Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Nomade skrev: 09 sep 2021, 10:45 Det nye kjedet til BMW, "M Endurance" var visst ikke vedlikeholdsfritt allikevel....

https://www.revzilla.com/common-tread/b ... o-the-test
Tørt metall mot metall går ikke bra.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av FredrikE24 »

Nå skal man faktisk minst smøre disse M Endurance-kjedene ved hver sørvis. Er jo ikke vedlikeholdsfritt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Sjekket kjede og drev på 1290'en i dag. 18000 km. kjørt siden drivlinjebyttet i august i fjor:
18K 2.JPG
18K 3.JPG
18K 1.JPG
Ser bra ut :prf .
Oljes hele tiden under kjøring.
Regner med at denne drivlinja holder minst 20000 km. til.
Ognibene framdrev med dempergummi, JT bakdrev og CZ kjede.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

En interessant detalj jeg ikke visste om på nye KTM 1290 SA:
KTM chain Tension.JPG
https://www.youtube.com/watch?v=oS9Tag92RaU

Andre kjedederevne sykler med noe lignende?
Og som evt. har erfaring med hvor pålitelig denne "haifinne"målingen av kjedeslakken er?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Nei, slikt tull driver jeg ikke med (lenger) :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 27 mar 2022, 17:25 Nei, slikt tull driver jeg ikke med (lenger) :knegg
Nå var ikke innlegget jeg skrev en invitasjon til morsomme og smått usaklige kommentarerer...
Fint at du er aktiv på forumet, Bjerknez, men det er nok enkelte tråder du ikke behøver å komme med kommentarer som ikke er særlig relevante.
Ment som et velmenende råd :vs .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 27 mar 2022, 17:31
Bjerknez skrev: 27 mar 2022, 17:25 Nei, slikt tull driver jeg ikke med (lenger) :knegg
Nå var ikke innlegget jeg skrev en invitasjon til morsomme og smått usaklige kommentarerer...
Fint at du er aktiv på forumet, Bjerknez, men det er nok enkelte tråder du ikke behøver å komme med kommentarer som ikke er særlig relevante.
Ment som et velmenende råd :vs .
Ikke mindre relevante enn termos anbefalingen din som ikke sto til noen av mine kritterier i termos tråden. :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 27 mar 2022, 17:39
AJ skrev: 27 mar 2022, 17:31
Bjerknez skrev: 27 mar 2022, 17:25 Nei, slikt tull driver jeg ikke med (lenger) :knegg
Nå var ikke innlegget jeg skrev en invitasjon til morsomme og smått usaklige kommentarerer...
Fint at du er aktiv på forumet, Bjerknez, men det er nok enkelte tråder du ikke behøver å komme med kommentarer som ikke er særlig relevante.
Ment som et velmenende råd :vs .
Ikke mindre relevante enn termos anbefalingen din som ikke sto til noen av mine kritterier i termos tråden. :knegg
Denne var heller ikke særlig relevant.
Kom gjerne med innlegg i tråden, men skriv da noe som har relevans til temaet og gjerne i forhold til nyeste innlegg med, for meg i hvert fall, ny informasjon når det gjelder kjedejustering.
Kommentarer som at slikt tull driver du ikke med lenger og trekker inn andre tråder, som ikke har noe med denne tråden å gjøre, blir bare kleint.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Okay...

Helt ærlig så savner jeg kjedesmøring og dette vedlikeholdet litt til tider. For meg er kjedesmøring og rens av kjede etc. ren terapi. Når det er sagt så må jeg jo inrømme at det også er deilig å slippe dette. Men tiden jeg brukte på kjedesmøring brukes isteden på og vaske bakfelgen, for bak der er det ganske trangt.

Så for meg er det ikke avgjørende om det er kjede eller ikke på syklene. Men gud så gøy det er å se andre "slite" seg gjennom snarveier vedrørende kjedesmøring og vedlikehold av drev etc.

Dette var langversjonen av innlegget mitt lenger opp som ikke ble så godt mottatt og som forøvrig på ingen måte var ment for å lage kvalme.

Jeg har en formening om at veldig mange ser dette med kjedesmøring etc. som mer slitsomt enn det jeg oppfatter det som, og derfor valgte jeg å gi fra meg et lite stikk i siden med glimt i øyet. :)

Men når alt kommer til alt, så må jo alle gjøre det dem trives best med selv. Uansett bra at du AJ at dette tutoro systemet fungerer bra for deg. Da kan jeg ikke se for meg annet enn at det også må fungere minst like bra for andre. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 27 mar 2022, 19:25 Men når alt kommer til alt, så må jo alle gjøre det dem trives best med selv. Uansett bra at du AJ at dette tutoro systemet fungerer bra for deg. Da kan jeg ikke se for meg annet enn at det også må fungere minst like bra for andre. :)
Jeg bruker minimalt med tid på kjedevedlikehold. Tutorosmøreren gjør det meste av den jobben.
Også under fjorårets regnfulle forum-tour til Saltstraumen. Ingen forskjell på meg med kjededrevet sykkel og de (få...) med kardangdrevne sykler.
Så med automatisk kjedesmører, som den jeg har, er det ingen vedlikeholdsutfordringer, for å si det slik, med kjededrift på lengre turer i forhold til de med reim eller kardangdrift. Man trenger kun å passe på at det er nok olje i beholderen... ;)

Men det var ikke akkurat dette jeg tenkte på med når jeg skrev dette innlegget - viewtopic.php?p=410972#p410972.
Det jeg tenkte mer på her er de som kanskje har noen utfordringer med å justere kjedeslakken korrekt når det er tid for dette, noe som ikke nødvendigvis skjer veldig ofte.

Så... har noen erfaring med samme løsning og kan opplyse om denne løsningen gjør kjedeslakkjusteringen lettere? Og er målemetoden pålitelig? Justeringen kan nemlig være litt utfordrende på en del sykler.
Er nysgjerrig fordi jeg aldri før har sett en slik løsning som den KTM har på nye 1290 SA.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Jeg ser det diskuteres kjedesmøring i en annen tråd her. Jeg har kjøpt denne på THansen:
IMG_20220423_221413.jpg
På boksen står det "Ceramic chain wax. Non-fling formula". Jeg ser fram til å prøve den og skal selvsagt rapportere erfaringer når den tid kommer. Jeg har kjøpt motorolje fra samme merke. Har noen andre erfaringer med denne kjedesprayen?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Den fungerer helt greit.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Godt automatisk smurt :prf .
Sånn ser bakdrevet ut etter kveldens tur langs Randsfjorden.

En annen fin ting med automatisk kjedesmøring er at drivlinjelyden dempes betraktelig. Ikke at kjedegangen lager noen plagsom lyd i utgangspunktet, men et godt oljesmurt kjede gjør at drivlinja knapt lager noen lyd i det hele tatt, bare en lav smøremyk rullelyd... :crazy:
clapr22.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

OttoL
Innlegg: 36
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight. BMW R1250RS

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av OttoL »

Noen tanker om kjede smøring og vedlikehold.

Som di fleste her inne vet, er O-ring\X-ring en pakning tenkt og stenge noe inne\ute. (eks er oljefilteret).
I mc kjedes sammenheng er vel O-ring\X-ring i utgangspunktet tenkt å stenge skitt og støv ute fra friksjons området og for å unngå forurensning av fabrikk greaset område. (se gult området på mekkern sin tegning).

Med det i tankene , kan jeg ikke se at om men drypper litt olje på kjede under fart eller sprayer på litt kjede spray får dette til og trenge inn i friksjons området i noe vesentlig grad pga O-ring\X-ring tettingen. :-k :-k

Vedlikehold av kjede er etter min oppfatning først og fremst for å holde O-ring\X-ring fersk \myk og ren for å unngå slitasjeskade på den slik at O-ring\X-ring ikke begynner og lekke eller ryker, neste er og beholde en ren\rustfri overflate.

Dårlig vedlikehold\smøring får O-ring\X-ring til å tørke inn og ryke med følgene av at fabrikk greaset området blir forurenset av skitt og møkk og friksjons skader oppstår med fare for kjede brudd.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

OttoL skrev: 07 mai 2022, 10:24 Vedlikehold av kjede er etter min oppfatning først og fremst for å holde O-ring\X-ring fersk \myk og ren for å unngå slitasjeskade på den slik at O-ring\X-ring ikke begynner og lekke eller ryker, neste er og beholde en ren\rustfri overflate.

Dårlig vedlikehold\smøring får O-ring\X-ring til å tørke inn og ryke med følgene av at fabrikk greaset området blir forurenset av skitt og møkk og friksjons skader oppstår med fare for kjede brudd.
Helt enig i at noe av det viktigste med vedlikehold og ikke minst smøring av kjedet, er å holde O/X-ringene myke og smidige slik at de ikke sprekker og holder på tettingen. Og ikke minst hindrer inntrengning av vann og skitt.
Derfor mener jeg at kontinuerlig smøring under kjøring er det mest fornuftige.
Jeg mener også det er lurt med kontinuerlig smøring på kjede og drev, som jo er metall mot metall under krevende forhold.
Selv om moderne kjeder har ruller i leddene, som minsker metall mot metall belastningen en del, tror i hvert fall jeg at god smøring mens man kjører fortsatt er en god ting.
Men alle er ikke enig i dette. Og det er greit nok, det.
Så er det de som mener at den viktigste grunnen til å spraye/smøre kjedet er for å hindre rust :eh ...
Dvs. overflaterust på kjedeleddene.
For egen del er dette den minst viktige grunnen til å smøre kjedet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar