Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
cannon
Innlegg: 1218
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon » 31 mai 2019, 14:52

Jompa skrev:
31 mai 2019, 14:18
Nei, hovedformålet med kjedespray og andre smøremidler er å smøre kjedet.
Rullene trenger utvendig smøring, det samme gjør tannhjulene. Det trengs også smurning mellom platene.
Om kjedesmurninga også tar til seg minst mulig støv er det absolutt en fordel. At rusten holdes borte er ren bonus.
Jepp. Og i tillegg roterer rullene på sin"akslinger" i hvert ledd, og der er det ingen orings-tetning. Rullene trenger noe "tynt" som kan trekke inn på innsiden i hvert ledd.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15166
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 31 mai 2019, 14:58

Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.
Min blogg: www.bjerknez.no

Thunderace
Innlegg: 51
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
MC: Yamaha thunderace 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Thunderace » 31 mai 2019, 16:44

Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.

Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.

Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det. :crazy:

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 901
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 » 31 mai 2019, 17:13

Thunderace skrev:
31 mai 2019, 16:44
Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.

Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.

Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det. :crazy:
Du må gjerne gi en tilbakemelding på om det støyer veldig når det er tørt.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 901
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 » 31 mai 2019, 17:17

Bjerknez skrev:
31 mai 2019, 14:58
Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.
Er det noe mere støy fra kjedegangen med denne tørre smurningen/smøringa ?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15166
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 31 mai 2019, 17:24

Rune75 skrev:
31 mai 2019, 17:17
Bjerknez skrev:
31 mai 2019, 14:58
Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.
Er det noe mere støy fra kjedegangen med denne tørre smurningen/smøringa ?
Ikke som jeg har bitt meg merke i vertfall. :-k
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 901
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 » 31 mai 2019, 17:39

Bjerknez skrev:
31 mai 2019, 17:24
Rune75 skrev:
31 mai 2019, 17:17
Bjerknez skrev:
31 mai 2019, 14:58
Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.
Er det noe mere støy fra kjedegangen med denne tørre smurningen/smøringa ?
Ikke som jeg har bitt meg merke i vertfall. :-k
Høres ut som vi har en vinner. Ingen ønsker vel egentlig et klebrig kjede.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15166
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 31 mai 2019, 17:43

Når jeg ser på kjedet etter 100 mil så ser det nesten bare rent og usmurt ut. Men når jeg tar hardt på det så merker jeg jo at jeg får en oljefilm på fingrene. Kjedet ser rett og slett bare rent og tørt ut. Men det skal sies at jeg stort sett har kjørt i oppholdsvær,. Men ett par dager med litt våte veier har det vert...
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29200
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 01 jun 2019, 16:35

Thunderace skrev:
31 mai 2019, 16:44
Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.

Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.

Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det. :crazy:
Aah! Spennende! Erfaringen med usmurt kjede må du svært gjerne dele her inne etter hvert som tiden går.

Jeg mener kjedesmøring har veldig mye for seg, men er samtidig altså veldig nysgjerrig på andre erfaringer.
Også må jeg bare få nevne at den minst viktige grunnen til å smøre kjede er å holde overflaterusten på kjedeleddene i sjakk.Disse kosmetiske rustflekkene fjerner man lett med WD-40, FliudFilm ol.

Etter min mening er den viktigste grunnen til å smøre kjede metall mot metall. Altså kjedets kontakt med drevene under svært krevende forhold. Selv om kjedeleddene består av roterende ruller utenpå leddpinnene, som altså roterer i kontakt med drevtennene som innebærer redusert metall mot metall slitasje.
Like viktig med smøring her som lignende kjede og drev i bil- og MC motorer, som jo blir smurt kontinuerlig.

I tillegg er kjedesmøring viktig for å holde O/X-ringene smidige slik at tetningsegenskapene beholdes lengst mulig. Uten tilføring av den smørende fuktigheten kjedesmøring gir vil disse ringene over tid bli såpass tørre og sprø at de begynner å sprekke og i verste fall løsner fra leddene.

Selv har jeg montert Tutoro Automatic Chainoiler på KTM'en, som sørger for kontinuerlig smøring av kjede med spesialtilpasset olje. Om olja evner å komme fram til innsiden av ringene i kjedeleddene vet jeg ikke, men tror at den muligens gjør det, noe jeg mener er vel så viktig som at yttersiden på O/X-ringene tilføres olje. Igjen for å holde ringene smidige med best mulig tetningsegenskaper lengst mulig.

Og så en siste ting; Smøring av kjedet mener jeg også har mye for seg med tanke på drivverkstøyen. Neppe plagsomt for de fleste av oss under kjøring. Men sett sykkelen på midt- eller depotstøtte etter å ha kjørt med tørt kjede en lengre periode.
Metallyden man da hører, spesielt når hjulet snurrer kjapt motsatt vei (revers... ;) ) er i hvert fall ikke musikk i mine ører.
Smør så kjedet godt og gjenta. En helt annen og langt mer behagelig lyd...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 5574
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 01 jun 2019, 18:11

For å gjenta meg selv fra tidligere-det er forskjell på intern og ekstern smøring av kjede.
Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 1218
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon » 01 jun 2019, 20:54

Thunderace skrev:
31 mai 2019, 16:44
Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.

Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.

Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det. :crazy:
Da smører du jo kjedet med crc. Vd40 gjør samme nytta og begge fungerer svært bra som kjedeolje.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3402
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Snikendeugle » 11 jun 2019, 12:33

Denne har kanskje vært postet før i tråden? Uansett veldig informativ test.



For min del blir det nok å teste ut girolje neste gang. Påføring av dette burde være relativt enkelt med sykkelen på depotstøtten og oljen i en fille som kjedet kan dras igjennom.
Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29200
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 12 jul 2019, 16:59

Alternativ dyseløsning på sykler hvor dette er mulig, som på min KTM 1290 SA S:

Bilde
Selve oljeslangen som dyse mot drevet med ståltråd dyttet på plass i slangen, ca. 20 cm inn og ca. 1 cm innenfor slangens dyseåpning

Bilde
Plasseringen av dyseåpningen der drevtann og kjede møtes er det som kjedesmørerprodusentene anbefaler. Dysen anbefales lagt i drevsporet - se bildet - slik at kjedeoljen distribueres best mulig, gir minst oljeforbruk og minst avkast av olje.

Med denne løsningen eliminerer man risikoen for å miste en påmontert dyse under kjøring siden dysa er en integrert del av oljeslangen.
Genialt - får man håpe... ;)

Se for øvrig dette innlegget, med hendelsen som var den direkte årsaken til at denne nye løsningen kom på plass for egen del :):
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=363292#p363292
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 433
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
MC: Yamaha TDM 1999, Honda CB 500
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av niko » 30 jul 2019, 20:30

På sommerturen påpekte AJ tre svakheter ved Scottoiler-opplegget mitt. Det ene rent estetisk, synlige strips på svingarmen er ikke pent (og klønete ved vask). Det andre mer alvorlig, siden oljeledningen var litt i korteste laget ved fullt utslag på svingarmen. Det tredje, oljen kunne med fordel styres mer presist mot drev og kjede.
Fingerferdig som han er, laget han en forlenger til slangen og et mye penere opplegg under svingarmen.
4.jpg
Vi klipte vekkk de store stripsene, og bytta til et mer skjult anlegg.
3.jpg
Kosejobb en regnværsdag 😊
2.jpg
Og slik blei det. Mye bedre!
1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 645
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
MC: -

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Juicebox » 30 jul 2019, 22:59

Istedenfor strips så kan dere kanskje bruke ledningsslist? De med lim.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest