Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

MissNoble skrev:Mulig dette er nevnt tidligere, og jeg har forstått at det varierer endel, men noen som vet hva som er "normal" intervall på stramming av kjedet? Mitt må strammes på nytt nå, og det er ca 1500km siden sist gang.
Skulle egentlig på tur idag, men som det gjerne er med newbies, sykkelen står fortsatt i garasjen mens jeg må på biltema og kjøpe momentnøkkel...
Kjedet er nemlig ca 2 mm fra å legge seg nedpå midtstøtta mi, og det synes jeg virker som for dårlig margin...
Er ingen fast intervaller for kjedejustering som ved bla. olje- og filterbytte.
Kjørestilen og vedlikeholdet (smøring av kjedet) har mye å si på kjedeslitasjen. Alder og kjørelengde har også mye å si. Jo lengre kjedet har gått, jo mer og fortere slites det. Eller "strekkes" som noen gjerne liker å si. Bare det at kjedet kjeder ikke strekkes. De slites... Det gjør også drevene foran og bak og bidrar dermed med sitt til at kjedeslakken økes.

Når kjedet på sykkelen din er så nær midtstøtta som du beskriver, så høres dette unektelig ut som at kjedet trengs å strammes.
Hva slakken skal være på en Honda CBF 600, 1997, vet jeg ikke, men tipper at slakken maksimalt skal 3,5, cm, kanskje 3.
Målt ved å presse nedre kjedegang ned (mot midtstøtten) slik at øvre kjedegang er stram, for deretter å skyve det opp tild et ikke går lenger under svingarmen. Plasserer du en tommestokk på bakken vinkelrett på kjedet så kan du fint avlese kjedeslakken og se hvor mange cm. den er.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

På crossern skal det være mellom 50 og 60 :-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Ikke helt riktig, AJ.
Kjedet strekkes også. Når du måler sltase på f eks kamkjede, måler man lengden over x antall ledd.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Ikke helt riktig, AJ.
Kjedet strekkes også. Når du måler sltase på f eks kamkjede, måler man lengden over x antall ledd.
Jeg mener fortsatt at kjedet ikke strekkes i den forstand at delene som kjedet er bygd opp av strekkes i lengden. Med det mener jeg at sideplatene som binder leddene sammen med pinner og ruller ikke øker lengden. Dvs. strekkes. Lengden på disse metallplatene tror jeg er rimelig konstant hele kjedets levetid.
"Strekkingen" skjer ved at det oppstår slitasje der leddpinnene er festet til sideplatene. Dette vil man fort se et stykke ut i kjedets levetid ved å ta kl. 15:00 testen på bakdrevet; dra kjedeledd bakover for å sjekke pinneslitasjen i leddet.

At kjedet når slitasjemaksimalen ved måling mellom x antall ledd og at denne avstanden kan variere flere steder på kjedet, er helt naturlig etter hvert som det oppstår slik slitasje. Så tydelig dette på kjedet jeg byttet tidligere i sommer.

Men jeg skal likevel holde døra opp, som det heter, for dette med "strekking".
Kunne vært interessant å vite om noen har gjort gode (vitenskaplige) undersøkelser på om materialet i et MC-kjede rent faktisk strekker seg.
Dvs. om sideplatene blir lengre etter en viss driftstid.
Som f.eks. at den avstanden jeg har merket med rød pil på bildeutsnittet nedenfor øker med f.eks. 0,1 til 0,5 mm, eller mer, etter en en viss tid og kjørelengde. Jeg tviler på om disse utvider/strekker seg.

Bilde

Avstanden mellom leddene, vist med grønn pil på bildet nedenfor, vil naturlig øke i det det er her slitasjen skjer. Skal heller ikke mye til på hvert ledd før maks.slitasjegrensen over x antall ledd er nådd.

Strekking eller slitasje; kjedet blir lengre okkesom og må justeres og etter hvert byttes uansett.
Korrekt kjedeslakk, som gjerne er slakkere enn mange tror, er med på å forlenge levetiden på såvel kjede som drev.
For stramt kjede fører gjerne også til vibrasjoner på mange sykler, som mange ikke finner ut av hva kommer av.
Samme med mangelfull smøring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av MGR1 »

Hvis sideplatene hadde blitt 'strukket' slik at lengden på dem økte, ville samtidig høyden ha blitt mindre. Dette skjer ikke. Altså er det slitasjen i leddene som gjør at lengden på kjedet øker. Mål høyden (med et digitalt skyvelære) på sideplatene på et nytt og et utslitt kjede (av samme merke og type); høyden er lik på begge. Lengden likeså :-).

For stramt kjede vil raskt ødelegge lageret på utgående aksling på girkassa, eller få lageret til å grave seg ned i lagerleiet i blokka. Hjullager bak kan også ødelegges.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

MGR1 skrev:Hvis sideplatene hadde blitt 'strukket' slik at lengden på dem økte, ville samtidig høyden ha blitt mindre. Dette skjer ikke. Altså er det slitasjen i leddene som gjør at lengden på kjedet øker. Mål høyden (med et digitalt skyvelære) på sideplatene på et nytt og et utslitt kjede (av samme merke og type); høyden er lik på begge. Lengden likeså :-).
enkelt kan det naturligvis gjøres. Noe jeg ikke tenkte på i farten... :redface

Du understreket poenget mitt med at delene i kjedet ikke strekkes i betydningen at de tøyes utover de opprinnelige produksjonsmålene.
"Strekkingen" er mao. slitasjen i leddene, at disse blir rommere etter hvert som tiden går. Rullene og pinnene slites vel også noe ned...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MissNoble
Innlegg: 68
Registrert: 05 jul 2016, 12:00
Motorsykkelen din: Honda CBF600na 2007

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av MissNoble »

AJ skrev:
MissNoble skrev:Mulig dette er nevnt tidligere, og jeg har forstått at det varierer endel, men noen som vet hva som er "normal" intervall på stramming av kjedet? Mitt må strammes på nytt nå, og det er ca 1500km siden sist gang.
Skulle egentlig på tur idag, men som det gjerne er med newbies, sykkelen står fortsatt i garasjen mens jeg må på biltema og kjøpe momentnøkkel...
Kjedet er nemlig ca 2 mm fra å legge seg nedpå midtstøtta mi, og det synes jeg virker som for dårlig margin...
Er ingen fast intervaller for kjedejustering som ved bla. olje- og filterbytte.
Kjørestilen og vedlikeholdet (smøring av kjedet) har mye å si på kjedeslitasjen. Alder og kjørelengde har også mye å si. Jo lengre kjedet har gått, jo mer og fortere slites det. Eller "strekkes" som noen gjerne liker å si. Bare det at kjedet kjeder ikke strekkes. De slites... Det gjør også drevene foran og bak og bidrar dermed med sitt til at kjedeslakken økes.

Når kjedet på sykkelen din er så nær midtstøtta som du beskriver, så høres dette unektelig ut som at kjedet trengs å strammes.
Hva slakken skal være på en Honda CBF 600, 1997, vet jeg ikke, men tipper at slakken maksimalt skal 3,5, cm, kanskje 3.
Målt ved å presse nedre kjedegang ned (mot midtstøtten) slik at øvre kjedegang er stram, for deretter å skyve det opp tild et ikke går lenger under svingarmen. Plasserer du en tommestokk på bakken vinkelrett på kjedet så kan du fint avlese kjedeslakken og se hvor mange cm. den er.
Takk!:) Kjedet er strammet nå, Honda CBF (min ihvert fall) skal ligge på mellom 2,5 og 3,5 cm. Fascinerende hvor mye det kan slite seg iløpet av en måned, mulig jeg må ha nytt kjede snart:/.
En annen ting som jeg merket nå er at det virker som at slakket er ujevnt, rundt en cm forskjell fra strammeste sted på kjedet til slakkeste. (Målt med tommestokk og øyemål ca på midten, og på samme sted selvfølgelig...)
Har prøvd å lese litt rundt og ser at noen på et annet forum beskriver samme symptom som punktstrekk, og sier at da kan hele kjedet bare kastes. Stemmer dette?
Vil nødig kjøre rundt med et kjede som er i ferd med å ryke...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

MissNoble skrev: Takk!:) Kjedet er strammet nå, Honda CBF (min ihvert fall) skal ligge på mellom 2,5 og 3,5 cm. Fascinerende hvor mye det kan slite seg iløpet av en måned, mulig jeg må ha nytt kjede snart:/.
En annen ting som jeg merket nå er at det virker som at slakket er ujevnt, rundt en cm forskjell fra strammeste sted på kjedet til slakkeste. (Målt med tommestokk og øyemål ca på midten, og på samme sted selvfølgelig...)
Har prøvd å lese litt rundt og ser at noen på et annet forum beskriver samme symptom som punktstrekk, og sier at da kan hele kjedet bare kastes. Stemmer dette?
Vil nødig kjøre rundt med et kjede som er i ferd med å ryke...
Først; vet du hvor langt kjedet har gått? Vet du dette vil det kunne gi en god pekepinn om det er på tide å bytte.
Hvor slitt kjedet er og hvor fort det slites kommer an på hvor langt det er kjørt. Et kjede som er på vei til å bli utslitt, slites fortere og mer på slutten av levetiden.
Det er spesielt en måte å sjekke dette på og som står i manualen. Nemlig å måla avstanden mellom x antall ledd og se se om lengden overgår den som står i manualen. Er lengden overskrevet er tiden inne for å bytte.

Såkalt punktstrekk, som i praksis er ujevn slitasje på kjedeleddene, er ikke uvanlig. Kan også forekomme forholdsvis tidlig i kjedets levetid.
Slik ujevn slitasje vil også gjøre sitt til at målingen av kjedeslakken vil variere.

Ut fra det du beskriver tyder mye på at kjedet på sykkelen din er modent for utskifting.
Sjekk også drevene, spesielt framdrevet. Hvis dette har begynte å "hooke" er også det er klart signal på bytte er nødvendig.
Med "hooke" mener jeg at avstanden mellom drevtennene er tydelig usymmetrisk. Dvs. at den ene siden av buen mellom tennene begynner å anta formen til en krok.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MissNoble
Innlegg: 68
Registrert: 05 jul 2016, 12:00
Motorsykkelen din: Honda CBF600na 2007

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av MissNoble »

Vet ikke hvor langt kjedet har gått, sykkelen har gått rundt 34000 km. Bakdrevet ser helt fint ut, og fikk ingen merknader på noen av drevene når sykkelen var til tilstandsrapport i midten av juni (da jeg kjøpte sykkelen). Jeg hadde sykkelen på verksted for å skifte bremserklosser og skiver i begynnelsen av juli, og da ble jo kjedet også strammet. Jeg målte aldri slakket da, men gjetter på at det var rundt 2,5 cm. Når jeg målte istad så virket det som at slakket hadde økt til 4,5-5 cm, og det er jo altfor mye. Synes det er litt rart at det har slitt seg så mye så fort, har vel kjørt ca 1500km siden verkstedet tenker jeg, kanskje litt mer. På målingen av kjedet på sykkelen har jeg fortsatt litt å gå på. Virker som jeg må la sykkelen stå til jeg har funnet ut av dette?!:(. Eller kan jeg kjøre ut sesongen? Og hva kommer punktstrekk av?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Det er bedre å kjøre med for mye slakk enn for lite, så lenge ikke kjedet står i fare for å hoppe av drevet.
Sjekk dette ved å trekke ut leddet i posisjon kl. 15:00 på bakdrevet.
Lar dette seg trekke ut til omtrent midten på buen mellom tennene, tyder det på at du har litt for mye slakk. Men forsatt neppe noen fare for at kjedet hopper av drevet.
Med 3,5 cm. som maks. kjedeslakk bør det dog ikke være mer enn 4, som det altså går an å kjøre med en stund.
Men det beste er selvfølgelig å holde det innafor produsentens anbefaling, dvs. maks. 3,5.

Med 34K på telleren kan det tyde på at kjede og drev ikke er byttet.
Om det er byttet så kan det hende forrige eier har skiftet til ettermarkedsprodukter og ikke OEM, dvs. merkespesifikke deler.
Dette kan du sjekke ved å se hva som står på drevene, i første omgang. Hos mange MC-produsenter er disse merket med produsentnavnet, mens ettermarkedsdrev er merket med ettermarkedprodusentens navn, som f.eks. SunStar, JT osv.
Kjedet kjøper MC-produsenten fra kjedeprodusentene, så her er det ikke like lett å finne ut om kjedet som sitter på har stått på siden sykkelen var ny.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MissNoble
Innlegg: 68
Registrert: 05 jul 2016, 12:00
Motorsykkelen din: Honda CBF600na 2007

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av MissNoble »

Det kan jeg sjekke, takk for tips! Tror du jeg kan fortsette å kjøre sykkelen selv med varierende strekk, eller er det farlig?
Og vet du hva punktstrekk kommer av?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

MissNoble skrev:Det kan jeg sjekke, takk for tips! Tror du jeg kan fortsette å kjøre sykkelen selv med varierende strekk, eller er det farlig?
Og vet du hva punktstrekk kommer av?
Det skal neppe være farlig å kjøre sykkelen fortsatt. Bare unngå kjappe akselerasjoner og plutselige gasspådrag (som når noen gjør wheelies... :knegg ). Slik kjøring belaster kjedet ekstra.
Varierende punktslitasje på kjedet har ofte sin årsak i nettopp slik kjøring...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MissNoble
Innlegg: 68
Registrert: 05 jul 2016, 12:00
Motorsykkelen din: Honda CBF600na 2007

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av MissNoble »

Hahaha, så avansert er jeg ikke, enda i hvert fall!;) Jeg kjører ikke særlig hardt, så da må det ha vært sånn siden jeg fikk det. Tusen takk nok en gang for super hjelp, da prøver jeg å kjøre på det litt til. Må parkere sykkelen om litt over en måned, så håper at det holder frem til våren, er nok av utgifter første sesongen...

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Punktstrekk forårsakes ofte av for stramt kjede.

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Har man ikke vært påpasselig med ofte smøring (og rengjøring) øker det slitasje, og punktstrekk kan komme tidligere (vil jeg nå tro da..)

eller for å formulere på en annen måte; vil ikke det øke slitasje og dermed gjøre levelengden kortere?

Svar