Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Geiroe »

Bare smøre. :D Vasker sjelden.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Stigah
Innlegg: 26
Registrert: 07 mar 2019, 18:51
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan S

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Stigah »

Geiroe skrev: 11 jun 2020, 19:12 Bare smøre. :D Vasker sjelden.
Takk for svar! :)

GeirK.
Innlegg: 34
Registrert: 12 apr 2019, 21:29
Motorsykkelen din: 1986 Honda VF700C Magna,Suzuki GS500F 04

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av GeirK. »

Hei folkens. Jeg skal bytte kjede og drev på min Kawasaki vn800 classic og lurer på følgende: Det er store prisforskjeller på drevpakkene og jeg kan få tak i dette fra 799,- til 2500,-. Er det store kvalitets forskjeller på kjede og drev? Noen med erfaring med Afam kjede/drevpakke? Afam er meget rimelig men, ønsker ikke kjedebrudd e.l. Takker for alle svar.

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Nærmer meg 10k på Enuma/EK MVXZ2 X-RING kjede, med en litt annerledes kjedelås enn vanlig (antar jeg :knegg)
Det er en skru-kjedelås, hvor man drar til 2 stykk muttere med 10mm fastnøkkel helt til det stopper. Så knekker man av tuppene med en tang. Veldig enkelt og greit :)

Bilde
Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av niko »

Toven skrev: 20 jun 2020, 15:56 Nærmer meg 10k på Enuma/EK MVXZ2 X-RING kjede, med en litt annerledes kjedelås enn vanlig (antar jeg :knegg)
Det er en skru-kjedelås, hvor man drar til 2 stykk muttere med 10mm fastnøkkel helt til det stopper. Så knekker man av tuppene med en tang. Veldig enkelt og greit :)

Bilde
Bilde
Jøss! Dyrt?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Toven skrev: 20 jun 2020, 15:56 Det er en skru-kjedelås, hvor man drar til 2 stykk muttere med 10mm fastnøkkel helt til det stopper. Så knekker man av tuppene med en tang. Veldig enkelt og greit :)

Bilde
Viser tydelig at det stadig utvikles nye og antakelig gode løsninger. Ekte chain & sprocket science :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

niko skrev: 20 jun 2020, 17:55
Toven skrev: 20 jun 2020, 15:56 Nærmer meg 10k på Enuma/EK MVXZ2 X-RING kjede, med en litt annerledes kjedelås enn vanlig (antar jeg :knegg)
Det er en skru-kjedelås, hvor man drar til 2 stykk muttere med 10mm fastnøkkel helt til det stopper. Så knekker man av tuppene med en tang. Veldig enkelt og greit :)

[imjMtwpqwQ.jpg[/img]
[i8r5ODZ9.jpg[/img]
Jøss! Dyrt?
Er vel litt valutaendringer nå, men selve kjedelåsen er ikke så dyr. Handlet fra louis.de
Kjedelåsen koster 15 euro, og kan kun brukes på nevnte Enuma kjede (fra 105 euro).

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

AJ skrev: 20 jun 2020, 18:06
Toven skrev: 20 jun 2020, 15:56 Det er en skru-kjedelås, hvor man drar til 2 stykk muttere med 10mm fastnøkkel helt til det stopper. Så knekker man av tuppene med en tang. Veldig enkelt og greit :)

[imgtwpqwQ.jpg[/img]
Viser tydelig at det stadig utvikles nye og antakelig gode løsninger. Ekte chain & sprocket science :) .
Jepps!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

Generelt skeptisk til skrudde løsninger på ting som beveger seg. Slikt har en lei tendens til å løsne over tid..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 20 jun 2020, 19:29 Generelt skeptisk til skrudde løsninger på ting som beveger seg. Slikt har en lei tendens til å løsne over tid..
Ikke hvis det brukes gjengelåsemiddel som f.eks. Locktite, vel?
Likevel skjønner jeg skepsisen og heller mer mot gode gamle klinkemetoden, for egen del.
Men likevel, fascinerende at slike løsninger dukker opp.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Relativt velprøvd denne til Ek. De har hatt denne typen kjedelås lenge. Kjører med god samvittighet i hvert fall!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Toven skrev: 20 jun 2020, 22:21 Relativt velprøvd denne til Ek. De har hatt denne typen kjedelås lenge. Kjører med god samvittighet i hvert fall!
Men ingen andre produsenter så langt med samme løsning? Pga. patentrettigheter, kanskje :-k ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

AJ skrev: 20 jun 2020, 22:28
Toven skrev: 20 jun 2020, 22:21 Relativt velprøvd denne til Ek. De har hatt denne typen kjedelås lenge. Kjører med god samvittighet i hvert fall!
Men ingen andre produsenter så langt med samme løsning? Pga. patentrettigheter, kanskje :-k ?
Tja, si det! Kan være patent, eller ikke gidder å bruke resurser på å utvikle noe samme som kanskje ikke selger så godt som gode gamle klink + verktøy (å selge). EK chains var og veldig ukjent for meg, men virker å være solide greiere lagd i Japan. Men selger kanskje mer i USA leser man på diverse forum.

Ser at EK har hatt denne typen siden i hvert fall 2006, med forum innlegg hvor en bruker skriver å ha brukt denne med EK kjede i 35k km.

Rent tilfeldig at jeg kom over dette, og det virket jo veldig lettvint og samtidig trygt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Toven skrev: 20 jun 2020, 22:33 Ser at EK har hatt denne typen siden i hvert fall 2006, med forum innlegg hvor en bruker skriver å ha brukt denne med EK kjede i 35k km.
Ser slett ikke bort fra at dette kan være en god løsning. Lettvint er det i hvert fall.
Det tsjekkiske CZ kjedet som KTM'en min ble levert med som ny i april 2018 har for øvrig vart i snart 39K. Samme med front og bakdrev.
Bakdrevet ser fortsatt bra ut, mens framdrevet viser tydelig, men ikke kritisk slitasje. Holder nok fint en drøy måned til hvor hele drivlinja vil bli byttet.
CZ kjedet har jeg for øvrig kun justert noen får ganger og veldig lite hver gang.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Super lettvint!

Det virker jo veldig bra! CZ er og ukjent for meg, men med din erfaring så virker det jo som bra greier. Satser på å få noe av det samme ut av dette settet, som forrige D.I.D sett som holdt opp mot 40k km. Eller kanskje blir sykkelen solgt før den tid, men det får tiden vise :-k :-# :x

Svar