Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
popeye
Innlegg: 23
Registrert: 03 mar 2017, 10:16
MC: BMW S1000XR - 2020

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av popeye » 25 apr 2018, 22:23

Sjekk på https://www.gearingcommander.com/
For meg ser det ut til at du skal ha 15 tenner fram og 43 bak. Kjedet skal ha 110 lenker.

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
MC: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kusa » 25 apr 2018, 22:24

AJ skrev:
25 apr 2018, 22:13
kusa skrev:
25 apr 2018, 21:55
Hvor mange lenker tror dere at jeg trenger og antall tenner på både drevet bak og fremme? Tips? Er helt blank på dette området.
Jeg går ut fra at du ikke har brukermanualen til sykkelen siden du spør om disse tingene?
Det ser ut til at du kan laste ned manualen du trenger fra denne siden: http://mybikemanuals.com/kawasaki/kawas ... s-manuals/ . Tror manualen til din Kawasaki Ninja ZX6r 636 er den samme som gjelder for 2004 modellen du finner i linken.

Der bør det stå opplyst alt du trenger å vite om dimensjoner og hvordan du bytter kjede og drev.
Takk. Har nå funnet ut dette! Et siste spørsmål er nå hvor jeg kan få gode bremseskiver? Xlmoto har bare bremseskiver til 2,5 tusen per stk (fremme) noe som er alt for dyrt spør du meg.. noen tips?
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6000
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa » 25 apr 2018, 23:32

Prøv et søk på EBC motorcycle brakes
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 617
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
MC: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av E-strom » 26 apr 2018, 10:40

kusa skrev:
25 apr 2018, 20:00
Da var dagen kommet for å bytte kjede og drev på min ninja 636. Lurer på om noen har anbefalinger om hvor jeg skal kjøpe dette? EBay/xlmoto/andre?? Jeg tror jeg vil gå for X ring men er åpen for O også.. Har hørt at X skal vare lengre og være «bedre»... Er også usikker på hvilken type kjede jeg skal kjøpe, altså 520 eller lignende! Noen som har peiling?
Selv handler jeg en del herfra:
http://www.wemoto.com/bikes/kawasaki/zx ... 36_c6f/06/

Gode priser, og de trekker fra engelsk moms i nettbutikken. De sender varene dagen etter bestilling, og så ligger de hos Tollen på Gardermoen i en liten ukes tid før de sendes videre til meg.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 617
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
MC: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av E-strom » 26 apr 2018, 10:45

kusa skrev:
25 apr 2018, 20:00
...Jeg tror jeg vil gå for X ring men er åpen for O også.. Har hørt at X skal vare lengre og være «bedre»... Er også usikker på hvilken type kjede jeg skal kjøpe, altså 520 eller lignende! Noen som har peiling?
X-ring skal være bedre fordi det gir lavere friksjon (fordi selve ringen er enklere å klemme sammen), og så kan de jo se som at ved O-ring så blir skitten liggende langs ytterkanten av ringen - noe som ikke skjer ved X-ring :scratch

Når det gjelder 520-kjede så bør du kjøpe det som sykkelen blir levert med. Har du 520 så bruker du det, ikke noe poeng i å gå for 525 eller 530 - dessuten kan du få trøbbel med plassen hvis du går for bredere kjede :sorry

Bilde
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 30507
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Automatiske kjedesmørere - monteringstips av oljeslange

Legg inn av AJ » 08 mai 2018, 23:32

Uansett hvilket kjedesmøresystem man velger, være seg Scottoiler, Pro-Oiler, Cameleon oiler, Tutoro, Cobrra Nemo 2 ,Loobman eller evt. andre automatiske og semiautomatiske kjedesmørersystemer, så er fellesnevneren slangen som skal føre olje til drev og kjede.

Å feste denne slangen kan på de fleste sykler gjøre enkelt ved å bruke strips rundt svingarmen.
Men for oss som gjerne synes dette ser litt skjemmende ut må det til andre løsninger.
Jeg mener å ha funnet en som duger.

Da jeg nylig byttet sykkel tok jeg av Tutoro chainoileren på sykkelen jeg byttet inn og satte denne på den nye.
Før jeg gjorde det kjøpte jeg en ny plastslange i rett størrelse og lengde i en lokal gammeldags isenkrambutikk i stedet for gjenbruk av den gamle som fulgte med da jeg kjøpte Tutoro for 2-3 år siden.
Denne hadde en løsningen jeg ikke syntes var optimal ved at ståltråd var lagt inne i dler av denne. Dette for å gjøre den rigid og formbar, spesielt i forhold til plasseringen og og at best mulig skulle unngå vridning. En slik ståltråd inni slangen hvor oljen skal renne fritt og uhindret virket ikke særlig logisk.
Derfor ny slange hvor tilsvarende ståltråd ble tvinnet rundt slangen den siste tredjedelen for å gjøre den formbar og stabil.

Dette har vist seg å fungere helt utmerket. Slangen er stabil under alle kjøreforhold. Men ikke alene pga. ståltrådtvinningen. Siden det er mye bevegelse i svingarmen/bakgaffelen må slangen også festes i tillegg. For å unngå stripsing rundt svingarmen valgte jeg istedet å bruke små selvklebende festebraketter i plast hvor oljeslangen festes med strips i braketten.
Dette viser seg å fungere helt fint. Og skulle disse løsne under marsjen har jeg ca. 100 til å ta av ;) .

På min forrige KTM festet jeg oljedysa rett foran bakdravet over nedre kjedegang slik at oljepåføringen skjedde oppå innsiden av kjedet rett før drevtann og kjede møttes.
Lur plassering, egentlig. Men ikke helt treffsikker siden oljedryppene kan havne mellom kjederullene og sånn sett øke oljeforbruket.
I tillegg blir det antakelig mer oljesprut enn om oljen påføres direkte på bakdrevet, slik bildet nedenfor viser.
Dvs. at oljepåføringsdysen ligger an mot bakdrevet så nær der tann og kjede møtes.

Jeg valgte å binde ståltråd rundt slangen helt i enden hvor jeg monterte selve dysen. Dermed kan denne også formes best mulig slik at den ligger stødig an mot bakdrevet der jeg velger å ha den plassert.
Så langt har dette fungert veldig bra.
Som en ekstra god festordning for slangen har jeg også stripset fast denne i festepunktene til nedre kjedebeskyttelse, denne trekantformede plastbilen foran bakdrevet i nedkant med to festeskruer. Litt kinkig å komme til, men så fort stripsene er på plass rundt slange og festepunkter er det bare å stramme til og skru fast.

Nerdestoff dette her, jeg vet ;) .
Men kanskje nyttig for noen som vurderer et kjedesmørersystem.
Jeg syns i hvertfall fortsatt at det er veldig greit med et slik system hvor man slipper å tenke på å smøre kjedet etter hver tur.
Også tror jeg fortsatt at det er fornuftig å holde kjedet kontinuerlig smurt med olje under kjøring - på samme måte som en kardang hele tiden smøres av olje...

Her et par bilder av montering på min nye KTM. Ingen modifiseringer elelr tilkoblinger til vakuum eller elektrisk system av noe slag - et rent mekanisk system som altså funker veldig bra:
Chainoiler.JPG
Chainoiler1.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
cannon
Innlegg: 1445
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon » 09 mai 2018, 08:27

kusa skrev:
25 apr 2018, 20:00
Da var dagen kommet for å bytte kjede og drev på min ninja 636. Lurer på om noen har anbefalinger om hvor jeg skal kjøpe dette? EBay/xlmoto/andre?? Jeg tror jeg vil gå for X ring men er åpen for O også.. Har hørt at X skal vare lengre og være «bedre»... Er også usikker på hvilken type kjede jeg skal kjøpe, altså 520 eller lignende! Noen som har peiling?
Du har kanskje fikset dette?
Jeg anbefaler på kjøpe standard kjededimensjon til din sykkel. Jeg handler sånt fra wemoto.com. Legg inn sykkelen din så får du opp rett kjede/drevpakke. Svært god nettbutikk.
Jeg anbefaler x-ring, og velg kvalitet (som kanskje koster litt ekstra).
Jeg skiftet nettopp kjede/drev på cbr929rr. Kjørt drøyt 40.000 km. DID x-ring og JT ståldrev. Monterte samme pakke fra wemoto, og de leverte DID-kjede i rett lengde til min sykkel.
Skal du bytte selv så anbefaler jeg kjedeverktøy for DID-kjeder. Koster noe hundrelapper og varer livet ut.
Tips; ikke kutt det gamle kjedet med verktøyet, bruk heller vinkelsliper.

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
MC: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kusa » 11 mai 2018, 14:58

cannon skrev:
09 mai 2018, 08:27
kusa skrev:
25 apr 2018, 20:00
Da var dagen kommet for å bytte kjede og drev på min ninja 636. Lurer på om noen har anbefalinger om hvor jeg skal kjøpe dette? EBay/xlmoto/andre?? Jeg tror jeg vil gå for X ring men er åpen for O også.. Har hørt at X skal vare lengre og være «bedre»... Er også usikker på hvilken type kjede jeg skal kjøpe, altså 520 eller lignende! Noen som har peiling?
Du har kanskje fikset dette?
Jeg anbefaler på kjøpe standard kjededimensjon til din sykkel. Jeg handler sånt fra wemoto.com. Legg inn sykkelen din så får du opp rett kjede/drevpakke. Svært god nettbutikk.
Jeg anbefaler x-ring, og velg kvalitet (som kanskje koster litt ekstra).
Jeg skiftet nettopp kjede/drev på cbr929rr. Kjørt drøyt 40.000 km. DID x-ring og JT ståldrev. Monterte samme pakke fra wemoto, og de leverte DID-kjede i rett lengde til min sykkel.
Skal du bytte selv så anbefaler jeg kjedeverktøy for DID-kjeder. Koster noe hundrelapper og varer livet ut.
Tips; ikke kutt det gamle kjedet med verktøyet, bruk heller vinkelsliper.
Takk for svar, har allerede byttet. Det viste seg at ingen tidligere eiere har byttet kjede og drev siden den var ny, så var ingen annen løsning enn å kappe kjedet. Det er ganske utrolig at dette har holdt nesten 35k km..
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4791
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling » 11 mai 2018, 22:16

30 sider nå......... Kardang er best!
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 30507
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 11 mai 2018, 22:34

ZZR-Erling skrev:
11 mai 2018, 22:16
30 sider nå......... Kardang er best!
Jo, jo... det kan godt hende ;)
Men det er fortsatt slik at de aller fleste motorsykler har kjede. Til og med flere og flere, er det grunn til å tro.
Ikke at dette er særlig problematisk eller krevende, men det er alltids interessant, for å si det slik, å utveksle meninger og erfaringer om kjededrift og div. vedlikeholdsløsninger, på samme måte som f.eks å diskutere motorolje fra Biltema kontra andre anerkjente oljeprodusenter... :knegg .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
cannon
Innlegg: 1445
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon » 13 mai 2018, 21:22

ZZR-Erling skrev:
11 mai 2018, 22:16
30 sider nå......... Kardang er best!
Jajaja......men kardang er jo ikke tema i tråden om kjede, drev, rens og kjedesmøring....... :vs
Kardangtråden er kanskje ikke opprettet? Er det på tide? Hva skal den handle om?
Kanskje du, ZZR-Erling, kan skrive et innlegg om hvordan man drever om en kardangsykkel, og hvordan man tilpasser lengden på svingarmen?
Eller kanskje en epistel om hva en kardangist gjør når vi med motorsykkel vasker, strammer og smører vårt elskede kjede???

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 740
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
MC: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Skogstrollet » 04 jun 2018, 13:08

Etter å ha sjekket kjedet etter helgens eventyr, begynner jeg å skjønne hvorfor O-ringer blir ødelagt: on-road sprayen drar til seg altfor mye støv og dritt når jeg kjører på grus. Det kan umulig være bra for kjedet mitt.
Tenker av den grunn prøve ut off-road versjonen av Motul sin kjedespray, for å se hvis det fungerer. Noen tips/kommentar til dette?
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

mekkern
Innlegg: 5914
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 04 jun 2018, 13:53

Sand og grus er uansett hard kost for O-ring kjeder.

På crossere og enduromaskiner brukes vanligvis ikke O-ring, av nevnte grunn.
disse kjøres heller ikke langt mellom rens og smøring.
Kan spyles helt rene med høytrykkspyler og legges i gearolje etterpå for så å henges opp for å renne av seg.
eventuelt smøres med en teflonspray.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 740
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
MC: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Skogstrollet » 04 jun 2018, 14:29

Ja, det er det helt klart. Prøver bare å finne en grei måte å begrense skaden på, uten å gi sykkelen min en ren enduro-behandling 😋
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

mekkern
Innlegg: 5914
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 04 jun 2018, 15:42

da anbefaler jeg en tur innom tidligere torshov bilrekvisita -nå Thansen.
https://www.thansen.no/scooter-moped-mc ... /pn851398/

Bilde

denne smører "greit" men blir ikke seig.

ennå bedre for "kombibruk" men ikke like lett å finne i butikkhyller:
https://www.putoline.com/en/catalogue/m ... lube/1828/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: AJ, cannon og 4 gjester