Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Domino skrev: 16 jul 2020, 23:30 Ja, jeg har faktisk lest gjennom hele denne tråden. Så DET har jeg iallfall fått med meg!
Hele tråden :O !
Imponerende! Men det er sikkert ganske nyttig å ha gjort det :thumleft .
Mange gode tips :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

For de spesielt interesserte:

Her er bilder av kjede og drev som jeg fikk byttet ut med ny drivlinje i dag.

Som man ser av bildet var framdrevet rimelig bra slitt da jeg byttet dette tidligere i sommer med JT drevet til høyre på bildet nedenfor.
Bakdrevet kunne nok ha holdt noen tusen km. til, vil jeg tro. Men også dette viser klare tendenser til asymmetrisk slitasje på samme måte som det originale framdrevet.

Kjedet tror jeg kunne holdt i enda mange tusen km. Fortsatt tight og langt fra kritisk "strekk", som jo egentlig er slitasje på leddpinner og ruller.
Alle X-ringene var fortsatt intakt og omtrent alle leddene hadde fortsatt god bevegelighet. Noen få trege og ingen fastlåste, for å si det slik.
Må si jeg er imponert over hvor godt dette tsjekkiske CZ kjede har holdt seg og fungert problemfritt med få justeringer i nesten 44000 km.
Så jeg satser på samme gode erfaring med identisk CZ kjede, som altså kom på plass i dag.
KTM drivlinje.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

Hadde verkstedet noen betraktninger om Tutoro kjedesmøreren da? 😎

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 06 aug 2020, 21:42 Hadde verkstedet noen betraktninger om Tutoro kjedesmøreren da? 😎
Nei, det hadde de ikke. Ikke annet enn at de også er overbevist om at Tutorosmøringen er en sterkt medvirkende årsak til at kjede og bakdrev var i såpass godt hold som det faktisk var.
Det de nok var mest opptatt av var om oljeslange og dyse var i veien ved de- og montering av nye drev og nytt kjede.
Og jeg har sørget for at nettopp det ikke skjer.
Så det er bare å ta av bakhjulet, montere nytt drev og sette på plass igjen uten å måtte ta hensyn til oljesmørermonteringen.
Genialt :) .
Tok verkstedet under en time å gjøre jobben.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brage97
Innlegg: 1
Registrert: 07 aug 2020, 16:07
Motorsykkelen din: Kawasaki ninja 400 2019

Re: beste kjedespray

Legg inn av Brage97 »

vet noen om biltema sin kjedespary er grei? https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-o ... 2000018491

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: beste kjedespray

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 20 apr 2017, 12:30 Motul Road :)
Ikke helt smertefritt med kjede virker det som? :roll

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: beste kjedespray

Legg inn av Geiroe »

FreewheelBurning skrev: 07 aug 2020, 16:26
Bjerknez skrev: 20 apr 2017, 12:30 Motul Road :)
Ikke helt smertefritt med kjede virker det som? :roll
Tror vel ikke du hadde brydd deg så mye om litt søl på felgen. :-# :x
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: beste kjedespray

Legg inn av pekle »

Brage97 skrev: 07 aug 2020, 16:15 vet noen om biltema sin kjedespary er grei? https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-o ... 2000018491
Nei, den er noe jævla drit. Smurt med den en gang - aldri mer. Skal ikke si så mye om smøreegenskapene, men den søler voldsomt og trekker til seg all annet møkk i lang omkrets.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: beste kjedespray

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 07 aug 2020, 16:26
Bjerknez skrev: 20 apr 2017, 12:30 Motul Road :)
Ikke helt smertefritt med kjede virker det som? :roll
Joda, hvis man bruker riktig kjedespray så går det helt fint. :thumleft
Uansett hva du prøver og overbevise meg om, så vil du aldri noensinne se meg på en scooter, eller en en sykkel med strikk/kardang og automat. Da tar jeg heller bussen :thumleft
Sist redigert av Bjerknez den 07 aug 2020, 17:33, redigert 1 gang totalt.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: beste kjedespray

Legg inn av cannon »

Brage97 skrev: 07 aug 2020, 16:15 vet noen om biltema sin kjedespary er grei? https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-o ... 2000018491
Kjøp den til 119,-. For "racing".
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-o ... 2000023682

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: beste kjedespray

Legg inn av mekkern »

:P Hvis jeg skulle måtte holde ut den monotone scooterlyden for unngå kjede og de syklene jeg digger så blir det bare bilkjøring..nada scooter.
de 2-3 minuttene ved vasking skal jeg holde ut for å ha annet enn "svampebob" sykkel.. :P
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: beste kjedespray

Legg inn av haakeik »

mekkern skrev: 07 aug 2020, 17:43 :P Hvis jeg skulle måtte holde ut den monotone scooterlyden for unngå kjede og de syklene jeg digger så blir det bare bilkjøring..nada scooter.
de 2-3 minuttene ved vasking skal jeg holde ut for å ha annet enn "svampebob" sykkel.. :P
Bare innrøm det, det hadde vært gøy å komme med denne på GiØ og kjørt fletta av alle GS’ene :crazy:
https://leeres.no/produkter/x-adventure/

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: beste kjedespray

Legg inn av mekkern »

haakeik skrev: 07 aug 2020, 18:56
mekkern skrev: 07 aug 2020, 17:43 :P Hvis jeg skulle måtte holde ut den monotone scooterlyden for unngå kjede og de syklene jeg digger så blir det bare bilkjøring..nada scooter.
de 2-3 minuttene ved vasking skal jeg holde ut for å ha annet enn "svampebob" sykkel.. :P
Bare innrøm det, det hadde vært gøy å komme med denne på GiØ og kjørt fletta av alle GS’ene :crazy:
https://leeres.no/produkter/x-adventure/
Pøh. Kjørte sammen med GIØ gjengen første året med Cb900custom på metzler marathon. Sladdet greit med den også. :twothumbs:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Rock Oil best, er min erfaring

Legg inn av AJ »

De siste 100K jeg har kjørt MC er kjedet blitt smurt med olje fra Tutoro Automatic Chain Oiler.
Men fra den tiden jeg sprayet kjedet så kom jeg over Rock Oil, som var suverent den beste av de jeg prøvde den gangen - for mange år siden... ;) :

https://www.rockoil.com.my/motorcycle_chain_lube.php

Om det er noen som selger Rock Oil her i landet kjenner jeg ikke til.
Kjøpte mine bokser i sin tid fra Wemoto i UK.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Første bruk av nye Profi CAT - med bilder...

Legg inn av AJ »

Da har jeg sjekket kjedeslakken på den nye drivlinja. Erfaringsmessig justerer gjerne verksteder som bytter kjede og drev, kjedet en smule for stramt.
Så også i dette tilfellet. Ikke mye, men under det som KTM foreskriver.
Etter justering til litt over 4 cm. var det fram med lasermåleren fra tyske Profi for å få hjulet justert "på streken".
Enkelt straks man finner den mest egna plassen for måleinstrumentet på bakdrevet.
Magneten på den nye versjonen er absolutt til god hjelp i så måte.

Her noen bilder fra dagens justering med Profi CAT:
CAT5.JPG
CAT6.JPG
Klikk på bildet for litt større versjon så kommer den røde laserstrålen på ytterplaten av kjedekinken bedre til syne.
CAT4.JPG
CAT3.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar