Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 3121
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Nordre Follo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av FredrikE24 »

KawaKjetil skrev: 29 aug 2020, 19:10
FredrikE24 skrev: 29 aug 2020, 12:47 BMW kardanger har måttet bli smurt opp siden tidenes morgen. Men ikke særlig ofte. Hver 50 000km kanskje. Problemet oppstår når GS-eiere vader i elver, bader kardangen og tenker ikke over at dette må smøres opp igjen på et senere tidspunkt.
Ei heller vil man betale for det det koster å smøre opp når sykkelen er på verksted. På et tidspunkt eller to tidspunkt i løpet av sykkelens livsløp skal også giret ut og splines smøres..


Liker ideen om vedlikeholdsfritt kjede.
I fb tråden tror jeg det ble nevnt sykkel med kun 17 000 km kjørt på vei der kardang måtte skiftes. BMW tjener godt og litt til på ny kardang klokke til 20 lapper. Får noen drevsett for den prisen.
Interessant lesing den fb tråden.
AJ skrev: 29 aug 2020, 14:39 Etter å ha vært innom flere nettsider og lest om det nye 'smørefrie' M-endurance kjedet fra BMW kan det se ut som at dette er et samarbeid med italienske Regina.
Hvis så er tilfelle betyr dette at de samarbeider med en erfaren kjedeprodusent, som har holdt på siden 1919.
Syntes det er litt merkelig at det er BMW som promoterer dette. De er innovative og satsingsvillige i Munchen, men jaggu mye som svikter også. Har eid K1300S og R1200GSA, og har egentlig for mye dårlig erfaring med BMW.
En ting jeg tror er årsak er at de har for lite mengde og tid på utprøving av nye innovative produkter. Om å gjøre å være ute med teknologi først for å selge. Det blir brukerene som blir prøvekanin.


Meeen, de kan ha rett :D Husker en styrmann jeg hadde ombord midt på 90 tallet, han skulle slutte på sjøen for å begynne på land og selge vann på flaske. Vi lo godt, men han lo nok best til slutt :lol
Vi vet ikke hvordan den ble kjørt sånn egentlig. Kardanghavarier har forekommet og kardanger forbedret og byttet uten kostnad for kunde i perioder. Ingen tvil om det!

Når det gjelder smøring og vedlikehold så må det gjøres, det er ikke vedlikeholdsfritt, men det er en ganske enkel jobb.

På egen sykkel er akseltappene med splines såpass lange at det i utgangspunktet ikke er noe problem, men det blir jo tørt med tiden og trenger en rens og nytt fett. Dette blir tatt sammen med andre ting samtidig som man er inni der og fikler. Slike ting tar jo ikke verksted seg tid til med mindre kunden betaler tiden.

Man skal jo være glad BMW er den innovative. Andre merker bare følger opp mye av det BMW kommer først ut med.

Jeg misliker kjede-vedlikehold. Det er noe klin, og kjedeslakken har jeg ikke lyst til å gå rundt og tenke på i det daglige. Jeg synes det er noe knot å drive med. Jawaen blir kjørt til kjedet begynner å hoppe over på bakdrevet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32046
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

I dag gikk det gamle CZ kjedet, som ble byttet ut med et tilsvarende - CZ 525 SDZZ -, i metallgjenvinninga. Det samme med fram- og bakdrevet, som har sittet på sykkelen siden den ble hentet som ny i april 2018.

Og jeg må si jeg er på grensen til imponert over hvor godt det tsjekkiske CZ kjedet holder seg. Dette tror jeg ganske sikkert hadde holdt i bortimot 10K til uten problemer. Kjedet ble byttet etter 43000 km. Slett ikke verst!

Derimot var framdrevet rimelig slitt og utpreget haitannformet. Likevel ingen ulyder i kjedegangen som jeg opplevde på den forrige 1290 Super Adventure'ern jeg hadde hvor ubehagelig ulyder gjorde at jeg valgt å bytte kjedegangen rett før sykkelen hadde passert 30000 km. med den originale drivlinja.
15000 mer altså på sykkelen jeg har nå. Og mer å gå på bedømt ut fra tilstanden på kjedet:
43K CZkjede.JPG
43K CZkjede2.JPG
Bakdrevet hadde antakelig også fint greid 50K, ser det ut til:
43K CZkjede3.JPG
Framdrevet var derimot utbyttingsklart, ingen særlig tvil om det...

Så nå skal det bli interessant å se om den nye drivlinja holder like lenge med italiensk Ognibene framdrev med støydempergummi som det originale fra KTM, samme type kjede fra CZ, som jeg må si har imponert, og JT bakdrev, produsert i Kina...
Får håpe at ikke det har noe å si... :confused

Til slutt:
om noen ahr behov for et lite brukt 17 tanns framdrev er det bare å ta kontakt :) :
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=383935#p383935
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 17386
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Min motorsykkel: El-tråsykkel, med kurv!
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 13 okt 2020, 11:22 48.000 på et kjede

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4778158740
Jeg er ikke noen motstander av Tutoro jeg, men denne reklamen er lite troverdig spør du meg.
Min blogg: www.bjerknez.no

Sui
Innlegg: 3
Registrert: 13 okt 2020, 16:55
Min motorsykkel: Suzuki GSX-S 125

Kjederens og smøring, vask

Legg inn av Sui »

Noen som har link til kjederens og smøring tilgjengelig rundt Oslo/Ås? :eh

Hvordan ville dere vasket et nedgriset kjede? Tenkte å spyle lett med vann og tørke av litt med et rent håndkle, også bruke en slags rens med biltema sin kjedebørste for å få av rester også skylle det av og tørke det helt før jeg bruker smøring? Er nå et tykt belegg på kjedet, tror egentlig det ikke burde være det? :-k

Eller holdet det med vaske og skrubbe litt med håndkle også bare spraye over? :scratch

Er biltema sin kjedespray bra nok?

Ekstra spørsmål; før vinteren, holder det å få av møkk med vann og en fille eller burde det brukes noe såpe av no slag? Hvilken såpe? :sorry

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32046
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 13 okt 2020, 15:32
Nomade skrev: 13 okt 2020, 11:22 48.000 på et kjede

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4778158740
Jeg er ikke noen motstander av Tutoro jeg, men denne reklamen er lite troverdig spør du meg.
Hadde mer enn 43K på originalkjedet CZ fra Tsjekkia på KTM'en da jeg byttet i sommer.
Og kjedet som be byttet ut hadde en god del mer å gå på.
Det hadde også nesten ikke blitt justert i løpet av 43K. Meo. minimal slitasje i lengderetningen (slitt, ikke strukket :[-X ).

Det hadde fint gått å kjørt noen tusen til med det kjedet, uten tvil.
Tutoro montert få dager etter sykkelkjøpet og vært i bruk hele tiden siden sykkelen var ny i april 2018.

Så... lite troverdig reklame :eh .
Ikke for meg som faktisk har erfaring med Tutoro :thumleft .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 894
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Min motorsykkel: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Kjederens og smøring, vask

Legg inn av niko »

Sui skrev: 13 okt 2020, 17:10 Noen som har link til kjederens og smøring tilgjengelig rundt Oslo/Ås? :eh

Hvordan ville dere vasket et nedgriset kjede? Tenkte å spyle lett med vann og tørke av litt med et rent håndkle, også bruke en slags rens med biltema sin kjedebørste for å få av rester også skylle det av og tørke det helt før jeg bruker smøring? Er nå et tykt belegg på kjedet, tror egentlig det ikke burde være det? :-k

Eller holdet det med vaske og skrubbe litt med håndkle også bare spraye over? :scratch

Er biltema sin kjedespray bra nok?

Ekstra spørsmål; før vinteren, holder det å få av møkk med vann og en fille eller burde det brukes noe såpe av no slag? Hvilken såpe? :sorry
Kjøp parafin på Biltema. Finn en gammel sprayflaske og fyll den med parafin. Sett sykkelen på midtstøtta. Dra kjedet rolig rundt mens du spruter på parafin. Hold en klut under for å unngå for mye søl. Gni av griseriet med kluten. Skift klut og sprut på mer til det er rent. Skyll av med med vann og spray på kjedespray. Sånn gjør jeg det i hvert fall :-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 5854
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Min motorsykkel: Ingen for øyeblikket :(
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: Kjederens og smøring, vask

Legg inn av kjellv »

niko skrev: 13 okt 2020, 18:31
Sui skrev: 13 okt 2020, 17:10 Noen som har link til kjederens og smøring tilgjengelig rundt Oslo/Ås? :eh

Hvordan ville dere vasket et nedgriset kjede? Tenkte å spyle lett med vann og tørke av litt med et rent håndkle, også bruke en slags rens med biltema sin kjedebørste for å få av rester også skylle det av og tørke det helt før jeg bruker smøring? Er nå et tykt belegg på kjedet, tror egentlig det ikke burde være det? :-k

Eller holdet det med vaske og skrubbe litt med håndkle også bare spraye over? :scratch

Er biltema sin kjedespray bra nok?

Ekstra spørsmål; før vinteren, holder det å få av møkk med vann og en fille eller burde det brukes noe såpe av no slag? Hvilken såpe? :sorry
Kjøp parafin på Biltema. Finn en gammel sprayflaske og fyll den med parafin. Sett sykkelen på midtstøtta. Dra kjedet rolig rundt mens du spruter på parafin. Hold en klut under for å unngå for mye søl. Gni av griseriet med kluten. Skift klut og sprut på mer til det er rent. Skyll av med med vann og spray på kjedespray. Sånn gjør jeg det i hvert fall :-)
Ikke bruk såper eller løsemidler til dette, ingen kjemikalier som du ikke vet med sikkerhet at o-ringene/x-ringene i kjedet tåler. Bruk enten kjederens som du får kjøpt på sprayboks og er beregnet på slike kjeder, eller tynne oljeprodukter som parafin/lampeolje/fyringsolje/diesel.

cannon
Innlegg: 1834
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Min motorsykkel: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 13 okt 2020, 15:32
Nomade skrev: 13 okt 2020, 11:22 48.000 på et kjede

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4778158740
Jeg er ikke noen motstander av Tutoro jeg, men denne reklamen er lite troverdig spør du meg.
Har ikke sett hele saken, men det er ganske sikkert 48k miles, ca 75k kilometer. Det er bra. Jeg kjører glatt +40k kilometer på did xring uten kjedesmører.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 340
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Min motorsykkel: Honda?
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

cannon skrev: 13 okt 2020, 18:56
Bjerknez skrev: 13 okt 2020, 15:32
Nomade skrev: 13 okt 2020, 11:22 48.000 på et kjede

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4778158740
Jeg er ikke noen motstander av Tutoro jeg, men denne reklamen er lite troverdig spør du meg.
Har ikke sett hele saken, men det er ganske sikkert 48k miles, ca 75k kilometer. Det er bra. Jeg kjører glatt +40k kilometer på did xring uten kjedesmører.
Var visst miles ja :) Skiftet framdrev en gang.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 17386
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Min motorsykkel: El-tråsykkel, med kurv!
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 13 okt 2020, 17:30
Bjerknez skrev: 13 okt 2020, 15:32
Nomade skrev: 13 okt 2020, 11:22 48.000 på et kjede

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4778158740
Jeg er ikke noen motstander av Tutoro jeg, men denne reklamen er lite troverdig spør du meg.
Hadde mer enn 43K på originalkjedet CZ fra Tsjekkia på KTM'en da jeg byttet i sommer.
Og kjedet som be byttet ut hadde en god del mer å gå på.
Det hadde også nesten ikke blitt justert i løpet av 43K. Meo. minimal slitasje i lengderetningen (slitt, ikke strukket :[-X ).

Det hadde fint gått å kjørt noen tusen til med det kjedet, uten tvil.
Tutoro montert få dager etter sykkelkjøpet og vært i bruk hele tiden siden sykkelen var ny i april 2018.

Så... lite troverdig reklame :eh .
Ikke for meg som faktisk har erfaring med Tutoro :thumleft .
Som mevnt, jeg har ingen grunnlag for å si at Tutoro ikke funker. Men innlegg på Tutoro sin egen Facebook side som Tutoro selv trolig har valgt å dele er ikke veldig troverdig nei.

Det er så mange faktorer som spiller inn for dette at jeg ikke synes man burde gi Tutoro all ære. Det kan være svingninger i produksjonen av kjedene og ingen av kjedene bær heller være helt like, samt at vi kjlrer forskjellig alle sammen.

Jeg benekter det altså ikke, men jeg er litt mer der at så lenge det funker for deg, kjør på :thumleft
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32046
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 13 okt 2020, 22:23
Jeg benekter det altså ikke, men jeg er litt mer der at så lenge det funker for deg, kjør på :thumleft
Det er nok ikke meg det skal funke for, men for kjede og drev på sykkelen. Selvfølgelig... :crazy:
Det jeg slipper å tenke på er å smøre eller spraye kjedet hver 500 km., som er den vanligste anbefalingen.
Så ja, når jeg får tenkt meg litt om, så funker det faktisk ganske bra for meg også :knegg
Og har gjort det nå i godt over 100K på to sykler.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 17386
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Min motorsykkel: El-tråsykkel, med kurv!
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 13 okt 2020, 22:31
Bjerknez skrev: 13 okt 2020, 22:23
Jeg benekter det altså ikke, men jeg er litt mer der at så lenge det funker for deg, kjør på :thumleft
...Så ja, når jeg får tenkt meg litt om, så funker det faktisk ganske bra for meg også :knegg .....
Nettopp :thumleft
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32046
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 13 okt 2020, 11:22 48.000 på et kjede

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4778158740
48.000 miles bekreftes det nå etter at jeg spurte...

Slett ikke utenkelig med tanke på den standen kjedet jeg byttet ut var i. Det kunne jeg helt sikkert kjørt 10, kanskje 15000 eller mer med siden alle ledd forsatt var smidige, alle X-ringer intakt og svært få justeringer og med mye å gå på fortsatt, i løpet av drøye 43K.
Sykkelen hadde vært på service dagen før og dagen etter skulle jeg få montert nye dekk. Og siden jeg hadde kjede og drev liggende tok jeg med det i samme slengen, uten at det altså var strengt tatt nødvendig.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS XL700 KZ900
Sted: Skjetten

Re: Kjøp av drev og kjede

Legg inn av dypen »

Gammel tråd men når det gjelder kjede og drev skaffer alle mc forhandlere det, eller du kan velge og vrake på nettet og sider som eBay Amazon etc :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4

Svar