Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

Det er vibrasjonsdemper på mitt fremdrev også.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pingvin »

Mulig denne vært postet før men kjøpte vinneren av kjederenstesten under, Ipone og den er utrolig bra, ikke minst fordi trykket i boksen er så høyt at en nærmest blåser av all driten...anbefales, beste prøvd med god margin. Slik så mitt 2 år gamle kjede ut etter vask i dag, ga riktignok en lett skrubb med tannbørsten men bruker også Ipones kjedespray som lover 80 mil og er skikkelig seig guffe:

Bilde

2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

@pingvin
Interessant.
Og hvor får man kjøpt denne her i landet?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 14 sep 2019, 20:30 @pingvin
Interessant.
Og hvor får man kjøpt denne her i landet?
XLmoto...så på tilbud så bestilte like godt 4 til :) Minuset med det høye trykket er at boksen varer ikke evig til tross for størrelsen...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 14 sep 2019, 20:47
AJ skrev: 14 sep 2019, 20:30 @pingvin
Interessant.
Og hvor får man kjøpt denne her i landet?
XLmoto...så på tilbud så bestilte like godt 4 til :) Minuset med det høye trykket er at boksen varer ikke evig til tross for størrelsen...
Takk for info :thumleft .
To bokser bestilt.
Ser at dette er sluttsalg så greit å sikre seg disse ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

33K på originalt kjede og drev så langt. Dvs. to sesonger fra april 2018 til september/oktober 2019.
Kjedet ser og kjennes veldig bra ut fortsatt, med alle O-ringene intakt.
Jeg har kun gjort et par småjusteringer underveis i løpet av disse 33000 kilometerne og sørget hele tiden for at kjedeslakken er mot det maksimale, som er 4,5 cm. på KTM 1290'en.

Noe slitasje er det selvfølgelig på drevene, men begge har fortsatt en jevn fin bue mellom drevtennene og drevtennene er ikke spisset og haitannformet.
Kjedegangen gir heller ingen knatrende ulyd når sykkelen trilles bakover, noe jeg opplevde på den forrige 1290'en, som et klart signal på at drev og kjede var utslitt en god del km. før 30K.

Skal se om jeg få lagt ut bilder i morgen sånn at folket kan se og gjøre egne vurderinger.

Jeg må si meg fornøyd med at drev og kjede har holdt seg såpass godt så lenge. Kjedeglideren på svingarmen ser også ut til å ha holdt seg godt.

Bilder sier gjerne mer enn tusen ord. Derfor vil jeg prøve å få tatt noen brukbare detaljbilder i morgen.

Drev og kjede på sykkelen er blitt smurt med olje fra Tutoro automatic chainoiler siden den var ny.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Bilder, som lovt i forrige innlegg:
33K drev_kjede5.JPG
Fortsatt mye å gå på framdrevet, ser det ut til. Jevn slitasje og enda ingen antydning til haitannformede drevtenner.
33K drev_kjede2.JPG
Samme med bakdrevet.
33K drev_kjede6.JPG
Ingen antydning til spissing av drevtennene. Tannplatået ser fortsatt bra ut på samtlige dtrevtenner.
33K drev_kjede7.JPG
Kjedeglideren på svingarmen er heller ikke særlig slitt, om slitt i det hele tatt siden midten på leddpinnefestet fortsatt vises i sliteindikatoren. Ang. glideren har KTMeiere opplyst at sporene i den knapt slites, mens den opphøyde delen hvor rullene på kjedet ligger an mot derimot slites ganske mye på kort tid på en del sykler. Men denne slitasjen viser seg altså å ikke utgjøre noen risiko for at kjedet slites gjennom glideren for så å begynne å gnage på svingarmen.

Etter dagens sjekk av kjede og drev med 33K tilbakelagte km. på to sesonger tror jeg faktisk dette holder en god del tusen km. til.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

Ser ut som det har blitt litt grader i bunnen på fremdrevet, og "buen" er litt stor. Det er vel tegn på att det nærmer seg et bytte. Bakdrevet derimot ser uforskammet godt ut :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 26 sep 2019, 13:02 Ser ut som det har blitt litt grader i bunnen på fremdrevet, og "buen" er litt stor. Det er vel tegn på att det nærmer seg et bytte. Bakdrevet derimot ser uforskammet godt ut :thumleft
Kjedet også synes jeg ser og kjennes veldig bra ut. Tight og fint når det trekkes bakover på bakdrevet med kjedeslakken juster til tett oppunder maksgrensen på 4,5 cm. :
33K drev_kjede4.JPG

Og her et bedre bilde av frontdrevet:
33K drev_kjede8.JPG
Tydelig slitasje som typisk skjer etter relativt kort tid, men fortsatt langt fra kritisk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

I mine øyne ser dette fremdrevet over middels slitt ut. Men nå er jo ikke jeg noen mekaniker...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 26 sep 2019, 14:54 I mine øyne ser dette fremdrevet over middels slitt ut. Men nå er jo ikke jeg noen mekaniker...
Over middels slitt kan det fort være, ja.
Men fortsatt ikke kritisk siden drevbuen fortsatt er jevn, om enn noe utvidet slik det alltid vil bli etter forholdsvis kort tid på et framdrev. Drevtennene ser derimot ikke overdrevent slitte ut.

Siden sykkelen går jevnt og fint uten ulyder fra kjede og drev og kast i kjedet, blir det ikke bytte før et stykke ut i neste sesong.
Kanskje samtidig med neste dekkskift ved 45-50K?
Da snakker vi to og en halv sesong på originalt kjede og drev. Absolutt innafor i min bok :thumleft .
Men det kan hende jeg må krype til korset før den tid... Vi får se.

Uansett er jeg veldig godt og mer fornøyd med drev og kjede på denne KTM'en enn den forrige.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 26 sep 2019, 15:17
Bjerknez skrev: 26 sep 2019, 14:54 I mine øyne ser dette fremdrevet over middels slitt ut. Men nå er jo ikke jeg noen mekaniker...
Over middels slitt kan det fort være, ja.
Men fortsatt ikke kritisk siden drevbuen fortsatt er jevn, om enn noe utvidet slik det alltid vil bli etter forholdsvis kort tid på et framdrev. Drevtennene ser derimot ikke overdrevent slitte ut.

Siden sykkelen går jevnt og fint uten ulyder fra kjede og drev og kast i kjedet, blir det ikke bytte før et stykke ut i neste sesong.
Kanskje samtidig med neste dekkskift ved 45-50K?
Da snakker vi to og en halv sesong på originalt kjede og drev. Absolutt innafor i min bok :thumleft .
Men det kan hende jeg må krype til korset før den tid... Vi får se.

Uansett er jeg veldig godt og mer fornøyd med drev og kjede på denne KTM'en enn den forrige.
Ja, det må være innafor ja. Drevene på min gamle S1000R var i følge forhandler utslitt og måtte byttes når jeg byttet inn sykkelen til den jeg har i dag. Da hadde den rullet 24.000 km.

Jeg er også ganske nazi når det kommer til renhold og smøring av kjede. Så jeg er usikker på hvor stor effekt dette faktisk har. Men uansett godt for sjelen om ikke annet å se at kjedet skinner.

Du vet at når kjeden er smurt, er rytteren fornøyd :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 26 sep 2019, 15:21
Du vet at når kjeden er smurt, er rytteren fornøyd :knegg
Jeg har trua på små drypp av olje på kjedet under kjøring.
Uansett hvor avanserte kjeder er med innkapslede smøremidler beskyttet av O/X-ringer, gode rullemekanismer og såkalt forhåndsstrukket høykvalitetsmetall, så dreier kjede og drev seg om metall mot metall under ekstreme forhold og påkjenninger.

Derfor automatisk kjedesmører, som alle med interesse for temaet kjenner til, er Tutoro Automatic Chainoiler i mitt tilfelle.
Tre sesonger og mer enn 50K på den forrige sykkelen og 33K så langt de to sesongene jeg har hatt nåværende sykkel, og fungerer fint som bare det fortsatt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Kan godt være at dette har noe for seg AJ. Personlig er jeg faktisk ikke veldig overbevist, selv om jeg har lyst til å være det... :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

Dette drevsettet ser uforskammet godt ut til å ha gått så langt. Jeg er ikke det minste i tvil om at automatisk og kontinuerlig smøring må få æren for det.
Man hører innimellom om folk som skryter av lange kjørelengder uten noe som helst smøring også, og at dette funker like bra. Dette er bare sprøyt, ikke troverdig i det hele tatt.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar