mil, smøres det ihverfall nok vil jeg si :roll
Hvis det ikke kjøres veldig mye i sprutregn da, noe jeg tipper du ikke gjør. Jeg bruker vel en snau boks tipper jeg, på ca
1200-1500mil. Og bytter da kjede (525) og drev på ca 30000km. Smør litt ca hver 50-60 mil kanskje,
og tar kanskje en rens av kjede i sessongen.
Kvalitet på kjede/drev har nok en del å si, og selv bruker jeg DID/JT. Riktig stramming (IKKE for stramt !) er jo også viktig.
Og kjørestil har nok også MEGET mye å si for levetid. Kjører selv sånn passe "små-friskt" vil jeg si ;)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-09 BMW F800GS (2019-...) (Nåværende)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15094
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 28 sep 2019, 15:06

biker7 skrev:
28 sep 2019, 11:43
Bjerknez skrev:
27 sep 2019, 07:32
En god kjedespray koster fort 200 kroner. Jeg bruker ett par slike bokser i sesongen. Vertfall gjorde jeg det før. 400 kroner pr. sesong + tiden det tar å gjøre dette. Kjører man i snitt 10.000km. pr. sesong kan man annta at bytte av kjede og drev bør gjøres på hvert tredje år ca. Da har man brukt 1200 kroner i kjedespray. Jeg har da ikke tatt med utgiftene på evt. rens av kjede som vel også må legges til. Selv bruker jeg parafin og det har jeg nok av i kjelleren.

Spørsmålet er... Hvil jeg bruke penger og tid på og tyne det meste ut av kjede og drev, eller vil jeg drite i hele vedlikeholdet og heller bytte kjede og drev oftere? Jeg kan tenke meg at du gjør dette selv uten problemer og da er vel sikkert kostnaden rundt dette forsvinnende liten vil jeg tro. ?
Hvis det brukes 2 bokser ( store, 400ml) med kjedespray på 1000mil, smøres det ihverfall nok vil jeg si :roll
Hvis det ikke kjøres veldig mye i sprutregn da, noe jeg tipper du ikke gjør. Jeg bruker vel en snau boks tipper jeg, på ca
1200-1500mil. Og bytter da kjede (525) og drev på ca 30000km. Smør litt ca hver 50-60 mil kanskje,
og tar kanskje en rens av kjede i sessongen.
Kvalitet på kjede/drev har nok en del å si, og selv bruker jeg DID/JT. Riktig stramming (IKKE for stramt !) er jo også viktig.
Og kjørestil har nok også MEGET mye å si for levetid. Kjører selv sånn passe "små-friskt" vil jeg si ;)
Du kjører da altså lenger enn meg pr. Kjede/drev bytte og smører mindre... interresant... :-k

Du har i tillegg kvalitetsdrev. Uten at jeg sier at mitt kjede og drev ikke er kvalitet. Er vertfall det som sto på fra fabrikk.
Min blogg: www.bjerknez.no

cannon
Innlegg: 1206
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon » 28 sep 2019, 15:28

Bjerknez skrev:
28 sep 2019, 15:06
biker7 skrev:
28 sep 2019, 11:43
Bjerknez skrev:
27 sep 2019, 07:32
En god kjedespray koster fort 200 kroner. Jeg bruker ett par slike bokser i sesongen. Vertfall gjorde jeg det før. 400 kroner pr. sesong + tiden det tar å gjøre dette. Kjører man i snitt 10.000km. pr. sesong kan man annta at bytte av kjede og drev bør gjøres på hvert tredje år ca. Da har man brukt 1200 kroner i kjedespray. Jeg har da ikke tatt med utgiftene på evt. rens av kjede som vel også må legges til. Selv bruker jeg parafin og det har jeg nok av i kjelleren.

Spørsmålet er... Hvil jeg bruke penger og tid på og tyne det meste ut av kjede og drev, eller vil jeg drite i hele vedlikeholdet og heller bytte kjede og drev oftere? Jeg kan tenke meg at du gjør dette selv uten problemer og da er vel sikkert kostnaden rundt dette forsvinnende liten vil jeg tro. ?
Hvis det brukes 2 bokser ( store, 400ml) med kjedespray på 1000mil, smøres det ihverfall nok vil jeg si :roll
Hvis det ikke kjøres veldig mye i sprutregn da, noe jeg tipper du ikke gjør. Jeg bruker vel en snau boks tipper jeg, på ca
1200-1500mil. Og bytter da kjede (525) og drev på ca 30000km. Smør litt ca hver 50-60 mil kanskje,
og tar kanskje en rens av kjede i sessongen.
Kvalitet på kjede/drev har nok en del å si, og selv bruker jeg DID/JT. Riktig stramming (IKKE for stramt !) er jo også viktig.
Og kjørestil har nok også MEGET mye å si for levetid. Kjører selv sånn passe "små-friskt" vil jeg si ;)
Du kjører da altså lenger enn meg pr. Kjede/drev bytte og smører mindre... interresant... :-k

Du har i tillegg kvalitetsdrev. Uten at jeg sier at mitt kjede og drev ikke er kvalitet. Er vertfall det som sto på fra fabrikk.
Du smører nok ikke "mer" selv om du har større forbruk av kjedespray. Smører man for ofte, eller påfører mer enn nødvendig, så har det overskytende ingen smørende effekt. Det bare forsvinner.
Min 400 ml kjedespray har vart i snart 4 sesonger, og den er nesten tom. Den har vært brukt på én sykkel (CBR929RR), kjørelengde drøyt 20.000 på de 4 årene. Kjedegangen på den sykkelen skiftet jeg i fjor, og den hadde da gått ca 44.000. Litt slitt var den, men ikke på langt nær så mye som framdrevet til AJ indikerer. Forrige kjedegang ble strammet 2 eller 3 ganger i hele levetiden. D.I.D. x-ring(det dyreste) og JT ståldrev.
På Bane-R1 samme kjedekvalitet (520) og alu bakdrev. Slike bakdrev er forbruksvare til høy pris.

Noe mange "glemmer" ved vurdering av slitasje, skift og varighet, er at kostnaden for ny kjedegang er nesten irrelevant ift. kostnaden ved å skifte litt tidligere. Det å få en ny, tight kjedegang er mer verdt for meg enn å spare de 5 til 10 prosentene av en kjedegang-kostnad ved å tyne den noen km lengre. Samme tankegang som med dekkskift. Nye dekk er MYE mer verdt, enn besparelsen ved å kjøre til corden står ut av dekket.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15094
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 28 sep 2019, 18:39

Helt enig med deg cannon. Tror jeg da...
Min blogg: www.bjerknez.no

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest