Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

35.000 km med Tutoro under røffe forhold.

Bilde

https://earth-roamers.blogspot.com/2015 ... harsh.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 18 nov 2020, 12:36 35.000 km med Tutoro under røffe forhold.

Bilde

https://earth-roamers.blogspot.com/2015 ... harsh.html
Har ikke lest saken, så jeg vet ikke om earth-roameren byttet kjede og drev ved 35 K?
Uansett så synes jeg kjede og drev på bildet fortsatt ser veldig bra ut etter 35 K, så dette bør holde atskillig tusen til.

Som tidligere nevnt i tråden har jeg hatt Tutoro på to 1290'er og mer enn 100 K og har ingenting å klage på. Kun positive erfaringer :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

Byttet fremdrev ved 30.000 km så det er nok det nye på bildet. Ser forøvrig att vedkommende har lagt smøringen på fremdrevet, samme som jeg endte opp med å gjøre.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 18 nov 2020, 12:58 Byttet fremdrev ved 30.000 km så det er nok det nye på bildet. Ser forøvrig att vedkommende har lagt smøringen på fremdrevet, samme som jeg endte opp med å gjøre.
OK.
Leste en vitenskapelig undersøkelse om kjedesmøring for en tid siden (link til undersøkelsen i annen tråd her, mener jeg å huske... :-k ), hvor det framkom at automatiske kjedesmørere som Scottoiler, Tutoro, PD oiler osv førte til noe raskere slitasje på nettopp framdrevet, enn om man kun brukte kjedespray.
Å bytte framdrev er en enkel jobb, for øvrig. Selv jeg greide dette på KTM'en :crazy: .

Ja, framdrevet på earth-roamer sykkelen så uforskammet bra ut til å ha tilbakelagt 35000 km.
Regner med at kjedet hadde gått 35 K? Så rimelig velbrukt ut, men samtidig med tight avstand mellom kjedeleddene. Samme erfaring som jeg hadde med originalkjedet på KTM'en.
Skal bli interessant se hvordan nåværende drivlinje utvikler seg med tanke på slitasje; Ognibene framdrev med støydemperring, CZ kjede (samme som sykkelen ble levert med) og JT bakdrev.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av DirtDiver »

Hei... jeg har en MT 09 som har gått ca. 25.000.....ser jeg må bytte kjedet no, men MÅ jeg bytte drevene sammtidig hvis ikke disse er deformert?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Ja vil jeg si etter 25k ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

DirtDiver skrev: 19 des 2020, 22:32 Hei... jeg har en MT 09 som har gått ca. 25.000.....ser jeg må bytte kjedet no, men MÅ jeg bytte drevene sammtidig hvis ikke disse er deformert?
Alltid lurt å bytte hele drivlinja samtidig. Dvs. kjede og begge drev samtidig.
Men jeg vet om noen som bytter framdrev oftere. Gjorde dette selv i sommer før en lengre tur før jeg noen uker senere byttet hele drivlinja.
I mitt tilfelle var kjedet fortsatt i godt hold med minimal slitasje slik at dette kunne jeg nok ganske sikkert kjørt 10-15000 km. til med.
Men jeg valgte altså å bytte hele drivlinja siden jeg hadde nytt kjede og nye drev liggende, klar til montering.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

DirtDiver skrev: 19 des 2020, 22:32 Hei... jeg har en MT 09 som har gått ca. 25.000.....ser jeg må bytte kjedet no, men MÅ jeg bytte drevene sammtidig hvis ikke disse er deformert?
Hvordan ser du det? Skal det byttes på 25.000? Hvis kjedet ikke er merkbart strekt, og drevene ser fine ut, så trenger du ikke bytte drevene.
25.000 er ikke spesielt mye på et kjede, men vedlikehold og kjørestil kan ha mye å si.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 20 des 2020, 18:31
DirtDiver skrev: 19 des 2020, 22:32 Hei... jeg har en MT 09 som har gått ca. 25.000.....ser jeg må bytte kjedet no, men MÅ jeg bytte drevene sammtidig hvis ikke disse er deformert?
Hvordan ser du det? Skal det byttes på 25.000? Hvis kjedet ikke er merkbart strekt, og drevene ser fine ut, så trenger du ikke bytte drevene.
25.000 er ikke spesielt mye på et kjede, men vedlikehold og kjørestil kan ha mye å si.
Mulig DirtDiver har målt kjedet i henhold til brukermanualen og sett at den oppgitte slitelengden er overskredet.
Gjorde dette selv på KTM kjedet et par ganger og målte dette godt innenfor slitemarginen. I tillegg kunne man se med et blotte øye at kjedet ikke var særlig slitt, eller strukket, som mange feilaktig bruker om slitte kjeder. Dette mener jeg man se ganske godt på avstanden mellom leddene, som viser hvor slitt leddene er: tett og lang avstand mellom leddene sammenlignet med nytt kjede.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Avstand mellom leddene er en ting men hvis du merker deg posisjon med nytt kjede kontra 5k 10k osv Er ambisjonen å spare drevene er ikke fasiten å kjøre 25k også oppdage at kjede er slitt. I mitt hode må du ha en plan for kjedebytte regelmessig ex 10k +. Selv tenker jeg kjede drev er ingen kostbar affære så jeg bytter alt når den tid kommer. På min CB750 og Z1000 hadde jeg en annen strategi, kjøpte kjempebillig maskinkjede i metervare og bytta sikkert tre ganger hver sommer. Hvor smart det var kan diskuteres men jeg bytta ikke drev.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Ser det med å ha en plan på kjede- og drevbytte, dypen. Vet at en del gjør dette en gang i året. Ikke minst pga. at det ikke er store kostnaden.
Men jeg har likevel valgt en litt annen strategi, for å si det på den måten. Nemlig å sørge for god og kontinuerlig smøring under kjøring for på den måten å redusere slitasjen mest mulig med tanke på lengst mulig problemfri levetid og kjørelengde.

Drøye 43K på originalkjedet, som jeg er overbevist hadde holdt inntil 10, kanskje 15K lenger bedømt ut fra tilstanden etter at det ble byttet. Byttet ble delvis gjort av praktiske hensyn siden dekkbyttet ble gjort samtidig. Det gamle kjedet ble for øvrig erstattet med samme type, tsjekkiske CZ, som jeg satser på at dette holder enda lenger. Ved hjelp av god smøring med Tutoro automatisk kjedesmører... ;) :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

AJ skrev: 20 des 2020, 18:49
cannon skrev: 20 des 2020, 18:31
DirtDiver skrev: 19 des 2020, 22:32 Hei... jeg har en MT 09 som har gått ca. 25.000.....ser jeg må bytte kjedet no, men MÅ jeg bytte drevene sammtidig hvis ikke disse er deformert?
Hvordan ser du det? Skal det byttes på 25.000? Hvis kjedet ikke er merkbart strekt, og drevene ser fine ut, så trenger du ikke bytte drevene.
25.000 er ikke spesielt mye på et kjede, men vedlikehold og kjørestil kan ha mye å si.
Mulig DirtDiver har målt kjedet i henhold til brukermanualen og sett at den oppgitte slitelengden er overskredet.
Gjorde dette selv på KTM kjedet et par ganger og målte dette godt innenfor slitemarginen. I tillegg kunne man se med et blotte øye at kjedet ikke var særlig slitt, eller strukket, som mange feilaktig bruker om slitte kjeder. Dette mener jeg man se ganske godt på avstanden mellom leddene, som viser hvor slitt leddene er: tett og lang avstand mellom leddene sammenlignet med nytt kjede.
Et 5xx kjede regnes som utslitt når det er "strekt" mer enn 1/10" over 21 "pinner". Nytt kjede måler 12 5/10", servicegrensen er typisk 12 6/10 tommer. Jeg tar ikke den på øyemål......;-)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Det er ingen tvil om at godt vedlikehold og regelmessig smøring er nøkkel’n til langt godt liv på kjede og drev. Automatisk kjedesmøring er helt klart å anbefale, det eneste som får meg til å ikke velge det er frykten for oljesøl som blir magnet for annen støv grus skitt etter veien ;) Men, uansett om du har gammel eller ny sykkel vil det være fornuftig å gjøre seg noen tanker rundt kjede drev så det ikke blir ett plutselig problem du forsøker å komme billig ut av. Det blir aldri billig! Som en liten kuriositet vedr automatisk kjedesmøring.Kawasaki kom med automatisk kjedesmøring på Z900 i 1972 hvor oljepumpa var plassert i motordeksel utenfor fremre drev og kjede ble smørt ved framdrevet. Mengde olje kan justeres med en skrue pluss - minus under ett lite deksel på motor. Dette ble ikke levert på -76 modellen, alt er likt men oljepumpa mangler :)
144FE9C3-991E-4B7C-A517-ECC3943A1E3D.jpeg
4DB5E9F0-0AC1-4899-94D7-1F925AC3DE4E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 20 des 2020, 20:21 Som en liten kuriositet vedr automatisk kjedesmøring.Kawasaki kom med automatisk kjedesmøring på Z900 i 1972 hvor oljepumpa var plassert i motordeksel utenfor fremre drev og kjede ble smørt ved framdrevet.
Interessant!
Burde være en smal sak for motorsykkelprodusentene å (videre)utvikle slike systemer på dagens sykler og gjøre dette til enten standard eller ekstrautstyr.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Lotus2015
Innlegg: 33
Registrert: 08 des 2020, 18:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 1000s

Kjederengjøring (avmontert sykkelen)

Legg inn av Lotus2015 »

Hei, lurer på hvilke middel jeg skal legge kjede oppi for å få det rent. Har fra før brukt parafin, men da har det ikke blitt tatt av sykkelen, men nå skal den av og rengjøres orntelig. :scratch
Sist redigert av AJ den 18 feb 2021, 11:51, redigert 1 gang totalt.

Svar