Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

haakeik skrev: 24 mai 2017, 09:24 Slik er min Tutoro montert:

Bilde
Der, ja :drg .
Ser bra ut den monteringen der.

For å få mest mulig skjult montering har jeg valgt å plassere påføringsdysa bak nedre kjedekjedebeskyttelse over innsiden på kjedet der det møter bakdrevet.
I går opplevde jeg at dysa falt av, antakelig da jeg kjørte i bra driv på en humpete grusvei. Så da måtte jeg fram med en ny dyse, som jeg viklet med tynn ståltråd med forsterkning av en litt tykkere akkurat der jeg ville ha en ikke-fjærende bend på dysa for best mulig stabil plassering.
I tillegg forsterket med strips rundt nedre kjedebeskyttelse i skjul mellom der denne er festet til svingarmen.

Litt styr med å få på plass alt slik man gjerne vil ha det.
Så jeg er ikke helt uenig med Bjerknez i at det kan være like greit å ha med seg en kjedespray.

Men så er det artig, da, med slike ting som Tutoro hvor man kan være litt kreativ og leke ingeniør og få ting til å virke.
Og like artig å se at det faktisk funker på lange turer, slik som de to Europaturene jeg har hatt med dette systemet montert og hvor ikke behøvde å skjenke kjedesmøringen en tanke på turen.
Oljereservoaret gikk riktignok tom på Guzzijubileumsturen, men da var det bare å fylle på tanken, feede slangen og ferdig med det og klar for nye tusenvis av kjedesprayfrie km. :P .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

haakeik skrev: 24 mai 2017, 09:24 Slik er min Tutoro montert:

Bilde

Jeg har brukt medfølgende festebraketter for å feste slangen på svingarmen
Bilde

Har lagt munnstykket inntil drevet, men kanskje jeg flytter det slik at det drypper rett ned på kjedet, slik som AJ har gjort.
Bilde

De observante ser at jeg har et Snell kjede på. Jeg har drevet ned to tenner på bakdrevet, så jeg måtte kjøpe nytt kjede. Ville ikke fjerne linker på det dyre DID kjedet jeg kjøpte i fjor, i tilfelle jeg angret på neddrevingen. Snell kjedet kostet bare 700, billig til å være et 530 x-ring kjede.
...ser ut som klinkeleddet ditt er for trangt klinket. Se vinkelen på kjedeleddet.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av haakeik »

cannon skrev: 24 mai 2017, 10:08
...ser ut som klinkeleddet ditt er for trangt klinket. Se vinkelen på kjedeleddet.
Bagateller, bagateller......
Som for enkelte andre ting her i livet, er det bedre med for trangt enn for løst :thumleft

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Blaamand »

Trenger man egentlig å smøre kjedet? Holder det ikke å jevnlig/hyppig rense det med f.eks. wd40 slik at man unngår møkk og rust?
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av AJ »

Blaamand skrev: 30 mai 2017, 07:19 Trenger man egentlig å smøre kjedet? Holder det ikke å jevnlig/hyppig rense det med f.eks. wd40 slik at man unngår møkk og rust?
Det er en del som mener at kjedet ikke har behov for utvendig smøring/oljing siden kjedeleddene er innkapslet/forseglet med fett.
Men uansett er det snakk om metall mot metall i høy hastighet på samme måte som kjede og drev i motorer hvor begge deler oljes hele tiden.
Så jeg tenker at det ideelt sett bør skje det samme med kjede og drev til bakhjulet.
Jeg innbiller meg at slitasjen på kjede og drev (metall mot metall) redureses med jevn oljepåføring under kjøring.
Derfor har jeg montert automatisk kjedesmører på min sykkel.

Det er også mange som poengterer at det er avgjørende viktig at O og X ringene i kjedene påføres utvendig smøring for å holde seg smidige slik at de ikke blir tørre og dermed mer utsatt for sprekkdannelse slik at de ikke lenger greier å opprettholde forseglingsegenskapene som er viktig for at kjedeleddene skal fungere optimalt.

Smøring av kjedet er også støydempende og har også en viss kjølende effekt, selv om det siste antakelig ikke er så viktig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Bjerknez »

Blaamand skrev: 30 mai 2017, 07:19 Trenger man egentlig å smøre kjedet? Holder det ikke å jevnlig/hyppig rense det med f.eks. wd40 slik at man unngår møkk og rust?
Jeg tror (jeg sier TROR) at hovedpoenget med å smøre moderne kjeder er for å forhindre at det ruster. Jeg tror at WD40 forsvinner fort fra kjedet når man kjører. Så jeg tror så absolutt at en skikkelig kjedespray har noe for seg. Om det kommer litt smuss og skitt på kjedet tror jeg ikke gjør noe som helst da det er med på og "kapsle" inn kjedet og hindre vann/salt og fuktiget og komme til.

Problemet mitt er at jeg liker at ting er blankt så derfor renser jeg kjedet ganske ofte.

Når jeg byttet inn min forrige S1000R som hadde rullet 24.000km. så fikk jeg beskjed om at kjede og fremdrev var HELT utslitt. Med så mye vedlikehold og smøring som jeg hadde gjort så synes jeg dette var rart. jeg kjører jo som kjent også svært sjeldent i regnvær.

Så egentlig så tror jeg det er mye hysteri rundt dette med kjedesmøring og vedlikehold... :redface

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 30 mai 2017, 10:02
Blaamand skrev: 30 mai 2017, 07:19 Trenger man egentlig å smøre kjedet? Holder det ikke å jevnlig/hyppig rense det med f.eks. wd40 slik at man unngår møkk og rust?
Jeg tror (jeg sier TROR) at hovedpoenget med å smøre moderne kjeder er for å forhindre at det ruster. Jeg tror at WD40 forsvinner fort fra kjedet når man kjører. Så jeg tror så absolutt at en skikkelig kjedespray har noe for seg. Om det kommer litt smuss og skitt på kjedet tror jeg ikke gjør noe som helst da det er med på og "kapsle" inn kjedet og hindre vann/salt og fuktiget og komme til.

Problemet mitt er at jeg liker at ting er blankt så derfor renser jeg kjedet ganske ofte.

Når jeg byttet inn min forrige S1000R som hadde rullet 24.000km. så fikk jeg beskjed om at kjede og fremdrev var HELT utslitt. Med så mye vedlikehold og smøring som jeg hadde gjort så synes jeg dette var rart. jeg kjører jo som kjent også svært sjeldent i regnvær.

Så egentlig så tror jeg det er mye hysteri rundt dette med kjedesmøring og vedlikehold... :redface
Du kan godt bruke WD-40 men da tror jeg du må spraye oftere enn du setter pris på. O-ring kjede har smørefett inne i leddene, men hvis du ikke smører det utvendig, vil jo ringene gå litt tørre å raskere ryke, smørefettet forsvinner og du sitter igjen med stive ledd. Hva du skal smøre med er jo opp til deg.

Med helt normalt vedlikehold burde kjede holde ihvertfall 24000Km, selv uten å rense å smøre så ofte. Det har kanskje litt med levetid på kjede å gjøre at du har rundt 200Hk til rådighet, og hvor ofte du bruker de.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Bjerknez »

Jeg hadde 160HK'er til rådighet og brukte dem nok svært svært sjeldent...

Jeg har vertfall ikke veldig stor tro på at overdreven smøring og rens vil hjelpe levetiden på et moderne kjede. Jeg har for meg at det største argumentet for å smøre er å hindre at det ruster. Kjører man mye i regn og på våe veier så tror jeg smøring har mer for seg.

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Blaamand »

Mange gode poenger her. Jeg bytter kjede en gang i sesongen og drev minst like ofte så for meg spiller det neppe noe stor rolle ene eller andre veien.
Man får jo den berømte slipepastaen på drev/kjede ved smøring, særlig hvis man overdriver litt. Kan det være slik at vinningen går opp i spinningen ved smøring? Skulle gjerne sett en test der man, under like forhold smører ett kjede og ikke smører, ett annet.
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Bjerknez »

Blaamand skrev: 30 mai 2017, 13:06 Skulle gjerne sett en test der man, under like forhold smører ett kjede og ikke smører, ett annet.
Skal jeg synse litt så vil jeg tippe at man neppe merker noe nevneverdig forskjell...

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av HeHy »

Bjerknez skrev:
Blaamand skrev: 30 mai 2017, 13:06 Skulle gjerne sett en test der man, under like forhold smører ett kjede og ikke smører, ett annet.
Skal jeg synse litt så vil jeg tippe at man neppe merker noe nevneverdig forskjell...
Fra en mekanikers standpunkt, smøring gir definitivt en forbedring i levetid. Metall mot metall vil alltid slite mot hverandre. Levetiden er derimot også styrt av hvordan du kjører, og andre faktorer.

ZZR-Erling

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av ZZR-Erling »

Det viktigste er uansett å rengjøre det regelmessig, kanskje pr 6000, og å ha korrekt slakk.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Jompa »

Hva er vitsen med å vaske kjedet hver 6000 km ?
Da kan man like godt gjøre som meg, la være å vaske.
Sliten som samler seg på utsida gjør ingen skade, den som er på innersida av platene løsner av seg selv når det blir tjukt nok og det som kommer på rullene forsvinner i løpet av etpar omdreininger.
Smøring og stramming er uansett viktig.
20170519_165421_resized.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Geiroe »

Hadde det kjede hengt på en annen sykkel, jeg nevner ikke navn, så tror jeg ikke eieren hadde fått sove om natta. :lol
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Bjerknez »

Det tror ikke jeg heller. Å jeg tror jeg vet hvem du mener :lol

Svar