Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Geiroe »

Nå husker ikke jeg i farten hvem det var som sa at fordrevet har en sterkere legering enn bakdrevet. Noe jeg tror jeg på, siden det i teorien skal vare like lenge som bakdrevet, for når du drar i rulla så er det jo fordrevet som får den største påkjenningen.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av FredrikE24 »

Kan selv si å aldri ha skifta et framdrev fordi det er slitent :P Det har nok ikke min far heller på noen av sine tidligere kjede-sykler. Bakdrev derimot, slites raskt etterhvert som kjedet strekker seg :P Husker jeg noen ganger snudde bakdrevet for å tyne noen flere mil ut av det da tenna la seg ned i fartsretningen.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av KevinmsR6 »

Jeg selv byttet fremme og bak på min tidligere sykkel og fremdrevet så verre ut enn bakdrevet.... vil tro dette bunner ut i hva en kjøper av kvalitet.... men kjøper en drev med mega god holdbarhet og styrke må en vel få tak i en bedre kjede også?? Eller er holdbarheten på kjedet uavhengi av drev kvalitet?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Barbarozza »

FredrikE24 skrev: 02 jun 2017, 00:00 Framdrevet blir da ikke fortere slitt enn det bak? Det er jo omvendt. 2-3 bakdrev på et framdrev, minst. Det er logisk rent fysisk, særlig hvis kjedelenkene blir litt romslige.
Nei, fram drevet roterer over to ganger mer en bakdrevet ditt. Tenk på antall tenner. Det betyr at ei tann foran får over to ganger mer jobb en bak. Hvis du bytter tre ganger så ofte bak er noe galt. Kjører du med aluminiumsdrev eller lignende skjønner jeg det. Men med kvalitetsdrev i stål bør slitasjen på framdrev være noe større en bak. Drevslitasjen har derimot mye å gjøre med hvor ofte du oljer og filmen som bør ligge på tennene og rullene i kjedet.
Memento mori

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Nomade »

Bjerknez skrev: 30 mai 2017, 10:56
Jeg har vertfall ikke veldig stor tro på at overdreven smøring og rens vil hjelpe levetiden på et moderne kjede. Jeg har for meg at det største argumentet for å smøre er å hindre at det ruster. Kjører man mye i regn og på våe veier så tror jeg smøring har mer for seg.
Regelmessig smøring i kombinasjon med andre ting som feks rett stramming vil definitivt forlenge livet til kjede og drev. Dette er jo ren logikk :D

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Smøring på varmt kjede

Legg inn av BC45 »

Jeg ser at flere her inne på forumet mener at kjedet bør være varmt når det smøres. Man bør altså kjøre seg en god tur på renset og usmurt kjede for å få opp temperaturen før ny olje påføres. Varmt kjede skal bli mer mottakelig for olje, slik at oljen kommer til i alle kriker og kroker og alt blir smurt optimalt. Jeg skjønner ikke helt logikken og lurer på om noen kan forklare nærmere? Så vidt jeg vet så har det meste en tendens til å utvide seg når det blir varmt, og i et varmt kjede skulle vel alt blir trangere og dermed mindre mottakelig for olje. Oljen blir jo tynnere hvis den blir varmet opp av kjedet, så det ser jeg kan være en fordel. Kanskje det optimale egentlig er å smøre kaldt kjede med varm olje? Eller har det egentlig ikke så mye å si, varmt eller kaldt?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Ang. smøring på varmt kjede

Legg inn av AJ »

@BC45:
Flyttet innlegget ditt til samletråden "Srocket science".

Så til dette med smøring/oljing av varmt vs kaldt kjede:
Jeg tror påføring på varmt kjede nettopp fordi dette gir best forutsetninger for best mulig smøring og inntrengning der det er behov selv om metalldelene i kjedet utvides seg bittelitt pga varmen.
Jeg tror også smøring på varmt kjede er best for O/X ringene, som også er blitt varme etter kjøringen. Sjansene for at disse holder seg smidige lenger er større når disse fuktes/smøres når de er varme.
Har ingen vitenskapelige funn å henvise til, så dette blir det man gjerne kan kalle fornuftbasert synsing... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av BC45 »

Egentlig det jeg er ute etter å finne ut av. Er dette med at kjedet bør være varmt tro og synsing eller harde fakta? Det blir jo litt ekstra styr å smøre kjedet hvis man etter å ha renset det i tillegg må ta seg en tur på flere km før en kan gjøre jobben ferdig. Hvis det er det som må til for å gjøre jobben skikkelig så er det jo sånn det er, men kan man gjøre det litt enklere så hvorfor ikke?
Er selvfølgelig hyggelig med en ekstra tur i ny og ne, men jeg benytter ofte anledning til å smøre kjedet mens det regner og jeg ikke får brukt sykkelen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Når man sprayer på kjedesprayen så er den jo tyntflytende sånn med en gang før den stivner. Da vil jeg tro den trekker seg inn godt nok til at det duger. Men hvis kjedet er vått etter vask så kan det kanskje være greit og få ut vannet av kjedet før man smører. Bruker mann parafin, WD40 eller lignende så tror jeg det fordriver vannet og da kan man etter tørk gå rett på smøring. Vertfall slik jeg pleier å gjøre det. Alternativt kan du starte sykkelen på en depotstøtte og sette den i 1.gir (eller 5.gir for den saks skyld) slik at du får ut vannet fortere.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Smører alltid etter vask

Legg inn av AJ »

Ingenting som er helt rett eller galt ang. dette.
Selv smører jeg alltid kjedet etter vask uten å kjøre kjedet varmt etter vasken. Bedre med olje på kaldt kjede etter vask enn ingen olje i det hele tatt.
Jeg bruker ikke kjedespray, men spesialolje på en god gammeldags oljekanne og det tar meg 10 sek å smøre innsiden av kjedet.

Oljen jeg bruker er den samme som jeg har på Toturo kjedesmøreren, som oljer kjedet jevnlig under kjøring. Derfor påfører jeg olje kun unntaksvis i pauser på turer og når jeg parkerer sykkelen etter korte og lange turer.
Unntaksvis fordi påføringsdysen på oljepåføringsslangen til Toturo kan gå tett eller komme ut av stilling, noe jeg har opplevd et par ganger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Så selv om du har en slik automatisk smører så må du smøre manuelt inni mellom, samt justere denne? ;)

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av BC45 »

Bjerknez. Har sett et eller annet sted på forumet her at du har er luftblåser som du bruker til å tørke sykkelen etter vask. Er den så kraftig at du får blåst tørt kjedet også? Ulempen med å la kjedet stå seg tørt er jo at det fort kan bli litt rustflekker.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 09 jun 2017, 14:29 Så selv om du har en slik automatisk smører så må du smøre manuelt inni mellom, samt justere denne? ;)
En sjelden gang, ja.
Tutoro er først og fremst montert med tanke på å gi kjedet jevn smøring mens jeg kjører og for å slippe å tenke på smøring i kjørepauser. Det eneste jeg gjør da er å sjekke om det er kommet olje på kjedet.
Som allerede nevnt har det bare vært et par-tre tilfeller hvor dette ikke har skjedd pga tett dyse/dyse kommet ut av stilling.
Ikke verst i løpet av bortimot 40K kjørte km med Toturo montert ;) .

Dysene er forøvrig å anse som slitedel og bør etterses jevnlig. Særlig når de ligger an mot bakdrevet.Men erfaringen er at de holder lenge.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

BC45 skrev: 09 jun 2017, 14:34 Bjerknez. Har sett et eller annet sted på forumet her at du har er luftblåser som du bruker til å tørke sykkelen etter vask. Er den så kraftig at du får blåst tørt kjedet også? Ulempen med å la kjedet stå seg tørt er jo at det fort kan bli litt rustflekker.
Ja, den er ganske kraftig ja.

Er denne jeg har:
http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-a ... _1152.html


Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av BC45 »

Bjerknez skrev: 09 jun 2017, 15:25
BC45 skrev: 09 jun 2017, 14:34 Bjerknez. Har sett et eller annet sted på forumet her at du har er luftblåser som du bruker til å tørke sykkelen etter vask. Er den så kraftig at du får blåst tørt kjedet også? Ulempen med å la kjedet stå seg tørt er jo at det fort kan bli litt rustflekker.
Ja, den er ganske kraftig ja.

Er denne jeg har:
http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-a ... _1152.html
Den så riktig så nett og fin ut :) Litt usikker på om det egner seg til å blåse tørt kjedet på min sykkel. Jeg må i tilfelle blåse nedenfra og opp.

Svar