Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 609
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
MC: -

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Juicebox » 13 mar 2019, 20:12

Rens syns jeg er viktig og kommer ikke til å minimere det. Må undersøke flere produkter bare, men parafin har alltid vært billig og effektiv. Hmm?

Gleder meg egentlig til neste episode når de skal teste kjedesmøring! Fortnine syns jeg alltid leverer kvalitetsinnhold:)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 13929
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 14 mar 2019, 07:09

Interresant video dette.

Men selv om jeg er litt geeky når det kommer til rengjøring og vedlikehold (gjelder ikke innenfor husets fire vegger) så koster ett nytt kjede tross alt ikke all verden. At man tar vare på lakken på en bil forstår jeg litt mer, men tar man med hva man bruker på produkter gjennom et år eller to vedrørende rens og smøring av kjede samt tiden man bruker på det (tid er penger) så vil jeg påstå at dette med kjederens og smøring ikke bør være så viktig.

Hovedgrunnen til at jeg gjør rent kjedet samt smører går mer på følelsen av at det ser bra ut og at det er en del av "Vedlikeholdet". Hadde jeg ikke hatt 10 tommeltotter så hadde jeg lett kostet på meg nytt kjede en gang i året og byttet det selv, just for the look.

To bokser med Motul Road koster nesten det samme som nytt et nytt kjede til sykkelen.

Skulle kjedet på sykkelen bli ødelagt av parafinen jeg bruker så er det jo bare å bytte å kjedet. Så selv om temaet er interresant, så føler jeg at jeg uansett fremgangsmåte ikke akkurat ligger søvnløs :)
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4632
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling » 14 mar 2019, 07:34

Det går bra med parafin! Brukte det ca hver 12000km,og smurte kjedet kanskje hver 50mil eller etter hver tur i regn. Tut og kjør! :twothumbs:

Kjører med kardang nå . Skifter olja hvert år, 1.8dl.
:thumleft
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R
X FJR 06

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

mekkern
Innlegg: 5292
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 14 mar 2019, 08:30

gidder ikke bekymre meg jeg heller.fortsetter som jeg gjør..så lenge det holder 40-50000km så er det "innafor" med god margin.. :twothumbs:
Biltemakjedet på CBR 1000F har holdt 35000km så langt og justert strekk 3 ganger(ca 3 runder på skruene)...dette satte jeg forøvrig på brukte drev... :crazy: :crazy:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 13929
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 14 mar 2019, 08:41

mekkern skrev:
14 mar 2019, 08:30
gidder ikke bekymre meg jeg heller.fortsetter som jeg gjør..så lenge det holder 40-50000km så er det "innafor" med god margin.. :twothumbs:
Biltemakjedet på CBR 1000F har holdt 35000km så langt og justert strekk 3 ganger(ca 3 runder på skruene)...dette satte jeg forøvrig på brukte drev... :crazy: :crazy:
kjede og drev på min gamle S1000R var i følge forhandler utslitt etter 24.000 km og måtte byttes. Ikke for at jeg synes det var ille, men 40-50.000 km. høres da litt mye ut?
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4632
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling » 14 mar 2019, 09:21

Kjørte 55000km på samme sett på min ZZR1200, og det var ikke helt ille det, ingen knekte tenner eller grusomme lyder :knegg
Tror rengjøring og korekt strammet er det aller vesentligste.

På crosseren holder kjedet ca 100 timer. :knegg
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R
X FJR 06

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4632
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling » 14 mar 2019, 09:41

Enig med han fyren her jeg:

Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R
X FJR 06

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 13929
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 14 mar 2019, 10:01

ZZR-Erling skrev:
14 mar 2019, 09:41
Enig med han fyren her jeg:

Nøyaktig slik jeg gjør det, hvis det er parafin han bruker. Samme kjedebørste har jeg også :)
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4632
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling » 14 mar 2019, 10:10

Bjerknez skrev:
14 mar 2019, 10:01
ZZR-Erling skrev:
14 mar 2019, 09:41
Enig med han fyren her jeg:

Nøyaktig slik jeg gjør det, hvis det er parafin han bruker. Samme kjedebørste har jeg også :)
Han bruker kerosene ja, det er parafin.
I tillegg påpeker han at et o ringkjede ikke skal sauses ned, men smørs tynnt.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R
X FJR 06

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 13929
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 14 mar 2019, 10:18

Det så da ut til at han smurte ganske tykt på han ha da... Jeg bruker vertfall ikke noe MER olje enn han når jeg smører.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1089
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
MC: MT09 Tracer, BMW F800GS, Honda NX650
Sted: solør

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av biker7 » 14 mar 2019, 12:59

Joa, enig i det meste i denne laaange videon, men jaggu var denne karen glad i å prate :knegg
Tar en slik rens på nogenlunde samme måte en gang i blant. MEN ser vel ikke helt grunnen med å sause på en haug med kjedesmøring på utsiden av kjedet.. :scratch (før han så tørker det meste av igjen..)
Jeg smører stort sett på innsiden jeg. Og en del av dette sprer seg nok til andre steder på kjedet. :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-09 BMW F800GS (2019-...) (Nåværende)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4632
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling » 14 mar 2019, 19:10

Hvis man setter biken i gir, er det mulig å smøre på mindre.
Sist redigert av ZZR-Erling den 14 mar 2019, 22:09, redigert 1 gang totalt.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R
X FJR 06

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 5694
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa » 14 mar 2019, 21:55

De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 4605
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv » 14 mar 2019, 22:06

Jompa skrev:
14 mar 2019, 21:55
De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.
Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen.. :-k

cannon
Innlegg: 1078
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon » 14 mar 2019, 22:24

kjellv skrev:
14 mar 2019, 22:06
Jompa skrev:
14 mar 2019, 21:55
De av oss som har sykkel med hovedstøtte, evt depotstøtte er heldige.
Sett sykkelen i 1.gear og la den gå på tomgang. Da er det bare å spraye kjedesprayen rett mot bakdrevet bakfra og på yttersida.
For rullene er det ett fett om sprayen kommer innenfra eller utefra, de snurrer uansett rundt og får fett over det hele etter noen få omdreininger. O-ringene og innersida av platene får også mer av fettet når man sprayer på baksida av drevet i stedet for å spraye fra innersida og gjennom kjedet. Tannhjulet sørger for det.
Yttersida av platene trenger strengt tatt ikke smøring i det hele tatt, de er ikke i kontakt med drevene.
Ikke å anbefale på nye sykler (Euro4). Sykkelen vil ganske snart regne ut at det er en ABS-feil fordi bakhjulet snurrer og ikke framhjulet. Det kommer da en feilkode som man må koble til et dataverktøy for å fjerne igjen.. :-k
På min R1 fjernes feilkoden ved å kjøre 20-30 meter, eller via menysystemet, uten behov for tilkobling av dataverktøy.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester