Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
- Domino
- Innlegg: 1237
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800, 2006 Moto Guzzi Breva 750
- Bosted: Troms
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Kjedevask med tennvæske og kjedebørste tar vel i underkant av 10 min. Og jeg har Scottoiler, så det er bare å sjekke beholderen under setet jevnlig. Null stress.
- Bjerknez
- Innlegg: 24749
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Men kjedesmøringen tar jo enda kortere tid. 10 sekunder på en rasteplass så er kjedet smurt. Kjedevasken må man ta okke som, chainoiler/tutoro eler ei.Domino skrev: 26 jun 2024, 10:57 Kjedevask med tennvæske og kjedebørste tar vel i underkant av 10 min. Og jeg har Scottoiler, så det er bare å sjekke beholderen under setet jevnlig. Null stress.
Med kardang/belte derimot er man fritatt fra dette klineriet

- Domino
- Innlegg: 1237
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800, 2006 Moto Guzzi Breva 750
- Bosted: Troms
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Joda, men det er ikke en deal breaker for meg. Viktigere at jeg har en sykkel jeg trives med. Det er som om bilen har automat eller manuell kasse. For meg har det ingenting å si, jeg lever godt med begge deler. Det er viktigere at det er en bil som dekker mine behov til en vettig pris.
- Bjerknez
- Innlegg: 24749
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Neida, er ikke noe absolutt must for meg heller og bestemmer ikke sykkelvalget, men du verden så deilig det er når sykkelen du har ikke har noe kjede som skal smøres :)Domino skrev: 26 jun 2024, 11:04 Joda, men det er ikke en deal breaker for meg. Viktigere at jeg har en sykkel jeg trives med. Det er som om bilen har automat eller manuell kasse. For meg har det ingenting å si, jeg lever godt med begge deler. Det er viktigere at det er en bil som dekker mine behov til en vettig pris.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg har prøvd litt forskjellige typer smurning, men for å være helt ærlig så merker jeg ikke forskjell på typen.
Det må føres på og det må vaskes av felgen til slutt. Kjører nesten utelukkende på asfalt, så grus og dritt har ikke så stor betydning for meg.
Kanskje det er der en viss forskjell oppstår mellom de ulike midlene?
Kan vi holde oss til emnet i tråden @Bjerknez ? Tror jeg har forstått hvor du står nå.
Det må føres på og det må vaskes av felgen til slutt. Kjører nesten utelukkende på asfalt, så grus og dritt har ikke så stor betydning for meg.
Kanskje det er der en viss forskjell oppstår mellom de ulike midlene?
Kan vi holde oss til emnet i tråden @Bjerknez ? Tror jeg har forstått hvor du står nå.
Bjerknez skrev: 25 jun 2024, 13:58 Jeg har nesten glemt hvordan man smører kjede![]()
Noe som er meget behagelig skal jeg innrømme...
Men ved neste sykkelbytte må jeg vel kanskje starte med det igjen...
Bjerknez skrev: 26 jun 2024, 09:05 Uansett så merker jeg hvor deilig det er å slippe å tenke å det kjedet. Ikke voldsomt mye jobb, men allikevel deilig å slippe å tenke på det :)
Bjerknez skrev: 26 jun 2024, 10:59 Men kjedesmøringen tar jo enda kortere tid. 10 sekunder på en rasteplass så er kjedet smurt. Kjedevasken må man ta okke som, chainoiler/tutoro eler ei.
Med kardang/belte derimot er man fritatt fra dette klineriet![]()
Bjerknez skrev: 26 jun 2024, 11:11 Neida, er ikke noe absolutt must for meg heller og bestemmer ikke sykkelvalget, men du verden så deilig det er når sykkelen du har ikke har noe kjede som skal smøres :)
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg har enkelt vedlikehold av kjede, vasker med fille / kost og parafin. Smører med kjedespray (oljekanne hvis tom for spray), bruker klar spray. Dette gjøres etter hver tur og hver vask.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- Bjerknez
- Innlegg: 24749
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nå jeg hadde sykkel med kjede så vippet jeg den opp på depotstøtte satt den i 1. gir og sprayet med parafin mens kjedebørsten fikk jobbe. Kjedet ble reint på null komme niks.dypen skrev: 26 jun 2024, 14:05 Jeg har enkelt vedlikehold av kjede, vasker med fille / kost og parafin. Smører med kjedespray (oljekanne hvis tom for spray), bruker klar spray. Dette gjøres etter hver tur og hver vask.
Ja, jeg vet det finnes motstandere av den fremgangsmåten, men jeg synes det fungerer helt utmerket med rett teknikk og er ikke spesielt farlig. Ufarlig er det ikke, men man lever kun en gang

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
vasker aldri kjedet-bruker bare en mikrofiberfille med gearolje på -rens og smøring i ett.
Når man ikke bruker seig spray så blir det heller ikke seigt på felgen eller bygger seg rundt fremdrev.
Når man ikke bruker seig spray så blir det heller ikke seigt på felgen eller bygger seg rundt fremdrev.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Det skal jeg prøve @mekkern
Du har omtalt måten å rense smøre på før men det har gått i glemmeboka men nå må det testes 


dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- Bjerknez
- Innlegg: 24749
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Gearolje fungerer litt som en litt tykkere versjon av WD40 den da eller?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
likt løser likt-olje løser olje.
gearolje er viskositetsmessig ganske lik motorolje da den har annen skala.
men gearolje inneholder EP(ekstrem pressure)tilsetninger som er fine greier for kjede/drev.
Men kan godt bruke motorolje også-den lukter litt mindre , men smører da litt dårligere.
gearolje er viskositetsmessig ganske lik motorolje da den har annen skala.
men gearolje inneholder EP(ekstrem pressure)tilsetninger som er fine greier for kjede/drev.
Men kan godt bruke motorolje også-den lukter litt mindre , men smører da litt dårligere.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24749
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Høres logisk ut.mekkern skrev: 26 jun 2024, 18:01 likt løser likt-olje løser olje.
gearolje er viskositetsmessig ganske lik motorolje da den har annen skala.
men gearolje inneholder EP(ekstrem pressure)tilsetninger som er fine greier for kjede/drev.
Men kan godt bruke motorolje også-den lukter litt mindre , men smører da litt dårligere.

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg advarer på det sterkeste om Bjerknezmetoden! IKKE prøv dette på nyere sykler!Bjerknez skrev: 26 jun 2024, 14:08
Nå jeg hadde sykkel med kjede så vippet jeg den opp på depotstøtte satt den i 1. gir og sprayet med parafin mens kjedebørsten fikk jobbe. Kjedet ble reint på null komme niks.
Ja, jeg vet det finnes motstandere av den fremgangsmåten, men jeg synes det fungerer helt utmerket med rett teknikk og er ikke spesielt farlig. Ufarlig er det ikke, men man lever kun en gang![]()
Fra Euro 4 ble implementert i 2016 ble ABS bremser et krav på alle nye motorsykler i hele Schengenområdet. Benyttes Bjerknezmetoden på en hvilken som helst motorsykkel med ABS bremser, vil motorsykkelen tro at ABS-sensor på forhjulet er defekt fordi den ikke får signal fra den mens bakhjulet kjører. Det vil da genereres en feilkode på ABS systemet. Tidligere var det en enkel kvikkfix på dette, for eksempel å resette det hele med å koble fra batteriet og koble til igjen. Noen sykler ville slette feilkoden selv straks sykkelen fikk riktige signaler fra sensoren. Fra Euro 5 kom noen år senere kom det et nytt krav. En del feilkoder måtte undersøkes og slettes av et verksted, altså ingen kvikkfix på for eksempel feilkoder på bremser. Tilkobling av nødvendig dataverktøy for avlesning og sletting av slike feilkoder ble nødvendig. Bare for å ha nevnt det, verksteder jobber ikke gratis.
Vi som kjenner Bjerknez tar ofte med en klype salt det han skriver, og han skriver mye. Slett ikke alt han skriver er velfundert og fornuftig, dette var i hvert fall ikke det! Så om noen i kveld har pådratt seg en feilkode på ABS systemet på grunn av hans råd om Bjerknezmetoden, så hør med han om han kan hjelpe til å betale verkstedregningen for å få slettet feilkoden
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
2019 indianFTR er ikke dette noe problem.
Ei heller KTM fra samme årstall.
Siste BMW som Bjerknez hadde var vel 2020 et eller annet?
så eksempelvis en T7 kan ikke kjøres på bakhjulet uten å måtte på verksted for å nulle feil??
eller stå fast å slurre i gjørma...
Ei heller KTM fra samme årstall.
Siste BMW som Bjerknez hadde var vel 2020 et eller annet?
så eksempelvis en T7 kan ikke kjøres på bakhjulet uten å måtte på verksted for å nulle feil??
eller stå fast å slurre i gjørma...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg skriver ikke at alle sykler er slik. Produsentene er flinke til å lage finurlige systemer for å unngå regelverket. På en T7 kan du ellers slå av hele ABS systemet om du vil. Men vi har slettet mange feilkoder de siste årene som skriver seg fra denne type kjedevedlikehold eller bakhjulskjøring.mekkern skrev: 26 jun 2024, 22:45 2019 indianFTR er ikke dette noe problem.
Ei heller KTM fra samme årstall.
Siste BMW som Bjerknez hadde var vel 2020 et eller annet?
så eksempelvis en T7 kan ikke kjøres på bakhjulet uten å måtte på verksted for å nulle feil??
eller stå fast å slurre i gjørma...
- Bjerknez
- Innlegg: 24749
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Man skal ta ALT man leser i forum og på nett ellers med en klype salt. Jeg er ikke her for å kun poste vel dokumenterte og juridisk korrekte metoder og leve på samt utføre MC reparasjoner og andre ting på. Jeg skriver hvordan JEG gjør eller har gjort ting og hvordan det har fungert for MEG.kjellv skrev: 26 jun 2024, 22:36.Bjerknez skrev: 26 jun 2024, 14:08
Nå jeg hadde sykkel med kjede så vippet jeg den opp på depotstøtte satt den i 1. gir og sprayet med parafin mens kjedebørsten fikk jobbe. Kjedet ble reint på null komme niks.
Ja, jeg vet det finnes motstandere av den fremgangsmåten, men jeg synes det fungerer helt utmerket med rett teknikk og er ikke spesielt farlig. Ufarlig er det ikke, men man lever kun en gang![]()
Vi som kjenner Bjerknez tar ofte med en klype salt det han skriver, og han skriver mye. Slett ikke alt han skriver er velfundert og fornuftig, dette var i hvert fall ikke det! Så om noen i kveld har pådratt seg en feilkode på ABS systemet på grunn av hans råd om Bjerknezmetoden, så hør med han om han kan hjelpe til å betale verkstedregningen for å få slettet feilkoden
Dessuten var det ikke noe råd fra min side å gjøre det på den måten. Det kommer vel ganske tydelig frem av formuleringen i innkegget hvis man har evnen til å legge merke til det.
Det er sikkert korrekt som du sier vedrørende ABS problemet, men JEG har aldri opplevd det problemet på mine sykler. At andre kan få dette problemet vet jeg ingenting om.
På nett og i fora som dette må folk tenke selv og gå sine egne veier og bygge egne erfaringer. Skulle jeg fulgt alle rådene jeg fikk fikk fra andre så hadde jeg ikke kjørt motorsykkel i det hele tatt. Spesielt ikke hvis jeg skulle hørt på min mor og folk i min familie.
Men madammen derimot rådet meg til å gå egne veier og gjøre alvor av MC drømmen. Problemet med siste råd er at det har påbeløpt seg store kostnader og mer enn jeg først annså det skulle koste. Kanskje jeg skulle sende ho regningen for dette? Jeg ble også frarådet en gang av en dørvakt på byen og ta pirattaxi hjem fra byen da dem kunne robbe meg for penger. Det viste seg at vanlig taxi var dobbelt så dyrt. Kan jeg kreve merbeløpet jeg måtte ut med fra denne dørvakten?
Som voksne mennesker må vi tenke selv og ta alt vi leser med klype salt. Uavhengig om det er meg eller andre som skriver det. Selv høytstående politikere skal man ikke stole på. Men Norge går nå rundt okke som

- Domino
- Innlegg: 1237
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800, 2006 Moto Guzzi Breva 750
- Bosted: Troms
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg bruker ATF i Scottoileren med bra resultat. Gearolje ser jeg også at det er mange som bruker.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Grunnen til at jeg ikke gikk for "gravety feed" oljesmører (toturo/scottoiler ol.)er at jo varmere det blir jo lettere renner olja.Domino skrev: 27 jun 2024, 12:24 Jeg bruker ATF i Scottoileren med bra resultat. Gearolje ser jeg også at det er mange som bruker.
jeg gikk for et pumpesystem som gir lik mende uansett temp og oljetype og kan justeres med en "volumknapp" enkelt plassert.
Slik at hvis jeg vil kan jeg lett justere for "småkjøring" eller timesvis på motorvei i regn som trenger noe mer. har 2 slike sett som har fungert i over 10 år nå.

https://pdoiler.co.uk/
Hva som er "best" er nok en smakssak.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- FredrikE24
- Innlegg: 5111
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
«Endelig» en automatisk kjedesmører som tar hensyn til det. Det skal jeg huske på.
Ikke best på markedsføring tydeligvis.
Kjedesmøring bør gå etter volumstrøm(om man vil bruke det begrepet) og ikke «sig» i en slange med fall fra en beholder.
Ikke best på markedsføring tydeligvis.
Kjedesmøring bør gå etter volumstrøm(om man vil bruke det begrepet) og ikke «sig» i en slange med fall fra en beholder.
- Bjerknez
- Innlegg: 24749
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Enig. (tror jeg).FredrikE24 skrev: 27 jun 2024, 23:06 «Endelig» en automatisk kjedesmører som tar hensyn til det. Det skal jeg huske på.
Ikke best på markedsføring tydeligvis.
Kjedesmøring bør gå etter volumstrøm(om man vil bruke det begrepet) og ikke «sig» i en slange med fall fra en beholder.
Føles litt upresist og gammeldags med sistnevnte løsning. Uten at jeg sier at det ikke funker...
Må vel finnes mer proffe løsninger på dette? SOm tilleggsutstyr eller noe som tar hensyn til fart, kilometerstand, leser slitasje på drev ved hjelp av laser, samt føler slakk på kjede etc.?
jeg ser også bakdelen med dette, men dem fant jo opp dekktrykksesnorer, så da må det vel kunne finnes bedre løsning angående kjedesmøring også?
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Det skal testes ut. Etter hver tur eller sjeldnere?mekkern skrev: 26 jun 2024, 17:07 vasker aldri kjedet-bruker bare en mikrofiberfille med gearolje på -rens og smøring i ett.
Når man ikke bruker seig spray så blir det heller ikke seigt på felgen eller bygger seg rundt fremdrev.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ser ingen grunn til mer "sensorer" da jeg så langt kun har justert kjedet (2 omdreininger på justeringen) på ca50000km og drevene ser helt ok ut.men et 530kjede tåler jo mer enn de mest populære 520kjedene som er litt i underkant på 1000ccm-selv om det virker som 525kjedet på FTR1200`n har minimal strekk så langt _med PDolier.
justering finnes INGEN steder å gjemme noe på denne sykkelen-måtte laminere vognkort og smette det innenfor tankdekslet

justering finnes INGEN steder å gjemme noe på denne sykkelen-måtte laminere vognkort og smette det innenfor tankdekslet
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Varierer-men hvis det ser møkkete eller tørt ut så gnikker jeg over en runde.Men kjører glatt en helg uten å tenke på det hvis det er fint vær.Bruno skrev: 28 jun 2024, 10:56Det skal testes ut. Etter hver tur eller sjeldnere?mekkern skrev: 26 jun 2024, 17:07 vasker aldri kjedet-bruker bare en mikrofiberfille med gearolje på -rens og smøring i ett.
Når man ikke bruker seig spray så blir det heller ikke seigt på felgen eller bygger seg rundt fremdrev.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24749
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg regner med det er ett fett hvilken gearolje man bruker til dette? Det er vel i stor grad konsistensen som er det vesentlige her?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg bruker 75-90 GL5 syntetisk-jo mer det lukter av olja jo bedre (EP tilsatser)
Men spiller ingen rolle så lenge det er en EP tilsats.
En billigere variant et par bekjente bruker er "helmanuell" tar en liten turn på lokket en gang i mellom på langtur/ved fylling.ser ut som det også funker greit nok-men jeg liker litt mer kontroll(enn hva jeg husker på
)
https://www.ebay.com/itm/225490730452?m ... media=COPY


Men spiller ingen rolle så lenge det er en EP tilsats.
En billigere variant et par bekjente bruker er "helmanuell" tar en liten turn på lokket en gang i mellom på langtur/ved fylling.ser ut som det også funker greit nok-men jeg liker litt mer kontroll(enn hva jeg husker på

https://www.ebay.com/itm/225490730452?m ... media=COPY

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后