Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
mekkern
Innlegg: 5844
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 02 jan 2018, 00:25

Jeg har strammet kjedet ved skifte av dekk... ellers så har jeg ikke rørt drev/kjede på 41000km...skiftet forresten ikke drev heller når jeg byttet kjedet-da forrige eier hadde greid å ødelegge kjedet-antagligvis ved byttet en stund før jeg kjøpte den..
hvor lenge det holder? uvisshet? tja... er noe helt sikkert da?...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4787
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling » 02 jan 2018, 20:46

mekkern skrev:
02 jan 2018, 00:25
Jeg har strammet kjedet ved skifte av dekk... ellers så har jeg ikke rørt drev/kjede på 41000km...skiftet forresten ikke drev heller når jeg byttet kjedet-da forrige eier hadde greid å ødelegge kjedet-antagligvis ved byttet en stund før jeg kjøpte den..
hvor lenge det holder? uvisshet? tja... er noe helt sikkert da?...
Da har du moped ;-)
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 30301
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Tutoro Auto Chainoiler montert på KTM Super Adventure S, 2018 mod.

Legg inn av AJ » 21 apr 2018, 19:42

AJ skrev:Da er Tutoro chainoiler montert på nysykkelen. Litt annerledes montering av påføringsdyse enn på gamle KTM'en.

Skriver mer om dette senere for de spesielt interesserte i "AJ Arena..." bikerloggen min siden kjerringa og jeg skal ut på en lengre Alfa Romeo tur i finværet :) .

Her et par-tre bilder:

Bilde

Bilde

Bilde
Skriver litt mer om Tutoro chainoiler og monteringen i denne tråden i stedet for bikerloggen.
Mest for de som er interessert i en ganske genial mekanisk gadget, som Tutoro faktisk er.

Jeg har montert samme enhet som jeg hadde på 2015 modellen. På samme sted også, med en brakett festet til det ene skruefestet på høyre passasjerfothviler. Ideell plassering slik jeg ser det, siden oljebeholder sitter beskyttet bak forthvilerbraketten med lett tilgang til justeringsrattet i brakettåpningen.
Justeringsrattet nederst på oljebeholderen er den man stiller inn dryppfrekvensen på til den "makaløsa maniken" i beholderen som sørger for at oljen siger nedover i slangen og ut av påføringsdysa mot bakdrevet.
Lese mer om hvordan Tutoro fungerer på https://www.tutorochainoiler.com/.

På min forrige KTM prøvde jeg forskjellige løsninger med Tutoros egen hardplastdyse med oljepåføring både mot framdrev og bakdrev og endte opp med å plassere den slik at oljen ble påført på innsiden av kjedet rett før kjede og bakdrevtenner møttes.
Dvs. at dysa ikke lå an mot drevet slik produsenten anbefaler som den aller beste løsningen uten at de dermed avviser løsningen jeg valgte.
De Tutoroprodusenten sier om "min" løsning er at det vil gå en del olje til spille, både gjennom kjedeleddene og ved at oljen lettere kastes av bakdrevet.

Nå har jeg valgt å legge påføringsdysen inntil bakdrevet der Tutoro anbefaler, slik bildet ovenfor viser.
Som man vil se har jeg valgt en løsning uten hardplastdyse, som man dytter på plass i selve oljeslangen.
I stedet for å bruke slangen som satt på den forrige sykkelen,kjøpte jeg en ny i samme dim. til noen får kr. hos en lokal "vi har omtrent alt du trenger" butikk av den gode gamle sorten.
På den siste tredjedelen av slangen kveilet jeg rundt metalltråden som vises på bildet. Dette for å gjøre den delen av slangen, som ligger bak og delvis under svingarmen/bakgaffelen, stivere og lettere å forme den slik jeg ønsket.

Jeg hadde tenkt å dytte inn en hardplastdyse i enden på slangen, men da jeg prøvde å legge an den metalltrådkveilede slangen mot drevet viste dette seg å fungere helt utmerket, også en en lengre testtur på både svært humpete vei og riksveien.
Så da blir løsningen slik inntil det evt. dukker opp svakeheter med den.

Men for å kunne legge an den kveilede slangeenden mot bakdrevet er det viktig at slangen er godt festet rett før der slangen møter drevet.
Dessverre tok jeg ikke bilder av den løsningen, men skal forsøke å beskrive det så kort og presis som mulig.
Den nedre trekantformede kjedebeskyttelsen som er festet med to skruer gjør det mulig å feste slangen med to plasttrips ved å plassere slangen bak festeøyene for deretter å skru på plass beskyttelsen igjen.
Dette fikk jeg ikke til (eller prøvde ikke hardt nok...) på den forrige sykkelen, men denne gangen gikk det forholdsvis greit med en god porsjon tålmodighet og fingerferdighetsøvelse...

Etter dagens testtur er jeg veldig fornøyd med løsningen og hvordan Tutoro fungerer.
Det jeg synes er spesielt bra med Tutoro er at man ikke trenger noen form for modifisering/inngripen i sykkelen. Dvs. ingen kobling til sykkelen, verken vakuumsystemer eller elektrisk anlegg.
Og den "makaløsa maniken", selve mekanikken i Tutorosystemet sørger for oljenedsig i slangen under kjøring i takt med demperbevegelsene under kjøring og stopper automatisk når sykkelen står stille.

Nevner til slutt i et langt og kanskje en smule nerdete innlegg om at oljepåføring på bakdrevet visstnok skal være svært effektiv siden oljen blir presset inn ytterleddet på kjedet for deretter å bli pumpet videre innover i kjedeleddene, som en form for oljepumpe.

Det gjenstår å se hvor lenge og godt løsningen og systemet fungerer.
Så langt veldig lovende :thumleft .
Om noen er nysgjerrige på Tutoro, løsningen jeg har valgt og erfaringer jeg har med systemet er det bare å fyre løs :) .
Tutoro auto3.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 30301
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 22 apr 2018, 15:16

For de som evt. er nysgjerrige på hvordan Tutoro smører så forteller kanskje dette bildet det meste:
Tutoro nozzle.JPG
Oljen renner ut i drevsporet og flyter deretter ned i ytre O-ring på kjedeleddet og pumpes/sprøyte videre derfra til hele kjedeleddet.
Egentlig kanskje genialt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 429
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
MC: '98 Yamaha XJ600 (2017 -)

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Grendel » 22 apr 2018, 21:50

Det blir ikke for mye olje på kjedet, @AJ?
Jeg skulle jo tro at når jeg sprayer med kjedespray så blir det mindre enn det "som bildet ditt viser", dersom den mengden kommer på "over en del mil"?

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 30301
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 22 apr 2018, 22:14

Grendel skrev:
22 apr 2018, 21:50
Det blir ikke for mye olje på kjedet, @AJ?
Jeg skulle jo tro at når jeg sprayer med kjedespray så blir det mindre enn det "som bildet ditt viser", dersom den mengden kommer på "over en del mil"?

8-)
Mengden olje justeres veldig greit med det lille justeringshjulet på oljebeholderen. Kastes det mye olje av på felgen og evt. andre steder på sykkelen bør selvfølgelig mengden justeres ned...
Hva som er rett innstilling for sykkelen man kjører er noe man må prøve og feile seg fram til.

Uansett synes jeg det er veldig greit å slippe å tenke på å smøre kjedet etter å ha vært på tur.

Dessuten tror jeg at kjede og drev i drift som påføres olje hele tiden er det beste. På samme måte som kjede og drev i en motor, som smøres av motoroljen.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 429
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
MC: '98 Yamaha XJ600 (2017 -)

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Grendel » 22 apr 2018, 22:19

AJ skrev:
22 apr 2018, 22:14
Grendel skrev:
22 apr 2018, 21:50
Det blir ikke for mye olje på kjedet, @AJ?
Jeg skulle jo tro at når jeg sprayer med kjedespray så blir det mindre enn det "som bildet ditt viser", dersom den mengden kommer på "over en del mil"?

8-)
Mengden olje justeres veldig greit med det lille justeringshjulet på oljebeholderen. Kastes det mye olje av på felgen og evt. andre steder på sykkelen bør selvfølgelig mengden justeres ned...
Hva som er rett innstilling for sykkelen man kjører er noe man må prøve og feile seg fram til.

Uansett synes jeg det er veldig greit å slippe å tenke på å smøre kjedet etter å ha vært på tur.

Dessuten tror jeg at kjede og drev i drift som påføres olje hele tiden er det beste. På samme måte som kjede og drev i en motor, som smøres av motoroljen.
Enig der.
Det er meget interessant opplegg.

Men, renser/vasker du kjedet av og til fortsatt?

Jeg fikk nytt fint kjede i fjor høst, og har jo lyst å ta vare på det.
I løpet av en hektisk uke er det lett å "ikke få tid" til å vaske og smøre kjedet.
Da vil jo en slik patent være veldig fin.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 30301
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 22 apr 2018, 22:22

Grendel skrev:
22 apr 2018, 22:19

Men, renser/vasker du kjedet av og til fortsatt?

Jeg fikk nytt fint kjede i fjor høst, og har jo lyst å ta vare på det.
I løpet av en hektisk uke er det lett å "ikke få tid" til å vaske og smøre kjedet.
Da vil jo en slik patent være veldig fin.

8-)
På den forrige sykkelen gjorde jeg reint kjedet med god gammaldags parafin (ikke lampeolje) et par ganger i løpet av sesongen.
I år vil jeg se det an litt siden Tutorooljen også skal ha en rengjørende effekt - påstås det... .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 950
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 » 22 apr 2018, 22:29

AJ skrev:
22 apr 2018, 15:16
For de som evt. er nysgjerrige på hvordan Tutoro smører så forteller kanskje dette bildet det meste:

Tutoro nozzle.JPG
Oljen renner ut i drevsporet og flyter deretter ned i ytre O-ring på kjedeleddet og pumpes/sprøyte videre derfra til hele kjedeleddet.
Egentlig kanskje genialt.
Er ikke meningen med disse O-ringene at kjedeleddet skal være tett/forseglet sånn at det ikke skal komme vann/smuss inn i kjedeleddet ? Kommer vel ikke olje inn i leddet heller da ? Leddene er jo ferdig smurt/fettet før kjedet blir montert sammen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 30301
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 22 apr 2018, 22:38

Rune75 skrev:
22 apr 2018, 22:29

Er ikke meningen med disse O-ringene at kjedeleddet skal være tett/forseglet sånn at det ikke skal komme vann/smuss inn i kjedeleddet ? Kommer vel ikke olje inn i leddet heller da ?
O/X-ringenes oppgave er vel å sørge for at det forseglede fettet i kjederullene ikke skal lekke. Ved å holde O/X-ringene myke og smidige med kjedespray eller kjedeolje så sørger dette for at disse ringene opprettholder egenskapene sine optimalt lengst mulig.
Kontinuerlig oljepåføring under kjøring vil (naturligvis...) hindre at ringene blir tørre med fare for at de kan sprekke og føre til lekkasjer som igjen fører til stive kjedeledd.

En annen god egenskap med jevnlig oljepåføring under kjøring er at kjedeledd og drev - metall mot metall - blir godt smurt under kjøring.
På samme måte som drivdetaljene i en kardang og kjede og drev i en motor.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
MC: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kusa » 25 apr 2018, 20:00

Da var dagen kommet for å bytte kjede og drev på min ninja 636. Lurer på om noen har anbefalinger om hvor jeg skal kjøpe dette? EBay/xlmoto/andre?? Jeg tror jeg vil gå for X ring men er åpen for O også.. Har hørt at X skal vare lengre og være «bedre»... Er også usikker på hvilken type kjede jeg skal kjøpe, altså 520 eller lignende! Noen som har peiling?
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 30301
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 25 apr 2018, 20:17

kusa skrev:
25 apr 2018, 20:00
Er også usikker på hvilken type kjede jeg skal kjøpe, altså 520 eller lignende! Noen som har peiling?
Du får ikke gjort noe feil om du går for D.I.D X-Ring VX520 og JT drev foran og bak.
RK kjeder er også bra.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 364
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
MC: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av LarsE » 25 apr 2018, 21:01

Jeg kjøpte nettopp DID X-ring kjede og JT drev til BMWen min på eBay. Drevene kom fra statene og kjeda fra UK, kom vel på rundt ei uke muligens? Tror alt gikk under tollgrensa og, så det var pluss :)

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
MC: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kusa » 25 apr 2018, 21:55

Hvor mange lenker tror dere at jeg trenger og antall tenner på både drevet bak og fremme? Tips? Er helt blank på dette området.
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 30301
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 25 apr 2018, 22:13

kusa skrev:
25 apr 2018, 21:55
Hvor mange lenker tror dere at jeg trenger og antall tenner på både drevet bak og fremme? Tips? Er helt blank på dette området.
Jeg går ut fra at du ikke har brukermanualen til sykkelen siden du spør om disse tingene?
Det ser ut til at du kan laste ned manualen du trenger fra denne siden: http://mybikemanuals.com/kawasaki/kawas ... s-manuals/ . Tror manualen til din Kawasaki Ninja ZX6r 636 er den samme som gjelder for 2004 modellen du finner i linken.

Der bør det stå opplyst alt du trenger å vite om dimensjoner og hvordan du bytter kjede og drev.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester