Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Rich
Innlegg: 14
Registrert: 10 okt 2015, 11:53
Motorsykkelen din: KTM 1190

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Rich »

AJ skrev:
Her et bilde av dyseplasseringen:

Bilde
Den Tutoro smøreren tenker jeg å se nærmere på.
Hva har du tvinnet rundt plastdysen? Hvordan virker den?
Det er samme kjede og svingarm på min KTM som din ser jeg.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Heisan Rich,

og velkommen hit til MCsiden.no :vs .

1190'en og 1290 SA har samme svingarm i hvert fall. Antakelig er kjedet det samme også.
Det jeg har tvinnet rundt oljedysa er en slags ståltråd jeg fant her hjemme. Ganske stiv og litt vanskelig å tvinne rundt dysa. Men det gikk greit. Deretter var det bare å bende den til slik at den fikk den vinkelen jeg fant best mot kjedet. Ikke for tett inntil siden kjedet jo beveger seg litt opp ned under ulike forhold, og ikke for langt fra drevet.
Slik dysa er plassert drypper olja ned på ytterste overgangen mellom rulle og leddplate. Ser ut til at dette gir god smøring på rullene og mot O/X-ringene. Justeringsrattetpå oljereservoaret er stilt inn på ca. 3/4 åpning.

Når det gjelder metalltvinningen på dysa kan man også bruke litt av aluminiumstråden på Helix-slangen som følger med om du kjøper Auto De Luxe kit'et.
For øvrig veldig enkelt og greit å montere på KTM, denne smøreren :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Rich
Innlegg: 14
Registrert: 10 okt 2015, 11:53
Motorsykkelen din: KTM 1190

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Rich »

Takk for svar og velkomst :).
Det ser ut som en god løsning. Jeg undersøker litt mer og ser hva jeg gjør.
Det ser ut som du ikke har festet oljeslange med strips rundt svingarmen? Ligger den løst på baksiden?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Nope.
Slangen er festet med slangeklips med en limflate som sitter godt mot den plane baksiden av svingarmen. Reingjør godt før klipset festes og det sitter som skrudd fast :-) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Rich
Innlegg: 14
Registrert: 10 okt 2015, 11:53
Motorsykkelen din: KTM 1190

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Rich »

Oki!
Takk.

Dinob
Innlegg: 32
Registrert: 31 mai 2015, 13:40
Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
Sted: Sarpsborg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Dinob »

Slenger inn ett spm ang kjde.

I går skulle jeg vinterlagre sykkelen, vasket den og rengjorde kjedet osv. I det jeg gjorde det så jeg at kjede har 2-3cm bevegelse noen steder mens andre steder står det bom fast, det er så stramt at jeg knapt kan bevege noe på det.

Er dette tegn på at jeg bør bytte til neste sesong eller kan det være noe annet?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Dinob skrev:Slenger inn ett spm ang kjde.

I går skulle jeg vinterlagre sykkelen, vasket den og rengjorde kjedet osv. I det jeg gjorde det så jeg at kjede har 2-3cm bevegelse noen steder mens andre steder står det bom fast, det er så stramt at jeg knapt kan bevege noe på det.

Er dette tegn på at jeg bør bytte til neste sesong eller kan det være noe annet?
Da tyder mye på at du har noen stramme ledd. Dvs. kjedeledd som ikke har den bevegelsen de trenger for å fungere optimalt.
Kan tyde på at kjedet er såpass slitt at det bør byttes.

Likevel er det verd å prøve å smøre hvert enkelt ledd der O-ringene sitter med girolje (bruke en liten oljekanne) og se om dette hjelper.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Dinob
Innlegg: 32
Registrert: 31 mai 2015, 13:40
Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
Sted: Sarpsborg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Dinob »

Det er jo helt klart verdt forsøket før man innvesterer i nytt. Takk for tipset :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Dinob skrev:Det er jo helt klart verdt forsøket før man innvesterer i nytt. Takk for tipset :-)
Snurrer du hjulet mens sykkelen (selvfølgelig... :P :p ) står på depot eller midtstøtte vil du gjerne kunne se de stive leddene som ikke legger seg helt nedpå mot svingarmen, som de andre.
Smør disse og trykk de ned mot svingarmen, gjerne flere ganger etter flere snurringer, for å se om dette hjelper.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Dinob
Innlegg: 32
Registrert: 31 mai 2015, 13:40
Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
Sted: Sarpsborg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Dinob »

Da prøver jeg det.
Er nemlig på samme sted det blir stramt hver gang, så da kan det jo være løsningen som du sier :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Dinob skrev:Da prøver jeg det.
Er nemlig på samme sted det blir stramt hver gang, så da kan det jo være løsningen som du sier :thumleft
Verd et forsøk :-) .
Lykke til :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Har du sett denne?
Fartsvinden lager overtrykk i oljeresvoaret, mer fart gir mere smøring.
Om det fungerer? Tja, ihvertfall i prinsippet

https://www.motobriiz.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Har du sett denne?
Fartsvinden lager overtrykk i oljeresvoaret, mer fart gir mere smøring.
Om det fungerer? Tja, ihvertfall i prinsippet

https://www.motobriiz.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror nok dette fungerer som beskrevet, ja.
Men jeg synes systemet er litt for omstendelig. Også liker jeg ikke denne 'chain applicator" løsningen. Å måtte ta av kjedeslideren for å kutte plass til oljepåførings"svampen" fristet ike akkurat til å gå for dette systemet:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=4RndGA1pFY4[/video]

Kan dog hende Motobriiz gir en jevnere og mer forutsigbar oljelevering enn det systemet jeg har i dag.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Noen her som har erfaring med ThreeD kjeder (fra japanske EK, tror jeg...?)?

Bilde

Ser veldig bra ut og litt annerledes utformede kjedeplater og kanskje mer effektivt og slitesterkt enn andre kjeder?

http://www.threed-chains.com/html/techn ... 520gp.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bra specs, ser det ut som.

Har ikke behov for bytte på KTM'en enda, men kanskje jeg bytter likevel i løpet av neste sesong...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

Løsningen
Bilde

Svar