Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

HeHy skrev: 24 jan 2023, 22:04
Domino skrev:Det er jo våtclutch, så i mitt hode er det naturlig at olja roterer med clutchen på "motorsiden" og igjen drar med seg "drevsiden". Som i en momentomformer. Og selvfølgelig er det lett å stoppe hjulet med handa, men det roterer jo godt nok til å spraye kjedet. Om hjulet klarer å gå rundt mens jeg bruker kjedebørsten har jeg ikke testet, har bare gjort det under spraying. Vi får se i mai!
Synes egentlig det er en uvane å ha sykkel gående for å smøre kjedet, enda verre med å ha den i gir. Det er ikke vanskelig å rotere hjulet når sykkel står i fri og smøre med andre hånden. Samtidig er det ganske farlig å ha hånda i nærheten av kjede/drev når dette roterer, kan fort miste en/flere fingre i sånt maskineri, dette har skjedd og vil sikkert fortsette å skje.
At det er en "uvane" kan jeg godt delvis være enig i, men igjen så handler det om å bruke hodet. Hvorfor skal man ha fingrene i nærheten av tannjulet? Med en kjedebørste så er det mikroskopisk sjanse for at fingrene havner inn i tannjulet.

Man sitter jo ikke med en bommulsdott mellom fingrene og holder denne nærmest mulig tannjulet.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av HeHy »

Bjerknez skrev:
HeHy skrev: 24 jan 2023, 22:04
Domino skrev:Det er jo våtclutch, så i mitt hode er det naturlig at olja roterer med clutchen på "motorsiden" og igjen drar med seg "drevsiden". Som i en momentomformer. Og selvfølgelig er det lett å stoppe hjulet med handa, men det roterer jo godt nok til å spraye kjedet. Om hjulet klarer å gå rundt mens jeg bruker kjedebørsten har jeg ikke testet, har bare gjort det under spraying. Vi får se i mai!
Synes egentlig det er en uvane å ha sykkel gående for å smøre kjedet, enda verre med å ha den i gir. Det er ikke vanskelig å rotere hjulet når sykkel står i fri og smøre med andre hånden. Samtidig er det ganske farlig å ha hånda i nærheten av kjede/drev når dette roterer, kan fort miste en/flere fingre i sånt maskineri, dette har skjedd og vil sikkert fortsette å skje.
At det er en "uvane" kan jeg godt delvis være enig i, men igjen så handler det om å bruke hodet. Hvorfor skal man ha fingrene i nærheten av tannjulet? Med en kjedebørste så er det mikroskopisk sjanse for at fingrene havner inn i tannjulet.

Man sitter jo ikke med en bommulsdott mellom fingrene og holder denne nærmest mulig tannjulet.
Nei hvorfor bruker man setebelte i bil, er jo ikke sånn at man går inn for å krasje...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

HeHy skrev: 25 jan 2023, 06:32
Bjerknez skrev:
HeHy skrev: 24 jan 2023, 22:04
Domino skrev:Det er jo våtclutch, så i mitt hode er det naturlig at olja roterer med clutchen på "motorsiden" og igjen drar med seg "drevsiden". Som i en momentomformer. Og selvfølgelig er det lett å stoppe hjulet med handa, men det roterer jo godt nok til å spraye kjedet. Om hjulet klarer å gå rundt mens jeg bruker kjedebørsten har jeg ikke testet, har bare gjort det under spraying. Vi får se i mai!
Synes egentlig det er en uvane å ha sykkel gående for å smøre kjedet, enda verre med å ha den i gir. Det er ikke vanskelig å rotere hjulet når sykkel står i fri og smøre med andre hånden. Samtidig er det ganske farlig å ha hånda i nærheten av kjede/drev når dette roterer, kan fort miste en/flere fingre i sånt maskineri, dette har skjedd og vil sikkert fortsette å skje.
At det er en "uvane" kan jeg godt delvis være enig i, men igjen så handler det om å bruke hodet. Hvorfor skal man ha fingrene i nærheten av tannjulet? Med en kjedebørste så er det mikroskopisk sjanse for at fingrene havner inn i tannjulet.

Man sitter jo ikke med en bommulsdott mellom fingrene og holder denne nærmest mulig tannjulet.
Nei hvorfor bruker man setebelte i bil, er jo ikke sånn at man går inn for å krasje...
Hvis man krasjer med en bil så kommer man jo ikke utenom det faktum at beltet uansett vil hjelpe deg. Du kan liksom ikke hoppe ut av bilen før smellen.

Vasker man kjedet med kjedebørste, så blir ikke fingrene ved et uhell dratt inn i drevet. Man holder kjedebørsten på en slik måte at den evt. glipper ut av hånden hvis det skulle lugge litt.

Så sammenligningen blir litt feil.

Jeg tror det er langt farligere rent statistisk og faktisk kjøre sykkelen...

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Men med sykkelen på midtstøtta så er det jo selvfølgelig unødvendig å starte motoren. Tryggere å dreie bakhjulet for hand. Etter at jeg har brukt børsten så tørker jeg av kjedet med ei fille før spraying, og da kan man jo være uheldig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 25 jan 2023, 08:12 Men med sykkelen på midtstøtta så er det jo selvfølgelig unødvendig å starte motoren. Tryggere å dreie bakhjulet for hand. Etter at jeg har brukt børsten så tørker jeg av kjedet med ei fille før spraying, og da kan man jo være uheldig.
Klart det er tryggere og gjøre dette for hånd, men selv da kan man få fingrene inn i drevet og kanskje er sjansen større også. Det skal ikke rare kreftene til for å klippe av fingertuppen i drevet.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Nei, men da har du ikke en motor som drar kjedet rundt. Og det er vanskelig å nå nødstoppen med en eller flere fingre fast i kjedet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 25 jan 2023, 09:22 Nei, men da har du ikke en motor som drar kjedet rundt. Og det er vanskelig å nå nødstoppen med en eller flere fingre fast i kjedet.
Klart det blir vanskelig og nå nødstoppen med fingrene i kjedet. Men hele poenget her er at det skal veldig mye til for at det skal skje, og den bitte lille risikoen velger jeg å ta. Hvis jeg kan vaske kjedet på 2 minutter i steden for 10 minutter så gjør jeg det.

Så får jo andre ta sine egne forholdsregler rundt hva dem mener er skummel og ikke.

Men å vaske kjedet med en klut mens motoren drar hjulet rundt er jo ikke helt trygt. Jeg snakker om en kjedebørste her som man holder i på en slik måte at HVIS den skulle lugge til så glipper man kjedebørsten og i værste fall vil kjedebørsten bli ødelagt. Jeg tror ikke kjede og drav tar skade av en porøs plastdings som dette, og skulel det skje så har jeg vertfall ikke ødelagt meg selv. Kjede og drev koster vel ikke all verden.

Vi har alle våre måter å gjøre det på og ikke minst har vi alle hver vår mening om hvorden det bør gjøres. Jeg gjør det vertfall på MIN måte. Har så langt ikke vært i nærheten av å klippe av meg fingrene i de 10ish årene jeg har vasket sykkelen og jeg vasker den ikke sjeldent for å si det sånn :)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Ja, jeg bruker jo også kjedebørste. Men tørker bort løs dritt og parafin/lampeolje/tennvæske før jeg sprayer ny smøring på.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 25 jan 2023, 10:21 Ja, jeg bruker jo også kjedebørste. Men tørker bort løs dritt og parafin/lampeolje/tennvæske før jeg sprayer ny smøring på.
Ja, en annen rekkefølge enn dette blir jo litt rart :knegg

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av greina »

Bjerknez skrev: 25 jan 2023, 08:20
Domino skrev: 25 jan 2023, 08:12 Men med sykkelen på midtstøtta så er det jo selvfølgelig unødvendig å starte motoren. Tryggere å dreie bakhjulet for hand. Etter at jeg har brukt børsten så tørker jeg av kjedet med ei fille før spraying, og da kan man jo være uheldig.
Klart det er tryggere og gjøre dette for hånd, men selv da kan man få fingrene inn i drevet og kanskje er sjansen større også. Det skal ikke rare kreftene til for å klippe av fingertuppen i drevet.
Hvis man får fingeren inn i drevet mens man dreier for hånd så stopper hjulet (evt har du en ledig hånd til hjelp), det gjør det ikke nødvendigvis med en motor i gear på tomgang. Og i sistnevnte tilfellet får du ikke gjort en dritt med det siden finger'n din henger fast mellom kjede og drev. Som guttunge kom jeg til å teste ut det i praksis på tråsykkel under en misforståelse med en annen guttunge hvor han tro hardt på pedalen mens jeg skulle plukke vekk noe kvist som hadde satt seg fast. Det gikk ikke så bra, så venstre pekefinger ble donert til legevitenskapen. Så jeg kan anbefale å holde fingrene vekk fra kjeder og drev hvor man ikke selv har kontroll på kraften =;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

greina skrev: 25 jan 2023, 21:12
Bjerknez skrev: 25 jan 2023, 08:20
Domino skrev: 25 jan 2023, 08:12 Men med sykkelen på midtstøtta så er det jo selvfølgelig unødvendig å starte motoren. Tryggere å dreie bakhjulet for hand. Etter at jeg har brukt børsten så tørker jeg av kjedet med ei fille før spraying, og da kan man jo være uheldig.
Klart det er tryggere og gjøre dette for hånd, men selv da kan man få fingrene inn i drevet og kanskje er sjansen større også. Det skal ikke rare kreftene til for å klippe av fingertuppen i drevet.
Hvis man får fingeren inn i drevet mens man dreier for hånd så stopper hjulet (evt har du en ledig hånd til hjelp), det gjør det ikke nødvendigvis med en motor i gear på tomgang. Og i sistnevnte tilfellet får du ikke gjort en dritt med det siden finger'n din henger fast mellom kjede og drev. Som guttunge kom jeg til å teste ut det i praksis på tråsykkel under en misforståelse med en annen guttunge hvor han tro hardt på pedalen mens jeg skulle plukke vekk noe kvist som hadde satt seg fast. Det gikk ikke så bra, så venstre pekefinger ble donert til legevitenskapen. Så jeg kan anbefale å holde fingrene vekk fra kjeder og drev hvor man ikke selv har kontroll på kraften =;
Ja, å det er også det jeg gjør ved å bruke en kjedebørste. Fingrene mine er ikke i nærheten av drevet. Men tuppen på kjedebørsten er der hvor fingrene normalt hadde vært. Får man fingrene i drevet ved bruk av kjedebørste så må man gjøre det med vilje.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pingvin »

DO YOU NEED TO LUBRICATE AN O RING CHAIN? QUESTION ANSWERED BY US DISTRIBUTOR OF EK CHAINS

"So two or the largest producers of quality, modern and sealed O ring motorcycle chains both maintain that it is imperative you clean and lubricate your chain every 300 miles or 500 kilometres. Social media or the chain producers themselves? You decide who’s advice to take.."
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 24 feb 2023, 22:43 DO YOU NEED TO LUBRICATE AN O RING CHAIN? QUESTION ANSWERED BY US DISTRIBUTOR OF EK CHAINS

"So two or the largest producers of quality, modern and sealed O ring motorcycle chains both maintain that it is imperative you clean and lubricate your chain every 300 miles or 500 kilometres. Social media or the chain producers themselves? You decide who’s advice to take.."
Det hjelper desverre lite hva andre skriver. Selv produsentene selv. De fleste der ute mener nemlig at dem vet bedre selv, eller enda bedre, dem tror det hele er konspirasjonsteorier for at produsenter skal tjene mer penger på kjappere kjedebytte etc.

Jeg tenker sånn at det å holde ting vedlike ved å rense og vaske er bedre enn å bare la det være. Så får andre komme med sine teorier med hva som er best. Personlig hører jeg mer på produsentene enn på influensere og "rosabloggere" :thumleft

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av HeHy »

Synes jo ikke akkurat det er vanskelig å forstå at et smørt kjede holder lengre. Er jo ikke lengre å se til enn AJ her inne med tutoro smører som har kjørt uhorvelig langt på kjedene sine på en så stor og sterk sykkel som KTM 1290 syklene.

At kjedene holder ganske lenge (rundt 15-30k km) uten smøring er jo sant det og, men med smøring holder de lengre...

Slitasje på andre komponenter som Fram- og bakdrev er jo en annen sak.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

HeHy skrev: 25 feb 2023, 16:18 Synes jo ikke akkurat det er vanskelig å forstå at et smørt kjede holder lengre. Er jo ikke lengre å se til enn AJ her inne med tutoro smører som har kjørt uhorvelig langt på kjedene sine på en så stor og sterk sykkel som KTM 1290 syklene.

At kjedene holder ganske lenge (rundt 15-30k km) uten smøring er jo sant det og, men med smøring holder de lengre...

Slitasje på andre komponenter som Fram- og bakdrev er jo en annen sak.
Ren og skjær lpgogikk for min del at metall mot metall under tildels ekstreme forhold må ha olje for å fungere optimalt i tillegg til så lav slitasje som mulig.
At dagens MC-kjeder har et slags roller-tap prinsipp med ruller på kjedeleddene som et friksjonsreduserende del av kjedet og innvendig O/X-ring forseglede smøremidler, ender ikke på dette synet.
Metall mot metall trenger olje. Og fortrinnsvis hele tiden. Samme med kardang. Bevegelige deler i en kardang uten smøring ville neppe fungere særlig lenge. Gelder også kardanger på MC, girkasser og til og med billige og mer eksotiske mekaniske klokker
Kardang er såkalt vedlikeholdsfrie, leser vi stadig vekk. Men er dette helt i samsvar med virkeligheten? Nei, det er jo ikke det. Kardang må vedlikeholdes ved at oljen må byttes jevnlig. Greit nok at U-joints og andre ting i kardangløsningen gjerne varer ut sykkelens levetid. Om kardangen vedlikeholdes slik den skal.
Sånn sett er nok ganske sikkert vedlikeholdkostnadene lavere enn på en kjededrevet sykkel.

BMW var vel høyt opp på banen for en del år siden hvor de mente å ha kommet med en vedlikeholdsfri kardangløsning. Som viste seg å ikke være så vedlikeholdsdfri som de påsto at den var.
Kjenner ikke alle detaljer med denne løsningen, men mener å huske at BMW var så sikre på fraværet av vedlikeholdsbehovet at de lot være å lage påfylling og avtappingsmuligheter for kardangoljen. Det viste seg at disse kardangene likevel ikke var så vedlikeholdfrie.
Denne løsningen var vel ikke akkurat det lyseste øyeblikket i BMWs MC-historie...

Så metall mot metall har behov for olje, og aller helst kontinuerlig smøring under drift. Gjelder uavhengig om metall-mot-metall driften er trygt innkapslet i en kardangløsning, girkasse, motor eller i "åpent lende", som en kjededrevet motorsykkels drivlinje.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar