Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Mulig smøringen ikke har vært tilfredstillende på fordrevet da dette har mest belastning og slites mer enn dobbelt så fort pga så få tenner. Gammel smøring og skit lager slipepasta.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Gjorde dette selv i fjor før en lengre tur. Mest for sikkerhets skyld siden jeg likevel skulle bytte hele drivlinja noen uker senere. Framdrevet var tydelig slitt, men ikke verre enn at det hadde holdt minst et par tusen km. til uten problemer.
Kjedet var derimot ikke spesielt slitt så hvis jeg skulle kjørt på dette ut sesongen ville jeg nok gjort som mekkern nevner, nemlig snu bakdrevet, selv om heller ikke dette var veldig synlig slitt.

Men når man bytter ut kun et drev, bør man nok ha et nytt sett, kjede og drev, i beredskap siden nye og gamle (slitte) deler om hverandre i drivlinja kan fort føre til at slitasjen øker og går raskere enn man liker å tro...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Sjekket kjedeslakken i dag.
Ingen behov for justering. Har kun justert bittelitt en gang siden kjede og drev ble byttet for 13000 km. siden.

Sjekket også for sikkerhetsskyld kjedeinnretningen med lasermåleren med magnetfeste på bakdrevet.
Laserstrålen treffer kjede på samme punkt helt framme og helt bak på kjedet. Perfekt justert med andre ord :prf .

Og jeg er fortsatt strålende fornøyd med Tutoro Automatic Chainoiler, som gjør kjedevedlikeholdet til en ting man over hodet ikke tenker på sånn i hverdagen. Dette ordner seg sjøl så lenge man passer på at det er nok olje i beholderen.
Like lite vedlikehold som på en kardangsykkel? Ja, jo... er faktisk fristet til å si det, ja ;) :
kjedesjekk260721.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Trur selv mitt kjede er på tur å slites ut av en eller annen grunn, føler jeg har justert 3-4 ganger i løpet av de 4-5k jeg har kjørt i år
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

xavi0n skrev: 26 jul 2021, 18:04 Trur selv mitt kjede er på tur å slites ut av en eller annen grunn, føler jeg har justert 3-4 ganger i løpet av de 4-5k jeg har kjørt i år
Regner med at du ikke har følt at du har justert 3-4 ganger på få tuen kjørte km... :scratch
;)

Men har du faktisk justert 3-4 ganger i løpet av 5000 km. så tør jeg påstå at noe ikke er helt på stell.
Og mest sannsynlig årsak, som du selv er inne på, er at kjedet har gjort sitt.

Alder og kjørelengde på kjedet vil kunne gi en klar indikasjon på dette. Men den mest treffsikre måten er å sjekke slitasjen slik det er beskrevet i brukermanualen til KTM'en jeg har.
Det er helt sikkert en tilsvarende målemetode for din sykkel.
Er målegrensen overskredet er kjedet klar til å skrotes...:
Kjedesjekk slitasje.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Ja skal ta en dag å måle at kjedet ikke har strukket seg.
Fikk sykkelen med alt for slakt kjede, og har strammet litt og litt siden jeg mener at litt for slakt er bedre enn litt for stramt
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

xavi0n skrev: 26 jul 2021, 18:04 Trur selv mitt kjede er på tur å slites ut av en eller annen grunn, føler jeg har justert 3-4 ganger i løpet av de 4-5k jeg har kjørt i år
Men vet du hvor langt kjedet har gått totalt sett?

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Om jeg skal tro på forrige eier har det gått ca 6-7k
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

xavi0n skrev: 26 jul 2021, 21:28 Om jeg skal tro på forrige eier har det gått ca 6-7k
Bør uansett holde bortimot 25K før det bør byttes.
Vet du hva slags fabrikkmerke det er?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Ingen anelse, ble byttet før jeg kjøpte den, drevet bak har knapt antydning til slitasje, men blir nok nye drev å kjeder til neste sesong for å være på den sikre siden
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

xavi0n skrev: 26 jul 2021, 21:35 Ingen anelse, ble byttet før jeg kjøpte den, drevet bak har knapt antydning til slitasje, men blir nok nye drev å kjeder til neste sesong for å være på den sikre siden
Det finnes nemlig noen billigmerker som bl.a Snell, som kjøpere har vært mindre fornøyd med nettopp pga. av kort levetid...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Ser uheldigvis ut som du har helt rett i det du sier aj, enkelte linker et det slakk i å en del rødt støv på noen linker, enten fra rust eller fra smøremiddel inni kjedet. Nye kjeder og drev er bestilt og blir å kjøre rolig fram til det er på
If you gonna be dumb you gotta be tough

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Hva mener folket her om clips masterlink til kjede?
Hadde en plan om å bruke det for å slippe å invistere i kjedeverktøy denne sesongen
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

xavi0n skrev: 27 jul 2021, 21:05 Hva mener folket her om clips masterlink til kjede?
Hadde en plan om å bruke det for å slippe å invistere i kjedeverktøy denne sesongen
På småkubikkere opp til 500-600 kubikk, greit nok.
Men på sykler med større motorer en dette ville i hvert fall jeg unngå clips masterlink.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

xavi0n skrev: 27 jul 2021, 21:05 Hva mener folket her om clips masterlink til kjede?
Hadde en plan om å bruke det for å slippe å invistere i kjedeverktøy denne sesongen
Ville ikke brukt klips, hva med å klinke kjedelåsen hvis det skal være «budget» … Har gjort det mange ganger på 750 med maskinkjede :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar