Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
mekkern
Innlegg: 4934
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 04 jun 2018, 15:42

da anbefaler jeg en tur innom tidligere torshov bilrekvisita -nå Thansen.
https://www.thansen.no/scooter-moped-mc ... /pn851398/

Bilde

denne smører "greit" men blir ikke seig.

ennå bedre for "kombibruk" men ikke like lett å finne i butikkhyller:
https://www.putoline.com/en/catalogue/m ... lube/1828/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27010
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 04 jun 2018, 16:18

Hva med å prøve Fluid Film spray siden det ligger an til at kjedet med defekt O-ring må byttes om ikke altfor lenge likevel. Derfor kan man jo eksperimentere litt uten særlig risiko for å se an om denne sprayen kanskje også kan brukes med hell på nytt kjede:

http://www.fluidfilm.no/bruksomr%c3%a5d ... -og-fritid
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 605
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
MC: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Skogstrollet » 04 jun 2018, 21:06

Takker for tipsene :)

Håper å kunne holde kjedet vedlike slik at det holder en stund til, føles litt tidlig å måtte bytte allerede...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Rex Rudi
Innlegg: 17
Registrert: 09 jun 2015, 20:59
MC: 1999 XVS 650 og 2005 FZ6 Fazer
Sted: Klepp

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rex Rudi » 04 jun 2018, 21:14

Nettopp kjøpt meg ny sykkel, en 2005 FZ6 Fazer, og kjede er relativt nytt for meg. Har gått til innkjøp av CRC kjedeolje fra Clas Ohlson, men jeg syns den griser litt. Noen som har erfaring med kjedevoks, eller noe som ikke griser? Har hørt at Motul Road C2 er gode greier. Hva sier folket?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 1607
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 » 05 jun 2018, 13:46

På mellom 42000 og 43000 km distanse fikk jeg montert nytt drev foran, på min Ninja 250R, og nytt kjede. Medbragt bakre drev fra forhandler i Trondheim , til verkstedet i Østersund, viste seg å være feil type. Dermed ble gammelt bakre drev kombinert med de to nevnte, nye delene. I går fikk jeg service på sykkelen i Sundsvall, på 50525 km. Det ble da nevnt at kjede og drevsats burde byttes ganske snart.
Den nevnte kombinasjonen ser da ut til å ha ført til at kjede og drev ble neslitt på rekordtid. Intet sjaktrekk. Når jeg først kom til verkstedet i Sverige med feil del, kunne de ikke skaffe riktig drev på sparket, og da ble det dessverre slik..

Gammelt bakre drev og nytt framdrev og kjede var altså en svært dårlig kombinasjon. Jeg trodde ikke det gjorde så mye, under antakelsen at det bakre drevet hadde mye større diameter og flere tenner enn det framre, og således ikke burde være mye slitt..
Tok feil, ser det ut til..
mvh

-gsx750_80

TOH
Innlegg: 181
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
MC: Yamaha MT-09

Bytte av kjede / drev

Legg inn av TOH » 17 jun 2018, 13:54

I forbindelse med at jeg bytter dekk tenkte jeg det var på tide å bytte drev og kjede samtidig.
Er usikker på hva det lønner seg å bytte til? Jobben og tiden det tar å bytte gjør at jeg tenker
at det er verdt å bruke ekstra penger hvis noe har bedre holdbarhet.
Er det forskjell på de som er i linken nedenfor? Er det andre pakker som jeg burde burdere?
https://www.xlmoto.no/mc-deler/drev-og- ... er#?pl&t=1

Takk for alle tips
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27010
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 17 jun 2018, 14:06

@TOH
Tror jeg ville styrt unna Snell og heller gått for et mer kjent og ikke minst anerkjent merke som D.I.D.
EK og RK har jeg også hørt mye bra om.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 233
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
MC: 94' Triumph, 76' Laverda 750 SF2
Sted: Asker området

Re: Bytte av kjede / drev

Legg inn av haakeik » 17 jun 2018, 14:13

TOH skrev:
17 jun 2018, 13:54
I forbindelse med at jeg bytter dekk tenkte jeg det var på tide å bytte drev og kjede samtidig.
Er usikker på hva det lønner seg å bytte til? Jobben og tiden det tar å bytte gjør at jeg tenker
at det er verdt å bruke ekstra penger hvis noe har bedre holdbarhet.
Er det forskjell på de som er i linken nedenfor? Er det andre pakker som jeg burde burdere?
https://www.xlmoto.no/mc-deler/drev-og- ... er#?pl&t=1

Takk for alle tips
Hold deg lagt unna Snell. Jeg prøvde Snell i fjor og det holdt ikke en sesong en gang. Mange ødelagte o-ringer og bakdrevet viste klare tegn til slitasje. Bare pendlerkjøring og en vestlandstur.
Kjøp DID med JT drev. Trygt og godt.
https://www.xlmoto.no/drevpakke-jt-og-d ... -x-ring#?p

TOH
Innlegg: 181
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
MC: Yamaha MT-09

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av TOH » 17 jun 2018, 15:40

Takk for svar :thumleft
Da skal jeg bestille dette: https://www.xlmoto.no/drevpakke-jt-og-d ... 09-2015#?p
Når det gjelder dekk så blir det nye Pirelli angel Gt. De jeg har nå har holdt i 3 år og 18.000 km og har fortsatt ok spor.
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 911
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
MC: BMW F800 GS 2009
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris » 19 jun 2018, 20:34

Jeg opplever at kjedet ikke holder stramming særlig lenge, men skjønner ikke helt hvorfor. Jeg har ikke målt det utenfor slakkområde som er 35mm til 45mm, men siden sykkelen blir veldig rykkete ved lavt turtall på lavt gir foretrekker jeg å være så nærme 35mm som mulig. Det hjelper veldig.

Kjedet skal ha gått bare litt over 20k. Vet ikke med forrige eier, men jeg har smørt og renset det jevnlig. Kjedet ser fint ut og virker ikke slitt, og tennene foran og bak er ikke merkbart slitt. Jeg skrur ikke strammeskruene til med moment, men hjulbolten får alltid 100mm.

Er det vanlig på denne typen sykler? Er dette tegn på at kjedet begynner å takke for seg? :scratch
Honda Hornet 07 (2016)
Honda CBR 600 F4i 03 (2017)
BMW F800GS 09 (2018 ->

Det er aldri forseint å gi opp!
:thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27010
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 19 jun 2018, 21:42

@Dansekris:
Kan nok være at kjedet synger på siste verset.
Hører du forresten noen uvanlige lyder når du triller sykkelen bakover? Hvis du hører en slags kneppe-lyd så tyder dette på at kjedet er utslitt.

Og har du målt slitasjen på kjedet slik maualen til de fleste sykler med kjede beskriver hvordan skal gjøres?
Et kjede strekker seg ikke, slik mange tror, men rullene i kjedet slites slik at det blir lengre. Dette kan man forsåvidt også se med det blott øye ved at avstanden mellom kjedeleddene øker.
Det er denne avstanden mellom et visst antall ledd som skal måles og hvis den totale lengden er overskredet så betyr det enkelt og greit at tiden er inne for å bytte kjede - og drev.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 911
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
MC: BMW F800 GS 2009
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris » 19 jun 2018, 21:59

AJ skrev:
19 jun 2018, 21:42
@Dansekris:
Kan nok være at kjedet synger på siste verset.
Hører du forresten noen uvanlige lyder når du triller sykkelen bakover? Hvis du hører en slags kneppe-lyd så tyder dette på at kjedet er utslitt.
Kan ikke si jeg hører noen lyder når jeg triller bakover. Har ikke målt slitasje. Husket ikke helt hvordan jeg gjorde det i farta, men det finner jeg ut.

Kan ikke si jeg ser plass i budsjettet til et sånt bytte nå rett før Europaturen..

EDIT:
Skjermbilde 2018-06-19 kl. 22.06.18.png
Får sjekke dette i morgen.
Kjedet har faktisk ikke rullet mer enn litt over 17k. Ble byttet på 37,5k, så veldig rart om det allerede er utslitt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Honda Hornet 07 (2016)
Honda CBR 600 F4i 03 (2017)
BMW F800GS 09 (2018 ->

Det er aldri forseint å gi opp!
:thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2172
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
MC: 2011 BMW F800GS

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av simpson » 20 jun 2018, 06:20

Du må bytte drev/kjede.
Byttet på min i går da den hadde akkurat de samme symptonene som din.
Rykkingen kommer av av kjede også blir slitt i boltene i leddene så kjede kan strekke seg i lengderetningg.
Etter bytte var det som en ny sykkel.
Jeg kjøpte dette hos MC Oslo, men de tok 500 mer enn Alf Grårud for samme pakka, så sjekk priser. Sjekk også om du ha 8 eller 10 mm bolter på bakdrevet, MC Oslo måtte ha reg.nummer for å være sikre på at de bestilte rett, men det ble selvfølgelig feil, bakdrevet passet ikke.
Ville ikke dratt på langtur med så dårlig drivlinje, i værste fall kan kjede ryke, og det vil du ikke oppleve på Autobahn i tyskland.
Det kan lett låse bakhjulet ditt og da er du i store problemer.
Men du kan sikkert få gjort dette billigere på ett verksted i Tyskland.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 12482
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 20 jun 2018, 07:26

I følge forhandler var kjede og drev på min gamle S1000R utslitt og måtte byttes når jeg byttet den inn. Da hadde den gått 25.000km.

Selv så kjente jeg ikke noe til dette.

Nå skal ikke jeg blande meg for mye opp i andres økonomi her, men hvis det ikke finnes rom for å bytte noe slikt før en såpass lang tur utenlands, så tror jeg faktisk jeg ville droppet hele turen. Nå vet ikke jeg hva kjede og drev koster, men tipper 2-4.000 kroner?

På en slik tur ville jeg uaansett satt en viss sum penger på "uhell" kontoen i budsjettet. Oddsen for at man punkterer, velter eller på andre måter trenger hjelp er relativt stor på en slik tur tror jeg. :)

Jeg tror forhandler sa det kostet rundt 3.000 kroner for kjede og to drev til Bimmern, inkludert jobb. Jeg synes ikek det var så ille egentlig...?
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 911
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
MC: BMW F800 GS 2009
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris » 20 jun 2018, 17:31

simpson skrev:
20 jun 2018, 06:20
Du må bytte drev/kjede.
Byttet på min i går da den hadde akkurat de samme symptonene som din.
Rykkingen kommer av av kjede også blir slitt i boltene i leddene så kjede kan strekke seg i lengderetningg.
Etter bytte var det som en ny sykkel.
Jeg kjøpte dette hos MC Oslo, men de tok 500 mer enn Alf Grårud for samme pakka, så sjekk priser. Sjekk også om du ha 8 eller 10 mm bolter på bakdrevet, MC Oslo måtte ha reg.nummer for å være sikre på at de bestilte rett, men det ble selvfølgelig feil, bakdrevet passet ikke.
Ville ikke dratt på langtur med så dårlig drivlinje, i værste fall kan kjede ryke, og det vil du ikke oppleve på Autobahn i tyskland.
Det kan lett låse bakhjulet ditt og da er du i store problemer.
Men du kan sikkert få gjort dette billigere på ett verksted i Tyskland.
Takk for svar.

Hvor langt hadde kjede + drev rullet hos deg? Ble det DID og JT? Målte du slitasje ved metoden nevnt over?

Jeg målte nettopp, og avstanden mellom 9 leddbolter var rett i underkant av 130mm (i 1. gir med spenn). Det sammen med veldig lite slitasje på drevene gjør at jeg syns dette er litt merkelig.
Det var forresten tydelig at MC Oslo hadde lært av blemma med deg. Ble møtt med spørsmål om dimmensjon på bakdrevsboltene i første mail tilbake.
Bjerknez skrev:
20 jun 2018, 07:26
Nå skal ikke jeg blande meg for mye opp i andres økonomi her, men hvis det ikke finnes rom for å bytte noe slikt før en såpass lang tur utenlands, så tror jeg faktisk jeg ville droppet hele turen. Nå vet ikke jeg hva kjede og drev koster, men tipper 2-4.000 kroner?
Jeg var litt upresis i den formuleringen. Det var fortsatt (heldigvis) plenty med rom i budsjettet, men viljen til å punge ut nå på toppen av alt annet som må fikses før turen står det heller dårlig til med. Men, må man så må man!
Honda Hornet 07 (2016)
Honda CBR 600 F4i 03 (2017)
BMW F800GS 09 (2018 ->

Det er aldri forseint å gi opp!
:thumleft

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Duke944, Espen Klev og 4 gjester