Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

OttoL skrev: 07 mai 2022, 10:24 Noen tanker om kjede smøring og vedlikehold.

Som di fleste her inne vet, er O-ring\X-ring en pakning tenkt og stenge noe inne\ute. (eks er oljefilteret).
I mc kjedes sammenheng er vel O-ring\X-ring i utgangspunktet tenkt å stenge skitt og støv ute fra friksjons området og for å unngå forurensning av fabrikk greaset område. (se gult området på mekkern sin tegning).

Med det i tankene , kan jeg ikke se at om men drypper litt olje på kjede under fart eller sprayer på litt kjede spray får dette til og trenge inn i friksjons området i noe vesentlig grad pga O-ring\X-ring tettingen. :-k :-k

Vedlikehold av kjede er etter min oppfatning først og fremst for å holde O-ring\X-ring fersk \myk og ren for å unngå slitasjeskade på den slik at O-ring\X-ring ikke begynner og lekke eller ryker, neste er og beholde en ren\rustfri overflate.

Dårlig vedlikehold\smøring får O-ring\X-ring til å tørke inn og ryke med følgene av at fabrikk greaset området blir forurenset av skitt og møkk og friksjons skader oppstår med fare for kjede brudd.
området innenfor o/xringene er smørt av fettet men det skel ikke mye bøss til før det blir litt glippe heller.
men smøringen er jo mest for de områdene som er stål mot stål-som jeg tegnet med blått.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av THagen80 »

Jeg kikka på Tutoro, men tenkte at jeg klarer å bruke en sprayboks med kjedesmøring en gang i blandt. Litt for vimsete til å sjekke at beholder er fylt og at den gir en passelig mengde med olje til enhver tid :)

Jeg har valgt å bruke Biltema sin Racing Kjedespray:
IMG_20220429_170001.jpg
Den virker til å sitte godt på når den har stått i ro en halvtime eller så. Jeg pleier å påføre den i det jeg har parkert sykkelen så kjedet er varmt.

Nå har kjede og drev på sykkelen rulla 23400km ca og jeg klarer ikke å se noe slitasje av nevneverdig art på dette.
IMG_20220507_233615.jpg
IMG_20220429_170000.jpg
Jeg vasker og renser aldri kjedet med noe annet en påføring av avfetting, spyling med høyttrykk og så etter en liten kjøretur, sprayer på kjedesprayen.

Dette gjorde jeg også på den forrige sykkelen min, og etter å ha rulla over 42000km sa verksted at kjede og drev fortsatt så veldig bra ut.

Dette er litt som mye annet, smaken er som baken og hvis det virker for deg, så fortsett med det :) Mange bra løsninger på markedet
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av FredrikE24 »

Vet ikke om spyling av kjede med høytrykk er så smart. Du risikerer vel å få vann inn i lenkene forbi o-ringene og fettet blir vekk.

En fille med diesel/lampeolje er et mye bedre valg enn avfetting og høyttrykk.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Ingen spyling av kjede med høytrykk her i gården :[-( .
Kun vanlig hageslangetrykk.

Pleide forøvrig å gjøre reint kjede og drev med god gammaldags parafin, men etter at den eneste bensinstasjonen i distriket sluttet å selge dette, har jeg kun spylt av kjede og drev jevnlig med vann. Og latt Tutoro kjedesmøreren ta seg av resten. Og det funker spesielt bra i regnvær faktisk! Siden oljen fra smøreren sørger for god vask sammen med regnvannet samtidig som kjedet får god smøring.

Ellers er det verd å nevne for de som er spesielt interessert at drivlinjelyden fra kjede og drev reduseres betraktelig med automatisk kjedesmøresystem. Betyr neppe noe særlig for de aller, aller fleste under kjøring. Men sjekk dette straks du har parkert etter turen og gjør noen kjappe snurringer med bakhjulet. Forutsetter naturligvis midt- eller depostøtte...
Når du gjør dette, legg da merke til den oljemyke lyden i drivlinja :) . Rett og slett en veldig behagelig og riktig lyd slik det bør og skal være :crazy: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av THagen80 »

Spyler aldri intenst på kjedet, kun fra siden med litt avstand, så det blir så rent den kan bli på den måten. Ønsker jo ikke å forringe kjedet med å fjerne fett eller ødelegge x/o-ringer.

Ang. det at kjedet lager lyd når det ikke er smurt skikkelig. Ved påføring av kjedespray i 1 gir, så hører du med en gang når kjedet er "mettet" når den mekaniske lyden blir borte :)
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

THagen80 skrev: 08 mai 2022, 23:04 Ved påføring av kjedespray i 1 gir, så hører du med en gang når kjedet er "mettet" når den mekaniske lyden blir borte :)
Hvorfor ta sjansen på å kjøre sykkelen i 1. gir når kjedet sprayes? Er mange som advarer mot dette...
Et par-tre kjappe snurr på hjulet med ene hånda mens man sprayer er som regel nok uten risiko for fare av noe slag.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Har du midtstøtte å et nogenlunde fungerende hode er det lite til ingen fare med å ha sykkelen på midtstøtta i 1. gir

En helt annen sak at det kan kaste feilkoder på div TC og ABS systemer
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

xavi0n skrev: 09 mai 2022, 21:16 Har du midtstøtte å et nogenlunde fungerende hode er det lite til ingen fare med å ha sykkelen på midtstøtta i 1. gir

En helt annen sak at det kan kaste feilkoder på div TC og ABS systemer
Joda, man får gjøre det man mener er fornuftig og mest hensiktmessig.
Jeg lurer bare på hva poenget er... Spare tid? Unngå å bli møkkete på henda? :dontknow

Den gangen jeg smurte kjedet med spray, før jeg monterte automatisk kjedesamører, brukte jeg mellom 10 og kanskje 20 sekunder med å snurre hjulet med ene hånda mens jeg sprayet med den andre. Gjør det på samme måten fortsatt når sykkelen vaskes.
Uten risiko for feilmeldinger eller annet. Liten risiko for annet for de fleste, som å komme borti kjedegangen mens sykkelen kjøres i 1. gir, men likevel...
Hvorfor ta sjansen, er min tanke. Samtidig er jeg innforstått med at ikke alle tenker som meg. Og det er selvfølgelig helt greit.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Mye enklere å spraye presist når en ikke skal snurre hjulet med andre hånden. Men en skal være litt bevisst når en gjør det så det ikke havner ting i roterende ting.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av THagen80 »

AJ skrev: 09 mai 2022, 11:27
THagen80 skrev: 08 mai 2022, 23:04 Ved påføring av kjedespray i 1 gir, så hører du med en gang når kjedet er "mettet" når den mekaniske lyden blir borte :)
Hvorfor ta sjansen på å kjøre sykkelen i 1. gir når kjedet sprayes? Er mange som advarer mot dette...
Et par-tre kjappe snurr på hjulet med ene hånda mens man sprayer er som regel nok uten risiko for fare av noe slag.
Hvilke sjanser tar jeg? Den står helt flatt i en garasje på midtstøtte. Det er automat, så den durer avgårde med hele 13km/t. Den gir en grei fart på kjedet, og med sprayboksen 15-20cm unna med jevn stråle føler jeg at jeg får mettet kjedet skikkelig. Så er det å gå pent rundt sykkelen, trå på bakbremsen så bakhjulet stopper, sette den i fri og så skru av sykkelen med nøkkelen. Kjenner ikke at det er veldig vågalt. Således også sånn jeg gjorde det på turen i Europa.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 10 mai 2022, 20:25 Mye enklere å spraye presist når en ikke skal snurre hjulet med andre hånden. Men en skal være litt bevisst når en gjør det så det ikke havner ting i roterende ting.
Ikke ubetinget enig i denne påstanden, men greit nok.
Igjen, folk står selvfølgelig fritt til å gjøre hva man vil.
Men selv kommer jeg nok aldri til å ta bryet med å starte opp sykkelen og sette den i 1. gir for å gi kjedet en kjapp kjedesmøring...
Innen jeg har fått gjort dette er kjedet allerede godt smurt.

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kaLARSnikov »

Husker den ene kjørelæreren jeg hadde gjorde dette på sin Tracer. Opp på midtstøtta, på med motoren og bare spraye på mens hjulet går rundt.

På sykkelen min syns jeg kjeden virker litt i overkant slakk når den har hjulet i luften og det ga meg lettere angst da jeg prøvde dette en gang ved å sette den i første gir. Syns hverken det så eller hørtes helt bra ut. Godt mulig det er helt ufarlig, men jeg velger enn så lenge å gjøre samme som AJ: Hjulet føres rundt manuelt med en hånd mens kjedespray påføres med den andre.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Audi Mannen »

Bruker selv Tutoro og er kjempefornøyd med det, men etter en god vask hjemme så bruker jeg kjedespray fra Motul for å smøre opp skikkelig klart for kjøring igjen. Biltema sin synes jeg ble for grisete og ble kasta av under kjøring. Da smører jeg på samme måte som AJ referer til, opp på midt støtte og roterer bakhjul med håndmakt, kunne ikke falt meg inn å kjøre hjul rundt med motor i gir. Ikke det at man nødvendigvis dør av det, men det er alltid en unødvendig risiko som jeg med stor sikkerhet kan si har medført noen skader opp gjennom årene rundt omkring. Det er vel en grunn til at slikt er frarådet i alle brukermanualer jeg har lest i alle fall. Tutoro'n er flott som vedlikeholds smører, men man kjører en del km etter vask før kjedet er skikkelig smurt opp igjen.
Et par eksempler her og iflg. kommentarfeltet nedover så er det nok mange som har ødelagt fingre på dette viset:
https://youtu.be/OKTDgQiJroE
https://youtu.be/C_c_Wi1l3Fg ( Den sterkt anbefalte måten)
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Audi Mannen skrev: 12 mai 2022, 13:12
https://youtu.be/C_c_Wi1l3Fg ( Den sterkt anbefalte måten)
Har akkurat samme kjedebørste som karen i videoen.
Og den er faktisk så effektiv som han påstår :prf .


(samme video som Audi Mannen viser til i slutten av sitt innlegg)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Asch
Innlegg: 1
Registrert: 14 mar 2022, 19:32
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 SM 2022

Husqvarna 701 Supermoto 2022, en tann ned foran?

Legg inn av Asch »

Hei alle sammen,

Dette er mitt første innlegg. Jeg forsøkte å søke først for å se om ikke mitt spørsmål allerede var besvart, men jeg fant ikke noe som tilfredsstilte. Jeg ønsker på forhånd å be om unnskyldning hvis jeg burde ha lett bedre.

Over til saken: Jeg har en Husqvarna 701 Supermoto, 2022 modell. Jeg opplever at den er giret litt høyt, jeg kan for eksempel telle på en finger hvor mange ganger jeg har brukt sjette giret på den. Jeg har derfor fablet om å dreve den om litt, og har kjøpt et fremdrev med 15 tenner som er en tann ned fra det drevet som står der i dag (16 tenner). Jeg tok kontakt med Snellingen Motorcross hvor jeg kjøpte den og spurte hva de tenkte, hvorpå de raskt svarte:
På en 701SM ville jeg heller vurdert å gå opp 1-2 tenner bak.

Ved å gå ned en tann foran kan det medføre raskere slitasje på fremre kjedeføring på svingarmen, og slites denne ut vil det medføre fare for slitasje og svekkelse av svingarmen.
Så. De som solgte meg sykkelen, og som sikkert veit best ville ikke ha gjort det. Har derimot noen av dere her kanskje gjort det? Jeg tenker da på samme sykkel eller liknende.

Svar