Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Passerte en redningsbil som plukket opp en bil i en tunell i går, bilen manglet venstre forhjul og jeg så ikke noe tegn til kollisjon.
Så det spørs om den ikke hadde mistet hjulet, det er jo ikke helt uvanlig på våren eller høsten.
Kan selvsagt være lagt om selv, men jeg stoler aldri 100% på at verksteder ikke kan ha gjort en glipp og dobbeltsjekker alt som kan forårsake noe alvorlig. Enten det er på mennesker eller kjøretøy, det skal så lite til å gjøre en glipp.
Hva angår tålmodighet med feil og mangler fra verksted, så skiller jeg på latskap/bevisst slurv/juks og uhell/forglemmelser, sistnevnte kan inngå i at vi er bare mennesker.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Er vel litt det samme med motorsykkel som det er med bil.
50 år siden kunne de fleste som kjørte bil gjøre enkelt vedlikehold selv. Olje tennplugger, filter og dekk.
Nå er det nok et fåtall som i det hele skifter dekk selv. Har nok en sammenheng med at biler har blitt mer avanserte, og at folk har bedre råd. Hvis du har penger til å betale noen for å gjøre det, hva er vitsen med å lære det selv.
Samme er det nok med sykkel, før var sykkel for mange mere en hobby enn et framkomstmiddel og dermed kunne de mere om den, og gjorde mye vedlikehold selv
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

Jeg tror nok at de senere års markedsendringer med dekkhotell og at stadig færre bytter hjul selv (jeg er nøye med å bruke dette begrepet, det er svært få her i landet som bytter bare dekk) har ført til at det også er stadig færre som passer på å ettertrekke hjulbolter. Det holder ikke å stole på at hjulbolter er satt med korrekt moment, de må likevel ettertrekkes etter noen dager/mil.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Kjørte Smalvollveien på mc forleden. Det lå en hjulbolt på asfalten. Rundt neste sving 2 bolter til. 100 meter til: en bil uten venstre forhjul og en ung dame som kom trillende tilbake mot bilen sin med det rømte hjulet. Merkelig at det går an å kjøre helt til hjulet ramler av.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Da er monteringen av Tutoro chainoiler fullført på 390'en.
Kun testkjøring gjenstår. Satser på at festepunktene til oljeslangen ikke løsner med det første. Har brukt langtidsherdende Tech7 lim og en Locktite 60 Sec, som jeg også brukte da jeg monterte klipsputene på 1290'en. Og der har det holdt så langt, nærmere bestemt 50K.

Nå har den gamle Tutoroen gjort jobben i godt over 100K og jeg ser ikke bort fra at den har sett sine beste dager. Men så lenge den fortsatt virker får 390'en ta til takke med den siden det blir langt mindre langkjøring med den enn 1290'en, som da har fått montert den nye.

Så noen nærbilder av monteringen for de av dere som evt. er "sprocket science" nerder... :crazy:
TutMon 1.JPG
TutMon 2.JPG
TutMon 3.JPG
TutMon 4.JPG
TutMon 5.JPG
TutMon 6.JPG
TutMon 7.JPG
Å få til et mer skjult anlegg på en såpass åpen konstruksjon som KTM 390 Duke tror jeg skal godt gjøres.
Litt sjølskryt har man ikke vondt av ;) :knegg .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av niko »

Lekkert med slangen i sving som forlenging av fjæra. Knekken og anlegget mot drevet ser prima ut. Jeg for min del har stramma en liten kvart omdreining på oljetilførselen. Det virker som den flyter litt tynnere i varmen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

niko skrev: 19 jun 2021, 12:52 Lekkert med slangen i sving som forlenging av fjæra. Knekken og anlegget mot drevet ser prima ut. Jeg for min del har stramma en liten kvart omdreining på oljetilførselen. Det virker som den flyter litt tynnere i varmen.
Testkjørt og funker som bare det :prf :
SAM_1093.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Kjellrf »

cannon skrev: 15 mai 2021, 00:22 Kjørte Smalvollveien på mc forleden. Det lå en hjulbolt på asfalten. Rundt neste sving 2 bolter til. 100 meter til: en bil uten venstre forhjul og en ung dame som kom trillende tilbake mot bilen sin med det rømte hjulet. Merkelig at det går an å kjøre helt til hjulet ramler av.....
Er jo noen som bare håper at lyden går over...
Men ikke på denne måten.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Kjellrf skrev: 23 jun 2021, 08:29
cannon skrev: 15 mai 2021, 00:22 Kjørte Smalvollveien på mc forleden. Det lå en hjulbolt på asfalten. Rundt neste sving 2 bolter til. 100 meter til: en bil uten venstre forhjul og en ung dame som kom trillende tilbake mot bilen sin med det rømte hjulet. Merkelig at det går an å kjøre helt til hjulet ramler av.....
Er jo noen som bare håper at lyden går over...
Men ikke på denne måten.
I tillegg til lyd så tror jeg det måtte være ganske mye hopping, risting og styreproblemer de siste metrene før hjulet datt av.....

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Leoparden »

Jeg ser Tutoro har tre forskjellige "kits", Adventure, Patrol & Trek, de varierer noe i pris, og jeg blir ikke helt klok på forskjellene. Hvilket kit anbefaler du AJ? Det skal i så fall monteres på en Triumph Tiger 900 GT Pro. Om den noen gang kommer til Norge... ;(

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Leoparden skrev: 23 jun 2021, 16:26 Jeg ser Tutoro har tre forskjellige "kits", Adventure, Patrol & Trek, de varierer noe i pris, og jeg blir ikke helt klok på forskjellene. Hvilket kit anbefaler du AJ? Det skal i så fall monteres på en Triumph Tiger 900 GT Pro. Om den noen gang kommer til Norge... ;(
Forskjellene på de tre settene er strengt tatt kun omfanget. Dvs. at med "Adventure Kit" får du full pakke med omtrent alt av monteringsdetaljer, reservoirbeskyttelse og begge oljetypene - den vanlige for nordiske forhold og den som egner jeg bedre i varmere (og fjerne "adventure" ;) ) strøk.

"Trek Kit"-pakka inneholder det meste som de fleste har behov med unntak av monteringsbraketten med tre forskjellige monteringshull, som leveres i "Adventure Kit".
Jeg har denne braketten, som jeg har modifisert noe slik at den passer best mulig på min 1290.

En annen monteringsdetaljer i "Adventure" og "Trek" er TUTORO Shark Fin nozzle mount - se nederste rad på bildet av innholdet i pakka.
Denne er ment som en hjelp på de syklene som ikke har denne haifinnbeskyttelsen på nedkant av svngarmen rett foran bakdrevet.
Min 390 har ikke slik haifinnebeskyttelse, mens 1290 har det. Og på den brukte jeg de to haifinnfestene til å sikre TUTORO oljeslangen før slange og oljedyse ble lagt an mot drevet.

På 390 brukte jeg festepads med strips og limte direkte på undersiden av svingarmen:
Tutoro390Duke 3.JPG
For å få dette til å sitte best mulig anbefaler jeg Tech7 lim eller Locktite 60 Sec. Sistnevnte mest praktisk siden tørke og herde tid er mye, mye kortere enn Tech7, som bør ha et døgn på seg for festepunktet belastet. Men lar man Tech7 herde den tiden som behøvs er det få om noe som slår festeevnen.

Hvilket sett bør man så gå for?
Selv tok jeg sjansen på "Patrol" til 390'en fikk med alt jeg trengte bortsett fra den største kjedeoljeflaska. Men det gjorde ingenting siden jeg har nok TUTORO kjedeolje fra før. På 390 var det lett å finne et veldig godt egnet festepunkt for selve smøreren med de monteringsdetaljene som fulgte med i "Patrol" pakka. Og da er jo mye gjort.
Litt mer utfordrende på enkelte andre sykler.
Hvordan det er på Triumph Tiger GT 900 vet jeg ikke siden jeg ikke vet så mye om denne sykkelen.
Men på bilder ser det ut til at denne modellen har en ganske stor haifinnebeskyttelse festet med to skruer, rett foran bakdrevet.
Og da tenker du allerede har fått mye "gratis" siden det er all grunn til å tro at du kan bruke disse to festepunktene for å sikre best mulig stabilitet av oljeslangen før slange og dyse justeres inn riktig på bakdrevet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Det er ikke alle som synes automatiske kjedesmørerer har noe for seg. Jeg er derimot blant de som gjerne anbefaler slike etter egne gode erfaringer.
Som mange vet kjører jeg på Tutoro Automatic Chainoiler og har gjort det på to KTM 1290 SA siden våren 2015. Den første jeg kjøpte har nå fungert som den skal i nesten 110.000 km på disse to syklene.
Nå er den flyttet over på KTM Duke 390, som jeg kjøpte for ikke lenge siden og en nyinnkjøpt er på plass på 1290'en.

I løpet av sommerturen sør og vest i landet over fire dager i forrige uker skjenket jeg ikke kjedesmøringen en tanke bortsett fra en etterfylling i løpet av turen. Når ny Tutoroenhet tas i bruk må den på en måte "innkjøres" og bruker gjerne litt mer olje før den får stabilisert seg.

Nå ser det ut til at den har gjort det og slik så bakdrev og felg ut etter dagens tur på Romerike og rundt Øyeren:
DSCN9390.JPG
DSCN9391.JPG
Bildene yter nok ikke virkeligheten full rettferdighet, men det jeg kan si er at samtlige X-ringer i kjedet er godt oljet. Viktig siden disse ikke bør gå for "lut og kaldt vann" for lenge. Da vil de kunne miste smidigheten og i verste fall morkne og vil da ikke lenger fungere som de skal og kjedets levetid reduseres drastisk.
I tillegg til at O/X-ringer tilføres smøring mener jeg det også er logisk at metall-mot-metall, som jo kjede og drev er, bør ha kontinuerlig smøring. På lik linje med (register)kjede og drev i en motor.
Dette selv om det er ruller på kjedet, som reduserer friksjonen mellom metalldelene. På samme måte som roller tappets i ventilsystemet i motorer.

Kjedet smøres altså godt og tilsynelatende akkurat passe på 1290'en. Med lite olje som slenges av på felgen.

Kjede og drev ble byttet på 43K. Nå er sykkelen i ferd med å bikke 54 og begge deler ser ikke slitt ut i det hele tatt.
I løpet av 10K har jeg justert kun én gang, litt mer enn en kvart omdreining, noe som må sies å være innafor.

Slik Tutoro nå funker etter dagens sjekk kommer jeg neppe til å olje kjedet sånn for sikkerhetsskyld etter, la oss si, hver femte tur.
Kjedesmøreren gjøre åpenbart jobben mer enn godt nok.
Jeg reingjør heller ikke kjede og drev mer enn hva vann med hageslangetrykk gjør og det er slutt på å olje kjedet ekstra etter vask.
Ikke nødvendig siden det alltid er litt olje på drivlinja.

Produsenten av Tutoro (og kanskje andre kjedesmørerprodusenter, for alt jeg vet) har nå gått bort fra å anbefale dobbeltdyseløsninger. Dvs. en som distribuerer olje på hver side av bakdrevet.

I flg. Tutoroprodusenten holder det med én dyse plassert i lett berøring med bakdrevet der kjede og drevtann møtes, slik som på dette bildet fra 1290 monteringen:
DSCN9398.JPG
Mye reklame for Tutoro her, men det er den jeg har lengst erfaring med og etter fem og en halv sesong med gode erfaringer synes jeg det er nyttig og interessant å dele disse erfaringene med andre som vurderer automatisk kjedesmører, være seg Tutoro, Scottoiler, Pro-Oiler eller andre automatiske eller semi-automatiske løsninger.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Skarven
Innlegg: 3
Registrert: 12 jul 2021, 13:29
Motorsykkelen din: Ducati Supersport 750

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Skarven »

Oppdaget ved grundig rengjøring at fremdrevet er rimelig slitt, men kjede og bakdrev ser bra ut. Er det veldig fy fy å skifte fremdrev, eller hva mener ekspertisen? :D

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Er jo størst slitasje på fremdrev. Hvis kjedet fortsatt ikke er etterstrammet mye så er det en mulighet å bare skifte fremdrev og ev snu bakdrev.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Skarven
Innlegg: 3
Registrert: 12 jul 2021, 13:29
Motorsykkelen din: Ducati Supersport 750

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Skarven »

mekkern skrev: 12 jul 2021, 13:45 Er jo størst slitasje på fremdrev. Hvis kjedet fortsatt ikke er etterstrammet mye så er det en mulighet å bare skifte fremdrev og ev snu bakdrev.
Takk, det er ikke etterstrammet på de siste 3000 km og alle ledd virker fine. Heller ikke noen synlig slitasje på bakdrev. Mistenker litt dårlig kvalitet på metallet...

Svar