Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 12126
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 31 jul 2018, 12:48

Jeg har depotstøtte både fremme og bak fra Biltema. Funker bra dem. Bruker dme sikkert en gang i måneden, eller hver gang jeg skal vaske kjedet og eller vaske sykkelen grundig. :)
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 1412
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
MC: BMW S1000R 2017
Sted: Ski

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Stian87 » 31 jul 2018, 14:20

Bjerknez skrev:
31 jul 2018, 12:48
Jeg har depotstøtte både fremme og bak fra Biltema. Funker bra dem. Bruker dme sikkert en gang i måneden, eller hver gang jeg skal vaske kjedet og eller vaske sykkelen grundig. :)
Har du lenke til den foran? Hvordan festes den?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017-->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 12126
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 31 jul 2018, 14:28

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000028550

Denne kan vist brukes både frmme og bak. Så kjøper du to har du til begge sider. Forran så bruker jeg slike pigger som følger med. Disse går rett opp i gafflene når du vipper den opp. Litt scary den første gangen, men det funker veldig bra.

Bak så bruker jeg bare slike vinkler som jeg fester under ramma bak. Men er nok noe tryggere og bruke såkalte bobbins og bruke vinklene som er tillpasset disse.

men husk... ALLTID bak først. Når du tar den av støttene så er det bak sist :)
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 1412
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
MC: BMW S1000R 2017
Sted: Ski

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Stian87 » 31 jul 2018, 14:42

Bjerknez skrev:
31 jul 2018, 14:28
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000028550

Denne kan vist brukes både frmme og bak. Så kjøper du to har du til begge sider. Forran så bruker jeg slike pigger som følger med. Disse går rett opp i gafflene når du vipper den opp. Litt scary den første gangen, men det funker veldig bra.

Bak så bruker jeg bare slike vinkler som jeg fester under ramma bak. Men er nok noe tryggere og bruke såkalte bobbins og bruke vinklene som er tillpasset disse.

men husk... ALLTID bak først. Når du tar den av støttene så er det bak sist :)
Høres litt scary ut ja, støtter du styret på noen måte da?

Har samme støtta bak, så får se om jeg får kjøpt meg en til, greit å kunne vaske felgen foran skikkelig også :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017-->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 12126
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 31 jul 2018, 14:49

Stian87 skrev:
31 jul 2018, 14:42
Bjerknez skrev:
31 jul 2018, 14:28
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000028550

Denne kan vist brukes både frmme og bak. Så kjøper du to har du til begge sider. Forran så bruker jeg slike pigger som følger med. Disse går rett opp i gafflene når du vipper den opp. Litt scary den første gangen, men det funker veldig bra.

Bak så bruker jeg bare slike vinkler som jeg fester under ramma bak. Men er nok noe tryggere og bruke såkalte bobbins og bruke vinklene som er tillpasset disse.

men husk... ALLTID bak først. Når du tar den av støttene så er det bak sist :)
Høres litt scary ut ja, støtter du styret på noen måte da?

Har samme støtta bak, så får se om jeg får kjøpt meg en til, greit å kunne vaske felgen foran skikkelig også :thumleft
Først så setter jeg på støtten bak. Når den er heiset opp bak så står den faktisk veldig stødig allerede. Når jeg styrer de "pinnene" inn under gafflene på hver side forran så heiser jeg opp sakte mens jeg ser at støtten bak triller fremover mot meg mens jeg løfter. Det skal den gjøre. Hvis den stopper og trill og begynner å vippe så kan det bli spennende.

Men seriøst.. jeg har ti tommeltotter, noe de fleste her inne vet, og jeg synes ikke det er spesielt vanskelig.

Kom hjem til meg så skal jeg vise deg :thumleft
Min blogg: www.bjerknez.no

cannon
Innlegg: 846
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon » 31 jul 2018, 14:57

Bjerknez skrev:
31 jul 2018, 10:16
Mulig jeg er på bærtur nå... men hovedpoenget til en kjedespray er vel ikke å smøre, men å beskytte vel?

Ny kjeder i dag har jo o-ringer som holder smøremiddelet dem ble satt inn med fra fabrikk inne. I mine øyne har en kjedespray kun oppgaven med å beskytte kjedet fra vann som igjen vil gjølre at kjedet begynner å ruste etc. Jeg ser for meg at en kjedespray også beskytter o-ringene til en viss grad mot ting utenifra som kan gjøre at dem tørker ut eller blir ødelagt fortere.

Det er vel derfor feks. Motul Road er ganske sticky. Nettopp fordi den skal henge på lenge.?

WD40 er sikkert bra til mye, men til å beskytte et mc kjede tror jeg kanskje ikke den er best på. Dog er den gull å bruke hvis man skal vaske/rense kjedet. Fungerer jo litt som parafin...?
Behovet for beskyttelse av kjede er sikkert der. Jeg har ikke trøbbel med tørt eller rustent kjede.
O-ringene, og ikke minst "rullene" (eller "valsene") midt i kjedet har behov for smøring. Rullene tar imot belastningen fra tannhjulene, metall mot metall, og de roterer på "akslingen" i hvert ledd. Rullene utsettes altså for mekanisk slitasje både fra innsiden(akslingen de roterer rundt) og fra kontakten med tannhjulet. Her trengs det penetrerende smøring for å unngå varmgang og slitasje.

cannon
Innlegg: 846
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon » 31 jul 2018, 14:59

Bjerknez skrev:
31 jul 2018, 14:49
Stian87 skrev:
31 jul 2018, 14:42
Bjerknez skrev:
31 jul 2018, 14:28
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000028550

Denne kan vist brukes både frmme og bak. Så kjøper du to har du til begge sider. Forran så bruker jeg slike pigger som følger med. Disse går rett opp i gafflene når du vipper den opp. Litt scary den første gangen, men det funker veldig bra.

Bak så bruker jeg bare slike vinkler som jeg fester under ramma bak. Men er nok noe tryggere og bruke såkalte bobbins og bruke vinklene som er tillpasset disse.

men husk... ALLTID bak først. Når du tar den av støttene så er det bak sist :)
Høres litt scary ut ja, støtter du styret på noen måte da?

Har samme støtta bak, så får se om jeg får kjøpt meg en til, greit å kunne vaske felgen foran skikkelig også :thumleft
Først så setter jeg på støtten bak. Når den er heiset opp bak så står den faktisk veldig stødig allerede. Når jeg styrer de "pinnene" inn under gafflene på hver side forran så heiser jeg opp sakte mens jeg ser at støtten bak triller fremover mot meg mens jeg løfter. Det skal den gjøre. Hvis den stopper og trill og begynner å vippe så kan det bli spennende.

Men seriøst.. jeg har ti tommeltotter, noe de fleste her inne vet, og jeg synes ikke det er spesielt vanskelig.

Kom hjem til meg så skal jeg vise deg :thumleft
Anbefaler Biltemas kronestøtte foran. Da kan det gjøres mer omfattende arbeid på fronten (gaffelbein), og den er glimrende til vinterlagring hvis man ønsker å ta all vekt av gaffelbeina.

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000030177

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 12126
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 31 jul 2018, 15:09

cannon skrev:
31 jul 2018, 14:57
Bjerknez skrev:
31 jul 2018, 10:16
Mulig jeg er på bærtur nå... men hovedpoenget til en kjedespray er vel ikke å smøre, men å beskytte vel?

Ny kjeder i dag har jo o-ringer som holder smøremiddelet dem ble satt inn med fra fabrikk inne. I mine øyne har en kjedespray kun oppgaven med å beskytte kjedet fra vann som igjen vil gjølre at kjedet begynner å ruste etc. Jeg ser for meg at en kjedespray også beskytter o-ringene til en viss grad mot ting utenifra som kan gjøre at dem tørker ut eller blir ødelagt fortere.

Det er vel derfor feks. Motul Road er ganske sticky. Nettopp fordi den skal henge på lenge.?

WD40 er sikkert bra til mye, men til å beskytte et mc kjede tror jeg kanskje ikke den er best på. Dog er den gull å bruke hvis man skal vaske/rense kjedet. Fungerer jo litt som parafin...?
Behovet for beskyttelse av kjede er sikkert der. Jeg har ikke trøbbel med tørt eller rustent kjede.
O-ringene, og ikke minst "rullene" (eller "valsene") midt i kjedet har behov for smøring. Rullene tar imot belastningen fra tannhjulene, metall mot metall, og de roterer på "akslingen" i hvert ledd. Rullene utsettes altså for mekanisk slitasje både fra innsiden(akslingen de roterer rundt) og fra kontakten med tannhjulet. Her trengs det penetrerende smøring for å unngå varmgang og slitasje.
Siden man skal smøre/beskytte utsiden av kjedet (innsiden er jo allerede smurt og tettet med o-ringer) så lønner det seg vel å kjøpe en olje som ligger på lenge? Motul Road er først tyntflytende og etter noen minutter så blir den skikkelig sticky. Jeg vil annta at denne holder seg på kjedet mye lenger enn WD40 som er mye tynnere?

For man har vel ikke noe behov for at noe skal "trekke inn" når kjedet allerede er smurt fra innsiden?
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 1412
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
MC: BMW S1000R 2017
Sted: Ski

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Stian87 » 31 jul 2018, 18:01

Bjerknez skrev:
31 jul 2018, 14:49
Stian87 skrev:
31 jul 2018, 14:42
Bjerknez skrev:
31 jul 2018, 14:28
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000028550

Denne kan vist brukes både frmme og bak. Så kjøper du to har du til begge sider. Forran så bruker jeg slike pigger som følger med. Disse går rett opp i gafflene når du vipper den opp. Litt scary den første gangen, men det funker veldig bra.

Bak så bruker jeg bare slike vinkler som jeg fester under ramma bak. Men er nok noe tryggere og bruke såkalte bobbins og bruke vinklene som er tillpasset disse.

men husk... ALLTID bak først. Når du tar den av støttene så er det bak sist :)
Høres litt scary ut ja, støtter du styret på noen måte da?

Har samme støtta bak, så får se om jeg får kjøpt meg en til, greit å kunne vaske felgen foran skikkelig også :thumleft
Først så setter jeg på støtten bak. Når den er heiset opp bak så står den faktisk veldig stødig allerede. Når jeg styrer de "pinnene" inn under gafflene på hver side forran så heiser jeg opp sakte mens jeg ser at støtten bak triller fremover mot meg mens jeg løfter. Det skal den gjøre. Hvis den stopper og trill og begynner å vippe så kan det bli spennende.

Men seriøst.. jeg har ti tommeltotter, noe de fleste her inne vet, og jeg synes ikke det er spesielt vanskelig.

Kom hjem til meg så skal jeg vise deg :thumleft
Høres skummelt ut, men må nesten til! Alternativet er å kjøpe en sånn liten rulle
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017-->)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 26688
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 31 jul 2018, 19:10

Sånn så kjedet ut i ettermiddag etter turen til og fra Torsby i Sverige i dag. Drøye 40 mil med noen tvungne omkjøringsmil pga. veiarbeid - se bilde nedenfor.
Godt smurt kjede hele veien selv om jeg ser at Tutoro chainoiler'n gjerne kan skrus opp en kvart omdreining.

Om jeg kun hadde smurt eller sprayet kjedet før start eller etter siste kjøretur mens kjedet ennå var driftsvarmt, så ville det neppe sett slik ut.
Jeg vil bestemt mene at jevnlig oljesmøring av kjede og drev under kjøring må være den optimale løsningen for best mulig kjede- og drev vedlikehold og levetid.

Egentlig burde MC-produsentene jobbe for å enten selv eller få de som allerede produserer slik, til å lage spesialtilpassede kjedesmøreløsninger som kunden kan velge som en del av tilleggsutstyret til sykkelen.
Tutoro på framdrev 10.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 846
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon » 31 jul 2018, 19:42

Bjerknez skrev:
31 jul 2018, 15:09
cannon skrev:
31 jul 2018, 14:57
Bjerknez skrev:
31 jul 2018, 10:16
Mulig jeg er på bærtur nå... men hovedpoenget til en kjedespray er vel ikke å smøre, men å beskytte vel?

Ny kjeder i dag har jo o-ringer som holder smøremiddelet dem ble satt inn med fra fabrikk inne. I mine øyne har en kjedespray kun oppgaven med å beskytte kjedet fra vann som igjen vil gjølre at kjedet begynner å ruste etc. Jeg ser for meg at en kjedespray også beskytter o-ringene til en viss grad mot ting utenifra som kan gjøre at dem tørker ut eller blir ødelagt fortere.

Det er vel derfor feks. Motul Road er ganske sticky. Nettopp fordi den skal henge på lenge.?

WD40 er sikkert bra til mye, men til å beskytte et mc kjede tror jeg kanskje ikke den er best på. Dog er den gull å bruke hvis man skal vaske/rense kjedet. Fungerer jo litt som parafin...?
Behovet for beskyttelse av kjede er sikkert der. Jeg har ikke trøbbel med tørt eller rustent kjede.
O-ringene, og ikke minst "rullene" (eller "valsene") midt i kjedet har behov for smøring. Rullene tar imot belastningen fra tannhjulene, metall mot metall, og de roterer på "akslingen" i hvert ledd. Rullene utsettes altså for mekanisk slitasje både fra innsiden(akslingen de roterer rundt) og fra kontakten med tannhjulet. Her trengs det penetrerende smøring for å unngå varmgang og slitasje.
Siden man skal smøre/beskytte utsiden av kjedet (innsiden er jo allerede smurt og tettet med o-ringer) så lønner det seg vel å kjøpe en olje som ligger på lenge? Motul Road er først tyntflytende og etter noen minutter så blir den skikkelig sticky. Jeg vil annta at denne holder seg på kjedet mye lenger enn WD40 som er mye tynnere?

For man har vel ikke noe behov for at noe skal "trekke inn" når kjedet allerede er smurt fra innsiden?
Dette stemmer ikke helt. Leddet som sørger for krumming av kjedet når det passerer tannhjulet er forseglet.
Rullen i midten av kjedet, som har kontakt med tannhjulet roterer fritt på leddet og her er det ingen tetning. Hvis disse rullene ikke roterer fritt så vil det oppstå mye friksjon mellom tennene på tannhjulet og rullene i kjedet. Det er her motorkraften overføres fra tannhjul til kjede.
Ta en nøye titt på ditt eget kjede så ser du det.

Online
Brukeravatar
KawaKjetil
Innlegg: 609
Registrert: 14 aug 2012, 21:09
MC: Kawasaki

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av KawaKjetil » 31 jul 2018, 19:51

Kjørte 9000 km med min ZZR i sommerferien. Smurte kjedet 3 ganger (tror jeg). Sjekket hver dag, og kjedet var alltid fuktig av kjedespray.
Har som regel å smøre kjedet ca hver 150 mil i Norge når jeg kjører i skiftende vær, men det var ikke nødvendig på de 5 og en halve ukene jeg var på tur i strålende sol og varme.

Brukte Bel-Ray Blue tac kjedespray denne turen som kleber godt. Den kaster ikke av seg på felgen selv om en sprayer på kaldt kjede. Sprayer alltid på innsiden av kjedet. Varmgang under kjøring driver kjedesprayen ut (er min teori :D )

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 26688
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 31 jul 2018, 19:59

@KawaKjetil:
Da har du åpenbart funnet en meget god løsning :drg

Har notert meg Bel-Ray Blue Tac i tilfelle Tutoro smøreren skulle finne på å gi seg...
Alltid godt med et alternativ, som tydeligvis virker svært bra :thumleft .

Hvor kjøper du denne sprayen, forresten?
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 126
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
MC: Honda CRF250L

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade » 31 jul 2018, 20:13

Googla litt, men det var ikke så mye å finne, Noriko er norsk forhandler. http://www.noriko.no/pdf/noriko_mc.pdf

Online
Brukeravatar
KawaKjetil
Innlegg: 609
Registrert: 14 aug 2012, 21:09
MC: Kawasaki

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av KawaKjetil » 31 jul 2018, 20:22

@AJ,
Jeg kjøpte denne på Bergen MC senter. De kjøpte den inn pga de visste den klebet godt og fungerte bra (han ene selgeren i butikken hadde gixxer med hvite felger uten en oljeflekk :thumleft )
@Nomade
Tror de handlet den inn via en kar på sørlandet så vidt jeg husker. Var visst ikke å få tak i hos de store importørene i Norge.

Fåes nok på nettbutikker også. https://www.revzilla.com/motorcycle/bel ... chain-lube

Min teori er at et korrekt strammet kjede som smøres hver 150 mil holder leeenge. Har aldri skiftet kjede og drev før 30-40k km. Og så sprayer jeg så langt fremme på kjedet (nede på innsiden) slik at jeg ikke sprayer dekk og felg i samme slengen :D
Har så ofte jeg kan brukt kjedespray som kleber for å slippe å gnikke for mye på bakfelgen.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: bieola og 1 gjest