Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37828
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Interessant video, som er en smule "upolitisk korrekt", kan vi vel si, siden mekanikeren faktisk anbefaler å bytte kun framdrevet når dette er synlig mer slitt enn kjede og bakdrev.

Er i den situasjonen selv nå og teller på knappene om jeg skal våge meg ut på å bytte kun framdrevet nå før den første sommerturen til helga. Tror dog det ikke er noen krise om jeg tar en tur på to-tretusen km. med det drevet som sitter på.
Jobben ser rimelig enkel ut og mekanikeren i videoen viser også en lur løsning som gjør at ma ikke trenger noen medhjelper når mutteren til framdrevet skal løsnes.
På KTM'en tror jeg uansett dette ikke vil være store utfordringen siden momentet på mutteren er kun 10Nm mer en mutteren på bakhjulsakselen.
Det som derimot kan være utfordrende på KTM 1290 er den trange plassen mellom svingarm og drev. Svingarmen har et spor hvor drevet roterer og mange har rapportert om at de ikke får lirket drevet ut av dette sporet.
Men da jeg skrudde av dekselet for et par dager siden så det vitterlig ut til at drevtannhøyden/lengen er slik at drevet går klar, muligens i en het spesiell posisjon (to tenner i kl. 2 og 4 posisjon i forhold til den runde åpningen til framre svingarmbolt, om det gir noen mening).
I denne posisjonen ser det ut tila t drevet lett ( :-k ...) kan lirkes løs.

For øvrig har jeg time for bytting av hele drivlinja i begynneslen av august.
Kunne tenke meg å bytte framdrev fordi jeg har et ekstra til overs.

Jeg får se hva jeg gjør... Kjenner en økende lyst til å bli mer kjent med sykkelen på denne måten også. Men feiger dessverre ut for ofte... :ills :redface .

Her er uansett den informative videoen, som i hvert ga meg mer ny nyttig kunnskap. Så får vi altså se om den omsettes i praksis... :redface :

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kaiu »

AJ skrev: 21 jun 2020, 19:20
Det som derimot kan være utfordrende på KTM 1290 er den trange plassen mellom svingarm og drev. Svingarmen har et spor hvor drevet roterer og mange har rapportert om at de ikke får lirket drevet ut av dette sporet.
Men da jeg skrudde av dekselet for et par dager siden så det vitterlig ut til at drevtannhøyden/lengen er slik at drevet går klar, muligens i en het spesiell posisjon (to tenner i kl. 2 og 4 posisjon i forhold til den runde åpningen til framre svingarmbolt, om det gir noen mening).
I denne posisjonen ser det ut tila t drevet lett ( :-k ...) kan lirkes løs.
Byttet nå nylig selv og den sitter veldig trangt. Måtte hale og dra og lirke ganske mye for å få den ut, men gikk tilslutt :). Nesten mer styr med å få på plass clutch slave sylinder riktig med plastikk og pinner synes jeg :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37828
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

kaiu skrev: 21 jun 2020, 19:51
AJ skrev: 21 jun 2020, 19:20
Det som derimot kan være utfordrende på KTM 1290 er den trange plassen mellom svingarm og drev. Svingarmen har et spor hvor drevet roterer og mange har rapportert om at de ikke får lirket drevet ut av dette sporet.
Men da jeg skrudde av dekselet for et par dager siden så det vitterlig ut til at drevtannhøyden/lengen er slik at drevet går klar, muligens i en het spesiell posisjon (to tenner i kl. 2 og 4 posisjon i forhold til den runde åpningen til framre svingarmbolt, om det gir noen mening).
I denne posisjonen ser det ut tila t drevet lett ( :-k ...) kan lirkes løs.
Byttet nå nylig selv og den sitter veldig trangt. Måtte hale og dra og lirke ganske mye for å få den ut, men gikk tilslutt :). Nesten mer styr med å få på plass clutch slave sylinder riktig med plastikk og pinner synes jeg :-k
Apropos clutch slave: låste du clutchhendelen med strips eller annet? Har sett på YouTube at noen gjør dette...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kaiu »

AJ skrev: 21 jun 2020, 20:27
kaiu skrev: 21 jun 2020, 19:51
AJ skrev: 21 jun 2020, 19:20
Det som derimot kan være utfordrende på KTM 1290 er den trange plassen mellom svingarm og drev. Svingarmen har et spor hvor drevet roterer og mange har rapportert om at de ikke får lirket drevet ut av dette sporet.
Men da jeg skrudde av dekselet for et par dager siden så det vitterlig ut til at drevtannhøyden/lengen er slik at drevet går klar, muligens i en het spesiell posisjon (to tenner i kl. 2 og 4 posisjon i forhold til den runde åpningen til framre svingarmbolt, om det gir noen mening).
I denne posisjonen ser det ut tila t drevet lett ( :-k ...) kan lirkes løs.
Byttet nå nylig selv og den sitter veldig trangt. Måtte hale og dra og lirke ganske mye for å få den ut, men gikk tilslutt :). Nesten mer styr med å få på plass clutch slave sylinder riktig med plastikk og pinner synes jeg :-k
Apropos clutch slave: låste du clutchhendelen med strips eller annet? Har sett på YouTube at noen gjør dette...
Nei, bare tok den av. Sett i videoer at man bare ikke skal røre clutchhendel mens den er av. Så det gjorde jeg ikke :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37828
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

kaiu skrev: 21 jun 2020, 21:11
AJ skrev: 21 jun 2020, 20:27
Apropos clutch slave: låste du clutchhendelen med strips eller annet? Har sett på YouTube at noen gjør dette...
Nei, bare tok den av. Sett i videoer at man bare ikke skal røre clutchhendel mens den er av. Så det gjorde jeg ikke :)
Ok, da vet jeg enda mer. Takker :) !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37828
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Ja, da er man tilbake; igjen ganske redusert, merker jeg... :-)å .
Men håper på stor bedring de nærmeste dagene.

Uansett helsetilstand, det har vært en begivenhetsrik dag hvor man antakelig heller burde holdt sengen :confused .
Så store ord som "begivenhetsrik" må ses i lys av dette. Og jeg innser helt uproblematisk at det jeg synes er begivenhetsrik er omtrent som en bagatell å regne, og gjerne noe man gjøre nesten i blinde...
Men for meg var det en terskel jeg tråkket over i dag som jeg nærmest anså som uoverstigelig bare for noen dager siden.
Hadde nok ikke vært det for 20-30 år siden, men har kjent at jeg kvier meg mer mer for å gå løs på en jobb som jeg gjorde i dag.

Det er to ting som har bekymret meg de siste dagene med tanke på turen som jeg håper å kunne legge ut på til helgen.
1. Den plutselig oppståtte helsesituasjonen
2. Et framdrev på KTM'en, som viser mer slitasje enn jeg liker når jeg står foran en lengre tur.

Så hva gjør man når ingen verksteder har tid (eller lyst :-k ) til å ta jobben. Noen gidder heller ikke svare på mail, for øvrig...
Jo, da går man i tenkeboksen, finner fram verktøyet man sjeldnere og sjeldnere bruker, nemlig den mentale terskelhøvelen.
Også tenkte jeg, etter å ha lest meg opp, fått tips her på forumet og andre utenlandske forum i tillegg til et par veldig informative YouTube videoer, at "hvor vanskelig kan det være, egentlig :scratch " ?
Pippis "Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert" :knegg var også en god moralsk rettesnor.

Så dermed byttet jeg likesågodt framdrevet på KTM'en og brukte faktisk ikke mer enn en halvannen time på jobben!
En jobb som gikk overraskende greit. Ingenting gikk galt, annet enn at oljedysa til Tutoroslangen løsnet. Men akkurat den jobben med å feste den igjen var en ikke-utfordring, siden jeg har gjort det en del ganger tidligere.

Det jeg brukte mest tid på var faktisk å få på plass bakhjulet igjen :O !
Det enkleste, av alle ting :O :scratch , var å ta av det gamle drevet og få det nye på plass! Ingen problemer i det hele tatt.
Mutteren til drevet ,løsnet også overraskende lett.
Heller ingen problemer med liten metallpinne og plastpakning på clutch slaven.

Jeg ble så perpleks under arbeidsoperasjonen at jeg kom i skade for å komme med et par gledesrop... :redface .

Så det jeg kan si etter denne, for mange en enkel arbeidsoperasjon, nå også framstår som ufarlig for en amatør som det jeg er.
Med dagens erfaring er jeg rimelig trygg på at jeg også kan gyve løs på bytte av hele drivlinja.
En fantastisk opplevelse, rett og slett :twothumbs: .
Og jeg er blitt enda mer venn med sykkelen, som altså viser seg langt mer servicevennlig på akkurat dette enn jeg hadde fryktet og i enkelte marerittaktige øyeblikk hadde sett for meg.

Litt mer mekanisk støy er det blitt i drivlinja, men det blir borte neste gang jeg bytter Ognibene støydempet drev.
Bakdrev og kjede er fortsatt i god stand kilometerene tatt i betraktning, ikke særlig slitt sideveis eller i lengden og kan fort gå 10-15K km. til, kanskje mer.

Testkjøring etter jobbutførelsen ga en ekstra god kjøreopplevelse i dag... :D
En fantastisk motorsykkel, mektig mekanisk magi :twothumbs: !

Og stolt som jeg er, fortjent eller ufortjent i forhold "bragden", tok jeg en serie bilder som følger her:
Tingmanikkekan2020 1.JPG
Tingmanikkekan2020 2.JPG
Tingmanikkekan2020 3.JPG
Tingmanikkekan2020 4.JPG
Tingmanikkekan2020 5.JPG
Tingmanikkekan2020 6.JPG
Tingmanikkekan2020 7.JPG
Tingmanikkekan2020 8.JPG
Tingmanikkekan2020 9.JPG
Tingmanikkekan2020 10.JPG
Tingmanikkekan2020 11.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av niko »

Tøft! "Den mentale terskelhøvelen" er ofte det vanskeligste verktøyet å finne. Ser ut som det var greit å skifte drev før tur også. Håper hodet er bedre også, og så blir det spennende å følge flomvarslene. Mye kan skje i løpet av uka.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37828
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

niko skrev: 22 jun 2020, 20:14 Håper hodet er bedre også, og så blir det spennende å følge flomvarslene. Mye kan skje i løpet av uka.
Satser på at plagene slipper taket, ja.
Akkurat nå kjennes det verre ut enn noen gang... Forhåpentligvis fordi allergimedisinen begynner å virke... :confused
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6963
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Vasket du innenfor dekslet over drevet, eller var det så rent fra før ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37828
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 22 jun 2020, 21:44 Vasket du innenfor dekslet over drevet, eller var det så rent fra før ?
Gjorde rent for noen dager siden da jeg sjekket hvor trangt drevet satt.
Pleier å gjøre reint her jevnlig.
Kun to skruer og lett å ta av dekslet :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1036
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Jeg har byttet til meg en sykkel som har stått i fem år. Er dette i seg selv grunn nok til å bytte kjede? Kan o-ringene tørke ut over tid? Bortsett fra litt overflaterust ser kjede og drev greie ut.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37828
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Domino skrev: 16 jul 2020, 22:27 Jeg har byttet til meg en sykkel som har stått i fem år. Er dette i seg selv grunn nok til å bytte kjede? Kan o-ringene tørke ut over tid? Bortsett fra litt overflaterust ser kjede og drev greie ut.
Alder behøver nødvendigvis ikke bety allvderdens .
Men det er nok gansker sikkert at O/X-ringene i kjeddet har blitt vel tørre i løpet av fem år inaktivitet. Snurr kjedet for hånd og sjekk om alle er på plass om du kan se evt. sprekker i disse.
Ser alt bra ut så er neste skritt å smøre disse med litt olje, gjerne vanlig motorolje, for deretter å gi kjede og bakhjul noen spinningrunder for å sjekke kjedelyden.
Ja, nettopp. Kjedelyden. Et godt oljet kjede låter langt bedre enn et som er knusktørt .Hører du ingen ulyder annen et en behagelig mekanisk kjede- og drev rullelyd så er det bare å kjøre.

Nå er det også flere ting som bør sjekkes, men gjør dette først og meld tilbake her i tråden :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1036
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Kjedet er smurt (av forrige eier), og alle leddene ser ut til å ha god bevegelighet. Tenkte å smøre det med Fluid Film A, men forhandleren er utsolgt. Men motorolje har man alltids stående. Skal prøve å inspisere o-ringene i morgen, når besøket i barndomsheimen er avsluttet.

Uansett tenker jeg å få byttet bakhjulslagrene til høsten (jeg jobber på vgs som har mekaniske fag) og da kan man jo investere i kjede og muligens begge drev samtidig. Men drevene ser greie ut slitasjemessig, ingenting å si på tannstillingen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37828
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Domino skrev: 16 jul 2020, 22:47 Tenkte å smøre det med Fluid Film A, men forhandleren er utsolgt. gen.
Fluid Film er gode saker :thumleft .
Har brukt dette selv etter vask av kjede og drev.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1036
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Ja, jeg har faktisk lest gjennom hele denne tråden. Så DET har jeg iallfall fått med meg!

Svar