Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Duke944 »

Mulig jeg har lest gjennom stoffet litt for raskt, men: Må du skru inn justeringshjulet for å unngå søl når sykkelen står stille?
D944

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Duke944 skrev:Mulig jeg har lest gjennom stoffet litt for raskt, men: Må du skru inn justeringshjulet for å unngå søl når sykkelen står stille?
D944
Usikker på hva du spør om, egentlig... :scratch ?
Er det justeringen påTutoro eller COBRRA kjedesmøreren du lurer på?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Regner med at spørsmålet gjelder justeringshjulet på Tutoro kjedesmøreren siden det er den jeg har montert på sykkelen.
Og svaret er nei. Ikke nødvendig å stenge av justeringen.
Etter å ha brukt Tutoro i nesten 20000 km har jeg enda til gode å oppleve at det har dryppet olje ned på bakken/garasjegulvet fra dysa ved kjedet.
AJ skrev:
Duke944 skrev:Mulig jeg har lest gjennom stoffet litt for raskt, men: Må du skru inn justeringshjulet for å unngå søl når sykkelen står stille?
D944
Usikker på hva du spør om, egentlig... :scratch ?
Er det justeringen påTutoro eller COBRRA kjedesmøreren du lurer på?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Duke944 »

Tutoro....

Martin92
Innlegg: 7
Registrert: 22 mar 2014, 14:41
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R3 2016

Smøring/rengjøring av kjedet

Legg inn av Martin92 »

Hei!

Jeg er helt ny til motorsykkel og har nettopp kjøpt min første sykkel. Lurer derfor på om hva jeg trenger av utstyr/produkter for smøring og rengjøring av kjedet. Og er det noe spesielt jeg bør huske på/bør det gjøres på en spesiell måte?

På forhånd takk! :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Du trenger en boks med kjedespray og en ny tannbørst.
Så bruker du den gamle tannbørsten på kjedet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Smøring/rengjøring av kjedet

Legg inn av AJ »

Martin92 skrev:Hei!

Jeg er helt ny til motorsykkel og har nettopp kjøpt min første sykkel. Lurer derfor på om hva jeg trenger av utstyr/produkter for smøring og rengjøring av kjedet. Og er det noe spesielt jeg bør huske på/bør det gjøres på en spesiell måte?

På forhånd takk! :)
De fleste anbefaler kjedespray. Påføring etter kjøreturen når kjedet er varmt slik at sprayen/olja trenger godt inn og smører best mulig. Ikke nødvendig å spraye oftere enn ca. 500 km. på tørt kjøreføre, mens hver gang etter etter kjøring på søleføre og i regn.

Vil likevel anbefale en fastmontert kjedesmører som f.eks. TUTORO. Enkelt å montere uten å måtte koble til sykkelens elsystem eller vakuumsystem (innsprøytningssystemet).
Med et slikt system trenger du ikke tenke på kjedesmøringen siden dette skjer automatisk mens du kjører.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av E-strom »

Denne børsten er utmerket til formålet:
Bilde
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Tro om ikke denne saken har et og annet fornuftig å komme med ang. kjededrift?
Har bare skumlest gjennom artikkelen, så et aldri så lite forbehold om hvor relevant den er... :redface :

http://www.reliableplant.com/Read/8966/ ... ler-chains
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Første tur denne sesongen nå i ettermiddag.
Og en av tingene jeg kanskje var ekstra spent på var den mekaniske autokjedesmøreren jeg fra britiske Tutoro.
Har gjort en liten justering på monteringen slik at oljebeholderen som er plassert mellom fothvilerbraketten til passasjeren og motorsykkelramma ikke hviler mot ramma, slik den gjorde tidligere. Innbiller meg at dette gir litt mer bevegelse i oljebeholderen slik at dryppfrekvensen blir jevnere.
Virket ihvertfall sånn etter dagens tur siden kjedet hadde en jevn og fin oljefilm - uten søl på bakfelg eller andre steder på sykkelen.

Jeg synes faktisk det er ganske fascinerende å ha en slik løsning på sykkelen som gjør at den kan brukes som en kardangsykkel. Start opp, kjør og parker - ferdig med det :crazy: ! Og samtidig ha muligheten til å hele tiden kunne sjekke helsetilstanden til drivlinja (kjedet og bakdrev), noe de som kjører sykkel med kardang ikke kan... :blae :erte
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Chain Monkey - enkelt og genialt kjedejusteringsverktøy?

Legg inn av AJ »

Oppdaget Chain Monkey i dag via en KTM tråd på et utenlandsk forum:

http://www.tru-tension.co.uk/chain-monkey/

Virker enkelt og genialt, så tok sjansen på å bestille en fra UK.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=uoEh2Qg50yc[/video]

Bra at det utvikles slike enkle og påstått effektive produkter som dette.
Så gjenstår det å se om lovnadene holder... ;)

Kanskje noen her inne allerede kjenner til Chain Monkey og har erfaring med "tingen"?
I så fall er i hvert fall jeg interessert i å høre mer om hvordan saken funker.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Chain Monkey kjøpt - og testet ut

Legg inn av AJ »

Da dukket det opp en Chain Monkey i posten i går:

Bilde
Og i dag, for bare noen øyeblikk siden, ble den testet ut

Veldig enkel å bruke selvfølgelig; bare å stille inn rett verdi med den buede toppskruen mot en enkel tallverdiskala for så å skru låseskruen opp slik at den ligger an mot nedre del av Chain Monkey verktøyet der justeringsskruen går gjennom.
Så er det bare å henge verktøyet på kjedet og skrue skruen oppover til låseskruen ligger an mot den orange plastdelen. Skru så til kjedestrammingsskruene og påse at hjulet står rett i svingarmen.
Fort gjort og det virker som at kjedeslakken er korrekt innenfor spesifikasjonene, 40 - 45 mm på 1290'en.

Enkelt å finne rett verdi ut fra kombinasjonen kjedeleddstørrelse (10 - 13 mm og 14 - 17 mm) og kjedeslakkspesifikasjonene for den enkelte MC:

Bilde

Ikke et verktøy du ha, men veldig hendig og praktisk :drg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Lettfattelig info for de som har spørsmål om når kjede og drev bør/skal skiftes:

http://www.tru-tension.com/when-should- ... sprockets/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Legger ikke skjul på at jeg syns denne greia er god å ha. Som med mye annet så visste jeg ikke at behovet var der før jeg gikk til innkjøp av en... :redface ;)

Denne video'en synes jeg illustrerer spesielt godt hvor enkel Chain Monkey er å bruke:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=F-Mmx8jZlrQ[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Det er like før KTM'en runder 27K. Med samme kjede og drev som da jeg hentet den i april i fjor. Ikke lenge etter satte jeg på Tutoro Automatic Chain Oiler, som har fungert som beskrevet på pakningen. Dvs. uten problemer av noe slag så langt. Jeg mener også å ha funnet rette innstillingen for KTM'en slik at kjedet blir akkurat nok smurt hele tiden mens man kjører.
At drev og kjede smøres godt ses på bildene nedenfor.
Men det er ikke derfor jeg har lagt ut disse.
De er lagt ut for å høre med folk her inne med kanskje spesiell interesse og ikke minst peiling på når kjede og drev anses å være så slitt at det bør og skal byttes.

Selv synes jeg både kjede og drev ser bra ut og er lite slitt etter 27000 km.
Tennene på drevene ser fortsatt jevne og fine ut og kjedeglideren på svingarmen ser heller ikke ut til å være slitt siden havlmåneindikatoren viser kjedeleddfestet. Når dette ikke lenger synes skal kjedeglideren byttes, har jeg skjønt.
Selve kjedet avgir veldig lite rullelyd i kjøreretningen når jeg sjekker dette når sykkelen står i ro på midtstøta. Litt mer når hjulet rulles i revers/bakover, men det er er visst slik det blir etter forholdsvis kort tid. Altså ikkeno' urovekkende med det.

Så hva tror ekspertene med mer erfaring enn det jeg har; er kjede og drev klar for langtur og 20K til? Eller bør det byttes?
Da jeg jeg bildene tale for seg selv...:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar