Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14646
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 15 mar 2019, 17:15

Enig.

Kjede er en ganske rimelig del som egentlig ikke trenger å ta så mye fokus.
Min blogg: www.bjerknez.no

NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
MC: Suzuki GSX-R 750

Hva har du kjøpt idag? Flyttet til "Sprocket Science" tråden

Legg inn av NeXtGeN » 08 apr 2019, 09:15

AJ skrev:Kjørte bortimot det samme på originalt kjede og drev med min Yamaha TDM 900 i sin tid, faktisk.
Hadde da påmontert en halvautomatisk Hawkeoiler en sesong.
Hawkeoiler lages for øvrig ikke lenger.

Skal bli interessant å se hvor langt kjede og drev holder på KTM'en med Tutoro chainoiler'en...
Jeg spør de dumme spørsmålene jeg og håper på et lett fordøyelig svar :p Hvordan merker du at kjedet er ferdig brukt?

Jeg har noen ledd i kjedet mitt som står litt i «vinkel» når jeg har sykkelen på depotstøtta og snurrer dekket, er det tegn på at det bør byttes?
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28683
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Hva har du kjøpt idag?

Legg inn av AJ » 08 apr 2019, 09:52

@NeXtGeN:
Flyttet innlegget ditt til denne tråden hvor den er mer relevant.

Det er flere klare kjennetegn på at kjede og drev er såpass slitt at det bør byttes.
Trege ledd som du nevner i innlegget er et av disse. Treg bevegelse i leddene kan tyde på skadde O/X-ringer og/eller lekkasje av interne smøremidler i leddene som nettopp O/X-ringene skal holde på plass lengst mulig.

Om kjedet er slitt kan også måles på leddslitasjen, eller det mange benevner som at kjedet "strekker seg". Hvordan måle denne slitasjen står det gjerne noe om i instruksjonsboken. Det går helt enkelt ut på måle avstanden mellom X antall ledd. Er denne avstanden blitt større (lengre) enn det som nevnes som max.avstand i instruksjonboksen, er kjedet utbytningsklart.

Du kan også gå ut fra at kjedet er såpass slitt at det bør byttes når du hører en klar rytmisk klunkelyd fra kjedet når du triller sykkelen bakover. Det skjedde veldig tydelig på min forrige KTM med det tsjekkiskproduserte CZ kjedet.

Og til slutt, hvis dfrevene, spesielt det fremre, viser tegn til assymetrisk slitasje så bør det byttes. Assymetrisk i den forstand at drevtennene ser mer ut som haitenner enn den jevne bueformen drevet har som nytt.

En vil også kunne se slitasjeantydning på kjede ved å inspisere leddene nøye og sjekke avstanden mellom hvert ledd. Et kjede i god tilstand vil som regel ha kort og jevn avsdtand mellom leddene, mens et slitt kjede vil ha mer ujjevn avstand mellom leddene. Ofte også noen ledd med ganske mye større avstand. Kall det gjene "strekkskade"...
NeXtGeN skrev:
08 apr 2019, 09:15
AJ skrev:Kjørte bortimot det samme på originalt kjede og drev med min Yamaha TDM 900 i sin tid, faktisk.
Hadde da påmontert en halvautomatisk Hawkeoiler en sesong.
Hawkeoiler lages for øvrig ikke lenger.

Skal bli interessant å se hvor langt kjede og drev holder på KTM'en med Tutoro chainoiler'en...
Jeg spør de dumme spørsmålene jeg og håper på et lett fordøyelig svar :p Hvordan merker du at kjedet er ferdig brukt?

Jeg har noen ledd i kjedet mitt som står litt i «vinkel» når jeg har sykkelen på depotstøtta og snurrer dekket, er det tegn på at det bør byttes?
Bilde
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4663
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling » 08 apr 2019, 13:13

Haifinner og eller varierende stramming er grunn for å bytte. Stive ledd likeså om du ikke får de løs.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
MC: Suzuki GSX-R 750

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av NeXtGeN » 07 mai 2019, 18:13

Byttet kjede nå :) Jeg kunne pelle o-ringer som stakk ut i leddene, så det var på tide Bilde

NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
MC: Suzuki GSX-R 750

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av NeXtGeN » 07 mai 2019, 18:13

AJ skrev:@NeXtGeN:
Flyttet innlegget ditt til denne tråden hvor den er mer relevant.

Det er flere klare kjennetegn på at kjede og drev er såpass slitt at det bør byttes.
Trege ledd som du nevner i innlegget er et av disse. Treg bevegelse i leddene kan tyde på skadde O/X-ringer og/eller lekkasje av interne smøremidler i leddene som nettopp O/X-ringene skal holde på plass lengst mulig.

Om kjedet er slitt kan også måles på leddslitasjen, eller det mange benevner som at kjedet "strekker seg". Hvordan måle denne slitasjen står det gjerne noe om i instruksjonsboken. Det går helt enkelt ut på måle avstanden mellom X antall ledd. Er denne avstanden blitt større (lengre) enn det som nevnes som max.avstand i instruksjonboksen, er kjedet utbytningsklart.

Du kan også gå ut fra at kjedet er såpass slitt at det bør byttes når du hører en klar rytmisk klunkelyd fra kjedet når du triller sykkelen bakover. Det skjedde veldig tydelig på min forrige KTM med det tsjekkiskproduserte CZ kjedet.

Og til slutt, hvis dfrevene, spesielt det fremre, viser tegn til assymetrisk slitasje så bør det byttes. Assymetrisk i den forstand at drevtennene ser mer ut som haitenner enn den jevne bueformen drevet har som nytt.

En vil også kunne se slitasjeantydning på kjede ved å inspisere leddene nøye og sjekke avstanden mellom hvert ledd. Et kjede i god tilstand vil som regel ha kort og jevn avsdtand mellom leddene, mens et slitt kjede vil ha mer ujjevn avstand mellom leddene. Ofte også noen ledd med ganske mye større avstand. Kall det gjene "strekkskade"...
NeXtGeN skrev:
08 apr 2019, 09:15
AJ skrev:Kjørte bortimot det samme på originalt kjede og drev med min Yamaha TDM 900 i sin tid, faktisk.
Hadde da påmontert en halvautomatisk Hawkeoiler en sesong.
Hawkeoiler lages for øvrig ikke lenger.

Skal bli interessant å se hvor langt kjede og drev holder på KTM'en med Tutoro chainoiler'en...
Jeg spør de dumme spørsmålene jeg og håper på et lett fordøyelig svar :p Hvordan merker du at kjedet er ferdig brukt?

Jeg har noen ledd i kjedet mitt som står litt i «vinkel» når jeg har sykkelen på depotstøtta og snurrer dekket, er det tegn på at det bør byttes?
Bilde
Og takk for veldig godt og informativt innlegg AJ!

Brukeravatar
Toven
Innlegg: 2209
Registrert: 12 sep 2013, 20:02
MC: Suzuki SV650 K3
Sted: Stathelle

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven » 07 mai 2019, 19:33



Interessant video :)

fjs
Innlegg: 136
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
MC: Yamaha MT-09 SP

Spørsmål kjede/smørning

Legg inn av fjs » 08 mai 2019, 09:37

Hei, hadde årlig service på torsdag og ser nå at kjede ser sånn her ut:
Bilde

(Det var ganske nylig smurt før service)

Har ikke sett hvitt kjede før, og kun kjørt 1 dag denne uka til jobb så tviler jo på at det er dritt fra veien (salt osv etter kalde netter og meldt snø)

Det virker ganske tørt, men går enkelt av og litt "klissete" når man skraper av litt. Er det noe å tenke på eller er det no fancy greier verkstedet har smurt på? (AGM Sarpsborg)

Jeg er ikke hjemme nå, men tenkte sjekke lista jeg fikk (over hva de gjorde) når jeg kommer hjem

zarni
Innlegg: 53
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
MC: Street triple r - 2015

Re: Spørsmål kjede/smørning

Legg inn av zarni » 08 mai 2019, 09:55

Kjedevoks i motsetning til kjedeolje pleier jo å bli mer fast og klissete slik du beskriver det. Men alle de kjedevoksene jeg har prøvd har vært ganske nøytal i fargen. Er jo mulig at de har brukt en hvit kjedevoks da? Var kjedet slik når du fikk den fra service, eller har det kommet i ettertid?
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

zarni
Innlegg: 53
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
MC: Street triple r - 2015

Re: Spørsmål kjede/smørning

Legg inn av zarni » 08 mai 2019, 09:57

zarni skrev:
08 mai 2019, 09:55
Kjedevoks i motsetning til kjedeolje pleier jo å bli mer fast og klissete slik du beskriver det. Men alle de kjedevoksene jeg har prøvd har vært ganske nøytal i fargen. Er jo mulig at de har brukt en hvit kjedevoks da? Var kjedet slik når du fikk den fra service, eller har det kommet i ettertid?
Når jeg tenker meg om er faktisk den kjedevoksen jeg bruker hvit, grunnen til at jeg ikke legger merke til det er at jeg pleier å tørke vekk det overfladiske etter påsmøring. Jeg bruker castrol chain spray o-r. Så tror dette bare er voks. Men da har de isåfall smurt innmari mye :crazy:
Sist redigert av zarni den 08 mai 2019, 10:01, redigert 1 gang totalt.
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

fjs
Innlegg: 136
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
MC: Yamaha MT-09 SP

Re: Spørsmål kjede/smørning

Legg inn av fjs » 08 mai 2019, 10:00

Det gir jo mest mening at dette er noe sånt ja, iom at jeg ikke har kjørt noe nesten etter service. Og ihvertfall ikke i vær som skulle gjort noe sånt her med kjedet =)

mekkern
Innlegg: 5422
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 08 mai 2019, 10:35

De har sprayet rikelig med hvit kjedespray.
ingen tvil.
husk å smøre selv også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 5422
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 08 mai 2019, 10:40

Toven skrev:
07 mai 2019, 19:33


Interessant video :)
det lille avviket spiller ingen rolle.
Det som er viktig er å ikke stramme kjedet for mye.
et stramt kjede får punktstrekk ved humper pga overbelastning og belaster også utgående lager på gearkasse voldsomt.
for god levetid så bør kjede være nærmere max slakk enn min slakk..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Toven
Innlegg: 2209
Registrert: 12 sep 2013, 20:02
MC: Suzuki SV650 K3
Sted: Stathelle

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven » 08 mai 2019, 10:51

Absolutt.
Men en annen forklaring på hvorfor punktstrekking oppstår, som kanskje er mer en "illusjon" og årsaken er drevet som ikke er 100 % geosentrisk (feil ord sikkert, men om man forstår hva jeg mener i sammenheng med video).

SprintS955
Innlegg: 76
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
MC: Triumph Sprint ST 1050

Kjedesmører?

Legg inn av SprintS955 » 21 mai 2019, 11:57

Vasket "nye" sykkelen i går og fant en slangestuss som går ned på kjede. Hvordan fungerer dette og hva fylles på om eg klare å lokalisere resten?
IMG_20190520_163244.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Google [Bot] og 6 gjester