Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

@ZZR-Erling:
Ingen erfaring å dele når det det gjelder dette kjedet fra de 14 andre kjededrevne syklene du har hatt, altså... ;-)

Andre?
Kanskje ikke siden ThreeD er ganske nytt... :-k ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev:@ZZR-Erling:
Ingen erfaring å dele når det det gjelder dette kjedet fra de 14 andre kjededrevne syklene du har hatt, altså... ;-)

Andre?
Kanskje ikke siden ThreeD er ganske nytt... :-k ?
Joda, dersom det er EK-kjede, er det bra greier. EK var orgialmontert på ZZR1400.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Afam leverer også 3d kjeder. Design og lav vekt er de viktigste forskjellene, i følge importør.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

For de som synes vitenskapelige artikler er artige; her en om kjedesmøring:

http://eprints.whiterose.ac.uk/4869/1/leepm7.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Leste det meste av artikkelen, interessante resultater.
Litt underlig at dryppsmøring gir minst strekking, men større slitasje på drevene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Ny kjedesmører jeg ikke har lest noe info om før i dag.
Produsert i Slovenia, kan det virke som. Samme land som lager Gorenje kjøkkenutstyr og Acrapovic og Wings eksos :).
Må vel være bra saker da, tenker jeg :thumleft .

Edit:
Ikke Slovenia, men Slovakia, så jeg nettopp på kontaktinfosiden deres...

Cobrra smøreren ser ut til å være laget av solide materialer. Ser bra ut gjør det også.

Mer å lese her:

http://www.cobrra.sk/en/nemo-2-device-l ... uad-chains

[video]https://www.youtube.com/watch?v=4U_T_YYthvc[/video]

Eneste jeg ble litt usikker på er om den er semi- eller helautomatisk... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Ut ifra delelista ser den veldig enkel ut, en beholder med ett justerbart luftinnslipp som man må huske på å stenge ved parkering.
Filmen tyder på samme sak.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Og her en anmeldelse av COBRRA smøreren:

http://www.webbikeworld.com/t2/cobrra-n ... review.htm
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av SverreOlsen »

Kjøpte biltema sin kjedespray( eg brukte alltid wd 40 før) det la seg jo ett sjukt klisset lag over kjedet?-..- er dette normalen eller får en barre vaske av igjen?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

SverreOlsen skrev:Kjøpte biltema sin kjedespray( eg brukte alltid wd 40 før) det la seg jo ett sjukt klisset lag over kjedet?-..- er dette normalen eller får en barre vaske av igjen?
En god kjedespray skal, slik jeg vurderer det, legge et litt klissete lag smøring på kjedet. Et ikke altfor tykt lag som hefter godt. Dette vil gi god smøring over en passe lang tid/kjørestrekning til bl.a. 0 eller X ringene i kjedeleddene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av SverreOlsen »

Da gjør den vell jobben sin da :crazy:
Normalt sett når eg brukte wd 40 ble det smørt opp hver 100-200 km c. Noelunde etter hver tur, og dreva var fine dem de 12 k km eg kjørte på de :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Monterte Tutoro automatic chainoiler på KTM'en etter noen få tusen kjørte km. og tror bestemt at dette ha hjulpet mye på levetiden til kjede og drev etter snaue 22K etter første sesong med nye sykkel.-
Satser på i hvert én sesong til med originalt kjede og drev :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Rense kjede

Legg inn av Salaren »

Fordi kjedet på min Kawasaki 750 LTD var for langt så åpnet jeg låsen og tok kjedet av for å kappe av 2 løkker. Jeg tok likegodt av hele bakhjulet slik at jeg kunne få rengjort og fjernet tykk olje/grease på bakgaffel, drev og felg såvel og brukte da ei fille dyppet i grillveske som jo er som parafin og regne. Det ble rent og fint etter litt gniing og bytting av filler.
Men så var det kjedet da. Jeg ser dette er et o-ringskjede som er rimeligt seigt og lurer nå på om jeg bare skal legge hele kjedet i en boks og fylle på med grillvæske slik at kjedet kan ligge der over natten slik at skitten kan få løst seg opp eller vil denne behandlingen være skadelig med tanke på at grillvæske vil trenge inn i kjedet og fjerne smøringen der. Tenkte uansett og smøre opp etterpå med kjedesprayen til Biltema som jeg ellers med godt resultat bruker på mine andre MC'er.

Jeg har ellers på svært trege, korroderte og dårlig vedlikeholdte kjeder til annleggsredskaper o. lign tatt disse av og faktisk kokt dem i motorolje en halv times tid, regner med temperaturen sikkert da er rundtom ettpar hundre grader og etter slike behandlinger blir kjedene skikkelig rene og fine men regner med en slik behandling kan være skadelig for O-ringene på et MC kjede, eller..?

Hva tror dere.
Sist redigert av AJ den 09 feb 2016, 22:52, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Flyttet denne til Sprocket science tråden. Passer bra her.
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

Legg heller kjedet i diesel. Renser like bra, er billigere og skader ikke o-ringene.

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

Parafin, men maks 20min skal det være ekspokert.
Dette er ifølge Service Manual ZZR1400
Det betyr at ved lengre eksponering foreligger det en fare for uttørring og sprekkdannelser i O ringene.

Svar