Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32046
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 27 aug 2020, 23:11 https://www.rideapart.com/articles/4412 ... nce-chain/

Vedlikeholdsfritt kjede på nye S1000RR og XR. Høres fabelaktig ut, men det er BMW selv som sier det, ikke en eller annen luriumdreier, så blir interessant å høre erfaringer.
BMW har vært skikkelig framoverlent i mange år og derfor har jeg tro på at de faktisk er inne på noe nyskapende her som vi funke.
Skal bli spennende å følge med på når denne nye kjedeteknologien kommer for fullt.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KawaKjetil
Innlegg: 1003
Registrert: 14 aug 2012, 21:09
Min motorsykkel: 川崎を走る
Sted: Bergen

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av KawaKjetil »

Har ikke noe tro på smørefritt :-)
Da må BMW bevise bedre på sine kardanger, ref denne tråden på fb https://www.facebook.com/groups/2245211 ... 613198496/

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS XL700 KZ900
Sted: Skjetten

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

KawaKjetil skrev: 28 aug 2020, 13:01 Har ikke noe tro på smørefritt :-)
Da må BMW bevise bedre på sine kardanger, ref denne tråden på fb https://www.facebook.com/groups/2245211 ... 613198496/
Smørefrie vs dagens kjeder så er det noe i mellom. Jeg kan godt leve med å smøre kjede en gang i løpet av sommeren så det ser bedre ut ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32046
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Absolutt en spennende nyhet, det nye M-endurance kjedet fra BMW, som tør påstå at denne nyvinni9ngen kan sidestilles med kardang:
BMW-M-Endurance-Chain.jpg
Miljøaspektet nevnes også siden det nye kjedet ikke skal smøres. Likevel ingen slitasje, påstås det...
Men så langt nevnes ingenting om at drevene vil bli belagt med samme "industrial diamond" materiale som rullene på kjedet, nemlig tetrahedrally amorphous carbon (ta-C).
Straks det også er på plass så snakker vi vel nærmest om en kjederevolusjon, som fort kan utkonkurrere kardangdriften :O !?
Lettere, enklere, mer fleksibelt, "uslitelig", vedlikeholdsfritt... hvis det viser seg at det BMW påstår holder stikk.
Uansett er dette spennende nyheter!

https://www.bmwblog.com/2020/08/27/m-en ... ike-chain/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 499
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Min motorsykkel: Ducati Multistrada 1200S 2016

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pekle »

Tenkte også på drevene. Samtidig står det at friksjonen reduseres betraktelig med det nye belegget, som i sin tur vil redusere drevslitasjen noe i alle fall.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32046
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 29 aug 2020, 10:40 Tenkte også på drevene. Samtidig står det at friksjonen reduseres betraktelig med det nye belegget, som i sin tur vil redusere drevslitasjen noe i alle fall.
Blir mindre effekttap også, må man gå ut fra...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 3121
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Nordre Follo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av FredrikE24 »

KawaKjetil skrev: 28 aug 2020, 13:01 Har ikke noe tro på smørefritt :-)
Da må BMW bevise bedre på sine kardanger, ref denne tråden på fb https://www.facebook.com/groups/2245211 ... 613198496/
BMW kardanger har måttet bli smurt opp siden tidenes morgen. Men ikke særlig ofte. Hver 50 000km kanskje. Problemet oppstår når GS-eiere vader i elver, bader kardangen og tenker ikke over at dette må smøres opp igjen på et senere tidspunkt.
Ei heller vil man betale for det det koster å smøre opp når sykkelen er på verksted. På et tidspunkt eller to tidspunkt i løpet av sykkelens livsløp skal også giret ut og splines smøres..


Liker ideen om vedlikeholdsfritt kjede.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 649
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Min motorsykkel: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 29 aug 2020, 12:47 BMW kardanger har måttet bli smurt opp siden tidenes morgen. Men ikke særlig ofte. Hver 50 000km kanskje.
Er dette noe det er greit å ordne sjøl?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 32046
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

KawaKjetil skrev: 28 aug 2020, 13:01 Har ikke noe tro på smørefritt :-)
Da må BMW bevise bedre på sine kardanger, ref denne tråden på fb https://www.facebook.com/groups/2245211 ... 613198496/
Etter å ha vært innom flere nettsider og lest om det nye 'smørefrie' M-endurance kjedet fra BMW kan det se ut som at dette er et samarbeid med italienske Regina.
Hvis så er tilfelle betyr dette at de samarbeider med en erfaren kjedeprodusent, som har holdt på siden 1919.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 801
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Min motorsykkel: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Geiroe »

oivindg skrev: 29 aug 2020, 14:29
FredrikE24 skrev: 29 aug 2020, 12:47 BMW kardanger har måttet bli smurt opp siden tidenes morgen. Men ikke særlig ofte. Hver 50 000km kanskje.
Er dette noe det er greit å ordne sjøl?
Greit og greit, hvis du holder hue på rett plass, tar ting i den rekkefølgen det skal tas, og sist men ikke minst, holder alle ting rent, så er det ikke noe problem. :D
(og ikke glem momentnøkkel)
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
KawaKjetil
Innlegg: 1003
Registrert: 14 aug 2012, 21:09
Min motorsykkel: 川崎を走る
Sted: Bergen

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av KawaKjetil »

FredrikE24 skrev: 29 aug 2020, 12:47 BMW kardanger har måttet bli smurt opp siden tidenes morgen. Men ikke særlig ofte. Hver 50 000km kanskje. Problemet oppstår når GS-eiere vader i elver, bader kardangen og tenker ikke over at dette må smøres opp igjen på et senere tidspunkt.
Ei heller vil man betale for det det koster å smøre opp når sykkelen er på verksted. På et tidspunkt eller to tidspunkt i løpet av sykkelens livsløp skal også giret ut og splines smøres..


Liker ideen om vedlikeholdsfritt kjede.
I fb tråden tror jeg det ble nevnt sykkel med kun 17 000 km kjørt på vei der kardang måtte skiftes. BMW tjener godt og litt til på ny kardang klokke til 20 lapper. Får noen drevsett for den prisen.
Interessant lesing den fb tråden.
AJ skrev: 29 aug 2020, 14:39 Etter å ha vært innom flere nettsider og lest om det nye 'smørefrie' M-endurance kjedet fra BMW kan det se ut som at dette er et samarbeid med italienske Regina.
Hvis så er tilfelle betyr dette at de samarbeider med en erfaren kjedeprodusent, som har holdt på siden 1919.
Syntes det er litt merkelig at det er BMW som promoterer dette. De er innovative og satsingsvillige i Munchen, men jaggu mye som svikter også. Har eid K1300S og R1200GSA, og har egentlig for mye dårlig erfaring med BMW.
En ting jeg tror er årsak er at de har for lite mengde og tid på utprøving av nye innovative produkter. Om å gjøre å være ute med teknologi først for å selge. Det blir brukerene som blir prøvekanin.


Meeen, de kan ha rett :D Husker en styrmann jeg hadde ombord midt på 90 tallet, han skulle slutte på sjøen for å begynne på land og selge vann på flaske. Vi lo godt, men han lo nok best til slutt :lol

mekkern
Innlegg: 6146
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Min motorsykkel: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

men HVOR LENGE virker det?greit det er hardt men harde ting blir slitt også...
men har ingen ting mot at det skal virke-bare litt skeptisk til faktisk TØRR levetid, også drevene... :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 3121
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Min motorsykkel: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Nordre Follo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av FredrikE24 »

oivindg skrev: 29 aug 2020, 14:29
FredrikE24 skrev: 29 aug 2020, 12:47 BMW kardanger har måttet bli smurt opp siden tidenes morgen. Men ikke særlig ofte. Hver 50 000km kanskje.
Er dette noe det er greit å ordne sjøl?
Ren rutinejobb, av med hjulet, løsne én bolt er det vel og vippe kardangen ned. Rengjøre og smøre, vipp opp og sett inn bolt.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 801
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Min motorsykkel: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Geiroe »

Det blir litt som Audi og Volvo gikk høyt ut, og man skulle ikke skifte olje på automatkassen. Noe de slukøret måtte innrømme noen år senere at flushing av girkasse måtte gjøres.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 649
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Min motorsykkel: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av oivindg »

Geiroe skrev:Det blir litt som Audi og Volvo gikk høyt ut, og man skulle ikke skifte olje på automatkassen. Noe de slukøret måtte innrømme noen år senere at flushing av girkasse måtte gjøres.
BMW var også med på den der.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar