Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
bieola
Innlegg: 44
Registrert: 29 sep 2017, 20:08
MC: KTM 690 Enduro R 2019

Re: Kjedesmører?

Legg inn av bieola » 21 mai 2019, 12:11

SprintS955 skrev:
21 mai 2019, 11:57
Vasket "nye" sykkelen i går og fant en slangestuss som går ned på kjede. Hvordan fungerer dette og hva fylles på om eg klare å lokalisere resten?
IMG_20190520_163244.jpg

Mulig at bildene i denne tråden kan være til hjelp? : https://www.triumphrat.net/sprint-forum ... arm-2.html
- KTM 690 Enduro R 2019
- Triumph Thruxton 900 2008

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28206
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Kjedesmører?

Legg inn av AJ » 21 mai 2019, 12:17

SprintS955 skrev:
21 mai 2019, 11:57
Vasket "nye" sykkelen i går og fant en slangestuss som går ned på kjede. Hvordan fungerer dette og hva fylles på om eg klare å lokalisere resten?
Dette ser helt klart ut som en Scottoiler eller tilsvarende.
Selv har jeg Tutoro Chainoiler på min KTM med lignende oljepåføringsdyse mot bakdrevet og en oljebeholder godt synlig festet til passasjerfothvileren på høyre side.

Har du undersøkt om det er montert mer enn slangen og dysa på sykkelen din? Kan jo hende forrige eier har plukket av selve kjedesmøreren, men ikke tatt bryet med å fjerne slangen...
Kan hende smøreren er plassert bak et deksel eller noe?
Eneste måten å finne ut dette på er å følge slangen og om nødvendig fjerne deksler for å finne ut hvor den ender.
En oljesmører, avhengig av hvilken type dette er, kan være stripset fast til rammerør, evt. skrudd fast på de meste utenkelige steder... ;) .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 281
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
MC: Yamaha TDM 1999, Honda CB 500
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av niko » 21 mai 2019, 13:29

Min sitter under setet. Sjekk der også :-)

Brukeravatar
Toven
Innlegg: 2194
Registrert: 12 sep 2013, 20:02
MC: Suzuki SV650 K3
Sted: Stathelle

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven » 30 mai 2019, 21:53

Fant noe 80w-90 girolje i garasjen og prøvde dette som kjedesmøring. Påførte med en tannbørste men det hadde nok vært lettere med en større børste. Var veldig enkelt å få godt med olje på o-ringer og ellers. Til slutt tørket jeg godt over overflødig olje. Blir spennende å se om det blir noe mer griseri på bakfelgen med dette sammenlignet med annen kjedesmøring.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14128
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 31 mai 2019, 07:42

Jeg har faktisk funnet en kjedespray som overgår Motul Road. Nemlig S100 Dry Lube. Etter 30 minutter etter smøring så kan man ta lett på kjedet og man får ikke olje på fingrene. Kjedet er ikke "sticky" og etter 130 mil ser kjedet like fint ut.

Motul Road var litt mer "sticky" og mye seigere og det virket som den trakk til seg skitt.
Min blogg: www.bjerknez.no

cannon
Innlegg: 1102
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon » 31 mai 2019, 10:29

Bjerknez skrev:
31 mai 2019, 07:42
Jeg har faktisk funnet en kjedespray som overgår Motul Road. Nemlig S100 Dry Lube. Etter 30 minutter etter smøring så kan man ta lett på kjedet og man får ikke olje på fingrene. Kjedet er ikke "sticky" og etter 130 mil ser kjedet like fint ut.

Motul Road var litt mer "sticky" og mye seigere og det virket som den trakk til seg skitt.
Jaja, men gjør den jobben som kjedesmøring? Håndhygiene er vel ikke det viktigste?;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14128
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 31 mai 2019, 10:38

cannon skrev:
31 mai 2019, 10:29
Bjerknez skrev:
31 mai 2019, 07:42
Jeg har faktisk funnet en kjedespray som overgår Motul Road. Nemlig S100 Dry Lube. Etter 30 minutter etter smøring så kan man ta lett på kjedet og man får ikke olje på fingrene. Kjedet er ikke "sticky" og etter 130 mil ser kjedet like fint ut.

Motul Road var litt mer "sticky" og mye seigere og det virket som den trakk til seg skitt.
Jaja, men gjør den jobben som kjedesmøring? Håndhygiene er vel ikke det viktigste?;-)
Nå regner jeg med at kjedet har O/Z/X ringer og at ytterligere smøring ikke trengs?

Hovedformålet med en kjedespray er vel å beskytte kjedet så det ikke ruster etc. samt at skitt holder seg mest mulig borte?

Derimot skal man slett ikke undervurdere god håndhygiene! :twothumbs:
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 5713
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa » 31 mai 2019, 14:18

Nei, hovedformålet med kjedespray og andre smøremidler er å smøre kjedet.
Rullene trenger utvendig smøring, det samme gjør tannhjulene. Det trengs også smurning mellom platene.
Om kjedesmurninga også tar til seg minst mulig støv er det absolutt en fordel. At rusten holdes borte er ren bonus.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

cannon
Innlegg: 1102
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon » 31 mai 2019, 14:52

Jompa skrev:
31 mai 2019, 14:18
Nei, hovedformålet med kjedespray og andre smøremidler er å smøre kjedet.
Rullene trenger utvendig smøring, det samme gjør tannhjulene. Det trengs også smurning mellom platene.
Om kjedesmurninga også tar til seg minst mulig støv er det absolutt en fordel. At rusten holdes borte er ren bonus.
Jepp. Og i tillegg roterer rullene på sin"akslinger" i hvert ledd, og der er det ingen orings-tetning. Rullene trenger noe "tynt" som kan trekke inn på innsiden i hvert ledd.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14128
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 31 mai 2019, 14:58

Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.
Min blogg: www.bjerknez.no

Thunderace
Innlegg: 51
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
MC: Yamaha thunderace 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Thunderace » 31 mai 2019, 16:44

Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.

Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.

Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det. :crazy:

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 764
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 » 31 mai 2019, 17:13

Thunderace skrev:
31 mai 2019, 16:44
Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.

Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.

Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det. :crazy:
Du må gjerne gi en tilbakemelding på om det støyer veldig når det er tørt.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 764
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 » 31 mai 2019, 17:17

Bjerknez skrev:
31 mai 2019, 14:58
Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.
Er det noe mere støy fra kjedegangen med denne tørre smurningen/smøringa ?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14128
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 31 mai 2019, 17:24

Rune75 skrev:
31 mai 2019, 17:17
Bjerknez skrev:
31 mai 2019, 14:58
Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.
Er det noe mere støy fra kjedegangen med denne tørre smurningen/smøringa ?
Ikke som jeg har bitt meg merke i vertfall. :-k
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 764
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 » 31 mai 2019, 17:39

Bjerknez skrev:
31 mai 2019, 17:24
Rune75 skrev:
31 mai 2019, 17:17
Bjerknez skrev:
31 mai 2019, 14:58
Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.
Er det noe mere støy fra kjedegangen med denne tørre smurningen/smøringa ?
Ikke som jeg har bitt meg merke i vertfall. :-k
Høres ut som vi har en vinner. Ingen ønsker vel egentlig et klebrig kjede.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Google Adsense [Bot] og 4 gjester