Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Rottenikken »

MrErling skrev:Jeg er mere nøye på renhold av kjede enn smøring.
Har utallige eksempler på at det smøres på skitten kjede, dette medfører enda mer slitasje når alt gugge bare legger seg lag-på-lag på kjeden.
Helt enig!
Og den "gugga" virker etterhvert som slipepasta og forkorter levetiden til kjede og drev.
Jeg bruker forresten BelRay kjedefett og er fornøyd med den.
Tror mange kliner inn kjedet sitt for mye, 50 mil og en sveiv rundt men sprayen skal visst holde
har jeg fått opplyst.
Og selvsagt etter kjøring i regnvær og ved vask av sykkel da.
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Crinos »

Jeg er nok litt for slapp med selve smøringa av kjedet.. Men så bytter jeg hyppigere en mange andre.
Men skal innrømme at det frister litt å bytte over til belt på hele drivlinja :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Gizmodude
Innlegg: 229
Registrert: 04 jun 2009, 21:47
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Gizmodude »

Denne bruker jeg, og brukt i 4 sesonger nå.
[album]1522[/album]
Smører godt, sitter godt, lite gris ...
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av MaxTron »

Har lite erfaring med smøring av kjede, smurte vel kjeda på Corvette'n nån få ganger...

Det som æ syns er ganske rart er at det ser ut som nesten alle produsenter har gått helt bort fra lukket kjedekasser..
Bilde

Kjedesettet må jo vare 2-3 ganger så lenge MINST!! :\m/:
Ikke kan det være vekten heller, plast eller kunstfiber veier jo lite. Vekt er kanskje ett lite argument på en rein RR-sykkel, men på sportstourer og touringsykkler må det jo være bare fordeler..?
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

janos
Innlegg: 33
Registrert: 31 mar 2009, 11:18
Motorsykkelen din: Ducati 1000 SS- 04
Sted: Melhus i Sør Trøndelag

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av janos »

Liten bling bling factor i en lukket kasse, MaxTron. Du ser den?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Kjellrf »

Anbefaler Motul sin. :D
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av MaxTron »

janos skrev:Liten bling bling factor i en lukket kasse, MaxTron. Du ser den?
Tja, delvis, men vist den er laget i karbonfiber, lakkert i sykkelens farger, og med klare der en ser at det er karbon blir den vel ganske bling??

Er vel heller at de sparer penger på å la være å lage de på den ene siden, og i tillegg får solgt mange flere kjedesett på den andre siden, trur æ..

Vist man hadde hatt en lukka kasse, kjede uten noen form for O-ringer, og tømt 2-3dl motorolje inn i kassa hadde kjedesettet sikkert holdt i 200 000
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av bergenser83 »

hvor ofte smører dere kjede ved normal bruk?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg liker Motul sin kjedespray. Bruker å kjøre ca 30 til 50 mil mellom hver smøring, allt etter været, kortest hvis det regner.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av FJZZR »

Bel-Ray mener jeg har fungert best. Blir ikke vasket av med en gang det regner, samt lite kjede støy.

Silkolene skal visst være veldig bra, men har aldri prøvd denne.

Min erfaring er at overdreven smøring kan gi en fluepapir virkning ved at grus og dritt fester seg på kjedet.

Smører etter ca. hver 500 km, eller etter mye kjøring i regnvær.

Prøver å spraye når jeg parkerer sykkelen, men glemmer dette ofte :-J så defor blir det innimellom ved tur start.

Pleier å ha et kjede ca 40 000 km på denne måten

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av RuneMC »

Tenkte meg egentlig på Biltema igår for å kjøpe min første boks kjedespray til V-Strom'en, men det var plutselig over stengetid siden jeg kjørte litt først...(Fikk ihvertfall såpass innspill fra mekaniker når jeg hentet sykkelen at automatisk smøring stort sett er noe dr*t, mye bedre å spraye etter behov. Hva slags spray hadde ikke så mye å si...)
Deretter en tur til Thorshov Bilrekvisita (litt lenger åpningstid), men fant ikke noen av de anbefalte der. Kjøpte poleringsrull og Motul Wash&Wax for MC isteden (spray på og tørk av... type vask/voks i ett... pjaktisk, pjaktisk... :knegg )

Så ble innom Shell og "Shell Advance Chain Ultra" som jeg ser endel anbefalte. Lyst fast fett (når det størkner) og ser ut til å være bra saker. Står også at det er rustløsende som stemte bra (testet på et par rustne utstikkere til sideveskene).

Renset først kjedet med lampeolje (lavaromatisk parafin) - men du og du for noe griseri :blae - jeg visste helt klart ikke hvor godt jeg hadde det med forrige MC med remdrift. Nei, neste MC skal helt klart ha kardang eller remdrift :janikk Kommer nok til å satse på ca 10 smøringer mellom hver rens (om jeg ikke kjører på sand/grus/gjørme da... :-k )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Svein2 »

Mulig det er selvfølgelig her men ett tips jeg fikk, var at kjedet skulle smøres/spayes fra innsiden og ut.
Viktigst å smøre innsiden av kjede. :-k

Brukeravatar
Kjelvis
Innlegg: 76
Registrert: 16 nov 2010, 11:20
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Kjelvis »

RuneMC skrev:Tenkte meg egentlig på Biltema igår for å kjøpe min første boks kjedespray til V-Strom'en, men det var plutselig over stengetid siden jeg kjørte litt først...(Fikk ihvertfall såpass innspill fra mekaniker når jeg hentet sykkelen at automatisk smøring stort sett er noe dr*t, mye bedre å spraye etter behov. Hva slags spray hadde ikke så mye å si...)
Deretter en tur til Thorshov Bilrekvisita (litt lenger åpningstid), men fant ikke noen av de anbefalte der. Kjøpte poleringsrull og Motul Wash&Wax for MC isteden (spray på og tørk av... type vask/voks i ett... pjaktisk, pjaktisk... :knegg )

Så ble innom Shell og "Shell Advance Chain Ultra" som jeg ser endel anbefalte. Lyst fast fett (når det størkner) og ser ut til å være bra saker. Står også at det er rustløsende som stemte bra (testet på et par rustne utstikkere til sideveskene).

Renset først kjedet med lampeolje (lavaromatisk parafin) - men du og du for noe griseri :blae - jeg visste helt klart ikke hvor godt jeg hadde det med forrige MC med remdrift. Nei, neste MC skal helt klart ha kardang eller remdrift :janikk Kommer nok til å satse på ca 10 smøringer mellom hver rens (om jeg ikke kjører på sand/grus/gjørme da... :-k )
Samma her. Neste MC blir garantert med kardang. Jeg er lei av smøring. Vet at en del mener at det ikke er noen big deal, men jeg synes det er et unødvendig pes når man har en så glimrende løsning som kardang. Men jeg kjører ikke R-sykkel og således ikke opptatt av at kardang medfører en tidels tregere aks...

hjc
Innlegg: 44
Registrert: 17 okt 2010, 21:26
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 S -02 mod.

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av hjc »

Jeg har Scottoiler på min Bandit. Det blir litt søl, men ikke verre enn at jeg fjerner det med en fille med bioavfetting når det har samlet seg nok på felg og plasten bak. Jeg har svarte felger, så det synes jo mindre enn om jeg hadde hatt en annen farge. Jeg slipper å tenke på når jeg smurte kjedet sist. Oljen er så pass tynn at den drar med seg støv og dritt bort fra kjedet. Sjekker av og til at det kommer riktig antall dråper olje pr. minutt. Har montert det slik at det kun er tuppen oljen kommer ut av som er synlig nede foran bakdrevet. Har sett montering hvor det ser ut som sykkelen kommer fra intensiven, med slange og braketter overalt. Scottoiler funker fint for meg. Skiftet kjede og drev før sesongen, så får jeg se om kjedet holder så mye lenger slik de lover.

Brukeravatar
Kris
Innlegg: 124
Registrert: 10 aug 2010, 12:42
Motorsykkelen din: Triumph Daytona 675
Sted: Vikersund

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Kris »

Selv bruker jeg vanlig lampolje fra biltema for og gjøre rent, så kjører jeg en bitte liten tur på 1-2 kilometer før jeg smører kjeden, bruker Valvoline White Synthetic Chain Lube og er meget førnøyd med den http://valvoline.no/produkter.aspx?path=3:31:310:13920" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar