Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Bare sett sykkelen på depotstøtte og la den gå i gir ett minutt eller noe så er kjedet tørt :)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

AJ skrev: 09 jun 2017, 14:40
Bjerknez skrev: 09 jun 2017, 14:29 Så selv om du har en slik automatisk smører så må du smøre manuelt inni mellom, samt justere denne? ;)
En sjelden gang, ja.
Tutoro er først og fremst montert med tanke på å gi kjedet jevn smøring mens jeg kjører og for å slippe å tenke på smøring i kjørepauser. Det eneste jeg gjør da er å sjekke om det er kommet olje på kjedet.
Som allerede nevnt har det bare vært et par-tre tilfeller hvor dette ikke har skjedd pga tett dyse/dyse kommet ut av stilling.
Ikke verst i løpet av bortimot 40K kjørte km med Toturo montert ;) .

Dysene er forøvrig å anse som slitedel og bør etterses jevnlig. Særlig når de ligger an mot bakdrevet.Men erfaringen er at de holder lenge.
Vet ikke om jeg har fått med meg det, men har du hatt Tutoro montert på mer enn en mc? Og hvor langt har du kjørt på ett drevsett med Tutoro smøring?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 10 jun 2017, 07:59 Vet ikke om jeg har fått med meg det, men har du hatt Tutoro montert på mer enn en mc? Og hvor langt har du kjørt på ett drevsett med Tutoro smøring?
Har kun hatt Tutorosystemet montert på den sykkelen jeg har nå.
Monterte dette etter å hatt sykkelen en snau måneds tid. Etter kanskje å ha kjørt 2-3000 km? Husker ikke...
Her er i hvert fall innlegget jeg skrev etter monteringen:
https://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t ... 32#p265132

Det tsjekkiskproduserte CZ kjedet og KTM drevene som sykkelen ble levert med ble byttet ved drøye 28K. Da var frontdrevet såpass "hooked" at det var best å bytte. Kjedet hadde begynt å lage ulyd når sykkelen ble trillet bakover og var dessuten slitt i lengderetningen (strukket. vil mange si...) utover det som er anvist i brukerhåndboka.
Bakdrevet hadde mer å gå på og kunne godt å sittet på en stund til.

Begge drev og kjede ble dog byttet. JT drev foran og bak og D.I.D.525 X-ring kjede, som fortsatt driver sykkelen framover og kommer til å gjøre det en god stund til framover, tror jeg. Sykkelen har i dag gått ca. 45,5K.
Levetiden på D.I.D. kjedet bør blir godt over 30K. For øvrig ingen merknader på kjede og drev slitasjen da jeg nettopp hadde sykkelen på årlig service og Spinnin Wheel. "Ser bra ut, dette" var sjefens bedømning da han inspiserte drev og kjede.

Originalkjedet fra CZ holdt altså vel 28K med Tutoro chainoiler. Hvor lenge det ville holdt uten, vet jeg ikke.
Jeg er langt fra sikker på at KTM valgte kjede fra øverste hylle da de gikk for CZ. Har hørt fra flere KTMeiere at disse kjedene ikke har allverdens levetid...

Kan også opplyse om at sykkelen fortsatt har den originale kjedegangen i plast som er festet på svingarmens framre del (beskyttelsedelen mellom kjede og svingarm). I sliteindikatoren på denne delen vises fortsatt leddnaglen og indikerer dermed at denne delen enda ikke er utskiftningsmoden.
Så jeg tror at oljing under kjøring er med på å redusere slitasjen på denne delen også.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av KevinmsR6 »

Modent for utskifting?🤣
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av BC45 »

Gammelmanns-tenner :knegg

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av KevinmsR6 »

:mc1 :rofl:
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av haakeik »

Bjerknez skrev: 09 jun 2017, 15:25
BC45 skrev: 09 jun 2017, 14:34 Bjerknez. Har sett et eller annet sted på forumet her at du har er luftblåser som du bruker til å tørke sykkelen etter vask. Er den så kraftig at du får blåst tørt kjedet også? Ulempen med å la kjedet stå seg tørt er jo at det fort kan bli litt rustflekker.
Ja, den er ganske kraftig ja.

Er denne jeg har:
http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-a ... _1152.html

Ha,ha, genialt :thumleft
Ny duppeditt til garasjen er herved bestilt :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, høres bra ut :thumleft

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av KevinmsR6 »

Bjerknez skrev: 16 jun 2017, 08:37 Hehe, høres bra ut :thumleft

Var det du som tidligere hadde prøvd løvblåser? Er dette ert godt alternativ? Litt off topic men ser det har sklidd litt ut ifra før så regner med ett innlegg til om emne ikke skader 😎
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Nei, men kjenner en som har prøvd det. (Cutless). Funket vel greit det også, men denne har ikke noe filter så man blåser bare igjenbrukt luft på sykkelen. Er det pollen i luften, blir det pollen på sykkelen.

Den er også MYE større og mer uavvendelig. Men at det funker ... helt sikkert. :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Men hvor lurt er det å bruke en slik blåser på kjedet og da spesielt O/X-ringene med tanke på evt. uttørking :scratch (for å få tråden on-topic igjen... ;) ).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av BC45 »

AJ skrev: 16 jun 2017, 13:36 Men hvor lurt er det å bruke en slik blåser på kjedet og da spesielt O/X-ringene med tanke på evt. uttørking :scratch (for å få tråden on-topic igjen... ;) ).
Blir ikke det i prinsippet samme som å kjøre kjedet tørt på depotstøtta :-k

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 16 jun 2017, 13:45
AJ skrev: 16 jun 2017, 13:36 Men hvor lurt er det å bruke en slik blåser på kjedet og da spesielt O/X-ringene med tanke på evt. uttørking :scratch (for å få tråden on-topic igjen... ;) ).
Blir ikke det i prinsippet samme som å kjøre kjedet tørt på depotstøtta :-k
Joda, det er det sikkert. Men da gjelder det samme der - hvor lurt er det å "tørrkjøre" kjedet?
Jeg har alltid oljet kjedet etter vask uten å blåst det tørt først.
Tanken har faktisk aldri slått meg å gjøre nettopp det... :-k .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av BC45 »

[/quote]
Joda, det er det sikkert. Men da gjelder det samme der - hvor lurt er det å "tørrkjøre" kjedet?
Jeg har alltid oljet kjedet etter vask uten å blåst det tørt først.
Tanken har faktisk aldri slått meg å gjøre nettopp det... :-k .
[/quote]

Tror det er lurt ellers blir det jo olje oppå vann. Vil anta at oljen ikke fester seg like godt og at en del vil renne av med vannet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Nå blåser jo ikke denne lakken av tanken akkurat da. Kan ikke tenke meg at det er nok futt i denne til at den ødelegger o-ringene i et kjede. Det ville vertfall forundret meg.

Da er jeg mer skeptisk ved bruk av høytrykkspyler på kjedet. Men alt med måte. Man står jo ikke 2 cm. fra kjedet med turbodysen. Litt må det gå ann å tenke selv også :)

Svar